عوامل فشار خون بالا در بارداری و چگونگی کنترل و درمان آن

فشار خون غیرطبیعی در دوران بارداری جای نگرانی دارد. هم شما و هم کودک ممکن است در معرض خطر افزایش عوارض سلامتی باشید. میزان فشار خون طبیعی 80/120 میلی‌متر جیوه و کم‌تر است. کم‌تر از 60/90 میلی‌متر جیوه نشانگر فشار خون پایین یا افت فشار خون است. بالاتر از 90/140 میلی‌متر جیوه در بارداری نشان‌دهنده فشار خون بالا است.
پنجشنبه، 14 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
عوامل فشار خون بالا در بارداری و چگونگی کنترل و درمان آن

مروری کلی بر فشار خون در بارداری

فشار خون، نیروی فشار خون شما به دیواره عروق است. هر بار که قلب شما می‌‎تپد، خون را به داخل رگ‌ها پمپاژ می‌کند و سپس خون را به بقیه بدن می‌رساند.

خون به طور معمول در شریان‌ها با سرعت مشخصی حرکت می‌کند. با این حال، عوامل مختلف می‌توانند سرعت جریان خون در عروق را مختل کرده و باعث افزایش یا کاهش فشار شوند. افزایش فشار در عروق می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود. کاهش فشار در عروق می‌تواند منجر به کاهش فشار خون شود.

فشار خون با عنوان دو نوع عدد ثبت می‌شود. عدد سیستولیک بالاترین عدد است که نشان‌دهنده میزان فشار در عروق هنگام ضربان قلب شما است. عدد دیاستولی عدد پایینی است که میزان فشار در رگ‌ها را هنگام ضربان قلب نشان می‌دهد. فشار خون شما به طور طبیعی با هر ضربان قلب افزایش می‌یابد و هنگامی که قلب در بین ضربان‌ها استراحت می‌کند، کاهش می‌یابد. با این حال، تغییرات سریعی که بدن شما در دوران بارداری آنها را تجربه می‌کند می‌تواند تا حد زیادی بر این اعداد تأثیر بگذارد و باعث تغییر شدید فشار خون شود.

طبق بررسی‌های انجمن قلب آمریکا (AHA)، میزان فشار خون طبیعی 80/120 میلی‌متر جیوه و کم‌تر است. کم‌تر از 60/90 میلی‌متر جیوه نشانگر فشار خون پایین یا افت فشار خون است. بالاتر از 90/140 میلی‌متر جیوه در بارداری نشان‌دهنده فشار خون بالا است. فشار خون بالا در بارداری بسیار بیشتر از فشار خون پایین دیده می‌شود. حدود 10 درصد از کل بارداری‌ها درگیر مشکلات فشار خون پیچیده است.

فشار خون غیرطبیعی در دوران بارداری جای نگرانی دارد. هم شما و هم کودک ممکن است در معرض خطر افزایش عوارض سلامتی باشید. با این حال، ممکن است با ویزیت منظم قبل از زایمان بتوانید از بروز مشکلات جلوگیری کنید و پزشک بتواند از نزدیک فشار خون شما را کنترل کند. همچنین ممکن است بخواهید بیشتر در مورد شرایط مرتبط با فشار خون بدانید، بنابراین می‌توانید عوامل موثر بر فشار خون را بشناسید.

عوامل فشار خون بالا در بارداری و چگونگی کنترل و درمان آن

چگونه فشار خون غیرطبیعی را تشخیص دهیم؟

انجمن قلب آمریکا فشار خون غیر طبیعی در بزرگسالان غیرباردار را به شرح زیر توصیف می‌کند:

* فشار خون بالا یک عدد سیستولیک بین 120 تا 129 و یک عدد دیاستولیک کمتر از 80 است.
* در فشار خون بالا مرحله 1، عدد سیستولیک بین 130 تا 139 یا عدد دیاستولیک بین 80 تا 89 است.
* در فشار خون بالا مرحله 2، عدد سیستولی 140 یا بیشتر و عدد دیاستولی 90 یا بیشتر است.
* در شرایط حاد فشار خون، عدد سیستولیک بالاتر از 180 و عدد دیاستولیک بالاتر از 120 است.

شما همیشه نمی‌توانید تشخیص دهید که فشار خون شما خیلی بالا است یا خیلی پایین. در حقیقت، فشار خون بالا و افت فشار خون ممکن است علائم قابل توجهی ایجاد نکند. اگر علائمی را تجربه کنید، ممکن است شامل موارد زیر باشد:
 

علل فشار خون بالا در بارداری

بر اساس اطلاعات موسسه ملی قلب ریه و خون (NHLBI)، دلایل متعددی برای فشار خون در زمان بارداری وجود دارد. این دلایل عبارت اند از:

* افزایش وزن یا چاقی
* بی تحرکی
* سیگار کشیدن
* نوشیدن الکل
* حاملگی اول
* سابقه خانوادگی فشار خون بالا در زمان بارداری
* بارداری بیش از یک بچه (دوقلو یا سه قلو…)
* سن بالای 40 سال در حاملگی

عوامل فشار خون بالا در بارداری و چگونگی کنترل و درمان آن

علائم فشار خون بالا

بسیاری از زنانی که در دوران بارداری فشار خون بالا دارند نشانه‌ای ندارند و به همین دلیل است که توصیه می‌شود به طور منظم فشار خون خود را نزد پزشک یا ماما در دوران بارداری اندازه‌گیری کنید. آزمایش ادرار برای تشخیص پره‌اکلامپسی از روی پروتئین ادرار هم بسیار مهم است.

با این حال، یک سری نشانه‌هایی وجود دارد که باید خیلی مراقب آن‌ها باشید چون می‌توانند نشانه‌های پره‌اکلامپسی باشند. در صورتی که هرکدام از این نشانه‌ها را داشتید باید به طور اورژانسی به پزشک یا ماما مراجعه کنید تا فشار خون و تست ادرار شما از نظر وجود پروتئین بررسی شود. این نشانه‌ها عبارتند از:
فشار خون بالا معمولاً 90/140میلی‌متر جیوه یا بالاتر تعریف می‌شود. ممکن است علائم زیر را سبب شود:

* برافروخته شدن پوست
* تورم دست‌ها یا پاها
* سردرد
* تنگی نفس
* درد شکم
* حالت تهوع
* استفراغ
* تغییرات بینایی

توجه: تورم یا پف کردن پاها، دست‌ها و صورت (اِدِم) در بارداری‌های طبیعی امری رایج است یعنی اکثر زنانی که این نشانه را دارند، دچار پره‌اکلامپسی نیستند اما چنین حالتی در پره‌اکلامپسی شدیدتر می‌شود. بنابراین در صورت تشدید تورم دست‌ها، صورت یا پاها سریعاً به پزشک یا ماما مراجعه کنید.
 

عوامل خطرساز برای ایحاد فشار خون بالا در زمان بارداری

سبک زندگی ناسالم ممکن است باعث ایجاد فشار خون بالا در بارداری شود. اضافه وزن یا چاقی و بی تحرکی از عوامل خطرساز اصلی ایجاد فشار خون هستند.

احتمال بروز فشار خون  در زنانی که اولین حاملگی خود را تجربه می کنند بیشتر است. خوشبختانه احتمال ایجاد این وضعیت در حاملگی های بعدی این زنان کمتر است.

زنانی که چند  نوزاد همزمان باردار هستند بیشتر در معرض خطر فشار خون هستند زیرا این زنان فشار و استرس بیشتری را نیز متحمل می شوند.

یکی دیگر از عوامل خطر ساز، سن حاملگی است. زنان حامله بالای 40 سال بیش از دیگران در معرض خطر هستند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی جامعه طب باروری، استفاده از فناوری های کمکی برای باردای مانند IVF، می توانند باعث افزایش احتمال ابتلا به فشار خون بالا در بارداری شوند.

عوامل فشار خون بالا در بارداری و چگونگی کنترل و درمان آن

انواع بیماری های فشار خونی مرتبط با حاملگی

فشار خون مزمن
گاهی اوقات زنان قبل از حاملگی مبتلا به فشار خون هستند، این ممکن است به عنوان فشار خون بالا مزمن شناخته شود و معمولا با داروهای فشار خون درمان می شود. هم چنین پزشکان افزایش فشار خونی را که در 20 هفته اول بارداری ممکن است رخ دهد، فشار خون مزمن در نظر می گیرند.

فشار خون وابسته به حاملگی
فشار خون وابسته به حاملگی بعد از هفته 20 در بارداری رخ می دهد. این نوع از فشار خون معمولا بعد از زایمان بهبود می یابد و بیشترین عوارضی که در این نوع از فشار خون  مشاهده می شود احساس وضع حمل کاذب است.

