طرز تهیه سه نوع نان ژاپنی

در مطلب پیش رو با طرز تهیه سه نوع نان ژاپنی آشنا خواهید شد، لطفا تا انتها همراه ما باشید.
سه‌شنبه، 5 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه سه نوع نان ژاپنی

نان شیر ژاپنی


مواد لازم

برای استارتر (تنگ ژانگ)
آرد نان ۲ قاشق غذاخوری (۲۵ گرم)
آب ۶ قاشق غذاخوری

برای نان
آرد نان ۳۰۰ گرم (۲ پیمانه به علاوه ۲ قاشق)
پودر خمیر مایه ۲ قاشق چایخوری (۷ گرم)
شیر ۱۲۰ میلی لیتر (۱/۲ پیمانه)
کره ۳۰ گرم (۲ قاشق غذاخوری کره آب شده)
نمک ۱ قاشق چایخوری
شکر ۳ قاشق غذاخوری (۴۲ گرم)
تخم مرغ ۱ عدد

برای رومال
زرده تخم مرغ ۱ عدد

طرز تهیه نان شیر ژاپنی
مرحله اول: تهیه استارتر نان
برای درست کردن نان شیر ژاپنی، ابتدا باید استارتر آن را آماده کنید. برای این کار ۲۵ گرم آرد را با ۶ قاشق غذاخوری آب داخل یک تابه کوچک مخلوط کرده و هم بزنید تا یکدست شود. سپس آن را روی حرارت قرار دهید و مرتب هم بزنید تا غلیظ شود. وقتی غلظت آن به حدی رسید که رد قاشق روی آن باقی بماند، حرارت را خاموش کنید.

طرز تهیه سه نوع نان ژاپنی

مرحله دوم: تهیه کردن خمیر نان شیر ژاپنی
داخل یک کاسه بزرگ آرد، مخمر، شیر، کره ذوب شده (داغ نباشد)، شکر، نمک و تخم مرغ را بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس استارتر را به آن اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا مواد مخلوط شوند. این کار را می‌توانید یا با هم زن و یا با دست انجام دهید. خمیر را به آرامی به یک سطح منتقل کنید و خوب ورز دهید اگر لازم بود کمی آرد اضافه کنید. سپس خمیر را به یک ظرف که کاملا چرب شده است منتقل کنید. روی آن را بپوشانید و در یک جای گرم، ۱ ساعت زمان دهید تا حجم آن دو برابر شود.

مرحله سوم: قرار دادن خمیر نان ژاپنی داخل قالب و پخت آن
پس از اینکه حجم خمیر دو برابر شد هوای خمیر را گرفته و به سه قسمت تقسیم کنید. هر قسمت خمیر را به شکل بیضی پهن کنید و از دو طرف خمیر را تا وسط تا کرده و به هم بچسبانید. یعنی شما باید سه لایه خمیر روی هم داشته باشید. سپس در صورت نیاز خمیر را به آرامی رول کنید. با هر سه قسمت خمیر همین کار را انجام دهید و هر سه رول خمیر را در یک قالب مستطیلی ۲۲ در ۱۲ سانتی که با روغن چرب کرده اید در کنار هم قرار دهید. مجدد ۴۰ دقیقه روی آن را بپوشانید تا زمانی که خمیر پف کرده و به لبه قالب برسد.

طرز تهیه سه نوع نان ژاپنی

فر را از قبل روی درجه ۳۵۰ درجه فارنهایت و یا ۱۷۵ درجه سانتی گراد گرم کنید. زرده تخم مرغ را به آرامی هم زده و با یک فرچه روی خمیر بمالید. قالب را داخل فر بگذارید و ۳۰ دقیقه زمان دهید که نان‌ها پخته و قهوه‌ای طلایی شوند. پس از پخت نان ژاپنی را از قالب خارج کرده و روی یک توری خنک کننده بگذارید تا خنک شود. نان شما آماده است و می‌توانید آن را میل کنید.

نکات کلیدی طرز تهیه نان شیر ژاپنی
در این دستور از مخمر فوری استفاده شده است. در صورتی که از مخمر معمولی استفاده میکنید، لازم است ابتدا شیر را ۱۵ ثانیه در مایکروفر گرم کنید. سپس یک قاشق از شکر را به همراه خمیر مایه به شیر اضافه کنید و هم بزنید. بگذارید این مخلوط ۱۰ دقیقه در دمای اتاق بماند تا مخمر فعال شود و شیر کف کند. سپس آن را مطابق دستور به آرد و سایر مواد اضافه کنید.

کره آب شده موقع اضافه شدن به سایر مواد نباید داغ باشد.

برای تهیه نان ژاپنی بهتر است اندازه‌ها را با ترازو و برحسب گرم اندازه بگیرید تا دقیق باشند.

داخل خمیر نان می‌توانید از کشمش نیز استفاده کنید.

اگر نان پخته شده را در همان روز پخت مصرف کنید خیلی بهتر است. اما اگر از آن چیزی باقی ماند می‌توانید نان شیر ژاپنی را برش زده و به عنوان نان صبحانه استفاده کنید. 1


نان ژاپنی


مواد لازم
تخم مرغ ۱ عدد
شیر (پرچرب) ۱/۲ لیوان
شکر ۱/۴ لیوان
آرد ۲/۱/۴ لیوان
نمک ۱ قاشق چای خوری
کره نرم شده ۱ قاشق غذا خوری
مخمر ۳ قاشق چای خوری

مواد لازم رومال
تخم مرغ ۱ عدد
شیر ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه سه نوع نان ژاپنی

طرز تهیه
زمان تهیه ۳۰ دقیقه
زمان پخت ۳۰ دقیقه

۱ برای تهیه tangzhong (روشی که در تهیه انواع نانهای ژاپنی استفاده و باعث پفکی شدن نان می شود) یک چهارم پیمانه از  شیر و یک قاشق غذاخوری آرد را روی حرارت متوسط قرار دهید حدود دودقیقه تا به حالت پودینگ دربیاد و بعد اجازه دهید تا خنک شود.

۲ حالا شیر ولرم و ۱ قاشق غذاخوری شکر و مخمر را با هم ترکیب کرده و با در بسته اجازه دهید تا عمل آید. (۵دقیقه)

۳ برای تهیه خمیر آرد و نمک و شکر را باهم ترکیب کنیدtangzhong  را هم نیز اضافه نمایید و با قاشق چوبی بهم بزنید تا کاملا مخلوط شود.

۴ برای تهیه خمیر آرد و نمک و شکر را باهم ترکیب کنیدtangzhong  را هم نیز اضافه نمایید و نیز مخمر را و با قاشق چوبی بهم بزنید تا کاملا مخلوط شود.

۵ سپس ۵ دقیقه ورز دهید. سپس کره را اضافه کرده و بین ۵ تا ۷ دقیقه ورز دهید.خمیر چسبناک است باید با ورز دادن این چسبندگی از بین برود آرد اضافه باعث سفت شدن نان می شود.

۶ خمیر را درون ظرفی که کمی چرب شده است قرار بدید و روش سلفون و پارچه بکشید وبگذارید تا حجمش دو برابر بشه. (۱ساعت)

۷ پس ازین مدت خمیر رو به هرشکلی دوس داشتید بپیچید و روی کاغذ روغنی بذارید و مجددا استراحت دهید تا حجیم شود. (بیست دقیقه)

۸ سپس رومال زده و درون فری که از قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم شده به مدت سی دقیقه قراردهید.

۹ پس از پختن اجازه دهید نان کاملا خنک شود سپس برش دهید.

