آیا قنداق کردن نوزاد خطرناک است؟

بسیاری از والدین برایشان این سؤال پیش می آید که آیا قنداق کردن نوزاد کار درستی است یا خیر. در این مقاله به سؤال مطرح شده پاسخ داده شده است.
يکشنبه، 2 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا قنداق کردن نوزاد خطرناک است؟
آیا نوزاد را باید قنداق کرد یا خیر؟ نقطه نظرات مختلفی در میان والدین و متخصصان مراقبت از کودک وجود دارد. بعضی عنوان می کنند که قنداق کردن می تواند موجب بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا سایر مشکلات مرتبط با سلامت شود. بعضی دیگر بر این باورند که قنداق در صورت درست انجام شدن نه تنها موجب حفظ ایمنی نوزاد می شود، بلکه برای نوزاد و والدین او بسیار مفید می باشد. در این راستا بحث و کشمکش های زیادی میان قنداق کردن و نکردن نوزاد وجود دارد.
 
قنداق کردن یک تصمیم عادی مانند انتخاب کالسکه مورد علاقه خود یا انتخاب رنگ اتاق نوزاد نیست. بلکه نگرانی مهمی در خصوص امنیت جان نوزاد به شمار می رود. مراقبان نوزاد تازه متولد شده بایستی بدانند که آیا قنداق کردن خطرناک است یا خیر؟
 

تعریف قنداق

قنداق کردن پیچیدن محکم نوزاد در پوشش یا پتو به منظور بهتر ساختن خواب او است. در حالی که قنداق در میان بعضی از والدین و متخصصان اطفال از محبوبیت خاصی برخوردار است اما برخی از تحقیقات صورت گرفته نوعی تضاد و دوگانگی را در این کار نشان می دهد.  دکتر هاروی کارپ (Harvey Karp) در کتاب خود تحت عنوان «The Happiest Baby on the Block» توضیح می دهد که چگونه قنداق کردن به شبیه سازی محدوده رحم مادر کمک کرده و به نوزاد احساس راحتی می بخشد. با این حال در سالهای اخیر در ایالاتی مانند مینه سوتا در حال حاضر قنداق کردن در مهدهای کودک یا مراکز نگهداری کودکان غیر قانونی است. این ممنوعیت بر اساس تصمیم سال 2011 مرکز ملی منابع در خصوص سلامت و ایمنی کودک گرفته شده است بطوری که در آن آمده است: «شواهد نشان می دهند که قنداق کردن می تواند خطر پیش آمدن پیامدهای جدی برای سلامت نوزاد از جمله سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) و بیماری های لگن را افزایش دهد».
 

آیا این مسئله تنها در مهد کودک رعایت می شود؟

غیر قانونی بودن قندان کردن نوزاد در مهدهای کودک در حال حاضر تنها در این مکان ها اعمال می شود، جایی که شاید نگرانی استفاده بیش از حد یا استفاده اشتباه از قنداق کردن می تواند یک عامل خطر به حساب آید. از این گذشته چنانچه این کار به درستی انجام نشود، می تواند در بلند مدت به گرم شدن بیش از حد بدن نوزاد، تأخیر در رشد و مسائل دیگر منجر شود.
 
آکادمی اطفال آمریکا موضع رسمی در مورد ایمنی قنداق در محیط مهد کودک اتخاد نکرده است اما خاطر نشان می کند که قنداق «راهی مؤثر برای آرامش نوزاد به ویژه در طی دوران ابتدای تولد و به طور کلی در سه ماه اول زندگی است».
 

دلایل قنداق کردن

دکتر کارپ برای آرام ساختن نوزادان بی قرار پنج راهکار معرفی کرده است که از محبوبیت خاصی برخوردارند این پنج راهکار قنداق کردن، قرار دادن نوزاد به پهلو یا بر روی شکم، تکان دادن، تولید صداهایی شبیه هیس و مکیدن را شامل می شود. قنداق کردن می تواند نوزاد تازه متولد شده را از حرکات ناگهانی و وحشت آور بازدارد در نتیجه خواب را بهتر می سازد. این کار به ویژه برای والدینی که صاحب نوزادانی هستند که از دردهای کولیک (دل درد) رنج می برند بسیار حیاتی است.
 
آیا قنداق کردن نوزاد خطرناک است؟

یکی از وب لاگرهایی که در خصوص بچه داری مطلب می گذارد در مورد بحث داغ قنداق کردن عنوان می کند: «شواهدی وجود دارد که حضرت عیسی قنداق می شده است به این معنی که حداقل به مدت 2000 سال است مردم بچه های خود را قنداق می کنند».
 

نگرانی های مرتبط با قنداق کردن

بعضی متخصصان در حوزه پزشکی این سؤال برایشان مطرح شده است که آیا قنداق کردن می تواند موجب افزایش مشکلات مرتبط با ران و لگن در نوزادان شود یا خیر، در حالی که در تحقیقات رسمی هنوز ارتباط مستقیمی میان این دو بدست نیامده است. محققان بیمارستان کودکان بوستون و دانشکده پزشکی هاروارد اذعان می دارند که قنداق کردن، اختلال تکاملی مفصل لگن  یا DDH را تشدید می سازد، بنابراین بایستی از قنداق کردن بچه هایی که مشخص شده است دارای مشکلات لگنی هستند خودداری شود. بسیاری از این ارتباطات هرچند بیش از حد محکم بستن نوزاد و نه راحت و مناسب بستن را شامل می شود. بنابراین یادگیری نحوه درست بستن قنداق برای فرزندتان از اهمیت بسیاری برخوردار است.
 
در صورت تردید در خصوص قنداق کردن فرزند خود با پزشک او در مورد آن صحبت کنید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.