دستور پخت ماهی شکم پر به دو روش مختلف

ماهی شکم پر یکی از غذاهای سنتی خوشمزه و پرطرفدار در ایران و سراسر دنیا است. ماهی شکم پر با همانطور که از اسمش مشخص است، از ماهی که شکم آن با سبزیجات و مغز گردو، زرشک و غیره پر درست خواهد شد. ماهی شکم پر به دلیل حضور ماهی در این غذای لذیذ سرشار از کلسیم، پروتئین و ویتامین های مهم و ضروری برای بدن می باشد، که مصرف آن سلامتی بدن را تضمین خواهد کرد.
يکشنبه، 3 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: هما نوذریان
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت ماهی شکم پر به دو روش مختلف

مواد لازم برای تهیه ماهی شکم پر

ماهی 1 عدد

سیر 2 حبه

نعنا، جعفری، گشنیز 300 گرم

انار جنگلی یا رب انار 3 قاشق غذا خوری

گردو خرد شده 2 قاشق غذاخوری

ادویه ماهی به مقدار لازم

آبلیمو طبیعی به میزان لازم

نمک، فلفل سیاه به میزان لازم

روغن مایع به مقدار لازم

دستور پخت ماهی شکم پر به دو روش مختلف
 

دستور تهیه ماهی شکم پر در روی گاز

در انتخاب ماهی شکم پر توصیه می‌شود که از ماهی سفید یا ماهی قزل آلا استفاده کنید و اگر به این ها دسترسی ندارید می‌توانید هر گونه ماهی که مد نظرتان است، استفاده کنید.

بعد از اینکه ماهی را تهیه نمودید، نوبت به تمیز کردن آن می‌رسد. با استفاده از یک چاقوی تیز ماهی را به صورت طولی برش دهید و محتویات داخل شکم آن را کاملا خالی کنید و خوب داخل و خارج ماهی را با آب بشویید تا هیچ گونه رد خون در آن باقی نماند و در ادامه مقداری آبلیمو طبیعی را به همراه نمک بر روی سطح و داخل شکم ماهی بریزید.

در گام بعدی نوبت تمیز کردن سبزی‌ها است. بعد از اینکه سبزی‌ها را پاک کردید، آن را بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد کنید.

سپس به سبزی خرد شده انار جنگلی ساییده شده یا رب انار را اضافه کنید و در ادامه به آن گردو خرد شده، نمک، ادویه ماهی و فلفل سیاه اضافه کنید و خود مواد را هم بزنید تا کاملا یکدست شوند و طعم یکدیگر را بگیرند.

بعد از اینکه مایه داخل شکم ماهی آماده شد، آن را به داخل شکم ماهی بریزید و با استفاده از نخ آشپزی شکم ماهی را به گونه ای بدوزید که مواد از داخل آن بیرون نریزند.

در ادامه یک تابه مناسب تهیه کنید و درون آن روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید تا روغن داغ شود.

سپس ماهی را در داخل تابه قرار دهید و همچنین حرارت را کم کنید. سپس دو طرف ماهی را در آن سرخ کنید و برای ناهار میل کنید.
 

دستور تهیه دیگر ماهی شکم پر

ماهی مایه داخل شکم ماهی را در یک تابه جداگانه تفت می دهند و مقداری سرخ می کنند. سپس ماهی را نیز به طور جداگانه سرخ می کنند و در نهایت مایه را در داخل شکم ماهی می‌ریزند.

دقت داشته باشید که مقداری از مایه داخل شکم ماهی را جدا کنید و در یک قابلمه دیگر بریزید تا سس ماهی شکم پر را با آن درست کنید.

بعد از اینکه داخل شکم ماهی را با مایه پر کردید، ماهی را در قابلمه سس قرار دهید و به آن یک پیمانه آب جوش و یک قاشق غذاخوری رب انار اضافه کنید.

سپس حرارت اجاق گاز را بر روی کم تنظیم کنید تا ماهی به آرامی پخته شود و آب داخل قابلمه به خورد ماهی برود.
 

طرز تهیه ماهی شکم پر در فر

در بالا به تهیه ماهی شکم پر با استفاده از روش بدون فر پرداختیم. در ادامه به تهیه ماهی در فر خواهیم پرداخت.

بعد از اینکه مایه را به داخل شکم ماهی اضافه کردید و شکم آن را با نخ آشپزی دوختید. فر را روشن کنید و دمای آن را بر روی 200 درجه سانتیگراد یا 400 درجه فارنهایت تنظیم کنید و صبر کنید تا فر کاملاً گرم شود.

مقداری پیاز و فلفل دلمه‌ای را به صورت ورقه ای و با ضخامت 3 تا 4 سانتی متر بر کف ظرفی که می‌خواهید در فر قرار دهید بگذارید تا ماهی به کف ظرف نچسبد.

ماهی‌ها را درون ظرف پیرکس بر روی پیاز و فلفل ورقه ای قرار دهید و سپس با فویل آلومینیومی روی ظرف را بپوشانید.

به این نکته توجه کنید که ماهی ها نباید با فویل تماس برقرار کنند. اگر ظرف به گونه ای بود که فویل با ماهی در تماس بود، بر روی ماهی مقداری کاغذ نسوز قرار دهید، سپس فویل را بر روی آن قرار دهید.

بعد از اینکه فر کاملا داغ شد، ظرف پیرکس را در وسط فر قرار دهید و به مدت 45 دقیقه صبر کنید.

