دستور تهیه ترشی شلغم ، نخود سبز و سیب

درست کردن انواع ترشی ها بعنوان چاشنی های محبوب سفره های ایرانی، می تواند سفره شما را رنگین تر کند از جمله ترشی های متفاوت که با میوه های مختلف تهیه می شود که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.
جمعه، 10 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه ترشی شلغم ، نخود سبز و سیب

ترشی شلغم

اگر علاقه‌مند به ترشی لبو هستید، حتما ترشی شلغم را هم دوست خواهید داشت. ترشی شلغم متعلق به منطقه خاورمیانه و کشور‌هایی همچون لبنان، مصر و سوریه است. این ترشی را می‌توان با انواع غذا‌ها بخصوص ساندویچ‌ها سرو کرد. ترشی شلغم یکی از ساده‌ترین ترشی‌هایی ست که می‌توان آ «درست کرد، شما می‌توانید هم آن را حلقه کنید و هم بصورت خلال درآورید.

این ترشی معمولا همراه با مقداری لبو درست می‌شود تا رنگ لبو‌ها را به خودش بگیرد. می‌توانید ترشی آماده شده را به همراه مقداری فلفل یا زیتون داخل کاسه بریزید و سر میز بیاورید. استفاده از این ترشی در غذایی مثل فلافل بسیار مرسوم است. در مورد این ترشی شما الزامی به نوع خاصی از شلغم ندارید؛ می‌توانید از هر نوع شلغمی که در دسترس شماست، استفاده کنید.
 
مواد لازم برای ترشی شلغم
شلغم  1 کیلو

 لبوی کوچک1 عدد 

 سیر ورقه شده 3 حبه

 سرکه سفید 1 فنجان

آب3 فنجان

نمک2 قاشق چایخوری

برگ بو1 عدد

طرز تهیه ترشی شلغم
برای تهیه ترشی شلغم ابتدا آب، نمک و برگ بو را در شیرجوش بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش بیاید. هم بزنید تا نمک کاملا حل شود. ظرف را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود. سپس سرکه را به آب اضافه کنید.
 
شلغم ها و لبو را پوست بکنید و خلالی خرد کنید. یک شیشه تمیز و بزرگ آماده کنید و شلغم ها، لبو و سیر خرد شده را داخل آن بریزید. سپس ترکیب آب و سرکه و برگ بو را روی شلغم ها بریزید تا روی آن ها را بپوشاند.
 
در شیشه را محکم ببندید و به مدت یک هفته در دمای اتاق، در جایی نسبتا خنک، قرار دهید تا ترشی آماده شود. رنگ لبو باعث قرمز شدن شلغم می شود و ترشی خوش طعم و خوش رنگی خواهید داشت.

نکته برای تهیه ترشی شلغم
این ترشی را تا چندین هفته می توان در یخچال نگهداری کرد؛ اما شلغم ها به مرور زمان نرم می شوند و تردی اولیه خود را از دست می دهند. بنابراین بهتر است این ترشی را حداکثر تا 6 هفته مصرف کنید.1

دستور تهیه ترشی شلغم ، نخود سبز و سیب


ترشی نخود سبز

ترشی درست کردن با حبوبات شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما واقعیت این است که وجود دارد. ترشی نخود نه تنها با نخود سبز بلکه با نخود معمولی هم درست می‌شود، اما نوع سبز آن به دلیل رنگ زیبایش شاید جالب‌تر به نظر برسد.

این ترشی تلفیق طعم ترش و شیرین است و همچنین طعم سیر و فلفل چیلی است که هم عطر و بوی خوب و هم گرما به آن می‌بخشد. این ترشی با ظاهر سالاد مانندش برای همراهی با انواع پلو، پاستا و سیب زمینی عالی است.

