انتخابات مسابقه برای خدمت است نه کسب قدرت

انتخابات در کشور ما باید مسابقه ای برای خدمت باشد، نه مسابقه ای برای کسب قدرت. انتخابات اسلامی این گونه است. آن جایی که دعوا بر سر قدرت است، آن طوری می شود که شما در بعضی از انتخابات دنیا مشاهده می کنید.
يکشنبه، 16 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انتخابات مسابقه برای خدمت است نه کسب قدرت
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  فرمودند:
انتخابات در کشور ما باید مسابقه ای برای خدمت باشد، نه مسابقه ای برای کسب قدرت. انتخابات اسلامی این گونه است. آن جایی که دعوا بر سر قدرت است، آن طوری می شود که شما در بعضی از انتخابات دنیا مشاهده می کنید. یک نمونه اش را هم در انتخابات اخیر آمریکا دیدید. آن جا دعوا بر سر قدرت است؛ دست به یقه اند؛ هر طرف می خواهد قدرت را به حزب و مجموعه خودش منتقل کند. مسأله، مسأله کسب قدرت است. صریحة هم می گویند: تلاش می کنیم تا به قدرت و مقام برسیم.
 
در منطق اسلامی، قدرت و عزت و آبرو و خوشنامی و امکانات، فقط و فقط برای خدمت به مردم و حرکت دادن خود و جامعه و کشور در راه نظام مقدس اسلامی و رسیدن به آرمانهای بلندی است که انسان ها نیازمند آنند. این مسند، مسابقه برای خدمت و زحمتکشی است. هر کس که آماده است تا بیش از دیگران زحمت بکشد و توقعی را که مسؤولان کشورهای دیگر از مقام و موقعیت خود دارند، نداشته باشد، داخل این میدان شود.
 
نباید کسانی تصور کنند که رسیدن به ریاست یا فلان مقام - همچنان که در دنیا معمول و رایج است - باید با برخورداری های فراوان همراه باشد. ما امسال را به عنوان سال رفتار علوی نامگذاری کردیم. ما کجا، رفتار علوی کجا؟ اما بالاخره وظیفه داریم. چاره ای نداریم، جز این که در این راه حرکت کنیم. ما باید فاصله خود و رفتار علوی را کم کنیم و تا آنجایی که می توانیم، جد و جهد نماییم. یکی از اولین قدم ها در این راه، همین است. افزون طلبی برای مسؤولان ممنوع است.
 
مشی اشرافی گرایانه برای مسؤولان کشور، نقطه ضعف به شمار می آید. اگر دیگران این را لازمه رسیدن به مقامات عالیه کشور می دانند، در نظام جمهوری اسلامی، اینها نه تنها لازمه اش نیست، بلکه نقطه ضعف هم محسوب می شود. بنابراین داوطلبان بدانند که این راه، راه خدمت است؛ مسابقه و رقابت در این راه هم رقابت برای خدمت کردن هرچه بیشتر است. اگر این طور شد، آنگاه در تبلیغات، در بیان مطالب نسبت به یکدیگر یا نسبت به خود، حدود رعایت خواهد شد.(1)
 
پی‌نوشت‌:
1- بیانات در جمع کثیری از مردم استان گیلان در استادیوم شهید عضدی شهرستان رشت 1380/2/11
 
منبع: انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی (آراء و نظرات مقام معظم رهبری درباره انتخابات)، بکوشش: سعید شیرازی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، 1390ش، صص101-100


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.