ده نکته برتر در خصوص صندلی خودرو مخصوص کودک

رعایت نکات ایمنی در صورت به همراه داشتن نوزاد و کودک در خودرو از جمله مسائل بسیار مهمی است که والدین بایستی آن را مد نظر قرار دهند. در این مقاله به چند نکته در این خصوص اشاره شده است.
شنبه، 30 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ده نکته برتر در خصوص صندلی خودرو مخصوص کودک
حفظ ایمنی به هنگام سفر دارای اهمیت است به ویژه زمانی که کودک یا نوزادی را با خود به همراه داریم. پیش از آنکه کوچولوی خود را درون صندلی خودرو کودک قرار دهید مواردی که در زیر آمده است را در نظر داشته باشید:
 

نکته 1- اهمیت اندازه صندلی

اندازه صندلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همه نوع صندلی ای برای تمام کودکان (یا برای همه نوع وسیله نقلیه) مناسب نمی باشد. اطمینان حاصل کنید که از صندلی مناسب قد، سن و رشد فرزندتان استفاده می کنید. نوزادان را بایستی تا یک سالگی و رسیدن به وزن بالای 20 پوند (تقریباً 9 کیلوگرم) در صندلی رو به پشت و عقب خودرو قرار داد. پیش از انتقال کودک به صندلی رو به جلو هر دو معیار ذکر شده بایستی رعایت شوند. در نتیجه کوچولویتان می تواند تا زمان کوچک شدن صندلی برایش رو به جلو بنشیند. با این حال دلیلی وجود ندارد که او را به صندلی رو به جلو منتقل کنید تنها به این دلیل که به یک سالگی و وزن 20 پوندی خود رسیده است. به گفته بعضی متخصصان صندلی رو به عقبی که مناسب با وزن کودک باشد می تواند ایمن ترین صندلی برای کودکان زیر چهار سال به حساب آید.

ده نکته برتر در خصوص صندلی خودرو مخصوص کودک
 
نوزادان نارس ممکن است در ابتدا قادر نباشند در حالت تکیه بر روی صندلی بنشینند. چنانچه در مورد فرزند شما نیز صدق می کند، یکی از انواع تخت خودرو مخصوص نوزادان نارس را تهیه کنید که تست تصادف را پشت سر گذاشته باشد. نوزادان کوچک معمولاً بر روی صندلی فاقد محافظ پهن بهتر قرار می گیرند؛ در صورتی که این محافظ ها از بدن کوچک نوزاد بیش از حد دور باشند، صورت او در تصادفات به آنها برخورد می کند.
 
ده نکته برتر در خصوص صندلی خودرو مخصوص کودک


نکته 2ـ بهتر بودن صندلی نو

صندلی خودرو مخصوص کودک می تواند گران باشد. در حالی که گرانترین آنها به این معنا نخواهد بود که از ایمنی کامل برخوردار هستند، اما خرید یک صندلی دست دوم به منظور صرفه جویی در هزینه نیز عاری از خطر نخواهد بود. اطمینان حاصل کنید صندلی که برای فرزند خود انتخاب می کنید تمام الزامات لازم را دارا باشد. نباید از صندلی خودرویی استفاده کنید که بیش از شش سال از تولید آن گذشته باشد، بر روی آن ترک وجود داشته و فاقد برچسب تاریخ تولید و شماره مدل باشد، هیچ دستورالعملی نداشته باشد، به نظر بعضی از قطعات آن ناقص بوده و با آن تصادف صورت گرفته باشد. خریداری صندلی از مغازه های دست دوم فروشی، اشخاصی که نمی شناسید و افرادی غیر از دوستان مورد اعتماد و خانواده کار غیر عاقلانه ای است به این دلیل که هیچ راهی وجود ندارد که بوسیله آن متوجه شوید که آیا با آن صندلی تصادفی صورت گرفته است یا خیر.
 

نکته 3ـ صرفه جویی در هزینه با خرید صندلی قابل تبدیل

بجای خرید یک صندلی دست دوم (نکته شماره 2) سعی کنید صندلی ای خریداری نمایید که دارای قابلیت تبدیل باشد. این نوع صندلی به شما امکان می دهد آن را از حالت رو به عقب به حالت رو به جلو تبدیل کرده و مطابق با رشد فرزندتان تغییر دهید. به یاد داشته باشید که این نوع صندلی حجیم تر از صندلی های معمول نوزادان بوده و هیچ دسته ای برای حمل در آن تعبیه نشده است. به این دلیل که صندلی های قابل تبدیل از ارتفاع بلندتر و محدودیت وزن برخوردارند برای نوزادان بزرگتر ایده آل نمی باشند.
 

نکته 4ـ باقی ماندن کودک در صندلی رو به پشت

محل قرار گیری کودک یا نوزاد بسیار اهمیت دارد. نوزاد بایستی به گونه ای بر روی صندلی قرار داده شود که صورت او رو به پشت خودرو بوده و در وسط صندلی عقب وسیله نقلیه محکم قرار داده شود. در اصل با این کار از فرزندتان در برابر صدمه دیدگی به وسیله اشیاء یا وسایل نقلیه دیگر در صورت بروز تصادف محافظت می کنید. همچنین از آسیب ناشی از کیسه هوا اجتناب می شود. تمام کودکان قبل از 13 ماهه بایستی در صندلی عقب قرار داده شوند.
 

نکته 5- خواندن دستورالعمل های مربوط به صندلی

امنیت فرزندتان نبایستی به وسیله آزمایش و خطا تأمین شود. هر صندلی دارای مجموعه ای دستورالعمل و نکات ایمنی مختص به خود است. در صورتی که قصد دارید خود صندلی را مونتاژ کنید، اطمینان یابید که هر قطعه به درستی استفاده شود، قطعات اضافی که در اطراف قرار دارند یا قطعات خانگی ساخته شده از طناب های الاسیک غیر قابل اعتماد بوده و وقوع حادثه را نوید می دهند.
دستورالعمل های سازنده حاوی مطالبی از جمله، زاویه صندلی، وزنی که صندلی می تواند تحمل کند و بهترین راه های ایمن قرار دادن فرزندتان بر روی صندلی خواهند بوددستورالعمل های سازنده حاوی مطالبی از جمله، زاویه صندلی، وزنی که صندلی می تواند تحمل کند و بهترین راه های ایمن قرار دادن فرزندتان بر روی صندلی خواهند بود. وزن بدن خود را در محل نصب قرار دهید و روی صندلی زانو بزنید تا مطمئن شوید خیلی شل و سست نباشد. هرگز از ضامن های کمربند ایمنی در صندلی خودرو مخصوص کودک استفاده نکنید. اگر هنوز هم شک دارید یا فقط می خواهید میزان ایمنی صندلی را بیشتر کنید، از متخصص در این امر کمک بخواهید.
 
ده نکته برتر در خصوص صندلی خودرو مخصوص کودک


نکته 6- قرار دادن پتو یا بالش محافظ پس از بستن نوزاد در صندلی

بله پتو پیچ کردن نوزاد می تواند خطرناک باشد. به جای پیچیدن فرزندتان با پتو یا استفاده از بالشتک محافظ پیش از محکم کردنش در صندلی، بهتر است ابتدا او را در صندلی قرار داده و به خوبی با کمربند ببندید سپس از پتو و یا بالشتک محافظ استفاده نمایید. بیش از حد قرار دادن پتو و بالش می تواند از بسته شدن محکم کمربند جلوگیری کند. چنانچه فرزند نوزادتان در صندلی خود محکم قرار نگرفته باشد، چند رول پتو در هر طرف او و میان بدنش و قسمت فاق کمربند قرار دهید. از آنجا که میزان لباس و ضخامت هر لباس هرگز ثابت نمی باشد، همیشه هنگامی که او را در صندلی با پتو می پیچید کمربندها را دوباره تنظیم کنید.
 

نکته 7- مجهز بودن خودرو به تجهیزات اضافی

اکثر کمربندهای ایمنی خودروهای تولید 2002 به بعد دارای تجهیزات اضافه ای از جمله قلاب پایینی و کمربند مخصوص کودکان هستند. هم وسیله نقلیه و هم کمربند ایمنی لازم است مجهز به این تجهیزات که به آنها LATCH  گفته می شود باشند تا به طور ایمن به صندلی خودرو مخصوص کودک متصل شوند. این تجهیزات صندلی کودک را به صندلی پشت وسیله نقلیه بدون استفاده از کمربند ایمنی متصل ساخته و اغلب روند نصب را آسانتر و در نتیجه ایمن تر می سازند.
 
ده نکته برتر در خصوص صندلی خودرو مخصوص کودک
 

نکته 8- تمیز کردن با دقت صندلی

قبل از تمیز کردن صندلی کودک به دستورالعمل های سازنده آن در این خصوص رجوع کنید. بهتر است از مواد شوینده مضر جهت تمیز کردن کثیفی بجامانده بر روی صندلی استفاده نکنید چرا که با این کار پارچه، کمربند یا قطعات مکانیکی آن خراب خواهند شد.
 

نکته 9- استفاده تمام مدت از صندلی

در نصب صحیح و استفاده مناسب از صندلی کودک کوتاهی نکنید. انجام این کار با عجله ممکن است تنها یک یا دو دقیقه وقت بیشتری برای گشت و گذار در خیابان به شما بدهد اما نادیده گرفتن حفظ امنیت نوزاد در یک صندلی ایمن ارزش ریسک کردن ندارد. حفظ ایمنی را به یک عادت تبدیل سازید و برای خود نیز از کمربند ایمنی استفاده کنید. با این کار نه تنها الگویی برای فرزندتان ایجاد خواهید کرد، بلکه از خود نیز در برابر آسیب های وارده محافظت می نمایید. اگر می خواهید به قدر کافی عمر کنید که شاهد بزرگ شدن فرزندانتان باشید، بهتر است بدانید که حفظ ایمنی خودتان نیز دارای اهمیت است.
 

نکته 10-  تقویت صندلی

فرزندتان بزرگتر شده و از صندلی رو به عقب به صندلی رو به جلو مخصوص کودکان نوپا انتقال داده شده است. حال چه باید کرد؟ اکنون زمان آن است که صندلی را تقویت سازید و از انواعی استفاده کنید که دارای کمربندهای مخصوص شانه و تجهیزات دیگر مخصوص کودکان نوپا باشند. در صورتی که فرزندتان نمی تواند در جهت پشت به پشت صندلی نشسته و زانوهای او در قسمت گوشه خم می شوند یا کمربند ایمنی به صورت و گردن او ضربه می زند، لازم است که از یک صندلی تقویتی استفاده نمایید. از این مرحله می توانید برای آموزش عادت استفاده از کمربند ایمنی بهره ببرید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.