مواد لازم
روغن گیاهی: ۱ قاشق غذاخوری (مثلا روغن بادام زمینی)

نخود سبز: ۱ پیمانه

نمک: ۱/۲ قلشق چای‌خوری

نعناع خشک: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

سرکه سفید: ۲ قاشق غذاخوری

سرکه قرمز: ۲ قاشق غذاخوری

پودر شکر: ۱ قاشق غذاخوری

سیر: ۱ حبه، پوست گرفته و له شده

فلفل چیلی: ۱ تا ۲ عدد، خرد شده و دانه گرفته

طرز تهیه
داخل ماهیتابه، روغن را گرم کنید و نخود‌ها را به آن اضافه کنید. به مدت ۳ تا ۴ دقیقه آن‌ها را سرخ کنید تا نخود‌ها تغییر رنگ دهنده وظاهر آن‌ها روشن‌تر شود.

نعناع خشک و کمی نمک را برای طعم دهی به نخود سرخ شده اضافه کنید و در ادامه سرکه، شکر، سیر و چیلی خرد شده را اضافه کنید.

خوب بهم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند. آن را مزه کنید و بنابر ذائقه خود مقداری به آن نمک و فلفل اضافه کنید.

مواد آماده شده را داخل شیشه تمیز ریخته و یک شب تا صبح بگذارید بماند تا طعم‌ها با هم مخلوط شوند.

آن را روی یک برگ گاهو به همراه گوجه و نان تازه سرو کنید.2

دستور تهیه ترشی شلغم ، نخود سبز و سیب


ترشی سیب

سیب یکی از میوه های محبوب است که به علت طعم همه پسند آن هم می توان از این میوه مربا ساخت و هم ترشی که بنا به ذائقه طرز تهیه ترشی سیب می تواند متفاوت باشد.

سیب دارای خاصیت های بیشماری است و معمولا دوست قلب شناخته می شود. امروزه معمولا می توان از هر میوه ای ترشی تهیه کرد ترشی از چاشنی های پرطرفدار ایرانی است و اکثرا در هر سفره ای وجود دارد در ادامه این مقاله برای شما طریقه ساخت ترشی سیب را آموزش خواهیم داد.

مواد لازم
اندازه های مواد ما برای درست کردن ترشی سیب تقریبی است و شما می توانید بسته به کم یا زیاد ساختن ترشی مواد لازمش را بیشتر یا کمتر کنید.

سیب نیم کیلو

سیر ۴حبه

موسیر ۱پیمانه

نعناع ۱پیمانه

سیاه دانه ۳قاشق غذا خوری

سرکه ۱لیتر

نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه ترشی سیب
ابتدا تمام سیب ها را خوب بشویید و خشک کنید و  در صورت تمایل می توانید پوستش را جدا کنید سپس به اندازه های دلخواه تقسیم کنید. می توانید سیب ها را نگینی کنید با حلقه حلقه کنید.

سعی کنید در تهیه ترشی از سیب های قرمز و پفکی استفاده نکنید.

زمانی که کار خرد کردن سیب ها تمام شد برای این که ترشی ما ماندگاری بهتری داشته باشد و زود تر به حد جا افتادن برسد تمام سیب ها را درون یک قابلمه بریزید و موسیر و سیر را هم به سیب ها اضافه کنید سپس به مقدار کافی سرکه اضافه کنید، جوری که مواد در سرکه شناور نباشد. سپس نصف لیوان آب و اضافه می کنیم و در آخر نمک را اضافه خواهیم کرد، و بر روی حرارت ملایم می گذاریم تا کمی سیب از حالت سفتی خارج شود. به هیچ عنوان سرکه نباید به درجه جوشش برسد زمانی که از مخلوط بخار بلند شد زیر قابلمه را خاموش می کنیم توجه داشته باشید که در قابلمه نباید گذاشته شود چون موادمان له می شود.

سپس می گذاریم موادمان  خنک شود و هیچ حرارتی نداشته باشد زمانی که خنک شد موقع آن است که کمی فلفل و زردچوبه و سپس ۳ قاشق سیاه دانه به آن اضافه شود و خوب باهم مخلوطش می کنیم.

بعد از مخلوط مواد را داخل شیشه می ریزیم و در جای خنک می گذاریم، بعد از گذشت ده روز ترشی شما آماده است و می توانید همراه غذا میل کنید.

طرز تهیه ترشی سیب را می توانید بدون استفاده از حرارت دادن با سرکه هم انجام دهید اما زمان بیشتری برای رسیدن ترشی احتیاج است.3


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.yjc.ir
3.www.arga-mag.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط