طرز پخت سه مدل نان مناسب برای صبحانه

یکی از مهم ترین چیزهایی که برای یک صبحانه اصیل ایرانی نیاز است نان داغ و تازه است که باعث افزایش اشتها می شود. در اینجا با سه مدل نان آشنا می شوید که برای صبحانه عالی هستند.
شنبه، 2 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز پخت سه مدل نان مناسب برای صبحانه

نان صبحانه


مواد لازم
آرد 1 و ¾ پیمانه
تخم مرغ 1 عدد
کره یک هشتم پیمانه
شکر یک هشتم پیمانه
شیر یک سوم پیمانه
خمیر مایه فوری 1 قاشق چایخوری
نمک نوک قاشق چایخوری

دستور پخت
مرحله اول
برای تهیه نان صبحانه خوشمزه و داغ ابتدا تخم مرغ را به همراه کره، شیر و پودر خمیر مایه فوری حداقل 30 دقیقه جلوتر از داخل یخچال بیرون می آوریم و کنار می گذاریم تا به طور با دمای محیط آشپزخانه یکسان شوند.

مرحله دوم
برای شروع پخت نان اگر شیر هنوز به دمای محیط نرسیده است و هنوز به سردی و خنکی می زند برای سرعت بیشتر کار آنرا داخل شیرجوش بریزیم و حدودا 3 دقیقه روی حرارت متوسط قرار دهیم و با قاشق هم می زنیم تا کمی گرم شود.

مرحله سوم
دقت کنید نیاز نیست شیر داغ نشود و همین که گرم شود کافی است، به طوریکه اگر انگشت مان را داخل شیر فرو کنیم کمی گرم باشد. در ادامه شیر را داخل یک ظرف مناسب می ریزیم، سپس 1 قاشق چایخوری شکر به آن اضافه می کنیم.

مرحله چهارم
پس از اینکه شکر را با شیر به خوبی ترکیب کردیمن، پودر خمیر مایه را اضافه می کنیم وکمی هم می زنیم تا با هم یکدست شوند، سپس درب کاسه را می گذاریم و آنرا به مدت 10 دقیقه در یک جای نسبتا گرم قرار می دهیم تا خمیر مایه فعال شود.

مرحله پنجم
در این مرحله تخم مرغ را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس کره آب شده را به همراه باقیمانده شکر را به آن اضافه می کنیم و با همزن دستی مواد را مخلوط می کنیم در حدی که فقط ترکیب شوند کافی است.

مرحله ششم
در این مرحله خمیر مایه عمل آمده را به دیگر مواد اضافه می کنیم و با همزن دستی یک هم سطحی به مواد می زنیم تا خمیر مایه با مواد فقط مخلوط شود و بعد آرد را الک می کنیم کم کم به مایه خمیر اضافه می کنیم.

مرحله هفتم
سپس با قاشق مواد را ابتدا مخلوط می کنیم و بعد که مایه سفت تر می شود دستمان را چرب می کنیم و خمیر را مخلوط می کنیم و آرد را همان طور که اضافه می کنیم با دست خمیر را ورز می دهیم تا خمیر منسجم و نرم شود.

مرحله هشتم
شاید همه آرد استفاده نشود برای همین از ابتدا همه آن را یکدفعه اضافه نمی کنیم. زمانیکه خمیر دیگر به دستمان نمی چسبید و لطیف و یکدست شد کف کاسه ای را چرب می کنیم و خمیر را وسط آن قرار می دهیم.

مرحله نهم
سپس روی کاسه را با دستمال یا سلفون به طور کامل می پوشانیم و در جای نسبتا گرمی قرار می دهیم تا به مدت 1 ساعت استراحت کند. در ادامه به خمیر سر می زنیم باید حجم آن حدودا دو برابر شده باشد.

مرحله دهم
خمیر را از داخل کاسه جمع می کنیم و روی صفحه کار قرار می دهیم و 30 ثانیه ورز می دهیم و به هر شکلی که تمایل داریم خمیر را تقسیم می کنیم و به آن فرم مورد نظرمان را می دهیم. سینی فر را بیرون می آوریم.

مرحله یازدهم
سپس کف آن کاغذ روغنی قرار می دهیم و خمیر های فرم داده را روی آن قرار با فاصله می چینیم و با یک پارچه روی خمیرها را می پوشانیم و در فضای آشپزخانه سینی را قرار می دهیم تا به مدت 30 دقیقه خمیرها همان حالت استراحت کنند.

مرحله دوازدهم
بعد از گذشت زمان گفته شده فر را روشن می کنیم و روی 180 درجه سانتیگراد قرار می دهیم تا به مدت حداقل 10 دقیقه گرم شود. فرچه را داخل زرده تخم مرغ می زنیم و روی خمیرها می کشیم و کمی کنجد یا سیاه دانه روی سطح خمیرها می پاشیم.

مرحله سیزدهم
سپس سینی محتوی خمیرها را داخل فر گرم شده می گذاریم تا به مدت 15 الی 20 دقیقه بسته به فر،نان ها پخته شوند. بعد از پخت نان ها گریل را روشن می کنیم تا روی نان ها نیز طلایی شود تقریبا در مدت 2 دقیقه روی نان ها طلایی می شود.

مرحله چهاردهم
حتما در این تایم حواستان به نان ها باشد که رنگ روی آن ها به قهوه ای نزند و در زمان مطلوب نان ها را از داخل فر بیرون بیاوریم. نان های صبحانه گرم و تازه را از داخل فر بیرون می آوریم و با انواع مربا و کره نوش جان کنید.

نان صبحانه بدون فر
برای تهیه نان صبحانه بدون فر یک قابلمه را با کمی روغن چرب می کنیم یا با کاغذ روغنی پوشش می دهیم، سپس خمیر را به شکل دلخواه فرم می دهیم و داخل قابلمه قرار می دهیم. در ادامه روی قابلمه را با پارچه می پوشانیم.

پس از گذشت 20 تا 30 دقیقه که خمیر کمی حجیم شد، روی آنرا با زرده تخم مرغ، کنجد یا سیاه دانه رومال می کنیم، سپس شعله گاز را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم و روی شعله گاز یک شعله پخش کن قرار می دهیم.

در ادامه قابلمه رار وی حرارت ملایم قرار می دهیم و روی آنرا با یک دم کنی تمیز می پوشانیم تا هوای درون قابلمه خارج نشود، سپس اجازه می دهیم نان ها به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت به خوبی بپزند.

پس از گذشت 30 دقیقه می توانیم نان را بررسی کنیم تا ببینیم در چه وضعیتی است. در پایان پس از اینکه از اینکه نان تقریبا اماده شد، آنرا با خلال دندان چک می کنیم و در صورت که پخته بود از قابلمه خارج می کنیم. 1


نان گل شکری


مواد لازم
3/4 لیوان آب ولرم 40 درجه
یک قاشق غذاخوری شکر
یک قاشق سوپخوری مایه خمیر
یک عدد تخم مرغ
1/4 لیوان روغن زیتون
یک پنس نمک
1/4 لیوان شکر
300 گرم آرد

طرز پخت سه مدل نان مناسب برای صبحانه

طرز پخت
آب ولرم و شکر را مخلوط کرده، مایه خمیر را افزوده بگذارید تا عمل بیاید.

تخم مرغ، روغن زیتون، شکر و یک پنس نمک را خوب مخلوط کنید. خمیر مایه عمل آمده را به آن بیفزایید.

در این مرحله از قاشق فلزی استفاده نکنید. آرد را کنار دستتان قرار داده و کم کم آرد را به مواد اضافه کنید، تا زمانیکه خمیر به دست نچسبد.

کمی از آرد من اضافه آمد پس به واژه کم کم توجه بفرمایید.

حالا خمیر را روی تخته قرار دهید و ورز دهید. فقط کمی کافی است. سپس خمیر را در کاسه ای چرب شده قرار دهید. روی آن را برای یک ساعت با حوله بپوشانید.

پس از طی یک ساعت پف خمیر را با دست بگیرید زیر آن را آرد پاشی کنید و روی تخته با وردنه باز کنید.

با کاتر دایره قالب بزنید 3 تا دایره را روی هم قرار دهید و رول کنید و از وسط به دونیم کنید.

در قالب بچینید. اگر دوست داشتید مغز داشته باشید از خرما، گردو و دارچین در همین مرحله پیچیدن استفاده کنید.

به مدت نیم ساعت استراحت دهید. سپس روی آن را با زرده تخم مرغ و کمی روغن مایع رومال کنید.

کل سطح را شکر دانه درشت و کنجد سفید و سیاه بپاشید. در فر از پیش گرم شده با حرارت 180 درجه به مدت 10 دقیقه و 165 درجه به مدت 20ردقیقه پخت کنید.

حتما کف فر یک ظرف آب قرار دهید تا بافت نان گل شکری شما لطیف و نرم تر باشد.  2


نان لقمه ای پفی بدون فر


مواد لازم
آرد سفید  3 پیمانه
آب  1 پیمانه
شیر  1 استکان
مخمر  2.5 قاشق چایخوری
شکر  1.5 قاشق چایخوری
بکینگ پودر  1 قاشق چایخوری
کره  2 قاشق غذاخوری
روغن زیتون  2.5 قاشق غذاخوری

طرز پخت سه مدل نان مناسب برای صبحانه

طرز تهیه و دستور پخت
مرحله اول
ابتدا شیر را در داخل ظرف کوچکی ریخته و روی حرارت می گذاریم تا ولرم شود. (اگر مقدار بیشتری شیر را بجوشانید و به اندازه یک استکان بر داشته و مابقی را برای مصرف دیگری کنار بگذارید بهتر است). حال مخمر و شکر را اضافه می کنیم و مواد را خوب چند بار هم می زنیم تا کاملا شکر حل شده و همه مواد خوب با هم ترکیب شوند بعد به مدت 10 الی 15 دقیقه ظرف را در جای نسبتا گرم مانند کنار وسایل گرمایشی می گذاریم تا فعال شود.

 مرحله دوم
حال در این فاصله آرد را دو الی سه بار الک می کنیم تا خالص شود بعد بکینگ پودر و نمک را اضافه می کنیم و چند بار مواد را زیر و رو کرده و هم می زنیم تا خوب با هم مخلوط شود.

بعد آب را در داخل ظرف مناسبی ریخته و روی حرارت می گذاریم و دمای شعله را زیاد می کنیم تا به جوش آید سپس حرارت را خاموش کرده و صبر می کنیم تا از حرارت آب جوش کاسته شود و ولرم گردد سپس آب ولرم را به همراه مایه مخمر فعال شده (اگر مایه مخمر دو برابر شده باشد و روی سطح آن حباب های کوچک ایجاد شود و پف آلود و غلیظ گردد مایه مخمر ما کاملا فعال شده است). حال مایه مخمر فعال را به مواد مخلوطی خشک اضافه می کنیم.

 مرحله سوم
مواد را چند بار خوب زیر و رو کرده و هم می زنیم تا مواد با هم مخلوط شوند سپس روغن زیتون را به همراه کره ذوب شده اضافه کرده و مواد را بعد از این که چند بار خوب هم زدیم تا کره و روغن زیتون با سایر مواد کاملا ترکیب شد خمیر مایه نان لقمه ای ما درست می شود که باید به مدت 6 الی 10 دقیقه با دستان تمیز خوب وز بدهیم تا خمیر نرم و لطیفی حاصل گردد و از حالت چسبندگی خارج گردد.

 مرحله چهارم
 حال در ادامه خمیر را در داخل کاسه چرب شده دیگری قرار می دهیم و پارچه تمیزی را نمدار کرده و روی خمیر را پوشش می دهیم و کاسه را کنار وسایل گرمایشی می گذاریم و دو الی سه ساعت زمان می دهیم تا خوب استراحت کند و ور بیاید. 

 مرحله پنجم
 بعد از زمان مقرر انگشت خود را در وسط خمیر فرو می بریم اگر خمیر به حالت اولیه برنگشت خمیر ما آماده است حال آن را روی سطحی که کمی آرد پاشیده ایم قرار داده و مجددا 5 الی 8 دقیقه با دستان تمیز وز می دهیم. دقت کنید که این مرحله خیلی مهم است زیرا که اگر به اندازه کافی و خوب وز دهید نان های لقمه ای ما پفی و نرم می شود.

مرحله ششم
خمیر را بعد از وز دادن به قسمت های کوچکی تقسیم می کنیم و چانه هایی را درست می کنیم و در داخل سینی مناسبی چیده و روی آن ها را با پارچه تمیز و نمداری پوشش می دهیم و 40 دقیقه استراحت می دهیم.

مرحله هفتم
 حال در کف قابلمه مناسبی مقداری ماسه تمیز را می ریزیم و آن را روی حرارت می گذاریم و دمای شعله را متوسط می کنیم تا داغ شود. سپس بک آبکش روحی و یا استیل را در داخل قابلمه روی ماسه ها قرار می دهیم تا گرما را عبور دهد.

 مرحله هشتم
حال چانه های خمیر را در کنار هم درون آبکش می چینیم و درب قابلمه را می گذاریم و به مدت 20 الی 30 دقیقه صبر می کنیم تا نان های لقمه ای ما برشته آماده و پف کنند. درب قابلمه را بر داشته کمی صبر کنید تا از حرارت آن ها کاسته شود سپس به درون ظرف سرو انتقال دهید. 3


پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.tasvirezendegi.com
3.www.mamifood.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.