گیاهان موثر در کاهش استرس

استرس یکی از بیماری‌های جدی زمانه‌ی ماست. خوشبختانه این روزها روش‌های متعددی برای غلبه بر استرس و فشارهای روحی وجود دارد مانند یوگا، ریلکسیشن، ماساژ و غیره. علاوه بر این‌ها یک روش کاملا طبیعی دیگری نیز وجود دارد که به کنترل احساسات منفی و اضطراب کمک می‌کند. بله استفاده از گیاهان.
پنجشنبه، 18 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
گیاهان موثر در کاهش استرس
هیچ چیز خوبی در مورد استرس وجود ندارد – مطالعات متعدد نشان می دهند که استرس با افزایش وزن، مسائل قلبی و عروقی، و بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر مرتبط است. اما زمان گذاشتن برای آرام شدن، ممکن است سخت باشد، به ویژه هنگامی که شما برنامه ای معین و مسئولیت های بیشتری نسبت به آن چه فکر می کنید، دارید. گاهی اوقات ممکن است داروهای گیاهی بتوانند موثر واقع شوند.


برهمی (باکوپا)

این گیاه طی قرن ها به عنوان بخشی از طب هندی آیورودا مورد استفاده قرار گرفته است. به نظر می رسد این گیاه بر نوروترانسمیترها یا انتقال دهنده های عصبی تاثیر می گذارد و حافظه، کاهش اضطراب، و به طور بالقوه حتی محافظت در مقابل بیماری آلزایمر را بهبود می بخشد.

اگر قصد دارید برهمی را امتحان کنید، اطمینان حاصل کنید که آن را با گوتو کولا (گیاه آب قاشقی) که بعضی اوقات هم نام این گیاه است، اشتباه نگیرید.


گل راعی (چای کوهی)

این عامل ضد افسردگی گیاهی شناخته شده از طریق خط مشی های متعدد تحقیق علمی برای درمان افسردگی بالینی خفیف تا متوسط پشتیبانی می شود که اغلب به اضطراب و استرس وابسته است. این گیاه طی بیش از ۲۰۰۰ سال برای این منظور مورد استفاده قرار گرفته است و توسط بقراط از آن به عنوان راه حلی برای مسائل سلامتی مختلف یاد شده است.


گیلاس زمستانی

گیلاس زمستانی، گیاه دیگری که در آیورودا استفاده می شود، اغلب برای تقویت سیستم ایمنی پس از بیماری استفاده می شود. با این حال، مطالعات همچنین تاثیر این گیاه از نظر کاهش اضطراب و افسردگی و تقویت خلق و خوی کلی را مورد بررسی قرار داده اند و به این نتیجه رسیده اند که اغلب در این مسائل نیز مفید است.

گیاهان موثر در کاهش استرس


Shankhpushpi(از خانواده پیچک)

این گیاه آیورودیک، با توقف بعضی ازپاسخ های فیزیولوژیک به اضطراب، به عنوان دارویی ضد اضطراب عمل می کند. این امر، به نوبه خود، ممکن است باعث شود تا فرد استفاده کننده، در حالی که از برخی نتایج فیزیکی منفی استرس بلند مدت و کوتاه مدت نیز اجتناب می کند، احساس استرس کمتری داشته باشد.


سنبل هندی

سنبل هندی، این آنتی اکسیدان قوی، ثابت شده است که از طریق اثر کولینرژیک روی مغز، یادگیری و حافظه در مطالعات حیوانی را بهبود می بخشد. همین اثر آنتی اکسیدانی همچنین به نظر می رسد در استرس مدولاسیون نقش دارد.

در مطالعه ای بر روی موش ها نشان داده شد که سنبل هندی به طور قابل توجهی نشانگرهای فیزیولوژیک استرس را کاهش می دهد. در حالی که مطالعات انسانی کامل نشده است، سنبل هندی طی قرن ها در سنت آیورودا مورد استفاده قرار گرفته است.


ریشه سنبل الطیب

ریشه سنبل الطیب (والرین) که به عنوان عاملی در کمک به خواب شناخته می شود، می تواند باعث کاهش استرس حاد در دوزهای کوچکتر نیز شود. مطالعه ای متوجه شد که ریشه سنبل الطیب در ترکیب با چای کوهی، تاثیر بیشتری در کاهش سطوح اضطراب عمومی نسبت به درمان با دیازپام که ضد اضطرابی رایج است، دارد. با این حال، ریشه سنبل الطیب به عنوان راه حلی دراز مدت برای اختلال اضطراب کلی ثابت نشده است.


بابونه

بابونه به مدت طولانی برای کمک به خوابیدن افراد دارای استرس مورد استفاده قرار گرفته است. مصرف این گیاه به عنوان مکملی مغذی به طور روزانه ممکن است به کاهش سطح هورمون استرس، کورتیزول، کمک کند و یک فنجان چای گرم قطعا هیچ وقت باعث تشدید استرس کسی نمی شود. 1


زالزالک

زالزالک خواص آرا مبخشی دارد. کپسول‌های این گیاه تپش قلب، حالت‌های عصبی، زودرنجی یا احساسات افراطی را کاهش داده و  ضربان قلب را تنظیم می‌کند. تمام این‌ها هم باعث می‌شود که آرامشتان را بازیابید و اضطرابتان کمتر شود. در این صورت خواب راحتی هم تجربه می‌کنید.

گیاهان موثر در کاهش استرس


اسطوخودوس

استرس یک گیاه ضد اضطراب است. این گیاه به راحتی می‌تواند اعصابتان را آرام و عضلاتتان را شل کند. می‌توانید روزانه دو تا سه فنجان دم کرده‌ی اسطوخودوس میل کنید. از این گیاه مفید برای رفع اختلالات خواب، سردرد و ناراحتی‌های عصبی نیز استفاده می‌شود.

در واقع دم کرده این گیاه مانند یک مسکن عمل می‌کند که سیستم عصبی را آرام کرده و اختلالات خواب را رفع می‌کند. روغن یا افشره‌ی خوراکی اسطوخودوس نیز برای کاهش و درمان استرس و فشارهای روحی توصیه می‌شود. البته استفاده از افشره‌های خوراکی برای زنان باردار، شیرده و کودکان توصیه نمی‌شود.


گیاه جینسینگ

گیاه جینسینگ برای مقابله با استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن فوق‌العاده است. این گیاه به طور موثر با اضطراب مقابله کرده و خواب راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد. می‌توانید از کپسول‌های 25 تا 50 میلی‌گرمی عصاره‌ی خشک جینسینگ استفاده کنید. دکتر داروساز می‌تواند در مورد میزان مصرف آن توضیحاتی به شما بدهد. توجه داشته باشید که دوره‌ی درمانی با این گیاه نباید بیش از 3 ماه طول بکشد.


بادرنجبویه

بادرنجبویه خواص آنتی اکسیدانی دارد و دم کرده‌ی آن نیز آرامش‌بخش است و با اضطراب مقابله می‌کند.

به عقیده‌ی محققان این گیاه اختلالات عصبی مانند خوابی، نگرانی و آشفتگی را برطرف می‌کند.

از روغن این گیاه نیز برای رفع تنش‌های عصبی استفاده می‌شود.


گیاه رازک

رازک قدمتی هزاران ساله دارد. این گیاه آرام‌بخش و خواب‌آور طبیعی است. 15 گرم گیاه رازک را در یک لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت حدود 10 دقیقه بجوشد. سپس بگذارید محلول به دست آمده خنک تر شود و سپس آن را صاف کنید.

می‌توانید روزانه 2 تا 3 فنجان از این دم کرده میل کنید. مصرف این جوشانده برای درمان دل شوره، نگرانی و استرس بسیار مفید است. 2


گیاهان موثر در کاهش استرس

تخم شربتی

خوشبختانه تخم شربتی جزو دانه های در دسترسی است که در هر عطاری پیدا می شود. این دانه های ریز سلامت عمومی بدن را تضمین می کنند و داروهای موثر و طبیعی برای مقابله با استرس محسوب می شوند.

تخم شربتی داروی موثر و طبیعی برای مقابله با استرس محسوب می شوند.

تخم شربتی حاوی مواد معدنی مفیدی مانند منیزیم و همچنین ویتامین B است که این دو ماده مغذی برای کاهش استرس لازم و ضروری هستند. بزرگتری و مهمترین خاصیت تخم شربتی در میزان بالای اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در آن ها است. این ترکیبات مغذی باعث بهبود وضعیت روحی و عصبی شده و حافظ سلامت قلب است.


چای سبز

شما همچنین می توانید با نوشیدن یک فنجان چای سبز اضطراب خود را کاهش دهید. چای سبز حاوی آمینو اسید ال تیانین (L-Theanine) است که تولید امواج مغزی آلفا را در مغز افزایش می دهد و این امواج به نوبه خود منجر به کاهش استرس، افزایش آرامش، بهبود تمرکز و هوشیاری ذهنی می شود. به علاوه این اسید آمینه نقش مهمی را در تولید گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) که یک انتقال دهنده عصبی است و باعث ریلکس شدن انسان می شود، ایفا می کند.
شما می توانید با نوشیدن یک فنجان چای سبز اضطراب خود را کاهش دهید
 
2 قاشق چای خوری برگ های چای سبز را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید.
اجازه دهید دمنوش به مدت 5 دقیقه دم بکشد.
مقداری آبلیموی تازه و عسل به آن اضافه کنید.
شما می توانید روزانه 2 تا 3 فنجان چای سبز را برای کاهش استرس بنوشید.


گل ساعتی

 اثر تسکین‌بخشی این گیاه متوسط است و خواب را افزایش می‌دهد. علاوه بر این برای درمان اضطراب، بیخوابی، افسردگی و عصبیت استفاده می‌شود. بخشی از گیاه که روی زمین است می‌تواند خشک شود و به صورت دم‌نوش مورد استفاده قرارگیرد. این گیاه به صورت تنتور یا کپسول در داروخانه‌ها یافت می‌شود.
گل ساعتی برای درمان اضطراب، بیخوابی، افسردگی و عصبیت استفاده می‌شود. 3


پی نوشت:
1.rastineh.com
2.www.beytoote.com
3.www.borna.news


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.