سوزش سردل، علت و درمان آن

سوزش سردل یکی از مواردی است که برخی از بزرگسالان در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. این بیماری معمولا بر اساس حس سوزشی شناخته می‌شود که درست پشت جناغ صورت می‌گیرد و اغلب به سمت گلو نیز کشیده می‌شود. در ادامه بیشتر درباره این مشکل توضیح می دهیم.
يکشنبه، 17 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
سوزش سردل، علت و درمان آن

سوزش معده چگونه ایجاد می‌شود؟

هنگامی که غذا می‌خورید، پس از بلعیدن، بدن شما باید تمام جزئیات را به دست بگیرد و شما به جز خاطره‌ی طعم غذا چیز دیگری را متوجه نشوید؛ اما سوزش سر دل به شما اجازه‌ی این کار را نمی‌دهد. مری لوله‌ ای است که دهان را به معده وصل می‌کند، و مسئولیت به سمت پایین فشار دادن مواد غذایی در امواج ریتمیک را بر عهده دارد. هنگامی که غذا به معده برسد، اسید‌ها و آنزیم‌ها برای هضم آن شروع به تجزیه‌ی غذا می‌کنند.

اسید‌های معده نسبتاً قوی هستند (آن‌ها برای حل کردن مواد غذایی طراحی شده اند) و معده دارای پوشش خاصی است که از آن در برابر اسید محافظت می‌کند. مری دارای یک باند محکم عضلانی در قسمت تحتانی است که پس از فرو رفتن غذا در معده، بسته می‌شود و از بازگرداندن محتویات معده در مری جلوگیری می‌کند. اگر این عضله و دریچه در زمان اشتباه تضعیف یا شل شود، اسید معده ممکن است به داخل مری برگردد. هنگامی که برخی از آن اسید‌های معده به داخل مری باز ‌گردند، احساس سوزش را در معده‌ی خود احساس می‌کنید و این همان علائم رفلاکس معده یا برگشت اسید معده است که موجب سوزش معده می‌شود. 1


 عوامل اصلی که منجر به سوزش دل می شوند چیست؟


کافئین

سوزش سردل، علت و درمان آن

اگردرحال فکرکردن هستید "خوب من قهوه نمی نوشم بنابراین، نمی تواند عامل سوزش دل باشد" می توانید مرتکب اشتباه بزرگ شوید، اتفاقا هنوز در حال مصرف مقدار زیادی کافئین در رژیم غذایی خود هستید!  مثل نوشیدن ملایم کولا، خوردن شکلات ها و حتی چای عادی. کافئین باعث می شود ماهیچه های حلقوی مری شل شوند. بنابراین مواد شیمیایی اسیدی از معده بالا وبه سمت گلو می رود. دراین مورد بهترین درمان برای سوزش دل کاهش مصرف کافتین  تا جائیکه امکان دارد است.

غذاهای چرب و روغنی
غذاهای چرب 3 الی 5 برابر بیشتراز غذاهای سالم زمان برای هضم شدن نیاز دارد. مشکلی که غذاهای دیرهضم ایجاد می کند این است که غذاها درداخل معده شروع به مخلوط شدن می کنند و باعث افزایش فشار به ماهیچه های حلقوی مری می شوند که دربازگشت باعث می شود مواد شیمیایی آنزیمی غذا به گلوی شما برگردد ومری شمارا بسوزاند. بهترین درمان برای سوزش دل دراین مورد حذف غذاهای ناسالم از رژیم غذایی خود تا  حد ممکن است. اگر رژیم غذایی علت سوزش دل شماست، رژیم غذایی خاصی وجود دارد که به طور قطعی این سوزش را کاهش می دهد. تغییرات دررژیم غذایی بهترین درمان برای بیمار است،

سیر
سیر و گوجه فرنگی محصولات اساسی اند که موجب بازگشت اسید می شوند. این نوع غذاها همچنین ماهیچه های حلقوی مری را شل می کنند.

سیگار کشیدن
مواد شیمیایی خطرناکی که از دود سیگار بوجود می آید موجب ضعیف شدن ماهیچه  حلقوی پایین مری می شود. این مسئله خود باعث بروز عوارض سوزش دل خواهد شد.  2


درمان سوزش معده به روش‌های خانگی

خوردن برخی مواد غذایی می‌تواند به کاهش سوزش معده و درمان آن کمک کند. این مواد شامل موارد زیر هستند:

۱- جوش شیرین؛ راهی برای خنثی کردن اسید معده

سوزش سردل، علت و درمان آن

جوش شیرین ارزان و کاملاً طبیعی است. به سادگی یک قاشق چایخوری جوش شیرین را درون یک فنجان آب حل کنید و نوش جان کنید. جوش شیرین به خنثی کردن اسید معده کمک خواهد کرد. توجه کنید که جوش شیرین حاوی سدیم است. اگر رژیم غذایی کم سدیم دارید، در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

۲- آب آلوئه ورا؛ معجون آرامش بخش معده
آب آلوئه ورا در بیشتر فروشگاه‌های مواد غذایی به فروش می‌رسد. آب آلوئه ورا همانطور که پوست را در مقابل آفتاب سوختگی تسکین می‌دهد، می‌تواند به تسکین سوزش ناشی از رفلاکس اسید معده نیز کمک کند. اگر با سوزش سر دل مشکل دارید، ایده خوبی است که قبل از غذا عادت به نوشیدن یک فنجان آب آلوئه ورا کنید تا معده و مری شما آرام بماند.

۳- آدامس بدون قند؛ رقیق کننده‌ی اسید معده
بزاق دهان به رقیق شدن اسید معده کمک می‌کند. بنابراین افزایش مقدار بزاق شما بعد از غذا راه بسیار خوبی برای جلوگیری از تولید اسید است. به مدت ۳۰ دقیقه برای کاهش سوزش معده، یک ورق آدامس بدون قند بجوید.

۴- سرکه سیب؛ درمان‌گر معجزه‌آسای سوزش معده
با کمال تعجب، سرکه‌ سیب می‌تواند به آسانی به رفع سوزش معده کمک کند. ۳ قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب مخلوط کنید، سپس قبل از هر وعده غذایی یا هنگام خواب، بنوشید.

۵- موز؛ منبع طبیعی آنتی اکسیدان 
آیا می‌دانید موز حاوی آنتی اکسیدان طبیعی است؟ آنتی اکسیدان به کاهش رفلاکس معده کمک فراوانی می‌کند. برای مقابله با رفلاکس اسید معده، هر روز یک موز میل کنید. اگر موز ندارید، یک سیب نیز می‌تواند جایگزین خوبی باشد. 

۶- سیگار؛ عامل اصلی تخریب معده

سوزش سردل، علت و درمان آن

اگر سیگاری هستید و به دلیل دیگری برای ترک سیگار نیاز دارید، بدانید که سیگار به شدت روی معده تاثیر مخرب می‌گذارد. اگر سیگاری هستید و متوجه شدید رفلاکس اسید معده‌ی شما بدتر شده است اکنون زمان خوبی برای ترک سیگار است. سیگار کشیدن باعث آسیب رساندن به مری نیز می‌شود.

۷- تغییر سبک زندگی؛ بهترین روش درمان سوزش معده
اگر اضافه وزن دارید، ایجاد تغییراتی کوچک در رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی می‌تواند سوزش معده‌ی شما را تسکین دهد. سعی کنید غذا‌هایی را که باعث سوزش معده می‌شود مانند غذا‌های چرب یا ادویه دار، کافئین، شکلات یا نوشیدنی‌های گازدار را از برنامه غذاییتان حذف کنید یا مصرف آن‌ها را کاهش دهید. حذف این موارد از رژیم غذایی شما ممکن است سوزش معده را به طور کلی از بین ببرد. 1


 معرفی انواع داروی سوزش معده

آنتی‌اسید، اسید درون معده را خنثی می‌کند و باعث کاهش علائم سوزش معده و درد می‌شود. در ادامه چند نوع دارو معرفی می‌کنیم که می‌تواند به درمان سوزش معده کمک کند.

قرص فاموتیدین
فاموتیدین به عنوان مسدودکننده H2 شناخته می‌شود. این قرص، مقدار اسید درون معده را کاهش می‌دهد. از این دارو برای جلوگیری و درمان سوزش معده و علائم دیگری که ناشی از مقدار زیاد اسید معده هستند، استفاده می‌شود.

حتی اگر از این دارو از قبل هم استفاده می‌کردید، مواد تشکیل‌دهنده روی برچسب را بخوانید. حتی ممکن است محصولاتی با نام‌های مشابه از مواد مختلفی تشکیل شده باشند، که مصارف آن‌ها متفاوت باشد. مصرف داروی اشتباه می‌تواند آسیب برساند.

رانیتیدین
رانیتیدین دارویی است که هم می‌توان بدون نسخه و هم با نسخه پزشک خریداری کرد. این دارو یک قرص، کپسول یا شربت خوراکی است، همچنین به شکل آمپول موجود است. قرص خوراکی رانیتیدین با نام داروی زانتک در دسترس است. نسخه ایرانی اش که برند متفاوتی دارد، قیمتش ارزان‌تر است.

سایمتیدین
از قرص سایمتیدین برای درمان زخم معده و روده و جلوگیری از بازگشت دوباره آن‌ها استفاده می‌شود. از این دارو همچنین برای درمان مشکلات معده و گلو (مری) که به دلیل اسید بالا ایجاد می‌شوند استفاده می‌شود.

کاهش اسید زیاد معده می‌تواند نشانه‌هایی مثل معده درد، سوزش معده، مشکل در بلع، سرفه مداوم و مشکل خواب را درمان کند. این دارو به کلاسی از داروها که به آن مسدودکننده‌های H2 گفته می‌شود، تعلق دارد. کار این گروه از داروها این است که مقدار اسید معده را کم کنند. قرص سایمتیدین را می‌توان بدون داشتن نسخه هم تهیه کرد.

لانسوپرازول
لانسوپرازول، مقدار اسید معده را کاهش می‌دهد و برای سوءهاضمه، رفلاکس اسید، سوزش معده و بیماری رفلاکس مری استفاده می‌شود. با این قرص می‌توان زخم معده را درمان کرد و از ایجاد آن جلوگیری نمود. این دارو را تنها به صورت نسخه می‌توان دریافت کرد و به شکل قرص، کپسول موجود است.

آمپرازول
آمپرازول دارویی است که برای درمان مشکلات مری و معده (همانند زخم معده و رفلاکس اسید) استفاده می‌شود. این دارو باعث کاهش مقدار اسید درون معده می‌شود و نشانه‌هایی همانند سوزش معده، مشکل در بلع و سرفه مدام را درمان می‌کند. آمپرازول به گروهی از داروها به نام مهارکننده‌های پروتون پمپ تعلق دارد.

اگر از این دارو بدون نسخه پزشک برای سوزش معده استفاده می‌کنید، به خاطر داشته باشید که این دارو نمی‌تواند بلافاصله تاثیر بگذارد و برای اثر کامل 1 تا 4 روز زمان می‌برد.

قرص نکسیوم
اسموپرازول یا نکسیوم قرصی است که برای درمان معده و مشکلات مرتبط با مری استفاده می‌شود. کار قرص نکسیوم بدین صورت است که اسید معده را کاهش می‌دهد و مشکلات و علائمی نظیر سوزش معده، بلع در غذا خوردن و سرفه مداوم را تسکین می‌دهد. این دارو در دسته مهارکننده‌های پروتون پمپ قرار می‌گیرد.  3


سخن آخر

اگر به غذاهایی که می‌خورید دقت کافی داشته باشید به ندرت ممکن است دچار سوزش معده شوید. در صورت بروز سوزش نیز بهتر است ابتدا روش‌های خانگی را به جای استفاده از دارو امتحان کنید. سعی کنید بدون مشورت پزشک از استفاده‌ی دارو نیز اجتناب کنید. 1


پی نوشت:
1.www.setare.com
2.www.asriran.com
3.www.salamatcenter.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.