شش اشتباه رایج والدین در خصوص صندلی خودرو مخصوص کودک

به هنگام سوار کردن کودک به درون اتومبیل استفاده از صندلی خودرو مخصوص کودک به منظور جلوگیری از وارد آمدن آسیب های جدی به هنگام وقوع تصادف یک ضرورت می باشد. چند نکته ایمنی مربوط به این نوع صندلی را در مقاله پیش رو بیابید.
دوشنبه، 31 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شش اشتباه رایج والدین در خصوص صندلی خودرو مخصوص کودک
به عقیده کمپین ملی ایمنی کودکان (National Safe Kids Campaign) از هر پنج صندلی خودرو مخصوص کودک، چهار صندلی از ایمنی مناسب برخوردار نبوده و به درستی ساخته نشده است. به همین دلیل، پزشکان، والدین، مراقبان کودک و سایرین، سالیان سال است که به منظور افزایش آگاهی ملی در خصوص ایمنی این نوع صندلی در حال کار و فعالیت می باشند.
 
 ممکن است از خود بپرسید که چرا این مسئله تا این اندازه دارای اهمیت است؟ آیا فرزندان شما واقعاً در معرض خطر قرار دارند؟ گرچه ممکن است احساس کنید احتمال بروز تصادف رانندگی پایین می باشد اما واقعیت آن است که صدها کودک زیر پنج سال هر ساله بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند و سالانه بیش از 30000 نفر دچار مصدومیت می شوند.
 
کودک می تواند با رعایت چند نکته ایمنی و چند تعدیل ساده با خیال راحت سوار بر اتومبیل شده و شما نیز می توانید در آرامش بسر ببرید چرا که می دانید اگر اتفاقی رخ داد، تمام سعی خود را جهت اطمینان از ایمنی و محافظت از فرزندتان انجام داده اید.
 
آیا شما از آندسته افرادی هستید که مرتکب یکی از این شش اشتباه متداول والدین در مورد صندلی خودرو مخصوص کودک شده اید؟ در ادامه به این شش اشتباه اشاره می کنیم.
 
شش اشتباه رایج والدین در خصوص صندلی خودرو مخصوص کودک
 

بیش از حد شل یا سست بودن کمربند ایمنی

کمربندهای ایمنی موجود بر روی صندلی کودک به گونه ای طراحی شده اند که در صورت وارد آمدن ضربه فرزند شما را با ایمنی بیشتر بر روی صندلی حفظ می کنند. در صورتی که کمربند ایمنی خیلی شل بسته شده باشد، فرزندتان ممکن است متحمل جراحاتی شود که از برخورد به اطراف صندلی یا بدتر از آن پرت شدن به بیرون از صندلی پیش می آیند. در صورتی که کمربند به درستی بسته شده باشد، هیچ گونه شلی و لقی در آن وجود نخواهد داشت. کمربند را به اندازه کافی محکم ببندید.
 

چرخش یا تغییر جهت بسیار زود هنگام صندلی کودک رو به جلو

با شروع به رشد کودک نوپا، بسیاری از والدین از قرار دادن فرزند خود در صندلی کودک رو به عقب  خودرو که ممکن است بچه مجبور شود به هنگام نشستن پاهای خود را جمع کند، دچار تردید و اضطراب می شوند. با این وجود کارشناسان توصیه می کنند نباید کودک را تا زمانی که به قد و وزن مشخصی نرسیده است (برای اطلاعات بیشتر دستورالعمل مربوط به صندلی را بررسی کنید) رو به جلو قرار داد (منظور صورت کودک رو به سمت جلو اتومبیل قرار داشته باشد). قویترین قسمت بدن کودک یعنی پشت او فشار وارده بر اثر ضربه در صورت وقوع تصادف را جذب می کند. چنانچه کودک رو به جلو قرار داده شده باشد، سر او فشار زیادی را بر روی نخاع وارد می سازد که این امر می تواند به فلج شدن یا مرگ کودک منجر شود.