فشار خون مزمن همراه با پره اکلامپسی
نوعی دیگر از فشار خون مزمن است که در آن زنان حامله قبل از باردار شدن مبتلا به فشار خون بالا هستند، سپس عوارض دیگری در طول مدت بارداری به آن اضافه می شود (مانند دفع پروتئین از ادرار).
 

علائم افت فشار خون

فشار خون پایین یا افت فشار خون معمولاً به میزان 60/90 میلی‌متر جیوه یا کم‌تر تعریف می‌شود. که ممکن است باعث علائم زیر شود:

* سرگیجه
* مشکل در تمرکز
* پوست سرد و مرطوب
* تاری دید
* تنفس سریع و پی در پی
* افسردگی
* خستگی ناگهانی
* خستگی مفرط

اگر شک دارید که علائم فشار خون یا فشار خون بالا دارید، باید سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری کند.

همیشه علائمی برای فشار خون و افت فشار خون وجود ندارد. بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا فشار خون غیرطبیعی دارید یا خیر، انجام آزمایش فشار خون است. آزمایش فشار خون اغلب در چکاپ‌های منظم انجام می‌شود و پزشک باید آن را در طول بارداری انجام دهد.

در حالی که این آزمایشات معمولاً در محیط پزشکی انجام می‌شوند، در خانه نیز می‌توانند انجام شوند. بسیاری از داروخانه‌ها دستگاه‌های اندازه‌گیری فشار خون در خانه دارند که می‌توانید برای بررسی فشارخون خود استفاده کنید. با این حال، قبل از اینکه فشار خون خود را در خانه کنترل کنید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما ممکن است دستورالعمل‌های خاصی در مورد زمان آن و اینکه چند بار در طول روز فشار خون خود را اندازه‌گیری کنید داشته باشد.
 

دلایل فشار خون غیرطبیعی در دوران بارداری

انجمن قلب آمریکا تخمین می‌زند که از هر 3 نفر 1 نفر مبتلا به فشار خون بالا است. در بارداری، فشارخون بالا را می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد: فشارخون بالا و مزمن و فشارخون بالای مربوط به بارداری. فشارخون مزمن به فشارخون بالا اشاره دارد که قبل از بارداری وجود داشته است. اگر در طی 20 هفته اول بارداری دچار فشار خون بالا شوید نیز ممکن است این بیماری تشخیص داده شود. بعد از زایمان نیز هنوز ممکن است این بیماری را داشته باشید.

اختلالات فشارخون بالای مربوط به بارداری معمولاً پس از 20 هفته اول بارداری ایجاد می‌شود. انواع مختلفی از اختلالات وجود دارد که از نظر شدت متفاوت هستند. یک بررسی در سال 2016 منتشر شده در منبع کنترل فشار خون نشان می‌دهد که سن، چاقی و بیماری‌های زمینه‌ای در به وجود آمدن این شرایط نقش دارند. اگرچه این شرایط معمولاً پس از زایمان از بین می‌روند، اما در صورت ابتلا به هرکدام از این موارد، احتمال ابتلا به فشار خون بالا در آینده بسیار بیشتر است.

افت فشار خون، اگرچه بسیار کمتر است، اما می‌تواند به طور مستقیم با بارداری ارتباط داشته باشد. سیستم گردش خون شما در طول بارداری گسترش می‌یابد تا جنین شما را در خود جای دهد. با گسترش سیستم گردش خون، ممکن است کمی افت فشار خون را تجربه کنید. طبق بررسی‌های انجمن قلب آمریکا، افت فشار خون در 24 هفته اول بارداری بیشتر مشاهده می‌شود. هنوز هم، این مقدار معمولاً آنقدر قابل توجه نیست که باعث نگرانی شود.

افت فشار خون همچنین ممکن است به دلیل موارد زیر ایجاد شود:
* کمبود آب بدن
* دیابت
* قند خون پایین
* مشکلات قلبی
* مشکلات تیروئید
* واکنش‌های شدید آلرژیک
* از دست دادن خون
* عفونت
* سوءتغذیه؛ به ویژه کمبود اسید فولیک، ویتامین‌های گروه B و ویتامین D

عوامل فشار خون بالا در بارداری و چگونگی کنترل و درمان آن

درمان فشار خون غیرطبیعی در دوران بارداری

فشارخون در بارداری باید از نزدیک کنترل شود تا از عوارض بالقوه خطرناک آن جلوگیری شود. پزشک شما مراجعه مکرر به او برای نظارت بر جنین و همچنین آزمایش ادرار و خون را به شما توصیه می‌کند. پزشک شما به احتمال زیاد از شما می‌پرسد که کودکتان روزانه چندبار لگد می‌زند. کاهش حرکت کودک ممکن است مشکل‌ساز باشد و نیاز به زایمان زودرس را نشان دهد.

پزشک همچنین در تمام دوران بارداری شما سونوگرافی را انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که کودک شما به درستی رشد می‌کند. بسته به نوع و شدت مشکلات فشار خون بالا، ممکن است داروهایی نیز توصیه شود.

موارد خفیف افت فشار خون معمولاً نیازی به درمان ندارد. در عوض، پزشک ممکن است به شما توصیه کند هنگام ایستادن احتیاط کنید تا زمین نخورید. موارد جدی تر ممکن است شما را ملزم کند تا:

* مایعات بیشتری بنوشید، مخصوصاً آب
* جوراب‌های متراکم‌کننده بپوشید
* نمک بیشتری مصرف کنید
* کمتر روی پاهای خود بایستید
* هنگام ایستادن به دفعات بسیار استراحت کنید
 

پره اکلامپسی چیست؟

شرایطی که باعث ایجاد آسیب های جدی در بعضی از اعضای بدن مانند کلیه ها و مغز می شود. پره اکلاکپسی همچنین به عنوان یک نوع مسمومیت خون شناخته می شود. به پره اکلامپسی که همراه تشنج باشد اکلامپسی می گویند.

مراقبت کامل قبل از زایمان مانند ملاقات های مرتب با پزشک، می تواند باعث تسهیل در تشخیص علائم پره اکلامپسی شود. علائم پره اکلامپسی عبارتند از:
* وجود پروتئین در نمونه ادرار
* تورم غیر عادی در دست ها و پاها
* سردرد مداوم
* خطراتی که شما را به عنوان مادر تهدید می‌کند عبارتند از:
* افزایش احتمال سکته
* آسیب کلیه‌ها و کبد
* افزایش ریسک لخته شدن خون
* افزایش ریسک خونریزی شدید از جفت
* احتمال تشنج، در صورتی که پره‌اکلامپسی ایجاد شود
* خطرات مربوط به نوزاد شما عبارتند از:
* افزایش احتمال رشد ضعیف
* افزایش شانس تولد زودرس
* افزایش احتمال مرگ جنین و مرده به دنیا آمدن نوزاد

عوامل فشار خون بالا در بارداری و چگونگی کنترل و درمان آن

عوارض فشارخون غیرطبیعی در دوران بارداری

فشار خون بالا، شما و نوزادتان را در معرض خطر افزایش عوارض قرار می‌دهد. این عوارض شامل موارد زیر است:

* زایمان زودرس؛ زایمانی است که قبل از 37 هفته اتفاق می‌افتد
* نیاز به زایمان سزارین
* مشکلات رشد جنین
* قطع جفت
* پره اکلامپسی و اکلامپسی

عوامل فشار خون بالا در بارداری و چگونگی کنترل و درمان آن

افت فشار خون می‌تواند بارداری را دچار چالش کند. مطالعه‌ای که در سال 2010 منتشر شد نشان داد که تقریبا نیمی از موارد افت فشار خون در بارداری در زنانی اتفاق می‌افتد که قبلاً این بیماری را داشته‌اند. این مطالعه همچنین نشان داد زنانی که فشار خون پایین دارند در دوران بارداری بیشتر دچار تهوع، استفراغ، خونریزی واژینال و کم‌خونی می‌شوند.
 

نکاتی برای اندازه گیری فشار خون در دوران بارداری

راه های زیادی برای اندازه گیری فشار خون در دوران بارداری وجود دارد. بعضی از این راه ها در شرح ذیل ذکر شده اند:

یک دستگاه مانیتور فشار خون از داروخانه تهیه کنید. این دستگاه ها بر روی مچ یا بازوی شما بسته می شوند. برای اینکه مطمئن شوید مقداری که اندازه گیری می کنید صحیح است، این دستگاه را با خود به مطب پزشک ببرید تا پزشک اطلاعات مانیتور شده را با اطلاعات خود مقایسه کند.

برای تعیین دقیق تر فشار خون به صورت روزانه، در یک ساعت معین فشار خون خود را اندازه گیری کنید. برای این کار لازم است تا در حالتی بنشینید که پاها صاف است و خمیده نیست. به طور معمول برای اندازه گیری فشار از یک دست استفاده کنید.

در صورتی که در فاصله های زمانی 4 ساعته مقدار فشار خونی که اندازه گیری کردید مکرر و با دفعات زیاد، بالا بود و یا اگر هر یک از علائم افزایش فشار را در خود حس کردید به پزشک خود اطلاع دهید.
 

سندرم HELLP

HELLP، یک سرواژه به معنای hemolysis (همولیز یا تحلیل گلبول های قرمز)، elevated liver enzymes (افزایش آنزیم های کبدی)  و low platelet count (کاهش تعداد پلاکت ها) می باشد. این سندرم یک شرایط جدی و خطرناک است که می تواند یکی از عوارض پره اکلامپسی هم باشد.

علائم سندرم HELLP عبارتند از تهوع، استفراغ، سردرد و درد در قسمت بالای شکم. از آن جایی که این سندرم یک وضعیت اورژانسی و خطرناک محسوب می شود و می تواند اعضای حیاتی بدن را مختل کند اگر زن بارداری دچار این وضعیت شود اقدامات اولیه برای  بیمار باید انجام شود.

عوامل فشار خون بالا در بارداری و چگونگی کنترل و درمان آن

جلوگیری از فشارخون غیرطبیعی در دوران بارداری

بهترین راه برای کاهش خطر عوارض، پیشگیری از فشار خون غیرطبیعی است. قبل از بارداری مراجعه به پزشک برای معاینه فیزیکی مفید است تا هرگونه ناهنجاری در فشار خون در مراحل اولیه تشخیص داده شود. همچنین بهتر است قبل از بارداری وزن مناسبی داشته باشید.

طبق بررسی‌های انجمن متخصص زنان و زایمان آمریکا، هیچ روش اثبات شده‌ای برای جلوگیری از فشار خون بالا در دوران بارداری وجود ندارد. با این حال، شما باید تلاش کنید تا قبل از بارداری در بهترین وضعیت سلامتی ممکن باشید:

* داشتن یک رژیم غذایی سالم
* کنترل بیماری‌های قبلی، مانند دیابت
* محدود کردن مصرف الکل
* ترک سیگار
* حداقل سه بار ورزش در هفته
 

آیا مصرف داروی فشار خون در دوران بارداری بی‌خطر است؟

برخی از داروهای فشار خون در دوران بارداری برای استفاده، بی‌خطر تلقی می‌شوند.

با این حال درمان مهم است. فشار خون بالا شما را در معرض حمله قلبی، سکته مغزی و سایر عوارض خطرناک قرار می‌دهد و می‌تواند برای کودک شما نیز خطرناک باشد.

اگر برای کنترل فشار خون در دوران بارداری به دارو نیاز دارید، پزشک شما بی‌خطرترین دارو را در مناسب‌ترین دوز تجویز می‌کند. دارو را دقیقاً طبق دستورالعمل مصرف کنید. مصرف دارو را قطع نکنید و یا دوز را به تنهایی تنظیم کنید.
 

اقدامات لازم برای آمادگی بارداری

اگر فشار خون دارید، قرار ملاقاتی پیش از بارداری با پزشکی که بارداری شما را کنترل می‌کند، تعیین کنید. همچنین با پزشکانی دیگر مانند پزشک خانواده یا متخصص قلب ملاقات کنید. آنها ارزیابی می‌کنند که چگونه فشار خون بالا را کنترل کنید و تغییرات درمانی را که ممکن است قبل از بارداری ایجاد کنید در نظر می‌گیرند.

اگر اضافه وزن دارید، ممکن است پزشک توصیه کند وزن اضافی را قبل از اقدام به بارداری کاهش دهید.
 

ویزیت پزشک قبل از دوران بارداری

در دوران بارداری، شما اغلب با پزشک خود ملاقات خواهید کرد. وزن و فشار خون شما در هر ویزیت بررسی می‌شود و ممکن است به آزمایش‌های مکرر خون و ادرار نیاز داشته باشید.

پزشک شما نیز از نزدیک سلامت کودک شما را کنترل می‌کند. سونوگرافی مکرر ممکن است برای پیگیری رشد و نمو کودک شما استفاده شود. از پایش ضربان قلب جنین ممکن است برای ارزیابی سلامت کودک استفاده شود. پزشک شما ممکن است توصیه کند که حرکات روزانه کودک را نیز کنترل کنید.
 

برای کاهش خطر عوارض فشار خون در دوران بارداری چه می‌توان کرد؟

مراقبت خوب از خود بهترین راه برای مراقبت از کودک است. مثلا:

با پزشک خود به صورت منظم ملاقات داشته باشید. در تمام دوران بارداری خود به طور مرتب به پزشک خود مراجعه کنید.

داروهای فشار خون را طبق تجویز مصرف کنید. پزشک شما مطمئن‌ترین دارو را در مناسب‌ترین دوز تجویز می‌کند.

فعالیت داشته باشید. توصیه‌های پزشک خود را برای فعالیت بدنی دنبال کنید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید. اگر در این زمینه به کمک دیگری نیاز دارید، با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

بدانید چه مواردی غیرمجاز است. از استعمال سیگار، الکل و داروهای غیرمجاز خودداری کنید. قبل از مصرف داروهای بدون نسخه با پزشک خود صحبت کنید.
 

خانم‌های دارای فشار خون بالا و شیردهی

شیردهی برای بیشتر خانم‌هایی که فشار خون بالا دارند، حتی کسانی که دارو مصرف می‌کنند توصیه می‌شود. درباره تنظیمات دارویی که باید قبل از تولد کودک انجام دهید، با پزشک صحبت کنید. گاهی اوقات یک داروی فشار خون جایگزین توصیه می‌شود.

عوامل فشار خون بالا در بارداری و چگونگی کنترل و درمان آن

عوامل خطر فشار خون در دوران بارداری

چند عامل خطر وجود دارد که می‌تواند فشار خون بالا را در دوران بارداری بیشتر کند.
 

سبک زندگی

انتخاب سبک زندگی ناسالم ممکن است منجر به فشار خون بالا در دوران بارداری شود. اضافه وزن یا چاقی، یا نداشتن تحرک از عوامل اصلی فشار خون بالا هستند.
 

نوع بارداری

زنانی که اولین بارداری خود را تجربه می‌کنند بیشتر دچار فشارخون می‌شوند. خوشبختانه، احتمال کمتری در بارداری‌های بعدی برای این وضعیت وجود دارد.

حمل چندقلو ممکن است احتمال پرفشاری خون را برای زن بیشتر کند؛ زیرا بدن برای تغذیه بیش از یک نوزاد باید بیشتر کار کند.

طبق بررسی‌های انجمن پزشکی باروری آمریکا، استفاده از فن‌آوری‌های کمکی (مانند IVF) در حین بارداری می‌تواند احتمال فشار خون بالا را در یک زن باردار افزایش دهد.
 

سن

سن نیز می‌تواند یک عامل باشد. زنان باردار بالای 35 سال در معرض خطر بیشتری هستند.

زنانی که قبل از بارداری فشارخون بالا داشته‌‎اند بیشتر از کسانی که فشارخون طبیعی دارند در معرض خطر عوارض ناشی از آن هستند.
 

تغییرات فشار خون در دوران بارداری

با گذشت زمان در بارداری، فشار خون زن ممکن است تغییر کند یا به سطح قبل از بارداری بازگردد. چند دلیل ممکن برای این وجود دارد.

مقدار خون در بدن زن افزایش می‌یابد. طبق گفته مجله Circulation، حجم خون یک زن در طول بارداری تا 45 درصد افزایش می‌یابد. این خون اضافی است که قلب باید آن را در سراسر بدن پمپاژ کند.

بطن چپ (سمت چپ قلب که مقدار قابل توجهی پمپاژ را انجام می‌دهد) ضخیم و بزرگتر می‌شود. این اثر موقتی به قلب این امکان را می‌دهد تا برای حمایت از افزایش حجم خون بیشتر کار کند.

کلیه‌ها مقادیر بیشتری از وازوپرسین را آزاد می‌کنند؛ هورمونی که منجر به افزایش احتباس آب می‌شود.

در بیشتر موارد، فشار خون بالا در دوران بارداری پس از زایمان کودک کاهش می‌یابد. در مواردی که فشار خون بالا بماند، پزشک ممکن است برای برگرداندن آن به حالت طبیعی دارو تجویز کند.
 

