دستور تهیه راحت الحلقوم،لوکوم و باسلوق

راحت الحلقوم،لوکوم و باسلوق جزو ساده ترین طرز تهیه های انواع شیرینی های خانگی است البته به عنوان شیرینی مناسبتی هم شناخته می شوند که در فصل زمستان تهیه می شود و در برخی مناسبت های خاص مانند عید نوروز به عنوان شیرینی پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرند.
شنبه، 18 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه راحت الحلقوم،لوکوم و باسلوق

راحت الحلقوم


مواد اولیه برای درست کردن راحت الحلقوم
شکر 250 گرم

جوهر لیمو 1/2 ق چ

پودر ژلاتین 1 ق غ

نشاسته گندم 1/2 پیمانه سرپر

آب سرد یک و نیم پیمانه

روغن مایع 1 ق غ

پودر نارگیل یا شکر دون درشت به میزان لازم

رنگ خوراکی و اسانس هم به میزان لازم

دستور تهیه راحت الحلقوم
برای درست کردن راحت الحلقوم ابتدا باید نشاسته گندم را با آب کاملا مخلوط میکنیم تا در هم حل شوند. بعد از حل شدن نشاسته شکر را به همراه پودر ژلاتین و جوهر لیمو به آن اضافه میکنیم و هم میزنیم تا مواد با هم مخلوط شوند.مواد مخلوط شده را داخل یک قابلمه تفلون روی حرارت گاز قرار میدهیم و مدام هم میزنیم.

سعی کنید از قابلمه بزرگ استفاده نکنید چون آب آن زود بخار میشود و بوی خامی نشاسته باقی میماند.اگر از اول حرارت بالا باشد مشکلی ندارد ولی اگر مواد رو به غلیظ شدن کرد باید حرارت را کم کنیم.تا کیفیت کار بهتر شود و بوی خامی نشاسته گرفته شود.قبل از غلیظ شدن مواد هم باید رنگ خوراکی و اسانس مورد دلخواهتان را اضافه کنید. وقتی هم که مواد غلیظ شدند باید به صورت پارویی و تند تند هم بزنیم .

هنگامی که غلظت کافی بدست آمد و مواد آماده شده از روی قاشق به صورت تکه تکه پایین ریخت میتوانید روغن را اضافه کنید و کاملا هم میزنیم تا به خورد مواد برود. وقتی روغن جذب شد مواد را از روی حرارت را بر میداریم. و همچنان آن را هم میزنیم تا از حرارت بیفتتد.

بعد از اینکه سرد شد توسط یک قیف آن را با فشار قطعه قطعه میکنیم و بعد در پودر نارگیل و یا پودر شکر میغلطانیم. دقت کنید که اگر از هر رنگ خوراکی که استفاده کردید باید اسانس همان میوه را هم تهیه کنید.

نکات تکمیلی در مورد راحت الحلقوم
راحت الحلقوم جزو کیک و شیرینی - شیرینی عید نوروز میباشد.

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 10دقیقه

و زمان پخت و انتظار آن در حدود 30دقیقه میباشد .

راحت الحلقوم را می توانید در وعده میان وعده - دسر - سرو کنید .

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 8 نفر مناسب میباشد .1

دستور تهیه راحت الحلقوم،لوکوم و باسلوق


لوکوم شیر


مواد لازم برای لوکوم شیر
شیر 2 و 1/2 پیمانه

نشاسته گل 2 قاشق غذاخوری سرپر

کره 20 گرم

شکر 1/2 پیمانه

وانیل 1/4 قاشق چایخوری

مغز پسته مقداری (اختیاری)

پودر نارگیل برای تزیین

طرز تهیه لوکوم شیر
ابتدا نشاسته گل را داخل شیر سرد حل کرده و از صافی رد کنید. سپس شکر را نیز به این ترکیب بیافزایید. مخلوط را روی گاز با حرارت ملایم قرار داده و مرتب هم بزنید.

ترکیب شیر، نشاسته و شکر را آنقدر حرارت دهید تا به غلظت مناسب رسیده و بوی خامی نشاسته از بین برود. در این مرحله عجله نکنید و شعله را بالا نکشید. زیرا در این صورت این ترکیب خیلی زود غلیظ می شود، در حالی که نشاسته همچنان مزه خامی می دهد.

وقتی مخلوط لوکوم شیر به غلظتی شبیه به فرنی رسید کره را نیز به آن اضافه کنید. بعد از آنکه کره آب شد شعله را خاموش کرده و انیل را نیز به مواد بیفزایید.

اجازه دهید مایع کمی از حرارت بیفتد، سپس مغز پسته یا هر نوع مغز دیگری که دوست دارید داخل آن بریزید.

داخل قالب مورد نظر را آب بزنید به طوری که نمناک باشد. سپس مایع لوکوم را داخل آن ریخته و به مدت 4 تا 5 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا کاملا ببندد.

بعد از گذشت این زمان، لوکوم شیر را از قالب خارج کرده، برش بزنید و داخل پودر نارگیل بغلطانید. همچنین می توانید از ترافل، شکلات بن ماری شده یا شربت غلیظ برای تزیین آن استفاده کنید.

نکات کلیدی تهیه لوکوم شیر

برای پختن شیر و نشاسته از یک قابلمه ضخیم استفاده کنید تا نشاسته خیلی زود غلیظ نشود. 
 

اگر بعد از آماده سازی مایع لوکوم متوجه شدید نشاسته داخل آن گلوله شده است، مایع را از صافی دانه درشت عبور دهید.

مقدار شکر را می توانید به دلخواه کم کنید.

برای آنکه لوکوم از قالب راحت جدا شود کناره های آن را با چاقو جدا کنید.

لوکوم شیر را می توانید در قالب های کوچک و به صورت تک نفره نیز تهیه کنید. فقط خیس کردن قالب ها فراموش نشود.

می توانید به جای آنکه مغز پسته را داخل لوکوم بریزید از آن برای تزیین رویش استفاده کنید.2

دستور تهیه راحت الحلقوم،لوکوم و باسلوق


باسلوق


مواد لازم باسلوق
نشاسته نصف لیوان

آب سرد۱٫۵ لیوان

شکرنصف لیوان

ژله رنگی۱ بسته

گلاب۳ قاشق غذاخوری

کره نصف قاشق غذاخوری

دستور تهیه باسلوق
مرحله اول
برای تهیه باسلوق خانگی ابتدا نشاسته را به همراه یک و نیم لیوان آب سرد داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند، در ادامه شکر را به همراه پودر ژله اضافه می کنیم و مواد را به خوبی هم می زنیم تا کاملا یکدست شوند.

مرحله دوم
مواد را باید به حدی مخلوط کنیم که دانه های نشاسته به طور کامل در آب حل شوند. حالا قابلمه را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم و مواد را به صورت متداوم با یک قاشق هم می زنیم تا کمی غلظت پیدا کند و روان نباشد.

مرحله سوم
پس از اینکه مایه باسلوق غلظت پیدا کرد، گلاب را اضافه می کنیم و پس از مخلوط شدن گلاب، کره را که از قبل از یخچال بیرون گذاشته بودیم را اضافه می کنیم و هم زدن را ادامه می دهیم تا زمانی که مایه باسلوق از قابلمه جدا شود.

مرحله چهارم
پس از اینکه مایه باسلوق کاملا به غلظت رسید و از قابلمه جدا شد، قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. حالا قالب مورد نظرمان را با سلفون یا پلاستیک می پوشانیم و پلاستیک را با روغن کمی چرب می کنیم.

مرحله پنجم
در این مرحله مایه باسلوق را با قطر حدودا ۱٫۵ تا ۲ سانتی متر به صورت یکدست روی پلاستیک درون قالب پهن می کنیم. حالا قالب حاوی باسلوق را به مدت ۵ تا ۶ ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا باسلوق آماده شود.

مرحله ششم
پس از گذشت ۶ ساعت قالب حاوی باسلوق را از یخچال خارج می کنیم، سپس باسلوق را به صورت مکعب های مربع شکل برش می زنیم و داخل پودر نارگیل یا نشاسته ذرت می غلتانیم تا رطوبت شان گرفته شود، سپس سرو می کنیم.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.irancook.ir
3.www.chishi.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما