اهمیت خوردن صبحانه برای کودکان

صبحانه، بخشی مهمی از برنامه روزانه زندگی کودکان است. پژوهش‌ها حاکی از آن است کودکانی که وعده صبحانه را جدی می گیرند سلامت روان بالاتر و وضعیت هوشی مطلوب‌تری دارند.
دوشنبه، 15 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
اهمیت خوردن صبحانه برای کودکان

صبحانه خوب یعنی چه؟

صبحانه‌ای که دارای مواد مغذی از همه گروه‌های غذایی باشد را می‌توان یک صبحانه خوب دانست که برای کودکان فواید فیزیکی و ذهنی زیادی دارد. حالت ایده‌آل این است که وعده صبحانه، حاوی پروتئین، چربی و کربوهیدرات باشد. این مواد از افت قند خون تا چند ساعت جلوگیری می‌کنند. اما صبحانه‌ای که فقط شامل کربوهیدرات باشد، پس از مدت کوتاهی به افت قند خون کودک منجر می‌شود. کاهش قند خون به معنی کاهش انرژی است که همین امر گاه منجر به سردردهایی می‌شود که تمرکز کودک را برای یادگیری از او می‌گیرد. رژیم‌های غذایی متعادل که شامل تمام گروه‌های غذایی می‌شوند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کودک را در طول ساعات قبل از ناهار سرحال نگه می‌دارند. اگر برای خوردن صبحانه وقت زیادی ندارید، خوردن صبحانه بهتر از نخوردن آن است. پس اگر به فرزندتان کمی‌نان و پنیر یا یک موز می‌دهید تا در طول راه بخورد، این حالت بهتر از زمانی است که او روز را با معده خالی شروع کند.


ایده‌هایی برای تهیه سریع صبحانه

چند نمونه از صبحانه‌های ساده‌ای را که می‌توانید سریع و ساده تهیه کنید عبارتند از:

آب میوه با غلات صبحانه و شیر

نان و کمی‌کره بادام زمینی و یک عدد میوه

آب میوه طبیعی با کمی‌ماست میوه‌ای

تخم مرغ آبپز و نان صبحانه

غذاهای شب قبل را نیز می‌توانید به عنوان صبحانه مصرف کنید. مثلا کمی‌مرغ با نان و پنیر پیتزا.


بهترین غذاها برای صبحانه


تخم مرغ
تخم‌مرغ پروتئین دارد و یکی از مهم‌ترین غذاها برای تأمین ویتامین D است. این ویتامین برای جذب کلسیم در بدن بسیار ضروری است. خوردن تخم‌مرغ در وعده غذایی صبحانه، باعث احساس سیری بیشتر تا ظهر و در نتیجه کاهش ضعف و گرسنگی کودک می‌شود.

آرد جوی دو سر
پژوهش‌ها نشان می‌دهند، کودکانی که آرد جوی دو سر می‌خورند توانایی تمرکز بالاتری در مدرسه دارند. غلات خالصی که سرشار از فیبر هستند مثل جوی دو سر، کندتر هضم می‌شوند؛ در نتیجه کودک در طول روز به طور پیوسته انرژی دارد.

میوه‌ها
هر میوه‌ای برای کودک شما مفید و خوب است؛ به خصوص اگر ویتامین‌ها و املاح بیشتری داشته باشد. میوه‌ها فیبر هم دارند. برای بهره‌مندی از خواص میوه‌ها، به فرزند خود، انواع توت‌ها، هندوانه، کیوی و پرتقال بدهید.

آجیل‌ها
آجیل‌ها سرشار از چربی‌های سالم هستند که برای سلامت قلب نیز مفیدند و کودکان برای رشد کافی نیاز به این چربی‌ها دارند. اگر صبح‌ها به فرزندتان از این چربی‌های خوب بدهید، انرژی فیزیکی او افزایش یافته و در طول روز سرحال‌تر و با نشاط‌تر می‌شود.