شش اشتباه رایج والدین در خصوص صندلی خودرو مخصوص کودک
 

شل بودن قلاب و اتصالات

درست همانطور که کودک باید به درستی بر روی صندلی قرار گیرد و به طور مناسب به آن بسته شود، خود صندلی مخصوص کودک نیز بایستی محکم به اتومبیل قفل شود. خواه از کمربند ایمنی استفاده می کنید و یا از اتصالات مخصوص یا گیره قلاب مانند (این مورد توصیه می شود) بندها باید تا حد ممکن محکم و بدون داشتن هیچ گونه سستی کشیده شوند. اگر صندلی خیلی شل باشد مانند گهواره به جلو و عقب رفته و صداهایی شبیه به تق تق تولید می کند و کودک ممکن است با صورت به صندلی مقابل خود برخورد کند.

شش اشتباه رایج والدین در خصوص صندلی خودرو مخصوص کودک
 

استفاده از صندلی کودک قدیمی

آیا می دانید صندلی خودرو مخصوص کودک دارای تاریخ انقضاء است؟ در صورتی که صندلی کودک دست دوم است یا آن را از یک مغازه دست دوم فروشی یا حراجی خریده اید، وقت آن است که هزینه کرده و یک نوع جدید و بروز را خریداری نمایید. مطمئن باشید که ارزش این کار را دارد. صندلی های خودرو مخصوص کودک که تاریخ انقضاء آنها گذشته است یا از سوی کارخانه فراخوانده یا مرجوع شده یا به صورت دست دوم خریداری شده اند می توانند کودک را در معرض خطری جدی قرار دهند.
صندلی های مرجوعی ممکن است دارای مشکلاتی از قطعات خراب گرفته تا قابلیت اشتعال داشته باشندصندلی های مرجوعی ممکن است دارای مشکلاتی از قطعات خراب گرفته تا قابلیت اشتعال داشته باشند. انواع دست دوم نیز ممکن است با آنها تصادف صورت گرفته باشد. اگر از سابقه صندلی کودک اطلاع ندارید یا چنانچه جنس مورد نظر مرجوعی بوده یا تاریخ آن منقضی شده است (جهت اطمینان برچسب روی آن را نگاه کنید)، دست به خطر نزده و یک صندلی جدید که تاریخ انقضاء آن به پایان نرسیده است خریداری نمایید.
 

 بروزرسانی و تغییرخیلی سریع صندلی

در صورتی که فرزند دیگری در راه داشته باشید، ممکن است وسوسه شوید صندلی کودک نوپای خود را با یک صندلی دیگر (که مخصوص کودکان بزرگ تر است) مانند صندلی فاقد پشتی (به آن بوستر یا تقویتی نیز گویند) عوض کنید اما کارشناسان هشدار می دهند که در مقابل این وسوسه مقاومت کنید. جابجا کردن کودک به یک صندلی بوستر (فاقد پشتی) یا بدتر از آن سوار کردن کودک در اتومبیل بدون صندلی کودک اشتباه بزرگی است. ملزومات قد و وزن صندلی بوستر را با جدیت بیشتری مورد بررسی قرار داده و جانب احتیاط را رعایت کنید. تنها به این دلیل که در صندلی بوستر ممکن است اشاره شده باشد برای کودکان به عنوان مثال 36 اینچی یا 92 سانتیمتری ایمن می باشد بدان معنا نخواهد بود که از بالاترین ضریب ایمنی برخوردار است به ویژه اگر کودک هنوز درون صندلی کودک به خوبی جای می گیرد. تا زمانی که فرزندتان کاملاً بزرگ نشده است اجازه دهید هنوز هم از صندلی ایمنی خودش استفاده کند.

شش اشتباه رایج والدین در خصوص صندلی خودرو مخصوص کودک
 

قرار گیری اشتباه صندلی در اتومبیل

با وجود آنکه اکثر والدین می دانند قرار دادن کودک بر روی صندلی جلو اتومبیل خطرناک است، اما اگر درون یک اتومبیل بزرگ یا کامیون قرار داشته باشید چه اتفاقی رخ می دهد؟ آیا فرزندتان از ایمنی بیشتری برخوردار خواهد بود؟ هنوز هم توصیه می شود کودک را بر روی صندلی پشتی در قسمت وسط قرار دهید تا احتمال آسیب دیدگی به هنگام تصادف از طرفین کاهش یابد. در صورتی که مجبور هستید کودک را به عنوان مثال در ردیف جلو قرار دهید، در صورتی که از یک خودرو بزرگ یا کامیونت دارای دو صندلی استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که کیسه های هوا غیر فعال شده باشند. کیسه های هوا در صورتی که باز شوند می توانند کودک را دچار معلولیت سازند یا حتی موجب مرگ او شوند.
 
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.