درمان ترک های پوستی با روش خانگی و پزشکی

استرچ مارک یا ترک پوست، خطوط قابل رویتی هستند که روی سطح پوست ایجاد شده و بدون رنگ و سایه مانند هستند. استرچ مارک معمولا روی شکم ایجاد می‌شود اما ممکن است روی ران‌ها، بالای بازو، باسن و سینه هم دیده شود.
پنجشنبه، 16 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
درمان ترک های پوستی با روش خانگی و پزشکی

علت ایجاد ترک‌ های پوستی

از نظر علت ایجاد استریا یا ترک‌های پوستی عوامل مختلفی مطرح شده است. مهمترین عامل، کشیدگی پوست به طور ناگهانی است که مثلاً در بارداری و بلوغ شاهد آن هستیم ولی کشیدگی پوست تنها یکی از عوامل ایجاد ترک‌های پوستی است و عوامل درونی نیز در بروز آن مؤثر می‌باشد.

از جمله این عوامل، تغییرات هورمونی است که سبب عدم تعادل در فیبروبلاست‌ها (سلول‌های تولید کننده الاستین و کلاژن) می‌شود که این امر منجر به کاهش تعداد و کیفیت فیبرهای کلاژن و الاستین می‌گردد. در نتیجه پوست فیبرهای کلاژن، دچار پارگی شده و پوست حالت ترک خوردگی پیدا می‌کند.

بیماری‌های زمینه‌ای و مصرف داروهای مختلف مخصوصاً داروهای کورتونی نیز می‌تواند در پیدایش این ضایعات موثر باشد.

استفاده طولانی مدت از کورتون‌های موضعی قوی نیز می‌تواند باعث ایجاد استریا یا ترک‌های پوستی شود.

به همین دلیل توصیه می‌شود کورتون‌های موضعی فقط زیر نظر پزشک مصرف شوند تا عوارض آن در بیمار ظاهر نشود.
 
نقش وراثت در ایجاد استریا
وراثت نیز در پیدایش استریا نقش دارد. استریا در نژاد قفقازی بیش از سایر نژادها دیده می‌شود. از نظر ظاهری این ترک‌ها در ابتدا قرمز تا بنفش رنگ هستند ولی با گذشت زمان به تدریج سفید رنگ می‌شوند.
 
ایجاد ترک‌ های پوستی در بلوغ و بارداری
ترک‌های پوستی اغلب در هنگام بلوغ، بارداری و تغییرات وزنی شدید ایجاد می‌شوند. حدود 30% افراد هنگام بلوغ و حدود 77% خانم‌ها هنگام بارداری مبتلا به استریا یا ترک‌های پوستی می‌شوند. در مورد بارداری، سن اولین بارداری در بروز ترک‌ بسیار مهم است.

به طوریکه اغلب بانوانی که در سنین بین ۱۶ تا ۲۰ سالگی باردار شده‌اند دچار ترک‌های پوستی می‌شوند، در حالی که احتمال بروز این ترک‌ها در بانوانی که اولین بارداری آنها پس از ۳۵ سالگی است بسیار کمترمی‌باشد. این ترک‌ها، معمولاً بعد از ماه چهارم بارداری ایجاد می‌شوند.

ترک‌های پوستی حتی ممکن است پس از زایمان نیز ایجاد شوند. در بعضی از افراد اولین بارداری بدون ایجاد ترک‌های پوستی طی می‌شود ولی در بارداری‌های بعدی بیمار دچار این مشکل خواهد شد. 1

درمان ترک های پوستی با روش خانگی و پزشکی
 

درمان خانگی ترک شکم

اغلب زنان معمولاً پس از دوران بارداری از ترک های پوستی رنج می برند، اما این مورد تنها دلیل آن نیست و مردان نیز ممکن است به آن دچار شوند.

ترک های پوستی به دلیل افزایش و یا کاهش ناگهانی وزن رخ می دهند. محصولات طبیعی بسیاری وجود دارند که می توانند به کاهش و یا حتی از بین بردن این ترک های پوستی کمک کنند. با این حال، دست یابی به این هدف به داشتن یک برنامه ی منظم و دقیق مراقبت از پوست بستگی دارد.

در اینجا چند درمان خانگی موثر برای کاهش ترک های پوستی به شما پیشنهاد داده می شود:
 
۱) آلوئه ورا
آلوئه ورا گیاهی است که به بازسازی بافت پوست کمک می کند و به همین ترتیب دارای خواص معجزه آسایی است.

ژل تازه را از برگ گیاه آلوئه ورا خارج کرده و آن را در ناحیه ای که دچار ترک خوردگی است، ماساژ دهید و اجازه دهید که به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بر روی پوست بماند؛ سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید. این کار را به صورت روزانه انجام دهید.
 
۲) کره ی کاکائو
استفاده از کره ی کاکائو کمک می کند تا ترک خوردگی های پوست کاهش یابند؛ حتی به صورت تجربی دیده شده که استفاده ی آن قبل و در طی دوران بارداری می تواند به طور کامل این ترک ها را از بین ببرد. بهترین زمان استعمال کره ی کاکائو شب ها است؛ بنابراین آن را به خوبی بر روی پوست ماساژ داده و برای چند مدت این کار را تکرار کنید تا اثرات آن مشخص گردند.

۳) خیار و آب لیمو
اسید طبیعی موجود در آب لیمو به بهبودی و کاهش اسکارها (جوشگاه ها) پوست کمک کرده ؛ همچنین آب خیار با اثر خفیف خنک کنندگی خود، باعث شادابی پوست شما خواهد شد.

آب لیمو ترش و خیار را به اندازه های مساوی تقسیم و مخلوط کرده و سپس بر روی مناطق آسیب دیده ریخته تا پوست آن ناحیه مرطوب گردد.

اجازه دهید بر روی پوستتان باقی مانده تا جذب شود. ۱۰ دقیقه بعد از آن می توانید با استفاده از آب گرم پوست خود را شستشو دهید.
 
۴) روغن بادام و نارگیل
از روغن بادام و نارگیل در مقادیر برابر برای کاهش نشانه های ترک های پوستی استفاده کنید. این روغن ها را به طور مرتب بر روی پوست ماساژ دهید.
 
۵) ماسک زردآلو و روغن
زردآلو با خاصیت لایه برداری که دارد می تواند در بهبود ترک های پوستی موثر باشد. ۲-۳ عدد زردآلو را برداشته، برش دهید و هسته ها را جدا کنید.

میوه ها را پوره کرده و سپس ماسک به دست آمده را روی نواحی مورد نظر پوستی گذاشته و اجازه دهید به مدت ١۵ دقیقه بر روی آن بماند.

با استفاده از آب گرم، آن را بشویید و سپس این روند را هر روز برای مدت یک ماه تکرار کنید تا نتیجه بخش باشد.

روغن زردآلوی خالص با دارا بودن خواص جوان کنندگی پوست در کاهش ترک های پوستی موثر است. مقداری از این روغن را به همراه کمی آب لیمو ترش بر روی پوست ماساژ داده تا نتیجه ی بهتری حاصل شود.
 
۶) روغن کرچک
ترک های پوستی به دلیل داشتن ظاهری خشک و چروکیده، نیاز به تغذیه و آبرسانی دارند. هنگام ماساژ روغن کرچک بر روی پوست، این علائم پوستی به آرامی بهبود یافته و نرم می شوند. این کار را به طور مداوم انجام دهید تا پوستتان تغذیه شود.
 
۷) ماسک تغذیه کننده ی پوست
این ماسک در کاهش ترک های پوستی تاثیر فوق العاده ای دارد:
 
طرز تهیه
٢ عدد زرده ی تخم مرغ زده شده

آب یک عدد لیمو ترش

٢ قاشق چایخوری جو پرک

٢ قاشق چایخوری بادام درختی کوبیده شده

شیر به اندازه ی کافی برای نرم و صاف شدن ماسک
 
روش تهیه
تمام ترکیبات را به خوبی مخلوط کرده و روی ترک ها ریخته و اجازه دهید کاملاً خشک شود.

با آب سرد آنقدر موضع را شست و شو دهید تا لایه برداری صورت بگیرد. این کار باید هروز به صورت متناوب انجام شود. 2

درمان ترک های پوستی با روش خانگی و پزشکی
 

درمان دارویی

یکی از اولین و در عین حال کارآمدترین روش های از بین بردن ترک های پوستی، استفاده از ترکیبات حاوی  رتینوئید تجویزی توسط پزشک می باشد.

در این مرحله از درمان، پزشک متخصص ترکیبات حاوی رتینوئیدها را به بیمار توصیه خواهد کرد.

رتینوئیدها تاثیر بسزایی در تولید کلاژن در پوست داشته و سلامت و شادابی را به پوست باز می گردانند.

البته استفاده از رتینوئیدها به هیچ عنوان برای زنان باردار توصیه نمی شود و حتی در برخی موارد این ترکیبات برای زنانی که زایمان را انجام داده و در مرحله شیردهی هستند نیز، مناسب نخواهد بود.
 

درمان لیزری

شاید بیشتر مبتلایان به مشکل ترک های پوستی این روش را آخرین راه حل بدانند ولی نکته مهم در مورد روش لیزرینگ، تاثیر فوق العاده آن است.

در اصل می توانیم بگوییم اگر از مراحل قبل نتیجه نگرفته اید، لیزرینگ آخرین روش برای خلاصی شما از ترک های پوستی خواهد بود.

معمولا پزشک متخصص از روش لیزر برای درمان ترک های پوستی زمانی استفاده می نماید که، شدت و میزان ترک های پوستی در بدن فرد بسیار زیاد شده باشد و یا سرعت ایجاد این ترک ها بالا رفته باشد. همانطور که گفته شده روش لیزر برای زنان باردار به هیچ عنوان توصیه نخواهد شد. 3

پی نوشت:
1.www.drvaez.ir
2.www.drmajidzadeh.com
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.