اقدامات لازم قبل، حین یا بعد از بارداری برای فشار خون بالا

قبل از بارداری

برای بارداری برنامه‌ریزی کنید و در مورد موارد زیر با پزشک خود صحبت کنید:

هر گونه بیماری که دارید یا دارویی که مصرف می‌کنید. اگر قصد بارداری دارید، با پزشک خود صحبت کنید . پزشک شما می‌تواند به شما در یافتن داروهایی که مصرف آنها در دوران بارداری بی‌خطر است، کمک کنند.

راه‌های حفظ وزن سالم از طریق تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم
 

در دوران بارداری

مراقبت‌های بارداری زود هنگام و منظم را دریافت کنید. قرار ملاقات منظم با پزشک خود داشته باشید.

در مورد هر دارویی که مصرف می‌کنید و بی‌خطر بودن آن با پزشک خود صحبت کنید. مصرف هر نوع دارو، از جمله داروهای بدون نسخه را قطع نکنید و یا شروع به مصرف نکنید، بدون اینکه ابتدا با پزشک خود صحبت کنید

فشارخون خود را در خانه با دستگاه فشارخون خانگی کنترل کنید. اگر فشار خون بالاتر از حد معمول است یا علائمی از پره اکلامپسی دارید با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنان به انتخاب غذاهای سالم و حفظ وزن سالم ادامه دهید

عوامل فشار خون بالا در بارداری و چگونگی کنترل و درمان آن

بعد از بارداری

به احساس خود پس از زایمان توجه کنید. اگر در دوران بارداری فشار خون بالا داشته باشید، پس از زایمان خطر بیشتری برای سکته مغزی و سایر مشکلات دارید. در صورت مشاهده علائم پره اکلامپسی پس از زایمان، به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید یا بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. ممکن است به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز داشته باشید.
 

پیشگیری از فشار خون بالا در دوران بارداری

دلایل خطرناک و رایج فشار خون بالا، مانند چاقی و سابقه‌ی فشار خون بالا را می‌توان از طریق رژیم غذایی و ورزش کاهش داد. البته در دوران بارداری، افزایش وزن اجتناب‌ناپذیر است. توصیه می‌شود زنان باردار با پزشک خود مشورت کنند تا بدانند چه میزان اضافه وزن طبیعی است.

رژیم‌های غذایی برای زنان باردار در هر فرد متفاوت است. با یک متخصص تغذیه صحبت کنید تا با توجه به قد و وزن‌تان برای شما برنامه‌ی تغذیه مناسب بنویسد.

مؤسسه‌ی ملی قلب، ریه و خون تأکید می‌کند برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا باید تمام اقدامات لازم را انجام دهید. باید از سیگار و الکل، که هر دو فشار خون را بالا می‌برند، دوری کنید.

بارداری باعث تغییر هورمون‌ها و تغییرات روانی و جسمی می‌شود. این تغییرات می‌تواند موجب استرس زن باردار شوند که به نوبه‌ی خود می‌تواند کنترل فشار خون بالا را دشوار‌تر کند. روش‌های کاهش استرس مانند یوگا و مراقبه را امتحان کنید.
 

سخن آخر

فشار خون بالا که در دوران بارداری ایجاد می‌شود، اغلب پس از زایمان برطرف می‌شود. حتماً معاینات منظم قبل از زایمان را بروید تا پزشک بتواند سلامت کودک شما را کنترل کرده و علائم فشار خون غیرطبیعی را جستجو کند. اگر پزشک برای کنترل فشار خون دارو تجویز کرده است، حتماً طبق دستورالعمل دارو را مصرف کنید. برای موارد قبلی فشار خون بالا، احتمالاً پس از تولد کودک باید به مصرف دارو ادامه دهید.

اگر فشار خون بالا در دوران بارداری درمان نشود، می‌تواند برای مادر و نوزاد بسیار خطرناک باشد.

اختلالات فشار خون بالا دومین دلیل اصلی مرگ مادران در دوران بارداری است، بنابراین مهم است که در مورد هر گونه علائم یا نگرانی با پزشک خود صحبت کنید.

به طور کلی، نظارت دقیق بر بعضی تغییرات در سبک زندگی می‌تواند خطر ابتلا به عوارض ناشی از فشار خون را کاهش دهد.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت چطور
سایت دکتر خسروی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.