شیر
پروتئین و کلسیم موجود در محصولات لبنی به مغز و بدن سوخت مورد نیازش را می‌رسانند. پروتئین به بافت مغز کمک و کلسیم استخوان‌ها و دندان‌ها را تقویت می‌کند. 1


فواید خوردن صبحانه بر سلامتی کودکان

افزایش حافظه ( به ویژه حافظه کوتاه مدت)

خلاقیت

افزایش توان مقابله کودکان با چالش‌های زندگی روزانه

افزایش تمرکز و عملکرد بهتر کودکان در تکالیف درسی

عملکرد بهتر در خواندن، ریاضی و حل مساله

افزایش سرعت و دقت در بازیابی اطلاعات

توجه پیوسته و کاهش تحریک پذیری

کاهش مشکلات عاطفی و رفتاری

کاهش استرس و اضطراب

کاهش پرخاشگری

کنترل اشتها

وزن مناسب 2


اهمیت خوردن صبحانه برای کودکان

عوارض و آثار مخرب نخوردن صبحانه در کودکان


چاقی
خوردن یک صبحانه‌ی کافی و منظم، باعث می شود تا پایان روز گرسنگی شما کنترل شود. کسانی که صبحانه نمی خورند در وعده‌ی ناهار احساس گرسنگی بیش از اندازه کرده و چربی و کالری بیشتری مصرف می کنند. همچنین جذب کالری در افرادی که صبحانه نمی خورند بیشتر از افرادی است که صبحانه می خورند. نتایج آخرین تحقیقات نشان می دهد نسبت چاقی در افرادی که صبحانه نمی خورند 4 برابر بیشتر از کسانی است که صبحانه می خورند.

کم شدن قدرت ادراک
صبحانه خوردن نه تنها برای فعالیت‌های فیزیکی، بلکه برای فعالیت‌های مغزی ما هم بسیار مهم است. در حقیقت مغز برای فعالیت احتیاج دارد گلوکز بسوزاند و این گلوکز در هنگام صبح از طریق خوردن صبحانه تامین می شود.
اهمیت خوردن صبحانه برای بچه‌هایی که به مدرسه می روند اینجا مشخص می شود زیرا اگر بدون خوردن آن سر کلاس بروند قدرت یادگیری آن‌ها پایین می‌آید و کارایی لازم را ندارند.
همچنین باید توجه داشت که کالری زیاد در وعده‌ی صبحانه توصیه نمی شود زیرا فعالیت مغز را کاهش می دهد. خوردن میوه‌ها و سبزی‌های تازه در این وعده‌ی غذایی اهمیت زیادی دارد.

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن
نخوردن صبحانه باعث می شود سیستم ایمنی بدن ضعیف شود و احتمال ابتلا به بیماری های باکتریایی و ویروسی از قبیل آنفولانزا و سرفه بالاتر برود زیرا با صبحانه نخوردن ترشح هورمونی که سلول‌های ایمنی بدن را فعال می کند کاهش می‌یابد.

صبحانه نخوردن روی اخلاق بچه‌ها اثر می گذارد
 صبحانه نخوردن کودکان با اخلاق و خلق و خوی آن ها ارتباط دارد. بچه‌هایی که به طور منظم صبحانه می خورند اصولا دارای اخلاق خوب هستند و بچه‌هایی که صبحانه نمی خورند به دلیل قند خون پایین، نوسانات خلقی را تجربه می کنند.

ورم معده یا گاستریت
گاستریت به دلیل گازی که به طور مداوم در معده پخش میشود به وجود می‌آید. حتی زمانی که ما غذایی نمی خوریم شکممان به کار خودش ادامه می دهد در نتیجه باعث می شود معده ورم کند. نداشتن برنامه‌ی منظم برای خوردن صبحانه از دلایل اصلی گاستریت است.

کاهش عملکرد قلب 
بعضی از تحقیقات ثابت کرده‌اند که نخوردن صبحانه با حمله‌ی قلبی ارتباط دارد. نخوردن این وعده‌ی غذایی باعث می شود خطر ابتلا به فشار خون و انسداد شریانی بالا برود. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق باید برنامه منظمی برای خوردن صبحانه داشت. اگر با روش های تربیتی درست عادت صبحانه خوردن را از ابتدا در کودکتان تقویت کنید، می توانید تا حد بیشتری از مشکلات قلبی در آینده پیشگیری کنید.

اختلال در متابولیسم بدن 
سندروم متابولیسم یک سندرومی است که بیماری‌های قلبی و عروقی مانند بیماری‌های قلبی و دیابت را تحریک می کند. این اختلال در کنار کاهش عملکرد مغز به خاطر صبحانه نخوردن باعث می شود نوجوانان در بزرگ‌سالی بیشتر در معرض ابتلا به این سندروم قرار بگیرند. 3


پی نوشت:
1.www.pishahangifars.org
2.www.salamatnews.com
3.www.honarehzendegi.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما