همه جیز راجع به دندان درد در بارداری

تغییرات هورمونی در دوران بارداری زمینه ساز حساس شدن لثه‌ها به مثال ساده ای مثل جویدن غذاهای سفت یا مسواک‌زدن است. گاهی اوقات مشکلات دندانی در بارداری‌‌ می‌‌تواند باعث خونریزی، تورم و حساسیت لثه شود و ثابت...
چهارشنبه، 22 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه جیز راجع به دندان درد در بارداری

دندان درد در بارداری

اکثر زنان باردار در طول دوران بارداری خود مبتلا به برخی از بیماری های دهان و دندان می شوند. همه افراد داستان های بسیاری در مورد حالت تهوع، کمر درد، خستگی و… را در مورد دوران بارداری شنیده اند. اما هنگامی که از دندان درد یا حساسیت در دوران بارداری صحبت می شود  بسیاری از افراد نسبت به آن بی اطلاع هستند. با این حال، مسائل مربوط به دندان پزشکی در دوران بارداری از آن چیزی که افراد فکر می کنند شایع تر است. در این دوران بدن با تغییرات هورمونی بسیاری مواجه می شود.

با توجه به تغییرات با افزایش استروژن و پروژسترون شما ممکن است دچار استفراغ و تهوع شوید. علائم منجر به آسیب رسیدن دندان و ایجاد پلاک دندانی شود. تجمع این پلاک ها در خط لثه ممکن است باعث ایجاد بیماری هایی از قبیل خون ریزی لثه و التهاب آن گردد.

این بیماری شناخته شده می تواند در ۷۵ درصد از زنان باردار ظاهر شود. اگر شما مبتلا به این بیماری هستید بدانید که تنها نیستید. بسته به شدت التهاب لثه در دوران بارداری، شما ممکن است به بیماری پریودنتال نیز مبتلا گردید. این بیماری که باعث عفونت جدی در لثه است. حتی منجر به تحلیل لثه و در نهایت از دست دادن دندان می شود.1
 

علت دندان درد در بارداری

عوامل مختلفی ممکن است علت دندان درد در بارداری باشند. این عوامل عبارتند از:

تهوع و صبحگاهی به دلیل ورود اسید معده به دهان، ممکن است یک علت دندان درد در بارداری و پوسیدگی دندان باشد.

عدم تعادل هورمونی نیز ممکن است دیگر علت دندان درد در بارداری باشد، زیرا با به هم خوردن تعادل هورمون های زنانه در این دوران احتمال ابتلا به التهاب لثه و بیماری های مختلف دندان و لثه نیز افزایش می‎یابد.

همچنین در دوران بارداری، منابع کلسیم بدن بدلیل تأمین کلسیم مورد نیاز جنین کاهش می یابد و در صورت عدم دریافت کلسیم کافی، مینای دندان تحلیل رفته و باعث ایجاد دندان درد می گردد.

تغییراتی که در دوران بارداری در رژیم غذایی مادر باردار ایجاد می گردد نیز ممکن است علت دندان درد در بارداری باشد. بهتر است جهت جلوگیری از مشکلات دندانی در این دوران، از مصرف بیش از حد فراورده ‌های لبنی یا قندی پرهیز کنید.

در دوران بارداری به دلیل حساس شدن دندان ها و لثه، ممکن است مسواک زدن مشکل باشد که این امر خود می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای دندان ها‌ گردد.2

همه جیز راجع به دندان درد در بارداری

دندان درد در بارداری نشانه چیست؟

بارداری می‌تواند سبب ایجاد مشکلاتی برای دندان و لثه شود که دلیل آن ممکن است عدم تعادل هورمونی، نیاز جنین به کلسیم و عوامل مشابه دیگر باشد. اگر مقادیر کافی کلسیم دریافت کنید، بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و به طور مرتب توسط دندانپزشک ویزیت شوید می‌توانید از این مشکلات دور باشید.
 
مشکلات لثه
هورمون‌های بارداری بعضی زنان را مستعد مشکلات لثه از جمله موارد زیر می‌کند:
 
التهاب لثه (ژینژیویت)
این مشکل بیشتر در سه ماهه دوم بارداری رخ می‌دهد. علائم شامل تورم و خونریزی لثه به خصوص هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است.
 
بیماری‌های پریودنتال تشخیص داده نشده یا درمان نشده
بارداری ممکن است عفونت لثه مزمن را که علت آن التهاب لثه درمان نشده است بدتر کند. این حالت می‌تواند به از دست دادن دندان بانجامد.

اپولیس یا گرانولوما پیوژنیک بارداری که به بزرگ‌شدگی کانونی لثه می‌گویند و می‌تواند به راحتی خونریزی کند. این حالت به تمیز کردن حرفه‌ای و تخلیه نیاز دارد.

مشکلات لثه در طی بارداری به دلیل افزایش پلاک نیست و در حقیقت پاسخ ضعیف بدن به پلاک در نتیجه سطح هورمونی است. به دندانپزشک هر مشکل لثه‌ای که دارید را بگویید. از یک مسواک نرم استفاده کرده و دندان‌هایتان را مرتب حداقل دوبار در روز مسواک کنید. از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید تا دندان‌هایتان در برابر پوسیدگی قوی‌تر شود.

اگر در طی بارداری مشکلات لثه دارید باید پس از زایمان توسط دندانپزشک معاینه شوید. با اینکه بیشتر مشکلات لثه پس از بارداری برطرف می‌شوند، در تعدادی از زنان ممکن مشکلات به جدی‌تری تبدیل شود و نیازمند درمان باشد.3
 

پیشگیری از درد دندان در بارداری 

برای کم کردن احتمال و خطر بروز درد دندان و مشکلات دیگر دندانی در دوران بارداری در درجه اول رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت دارد.

رعایت نکات زیر تا حد زیادی کمک کننده هستند:
 
مراحل بهداشت دهان و دندان را به خوبی انجام دهید
در طی دوران بارداری خستگی و درد جسمانی طبیعی است، در چنین شرایطی بسیاری از زنان بدون مسواک زدن مستقیم به رختخواب می‌روند. این کار را انجام ندهید. حداقل دوبار در روز مسواک زده و یکبار در روز نخ دندان بکشید. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و قوی‌تر شدن دندان‌ها هم از خمیر دندان‌ها و دهان شویه‌های حاوی فلوراید استفاده کنید.
 
در صورت ابتلا به تهوع حاملگی بعد از استفراغ، آب بنوشید و یا دهان خود را به دقت آب کشی کنید
این کار کمک می‌کند تا اسید معده از روی دندان‌ها پاک شود. اما بلافاصله بعد از استفراغ مسواک نزنید، شاید عجیب به نظر برسد ولی بعد از استفراغ سطح اسیدی بودن دهان افزایش پیدا می‌کند و در این شرایط مسواک زدن به جای اینکه کمک کننده باشد، بیش‌تر اثر مخرب خواهد داشت. پس دستکم قبل از مسواک زدن بعد از استفراغ یک ساعت صبر کنید.

همه جیز راجع به دندان درد در بارداری
 
به پزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید
تا پزشک برنامه‌های مراقبت از دهان و دندان شما را طبق شرایط خاص فیزیولوژیکی شما تنظیم کند. با کارشناس بیمه‌ی خود صحبت کنید، برخی از طرح‌های بیمه، هزینه‌های درمانی دندانپزشکی در طی دوران بارداری را پوشش می‌دهند.

مصرف غذاهای پر از شکر و کربوهیدرات را محدود کنید و به جای آن غذاهای سالمی مانند سبزیجات خام، بیسکوییت های حاوی آرد کامل و میوه را جایگزین کنید.4
 

درمان خانگی دندان درد در بارداری

اگر دندانپزشک شما درمان دندان شما را تا سه ماهه دوم به تعویق انداخته است راه های بسیاری برای تسکین درد در منزل وجود دارد. در این هنگام شما می توانید درمان را با اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی های که دندان درد را تشدید می کند، شروع کنید.

در برخی از زنان باردار، درد به هنگام استفاده از غذاها و نوشیدنی های گرم و در برخی دیگر در استفاده از غذاها و نوشیدنی های سرد، درد دندان ها تشدید می یابد. دهان شویه حاوی الکل نیز می تواند درد دندان شما را بدتر کند.

شست و شو دهان خود را با آب نمک گرم  ممکن است به تسکین درد و از بین بردن التهاب کمک کند. استفاده از کمپرس سرد و قرار دادن کمپرس سرد روی گونه برای تسکین التهاب موثر است.

از پزشک یا دندان پزشک خود را بپرسید که آیا در صورت وجود درد دندان ها می توانید از داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن یا استامینوفن  استفاده کنید.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.mom.ir
3.www.drmiladafshar.com
4.www.drdr.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما