نکاتی در خصوص شش ماهگی نوزاد

در این مقاله می توانید نکاتی از جمله میزان قد، وزن و مراحل رشد نوزاد در شش ماهگی را مشاهده کنید.
يکشنبه، 2 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی در خصوص شش ماهگی نوزاد
فرزندتان در پایان این ماه وارد شش ماهگی خواهد شد. اکثر نوزدان تا پایان ماه جاری به وزنی معادل با دو برابر وزن تولد خود می رسند. در صورتی که وزن فرزندتان هنوز دو برابر نشده است، شاید بهتر باشد به هنگام معاینه شش ماهگی این موضوع را با پزشک متخصص اطفال درمیان بگذارید. در پایان این ماه وزن نوزاد چیزی مابین 16 تا 17 پوند معادل با 257ر7 تا 7ر7 کیلوگرم و قد او حدود 26 تا 5ر26 اینچ یعنی 66 تا 31ر67 سانتیمتر خواهد بود. او هنوز هم ممکن است با سرعتی حدود 4 تا 7 اونس یا 113 تا 198 گرم و نیم تا یک اینچ یا 27ر1 تا 54ر2 سانتیمتر در هفته بر وزن و قدش افزوده شود. با این حال در این دوره زمانی الگوی قد و وزن روندی آهسته به خود می گیرد. سرعت رشد نوزادان در شش ماهگی کاهش می یابد و حدود 1 پوند یا 5ر453 گرم و نیم اینچ افزایش ماهانه وزن و قد خواهند داشت. این بدان معنا است که رشد فرزندتان به زودی شروع به آهسته شدن می گذارد، البته اگر از قبل این وضعیت پیش نیامده باشد.
 
فرزند نوزاد شما به طرق بسیاری در حال رشد و تکامل می باشد. او اکنون بایستی بتواند از جلو به پشت و پشت به جلو غلت بزند. همچنین می تواند خود را به اسباب بازی هایش برساند و حتی اکنون ممکن است بتواند خودش بنشیند. در صورتی که هنوز به طور مستقل شروع به نشستن نکرده است، باید بتواند آن را به طور مختصر یا با کمک دیگران انجام دهد. به منظور کمک به بهبود او در نشستن، سعی کنید با نظارت فردی بزرگسال، او را در گوشه کاناپه قرار داده یا از یک بالش در حین تمرین نشستن کمک بگیرید.
بیدار و فعال بودن در طول روز به او در خواب بهتر شبانه کمک خواهد کردروال خواب او تاکنون باید بهبود قابل توجهی یافته باشد. او اکنون باید حدود 6 ساعت متوالی یا بیشتر بخوابد. چنانچه در این ماه به طور کامل در شب به خواب نمی رود، جای نگرانی نیست اما با انجام برخی کارها می توانید خواب او را بهتر سازید. اگر از یک برنامه روزانه پیروی نمی کند می توانید برای او یک برنامه معمول خوردن و خوابیدن تنظیم کنید. بیدار و فعال بودن در طول روز به او در خواب بهتر شبانه کمک خواهد کرد. شاید بهتر باشد به برنامه تغذیه روزانه او نیز نگاهی بیندازید. اگر در شب تغذیه می شود بهتر است بر روی شیر دادن شبانه او به تدریج کار کنید.
 
نکاتی در خصوص شش ماهگی نوزاد
 
احتمالاً از معرفی غذاهای جامد به فرزند خود اضطراب دارید. شش ماهگی زمان مناسبی برای شروع تغذیه نوزاد با غذاهای جامد است. در این ماه رفلکس بیرون راندن زبان (بیرون راندن غذا با زبان) در بیشتر نوزادان برطرف شده است و دستگاه گوارش آنها برای کار بر روی مواد جامد نسبت به ماه پیش آمادگی بیشتری پیدا کرده است. چند روش برای شروع به تغذیه نوزاد با مواد غذایی جامد وجود دارد. اکثر مادران با غلات صبحانه تک غله ای مانند برنج یا بلغور جود دوسر و میوه و سبزیجات پوره با تنها یک ماده مانند سیب، گلابی، هویج و سیب زمینی شیرین شروع می کنند. با این حال مادران دیگر رویکرد کاملاً متفاوتی داشته و شروع به تغذیه کودک با غذهای جامد را با قاشق و غذاهای پوره شده انجام نمی دهند. این روش که از شیر گرفتن نوزاد یا Baby-Led Weaning نامیده می شود در نوزادان شش ماهه یا بیشتر به خوبی کار می کند. در این روش به کودک غذای واقعی مانند آووکادو، موز یا سیب زمینی شیرین بخارپز شده و نه پوره داده می شود.
 
با انجام هر کاری بر هوش او افزوده می شود و همچنان مهارت های تولید اصواتی مانند غان و غون را بهبود می بخشد. امکان دارد به طور پی در پی از او اصوات صدادار و بی صدایی مانند «ما ـ ما ـ ما» یا «دا ـ دا ـ دا» را بشنوید. در چند ماه آینده قادر خواهد بود اصوات پیچیده تری مانند متصل ساختن حروف صدادار و بی صدا به یکدیگر را تولید کند.
 

توانایی های کودک تا پایان شش ماهگی

* نگاه داشتن شیشه شیر خود
 
* غلت زدن به هر دو طرف
 
* تکان دادن دستان خود به هنگام درخواست برای در آغوش گرفته شدن یا از روی زمین بلند شدن
 
* نشان دادن عکس العمل نسبت به شنیدن نام خود
 
* انداختن اسباب بازی به منظور برداشتن اسباب بازی دیگر
 
* عصبانی شدن به هنگام گرفتن اسباب بازی از او
 
* لگد زدن با پاهای خود به اسباب بازی در صورت قرار گرفتن بر روی تشکچه مخصوص بازی

نکاتی در خصوص شش ماهگی نوزاد
 
* تشخیص چهره خود در آینه
 
* جستجوی اشیاء و اسباب بازی های افتاده شده بر روی زمین
 

علایق کودک در شش ماهگی

* گوش دادن به موسیقی یا صداهای اطراف خود
 
* لمس اشیاء و قرار دادن آنها در دهان
 
* لبخند زدن به خود در آینه
 
* خندیدن
 
* بازی با دیگران به ویژه مادر و پدر
 
* تقلید صدا یا حالت چهره پدر یا مادر
 

نکاتی جهت حفظ ایمنی کودک شش ماهه

* وسایل تمیز کننده و شوینده ها را به درون کابینت های دارای قفل منتقل کنید، البته در صورتی که از قبل این کار را نکرده اید.
 
* بر روی دربهای کابینت یا کشوها قفل نصب کنید.
 
* شماره تماس های اضطراری را در دسترس و در مکانی که به راحتی دیده شوند قرار دهید.
 

فعالیتهای مورد نیاز کودک در شش ماهگی

* بازی قلقلک با انگشتان پا را با فرزند خود انجام دهید. کودکان عاشق بازی هستند. سعی کنید به او قسمت های مختلف بدن را با انجام بازی یاد بدهید. ابتدا به او بگویید که می خواهید انگشتان پای او را قلقلک بدهید. سپس به آرامی انگشتان پایش را قلقلک دهید و سپس ناحیه دیگری از بدن او را انتخاب کنید. «مامان الان می خواد شکمتو قلقلک بده» و سپس شکم او را قلقک کنید.
 
* با فرزند خود برقصید. موسیقی مورد علاقه فرزندتان را پخش کرده و با او شروع به رقصیدن کنید. کودکان عاشق رقص هستند. با این کار زمانی برای در آغوش گرفتن فرزند خود بدست آورده و بدین ترتیب پیوند خود را با او محکم می سازید.
 
* با کودک کتابهای لمسی بخوانید. کتابی پارچه ای تهیه کنید که دارای بافت زیادی باشد. اجازه دهید کودک در حین خواندن شما، کتاب را لمس و آن را احساس کند.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.