۱۰ میتونید از هر مغزی که خواستیدداخل نون استفاده کنید من از کرمفیل استفاده کردم. 2


نان شوکوپن یا تست ژاپنی


مواد لازم (برای ۴ نفر)
آرد نان فانتزی: ۴ پیمانه
آرد نان: یک سوم پیمانه
شیر ولرم: ۱ پیمانه
شکر: یک چهارم پیمانه
تخم مرغ: ۱ عدد
کره: ۵۰ گرم
شیر خشک: ۲ قاشق غذاخوری
مایه خمیر فوری: ۱ قاشق غذاخوری سرخالی
آب: سه چهارم پیمانه
آب ولرم: نصف پیمانه
نمک: ۱ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه سه نوع نان ژاپنی

طرز تهیه نان شوکوپن
۱. یک سوم پیمانه آرد و سه چهارم پیمانه آب را در یک تابه با هم مخلطو کنید تا آرد کاملا در آب حل شود. سپس تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید تا ترکیب آرد و آب مانند تصویر غلیظ و جمع شود. روی این ترکیب را با نایلون بپوشانید تا خشک نشود و آن را کنار بگذارید.

طرز تهیه سه نوع نان ژاپنی

۲. مایه خمیر فوری را در ظرفی با ۱ قاشق مرباخوری شکر و نصف پیمانه آب ولرم مخلوط کنید. در ظرف را بگذارید تا مایه خمیر فعال شود و مانند تصویر پف کند.

طرز تهیه سه نوع نان ژاپنی

۳. در ظرف دیگری شیر ولرم، شیر خشک، مایه خمیر فعال‌شده، شکر و نمک را باهم مخلوط کنید. آرد را کم کم به این ترکیب بیفزایید تا خمیر شکل بگیرد. در این مرحله ترکیب آب و آردی را که ابتدا تهیه کرده بودید به خمیر اضافه کنید. این کار باعث می‌شود بافت نان لطیف‌تر شود. خمیر را کمی ورز دهید و با احتیاط به آن آرد اضافه کنید تا منسجم شود.

طرز تهیه سه نوع نان ژاپنی

نکته: در پایان این مرحله خمیر هنوز به دست می‌چسبد و چسبندگی خمیر را در مرحله‌ی بعد باید بگیرید.

۴. وقتی خمیرد مانند تصویر شکل گرفت، کره‌ی نرم‌شده را به آن اضافه کنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی میز کار آردپاشی شده، ورز دهید. حین ورز دادن خمیر را چند بار به سطح میز کار بکوبید. آنقدر خمیر را ورز دهید تا حالت کش‌دار پیدا کند و سطح آن صاف و یکدست شود.

طرز تهیه سه نوع نان ژاپنی

حین ورز دادن اگر هنوز خمیر خیلی چسبنده بود با احتیاط به آن کمی آرد اضافه کنید.

۵. وقتی سطح خمیر مانند عکس کاملا صاف و یک‌دست شد، آن را در ظرف چرب‌شده قرار دهید و روی آن را سلفون بکشید. ظرف را ۲ ساعت در جای نسبتا گرم قرار دهید تا خمیر استراحت کند و حجم آن دو برابر شود.

طرز تهیه سه نوع نان ژاپنی

۶. پس از پف کردن خمیر، آن را به ۵ چانه‌ی مساوی تقسیم کنید. هر چانه را مانند تصویر روی سطح چرب شده باز و سپس رول کنید.

طرز تهیه سه نوع نان ژاپنی

۷. کف قالب نان تست را کاغذ روغنی قرار دهید و چرب کنید. رول‌های خمیر را مانند تصویر کنار هم در قالب بچینید. سپس با سلفون روی قالب را بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه در جای نسبتا گرم قرار دهید تا خمیر مجددا استراحت و بیشتر پف کند.

طرز تهیه سه نوع نان ژاپنی

سپس یک زرده‌ی تخم مرغ را با سه قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید و به‌عنوان رومال روی نان‌ها بمالید. نان‌ها را در طبقه‌ی وسط فر با دمای ۱۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد به مدت ۳۰ دقیقه بپزید.

۸. بعد از پخت نان‌ها را از فر خارج کنید و اجازه دهید خنک شوند. 3


پی نوشت:
1.www.yjc.ir
2.www.sarashpazpapion.com
3.www.digikala.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما