دستور پخت چند مدل نان مخصوص صبحانه

در مطلب پیش رو دستور پختچند نوع نان صبحانه به شما عزیزان آموزش داده می شود، تا انتها همراه ما باشید.
سه‌شنبه، 5 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت چند مدل نان مخصوص صبحانه

نان صبحانه خوشمزه


مواد لازم
خمیر مایه ۵/۱ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع ¼ لیوان
آب گرم ½ لیوان
شیر ولرم ۱ لیوان
آرد مقدار لازم

مواد میانی
پنیر و گردو به میزان لازم

طرز تهیه
آب ولرم، شیر ولرم، روغن مایع، خمیر مایه و شکر را داخل کاسه می‌ریزیم و سپس آرد می‌ریزیم تا خمیر بگیرد. کاسه باید یا پلاستیکی باشد یا فلزی چون کاسه شیشه‌ای باشد خمیر در آن به عمل نمی‌آید و می‌گذاریم، نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه آن را در یک جای گرم استراحت می‌دهیم.

با یک دستمال مرطوب روی خمیر سپس از خمیر چانه‌های کوچک برمی‌داریم و دستمان را کمی به آرد می‌زنیم تا چسبندگی آرد آن برطرف شود برای رومال از زرده تخم مرغ و کنجد استفاده می‌کنیم. کمی در دست پهن می‌کنیم و مواد میانی را داخل آن می‌گذاریم و سپس خمیر را گرد می‌کنیم و با کمی فاصله در قالب چرب شده قرار می‌دهیم.

برای مواد داخل آن می‌توانیم از  گردو، پنیر روزانه، پنیر چدار و … هم استفاده کنیم. در اینجا از پنیر+ ۱ تا ۲ قاشق پودر قند استفاده کردیم. همچنین می‌توانیم به دلخواه به مواد میانی زیره و... هم اضافه کنیم. 1


نان صبحانه


مواد لازم
آرد7 لیوان
 شیر ولرم 2 لیوان
 تخم مرغ 2 عدد
 شکر6 قاشق سوپخوری 
 پودر خمیرمایه 1 پاکت
 نمک1 قاشق سوپخوری 
 روغن مایع12 قاشق غذاخوری 

دستور پخت چند مدل نان مخصوص صبحانه

 طرز تهیه
برای تهیه نان صبحانه ابتدا مایه خمیر، شکر و شیر ولرم را مخلوط کنید. تخم مرغ، نمک و روغن را اضافه کنید بعد آرد را کم کم اضافه کنید و خوب ورز بدهید تا خمیر نرمی به دست آید. سپس 1 ساعت استراحت بدهید. بعد به شکل های دلخواه در سینی فر بگذارید. فر را در دمای 180 درجه به مدت نیم ساعت قرار بدهید و نوش جان کنید. 2


نان صبحانه با سبزیجات


مواد لازم
آرد دو و نیم الی سه لیوان
شیر ولرم یک لیوان 200 میلی لیتری
تخم‌مرغ 2 عدد
روغن مایع نصف لیوان
شکر یک قاشق ‌مربا خوری
مایه خمیر خشک فوری 1 قاشق غذاخوری (حدود 10 گرم)
سبزیجات شامل (پیازچه، سیر تازه، جعفری، نعنا و شوید) به میزان دلخواه
فلفل قرمز و سبز به میزان دلخواه
پنیر صبحانه به میزان دلخواه
زیتون به میزان دلخواه
گوجه‌فرنگی خشک شده به میزان دلخواه
نمک یک قاشق ‌مربا خوری
فلفل سیاه یک قاشق ‌مربا خوری
پودرفلفل قرمز یک قاشق ‌مربا خوری
کنجد و سیاه دانه برای تزیین به میزان دلخواه

به جای روغن مایع می توانید از یک قاشق سر پر کره نرم شده در دمای اتاق استفاده کنید.

یکی از زرده ها را برای رومال کنار بگذارید.

نکته : اگر از خمیر مایه خشک فوری استفاده می کنید، نیاز به عمل آوردن نیست.

اما اگر خمیر مایه خشک معمولی بکار می برید به روش زیر عمل کنید.

شر ولرم، شکر و مایه خمیر را در ظرفی ریخته و کمی مخلوط کنید.

در ظرف را بسته و ده دقیقه کنار بگذارید تا پف کند و عمل آید.

دستور پخت چند مدل نان مخصوص صبحانه

طرز تهیه
در ظرفی، کره یا روغن، تخم مرغ، شیر ولرم، مایه خمیر و شکر را مخلوط کنید.

پنیر، شوید و جعفری را خرد کرده و به مواد اضافه کنید و هم بزنید.

نمک و یک و نیم لیوان آرد را اضافه کرده و هم بزنید.

بقیه آرد را کم کم اضافه کرده و ورز دهید تا خمیری نرم که به دست خشک نمی چسبد بدست آید.

سیر را ریز خرد کنید، پپیازچه را هم خرد کنید.

سیر و پیازچه، زیتون و گوجه فرنگی خشک را هم به مواد بیفزایید و ورز دهید.

اگر خمیر شل شد، کمی آرد اضافه کنید و ورز دهید.

داخل قالب یا سینی را کاغذ روغنی بیندازید.

خمیر را داخل قال یا سینی پهن و صاف کنید.

نیم ساعت استراحت دهید تا کمی پف کند.

به شکل دلخواه برش زده و زرده تخم مرغ بمالید. 3


نان صبحانه


مواد لازم
کره ۳۰ گرم
شیر ۱ لیوان
شکر ۲ قاشق غذا خوری
تخم مرغ ۱ عدد
مایه خمیر ۲ قاشق مربا خوری
آرد ۳ پیمانه

دستور پخت چند مدل نان مخصوص صبحانه

طرز تهیه
زمان تهیه ۱۲۰ دقیقه
زمان پخت ۴۰ دقیقه

۱ اول کره را داخل یک ماهیتابه قرار دهید و ذوب کنید.

۲ یک پیمانه شیر را به کره اضافه کنید اگر شیر را از یخچال در آوردید زیر کره را بعد از ذوب شدن خاموش نکنید تا مخلوط شیر و کره به دمای ولرم برسد

۳ حالا دو قاشق غذاخوری شکر را به مخلوط اضافه میکنیم و کمی هم میزنیم و بلافاصله اجاق رو خاموش می کنیم

۴ اگر مخلوط ولرم هست حالا دو قاشق مایه خمیر رو اضافه میکنیم و هم میزنیم و ۵ دقیقه فرصت میدیم تا مایه خمیر رشد کند

۵ حالا وقت اضافه کردن ۳ پیمانه آرد است .مواد را به یک کاسه بزرگ منتقل کرده و سپس آرد را اضافه میکنیم و ورز میدیم تا هم بیاید

۶ اگر خمیر به نظر یک کمی چسبناک میرسد حول نکنید و آرد اضافه نکنید این کار باعث میشه کیفیت نان ها از دست بره.روی خمیر رو با یک کیسه نایلونی بپوشانید و یک ساعت بزارید تا خمیر ور بیاید و از نظر حجمی دو برابر شود.

۷ خمیر را فشار دهید و ورز دهید تا گاز آن خالی شود و دوباره آنرا به فرم یک توپ در آورده و دوباره در کاسه قرار داده و روی آنرا به مدت ۴۰ دقیقه بپوشانید.

۸ حالا خمیر را خارج کرده و آنرا به دو قسمت تقسیم میکنیم و هر تکه را دوباره به دو قسمت و آنقدر ادامه میدهیم تا ۱۶ تکه خمیر به دست آید و بعد خمیرها را به فرم یک توپ چانه می گیریم و روی آنها را می پوشانیم

۹ حالا نوبت فرم دادن نان هاست نان ها را به فرم دلخواه در میآوریم و میگذاریم تا حجم نان ها دو برابر شوند.

۱۰ در آخر کار فر را روشن می کنیم(۲۰۰) درجه سانتیگراد و وقتی فر داغ شد نانها را آرام بدون آنکه فشارشان بدهیم روی سینی قرار میدهیم و در فر میگذاریم تا طلایی شوند.  4


نان صبحانه


مواد لازم
آرد 1 و ¾ پیمانه
تخم مرغ 1 عدد
کره یک هشتم پیمانه
شکر یک هشتم پیمانه
شیر یک سوم پیمانه
خمیر مایه فوری 1 قاشق چایخوری
نمک نوک قاشق چایخوری

دستور پخت چند مدل نان مخصوص صبحانه

دستور پخت
مرحله اول
برای تهیه نان صبحانه خوشمزه و داغ ابتدا تخم مرغ را به همراه کره، شیر و پودر خمیر مایه فوری حداقل 30 دقیقه جلوتر از داخل یخچال بیرون می آوریم و کنار می گذاریم تا به طور با دمای محیط آشپزخانه یکسان شوند.

مرحله دوم
برای شروع پخت نان اگر شیر هنوز به دمای محیط نرسیده است و هنوز به سردی و خنکی می زند برای سرعت بیشتر کار آنرا داخل شیرجوش بریزیم و حدودا 3 دقیقه روی حرارت متوسط قرار دهیم و با قاشق هم می زنیم تا کمی گرم شود.

مرحله سوم
دقت کنید نیاز نیست شیر داغ نشود و همین که گرم شود کافی است، به طوریکه اگر انگشت مان را داخل شیر فرو کنیم کمی گرم باشد. در ادامه شیر را داخل یک ظرف مناسب می ریزیم، سپس 1 قاشق چایخوری شکر به آن اضافه می کنیم.

مرحله چهارم
پس از اینکه شکر را با شیر به خوبی ترکیب کردیمن، پودر خمیر مایه را اضافه می کنیم وکمی هم می زنیم تا با هم یکدست شوند، سپس درب کاسه را می گذاریم و آنرا به مدت 10 دقیقه در یک جای نسبتا گرم قرار می دهیم تا خمیر مایه فعال شود.

مرحله پنجم
در این مرحله تخم مرغ را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس کره آب شده را به همراه باقیمانده شکر را به آن اضافه می کنیم و با همزن دستی مواد را مخلوط می کنیم در حدی که فقط ترکیب شوند کافی است.

مرحله ششم
در این مرحله خمیر مایه عمل آمده را به دیگر مواد اضافه می کنیم و با همزن دستی یک هم سطحی به مواد می زنیم تا خمیر مایه با مواد فقط مخلوط شود و بعد آرد را الک می کنیم کم کم به مایه خمیر اضافه می کنیم.

مرحله هفتم
سپس با قاشق مواد را ابتدا مخلوط می کنیم و بعد که مایه سفت تر می شود دستمان را چرب می کنیم و خمیر را مخلوط می کنیم و آرد را همان طور که اضافه می کنیم با دست خمیر را ورز می دهیم تا خمیر منسجم و نرم شود.

مرحله هشتم
شاید همه آرد استفاده نشود برای همین از ابتدا همه آن را یکدفعه اضافه نمی کنیم. زمانیکه خمیر دیگر به دستمان نمی چسبید و لطیف و یکدست شد کف کاسه ای را چرب می کنیم و خمیر را وسط آن قرار می دهیم.

مرحله نهم
سپس روی کاسه را با دستمال یا سلفون به طور کامل می پوشانیم و در جای نسبتا گرمی قرار می دهیم تا به مدت 1 ساعت استراحت کند. در ادامه به خمیر سر می زنیم باید حجم آن حدودا دو برابر شده باشد.

مرحله دهم
خمیر را از داخل کاسه جمع می کنیم و روی صفحه کار قرار می دهیم و 30 ثانیه ورز می دهیم و به هر شکلی که تمایل داریم خمیر را تقسیم می کنیم و به آن فرم مورد نظرمان را می دهیم. سینی فر را بیرون می آوریم.

مرحله یازدهم
سپس کف آن کاغذ روغنی قرار می دهیم و خمیر های فرم داده را روی آن قرار با فاصله می چینیم و با یک پارچه روی خمیرها را می پوشانیم و در فضای آشپزخانه سینی را قرار می دهیم تا به مدت 30 دقیقه خمیرها همان حالت استراحت کنند.

مرحله دوازدهم
بعد از گذشت زمان گفته شده فر را روشن می کنیم و روی 180 درجه سانتیگراد قرار می دهیم تا به مدت حداقل 10 دقیقه گرم شود. فرچه را داخل زرده تخم مرغ می زنیم و روی خمیرها می کشیم و کمی کنجد یا سیاه دانه روی سطح خمیرها می پاشیم.

مرحله سیزدهم
سپس سینی محتوی خمیرها را داخل فر گرم شده می گذاریم تا به مدت 15 الی 20 دقیقه بسته به فر،نان ها پخته شوند. بعد از پخت نان ها گریل را روشن می کنیم تا روی نان ها نیز طلایی شود تقریبا در مدت 2 دقیقه روی نان ها طلایی می شود.

مرحله چهاردهم
حتما در این تایم حواستان به نان ها باشد که رنگ روی آن ها به قهوه ای نزند و در زمان مطلوب نان ها را از داخل فر بیرون بیاوریم. نان های صبحانه گرم و تازه را از داخل فر بیرون می آوریم و با انواع مربا و کره نوش جان کنید.

نان صبحانه بدون فر
برای تهیه نان صبحانه بدون فر یک قابلمه را با کمی روغن چرب می کنیم یا با کاغذ روغنی پوشش می دهیم، سپس خمیر را به شکل دلخواه فرم می دهیم و داخل قابلمه قرار می دهیم. در ادامه روی قابلمه را با پارچه می پوشانیم.

پس از گذشت 20 تا 30 دقیقه که خمیر کمی حجیم شد، روی آنرا با زرده تخم مرغ، کنجد یا سیاه دانه رومال می کنیم، سپس شعله گاز را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم و روی شعله گاز یک شعله پخش کن قرار می دهیم.

در ادامه قابلمه رار وی حرارت ملایم قرار می دهیم و روی آنرا با یک دم کنی تمیز می پوشانیم تا هوای درون قابلمه خارج نشود، سپس اجازه می دهیم نان ها به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت به خوبی بپزند.

پس از گذشت 30 دقیقه می توانیم نان را بررسی کنیم تا ببینیم در چه وضعیتی است. در پایان پس از اینکه از اینکه نان تقریبا اماده شد، آنرا با خلال دندان چک می کنیم و در صورت که پخته بود از قابلمه خارج می کنیم. 5


پی نوشت:
1.www.yjc.ir
2.www.beytoote.com
3.www.tasvirezendegi.com
4.www.sarashpazpapion.com
5.www.chishi.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.