موارد مصرف و عوارض جانبی کتورولاک

کتورولاک برای درمان کوتاه مدت درد متوسط تا شدید در بزرگسالان استفاده می شود. معمولا قبل یا بعد از عمل های جراحی استفاده می شود. کاهش درد به شما کمک می کند تا راحت تر بهبود پیدا کنید تا بتوانید به فعالیت های روزمره خود بازگردید.
چهارشنبه، 24 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی کتورولاک
کتورولاک (تورادول) یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی می باشد (NSAID) . کتورولاک با کاهش هورمون هایی که سبب التهاب و درد می شود کار می کند.
کتورولاک برای یک دوره کوتاه مدت (5 روز و یا کمتر ) برای درمان درد های شدید تا متوسط استفاده می شود.


اطلاعات مهم

در صورت داشتن خونریزی فعال ویا خونریزی که اخیرا اتفاق افتاده باشد (شامل خونریزی داخلی )، ضربه مغزی، زخم معده، بیماری کلیوی شدید، اختلال خونریزی یا لختگی خون، سابقه آلرژیک به آسپرین یا به داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ، برنامه ریزی برای انجام جراحی، قرار داشتن در اواخر دوره بارداری، یا شیر دادن به نوزاد، نباید از کتورولاک استفاده کنید.

در صورت مصرف پنتوکسیفیلین، پروبننسید، آسپرین و یا داروهایی که برای درمان  ناتوانی جنسی استفاده میشوند؛ نباید از کتورولاک استفاده کنید.

کتورولاک می تواند موجب افزایش خطر حمله قلبی مرگبار و یا سکته مغزی شود به خصوص اگر آن را در طولانی مدت و یا در دوز های بالا و یا در صورت داشتن بیماری قلبی، استفاده کنید. از استفاده از این دارو را بلافاصله پس از انجام جراحی بای پس قلبی خودداری کنید.

کتورولاک ممکن است موجب خونریزی معده یا روده شود که ممکن است مرگبار باشد. در طول مصرف کتورولاک این شرایط ممکن است بدون هشدار قبلی اتفاق بیفتد، خصوصا در افراد مسن تر این احتمال بیشتر است.شما نباید در زمانی که خونریزی در معده خود و یا در روده ها دارید از این دارو استفاده کنید.


پیش از مصرف دارو

کتورولاک می تواند موجب افزایش خطر حمله قلبی مرگبار و یا سکته مغزی شود به خصوص اگر آن را در طولانی مدت و یا در دوز های بالا و یا در صورت داشتن بیماری قلبی، استفاده کنید.

حتی مردمی که بیماری قلبی  و یا دلایل افزایش خطر را ندارند، در زمانی که از این دارو استفاده می کنند،  ممکن است تا به سکته مغزی و حمله قلبی دچار شوند.

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر از مصرف کتورولاک خودداری کنید:

داشتن آلرژی نسبت به کتورولاک

زمانی که به زخم معده مبتلا هستید و یا اخیرا مبتلا بودید، خونریزی در معده و یا خونریزی در روده

اختلال خونریزی و یا لختگی خون

یک ضربه مغزی یا خونریزی مغزی

خونریزی در طی جراحی اخیر

بیماری کلیوی شدید و یا کم آبی بدن

سابقه آسم یا واکنش آلرژیک شدید پس از مصرف آسپرین یا دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی

اگر قرار است عمل جراحی (مخصوصا عمل جراحی بای پس قلب ) داشته باشید یا اگر در اواخر دوره بارداری هستید و یا نوزاد شیر می دهید

بعضی از داروها زمانی که با تُرادول مصرف شوند می توانند اثرات ناخواسته و خطرناکی را موجب شوند. پزشک شما شاید نیاز داشته باشد تا نسخه شما را تعویض کند اگر شما هر یک از دارو های زیر را مصرف می کنید :

پنتوکسی ‌فیلین

پروبنیسید

آسپرین و یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی – ایبوپروفن (آدوین ، موترین) ، ناپروکسن، سلکوکسیب ، دیکلوفناک ، ایندومتاسین ، ملوکسیکام و...

اگر می خواهید مطمئن شوید که مصرف کتورولاک برای شما بی خطر است اگر به موارد زیر مبتلا هستید، آن را به پزشک خود بگویید:

بیماری قلبی ، فشار خون بالا ،کلسترول بالا ، دیابت و یا اگر سیگار مصرف می کنید

سابقه حمله قلبی ، سکته مغزی ، یا لخته خون

سابقه زخم معده و یا خونریزی

بیماری التهابی روده ، کولیت اولسراتیو و یا بیماری کرون

بیماری کبد

بیماری کلیوی (یا اگر دیالیز می کنید )

آسم یا

کم آبی بدن

استفاده از کتورولاک در سه ماهه پایانی دوران بارداری ممکن است به جنین صدمه بزند .همچنین ممکن است کترولاک موجب افزایش خطر خونریزی رحم شود. استفاده از این دارو در دوران بارداری و زایمان توصیه نمی شود. در صورت باردار بودن پزشک را مطلع سازید.

کتورولاک می تواند به شیر مادر منتقل شود و به نوزاد آسیب برساند. زمانی که از این دارو استفاده می کنید کودک را از شیر مادر تغذیه نکنید .

کتورولاک برای استفاده افراد زیر دو سال مورد تایید نیست. 1


موارد مصرف و عوارض جانبی کتورولاک

نحوه مصرف کتورولاک ترومتامین

قبل از شروع مصرف کتورولاک و هر بار استفاده مجدد، راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز را مطالعه کنید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو را به صورت خوراکی، معمولا هر ۴ تا ۶ ساعت با یک لیوان آب پر (۸ اونس یا ۲۴۰ میلی لیتر) و یا طبق دستور پزشک خود مصرف کنید. حداقل ۱۰ دقیقه پس از مصرف این دارو دراز نکشید. اگر ناراحتی معده در هنگام مصرف این دارو رخ می دهد، آن را با غذا، شیر یا آنتی اسیدها مصرف کنید.

دوز دارو بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان شما تعیین می گردد. برای کاهش خطر ابتلا به خونریزی معده و سایر عوارض جانبی، این دارو را در کوتاه ترین زمان ممکن با پایین ترین دوز ممکن مصرف کنید. دوز، دفعات و دوره مصرف خود را افزایش ندهید و بیش از ۵ روز از این دارو استفاده نکنید. اگر بعد از ۵ روز درد دارید، در مورد داروهای دیگری که میتوانید استفاده کنید، با پزشک خود صحبت کنید. بیش از ۴۰ میلی گرم در یک دوره ۲۴ ساعته مصرف نکنید.

اگر این دارو را “براساس نیاز” مصرف می کنید (نه براساس برنامه ای منظم)، به یاد داشته باشید که داروهای درد در صورتی که هنگام بروز اولین علائم درد استفاده شوند، بهترین تاثیر را دارند. اگر صبر کنید تا درد بدتر شود، ممکن است دارو نیز عمل نکند.

اگر وضعیت شما بدتر شد و یا درد شما کاهش نیافت، به پزشک خود اطلاع دهید. 2


عوارض جانبی کتورولاک

اگر علائم واکنش آلرژیک به تورادول را در خود حس کردید ، به اوژانس مراجعه کنید : عطسه کردن ، آبریزش یا گرفتگی بینی ، خفگی یا مشکل تنفسی ، کهیر ، تورم صورت، لب ها ، زبان یا گلو ، از این قبیل علائم هستند .

اگر علائم حمله قلبی و یا سکته مغزی را دارید به اوژانس مراجعه کنید : درد قفسه سینه که به فک و شانه ها منتشر میشود، بی حسی ناگهانی و یا احساس ضعف در یک طرف بدن ، لکنت زبان و یا احساس تنگی نفس از این قبیل علائم هستند .

در صورت بروز موارد زیر مصرف کتورولاک را متوقف کنید و در اولین فرصت با پزشک خود تماس بگیرید اگر :

تنگی نفس (حتی با میزان خفیف)

ورم

افزایش سریع وزن

اولین علامت از هرگونه خارش پوست ، مهم نیست چقدر خفیف باشد .

علائم خونریزی معده ، مدفوع خونی، سرفه خونی یا استفراغ شبیه به تفاله قهوه .

مشکلات کبد ،حالت تهوع ، احساس درد در ناحیه بالایی معده ،خارش ، احساس خستگی ، علائم آنفولانزا ،از دست دادن اشتها ،ادرار تیره ، مدفوع با رنگ های غیر عادی ، زردی (زرد شدن پوست یا چشم ها)

مشکلات کلیه ، کم ادرار کردن و یا ادرار نکردن ، ادرار همراه با درد و با سختی ، تورم در پاها یا مچ پاها ،احساس خستگی یا کمبود نفس .

کمبود تعداد گلبول های قرمز (کم خونی ) ، پوست رنگ پریده ، احساس سرگیجه یا کمبود نفس ، ضربان قلب سریع ، عدم تمرکز یا

واکنش شدید پوست ، تب ، گلودرد ، تورم در صورت یا زبان شما ، احساس سوزش در چشمان شما ،درد پوستی که همراه با لکه های قرمز یا بنفش مخصوصا در صورت و نیم تنه بالایی گسترش می یابد و موجب پوسته پوسته شدن و تاول زدن پوست می گردد.


عوارض جانبی معمول کتورولاک ممکن است شامل موارد زیر باشد

حالت تهوع، درد معده، سوء هاضمه، اسهال

سرگیجه، خواب آلودگی

سر درد یا

ورم

این لیست کاملی از عوارض جانبی معمول تورادول نیست و اتفاقات دیگری نیز ممکن است بیفتد . با دکتر خود تماس بگیرید تا توصیه های پزشکی لازم را برای عوارض جانبی تورادول را دریافت کنید . 3


موارد مصرف و عوارض جانبی کتورولاک

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. این مقاله شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و دوز آن را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند، عبارتند از: آلیسکیرن، مهار کننده های ACE (مانند کاپتوپریل، لیزینوپریل)، مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II (مانند لوزارتان، والزارتان )، لیتیوم، متوترکسات، پروبنیسید، کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزولون)، داروهای دیگری که ممکن است بر کلیه ها تاثیر بگذارند (از جمله سیدوفوویر، قرص های آب / دیورتیک ها مانند فوروزماید).

این دارو در صورتی که همراه با داروهای دیگری که احتمال ایجاد خونریزی را دارند مصرف شوند، ممکن است خطر ابتلا به خونریزی را افزایش دهد. به عنوان مثال داروهای ضد انعقاد مانند کلوپیدوگرل، رقیق کننده خون از قبیل دابیگاتران / انوکساپارین / وارفارین و غیره.

برچسب تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه خود را به دقت بررسی کنید زیرا بسیاری از داروها حاوی داروهای ضد درد / کاهش تب هستند (آسپرین، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن). این داروها شبیه کتورولاک هستند و ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهند. با این حال، اگر پزشک دستور داده است که از آسپیرین برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی (به طور معمول در دوزهای ۸۱ تا ۳۲۵ میلیگرم در روز) استفاده کنید، باید مصرف آسپرین را ادامه دهید مگر اینکه پزشک دستور دیگری داده باشد. برای جزئیات بیشتر از پزشک یا داروساز خود سوال کنید. 2


پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.rastineh.com
3.www.saednews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.