پاسخ به شبهه عدم وجود مردم سالاری در ایران

انسان غصه میخورد که بعضی ها به خاطر ملاحظات سیاسی - ملاحظات جناحی باید بگویم - جوری حرف می زنند که گویی در این مملکت دموکراسی، مردم سالاری نیست.
جمعه، 21 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پاسخ به شبهه عدم وجود مردم سالاری در ایران
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  فرمودند:
انسان غصه میخورد که بعضی ها به خاطر ملاحظات سیاسی - ملاحظات جناحی باید بگویم - جوری حرف می زنند که گویی در این مملکت دموکراسی، مردم سالاری نیست. این بی انصاف است. بیست و هشت سال است که این ملت هر سال به طور متوسط یک انتخابات دارد؛ انتخابات آزاد، انتخابات از روی عقلانیت، انتخابات با حضور گسترده ی مردم، دارای نوسان، با حضور گرایشهای مختلف. چرا برای دلخوشی دشمنانمان که سعی می کنند انکار کنند وجود دموکراسی در سایه ی اسلام را و مرتبا منفی بافی می کنند، ما هم همان حرفهای آنها را تکرار کنیم؟
 
ملت ایران با اعتماد به نفس خود این بنای مبارک را گذاشت؛ توانست مردم سالاری را به وجود بیاورد، آن هم با یک شیوهی تازه و بی سابقه؛ مردم سالاری دینی. در همه جای دنیا دموکراسی ها در یک چهارچوب قرار دارند. هیچ جا وجود ندارد که یک دموکراسی ای باشد، اما به وسیله ی یک چهارچوب و یک هدفگذاری خاصی هدایت نشود؛ یا به وسیله احزاب است، یا به وسیله ی دستگاه های قضایی است، یا به وسیله ی دستگاه های خارج از دستگاه قضایی و اجرایی است. همه جای دنیا این جور است. ما این چهارچوب را اسلام قرار دادیم؛ چون ملت ایران ملت مسلمانند؛ چون ملت ایران مؤمنند. این شد مردم سالاری دینی، مردم سالاری اسلامی.
 
علت اینکه ملت های مسلمان از کشورهای دیگر، به چشم عظمت به ملت ایران نگاه می کنند، این است که ملت ایران اولا جرأت کرد وارد میدان بشود و نظام حکومتی جرأت کرد به مردم میدان بدهد و بعد هم یک معنای خاصی، یک شکل خاصی، صیغه خاصی از مردم سالاری را که دنیا او را نمی شناخت، در دنیا مطرح کرد؛ مثل پرچمی در دست گرفت.(1)
 
پی‌نوشت‌:
1- بیانات در اجتماع عظیم مردم یزد 1386/10/12
 
منبع: انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی (آراء و نظرات مقام معظم رهبری درباره انتخابات)، بکوشش: سعید شیرازی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، 1390ش، صص149-148


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.