سپس فویل و در صورت استفاده از کاغذ نسوز آن را از روی طرف بردارید و فر را در حالت گریل قرار دهید تا روی ماهی نیز به خوبی برشته شود.

ماهی شکم پر را بعد از آماده شدن می‌توانید در کنار سبزی پلو، پلو زعفرانی یا به همراه نان سرو کنید.
 

نکاتی در مورد ماهی شکم پر در فر

برای پخت ماهی در فر 2 روش وجود دارد:

۱- یکی آنکه ماهی را به صورت درسته یا تکه شده به همراه مخلفات و طعم دهنده های مختلف بدون در پوش داخل ظرف مخصوص فر قرار داده و داخل فر بپزید.

۲- روش دیگری که شکم ماهی را از مواد طعم دهنده پر کرده و پس از پیچیدن داخل لایه ای از فویل آلومینیوم یا کاغذ مخصوص ، داخل فر قرار دهید.

برای اینکه ماهی داخل کاغذ الومینیوم پوستی سرخ شده پیدا کند ، یک عدد تخم مرغ را در 2 قاشق آب سرد بزنید و با قلم مو روی ماهی بمالید، سپس کمی پودر سوخاری روی آن بریزید.

اگر می خواهید ماهی را به صورت تکه تکه در فر بپزید ، راهکار دیگر ، ریختن مقداری کره ، چند حبه سیر خرد شده، 2 عدد پیاز خلال شده و مقداری برگ رازیانه در کف ظرف مخصوص فر و قرار دادن ماهی روی این مواد است؛ البته تکه های ماهی را با نمک و فلفل و هر ادویه دلخواه دیگر طعم دار کنید و سپس روی این مواد بچینید.
 

نکاتی در تهیه ماهی شکم پر

میزان موادی که برای داخل شکم ماهی استفاده می‌کنید را با توجه به اندازه ماهی انتخاب کنید و همچنین داخل شکم ماهی را خیلی با مواد پر نکنید، چونکه مانع از دوختن آن می‌شود.

در دستور تهیه ماهی شکم پر شمالی از سبزی معطری به اسم نارلنگ استفاده می کنند، در صورت عدم دسترسی به آن از سبزیجاتی مانند نعنا، گشنیز، جعفری و ترخون استفاده کنید.

در دستور شمالی ماهی شکم پر از تخم ماهی به اسم اشپل استفاده می‌کنند. در صورتی که تمایل به استفاده از آن را ندارید می توانید مقدار گردو، سیر و سبزی را بیشتر کنید.

برای خوشمزه تر شدن ماهی شکم پر، به مواد داخل شکم آن مقداری زرشک و زعفران دم کرده اضافه کنید، تا ماهی شما طعم بی نظیری به خود بگیرد.

در جنوب در تهیه ماهی شکم پر حتما از ادویه کاری استفاده می کنند که طعم ماهی را بسیار متفاوت و خوشمزه خواهد کرد.

خوشمزه ترین نوشیدنی که می توانید در کنار این غذا بنوشید، شربت آبلیمو که از لیموی تازه تهیه شده است.

برای طعم دار کردن ماهی بهترین روش، آغشته کردن ماهی به مخلوطی از زعفران ساییده شده، زردچوبه، پودر سیر، نمک، پودر فلفل سیاه و یا تمبر هندی، گاهی آرد سوخاری است.

گاهی می توانید برشهایی بر روی ماهی ایجاد کنید و زنجبیل تازه را در روغن ریخته یا از پودر آن برای مزه دار کردن استفاده کنید.

سیر تازه هم طعم و عطر و بویی خاص برای طعم دار کردن ماهی به آن می‌بخشد. 1

دستور پخت ماهی شکم پر به دو روش مختلف
 

خواص ماهی

 
ماهی تنها منبع خوب ویتامین D است
در سال‌های اخیر به ویتامین D توجه زیادی شده است. این ویتامین مهم در واقع عملکردی شبیه هورمون استروئید در بدن دارد.

بیش از ۴۱/۶ درصد جمعیت مردم ایالات متحده کمبود ویتامین D دارند. این عدد در ایران حدود ۸۰ درصد برآورد شده است.

ماهی و فرآورده‌های آن بهترین منابع غذایی ویتامین D هستند. ماهی‌های چرب مانند سالمون و شاه‌ماهی دارای بیشترین مقدار ویتامین D هستند.

یک وعده‌ی غذایی شامل ۱۱۳ گرم ماهی سالمون پخته حدود ۱۰۰ واحد نیاز به این ویتامین را تأمین می‌کند.

برخی روغن‌های ماهی مانند روغن کبد ماهی ویتامین D فراوانی دارند و یک قاشق غذاخوری از آن بیش از ۲۰۰ درصد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

اگر هم کمتر آفتاب می‌گیرید و به‌طور منظم ماهی چرب نمی‌خورید، باید از مکمل های غذایی ویتامین D استفاده کنید.

خلاصه اینکه، ماهی چرب منبع عالی ویتامین D، ماده‌ی غذایی مهمی است که بسیاری مردم با کمبود آن مواجه هستند.
 
مصرف ماهی با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی، از جمله دیابت نوع یک ارتباط دارد
بیماری های خودایمنی زمانی اتفاق می‌افتند که سیستم ایمنی بدن اشتباها به بافت‌های سالم بدن حمله می‌کند و آنها را از بین می‌برد.

مثال مهم آن، دیابت نوع ۱ است که سیستم ایمنی بدن به سلول‌‌های تولیدکننده‌ی انسولین در پانکراس حمله می‌کند.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که مصرف امگا ۳ یا روغن ماهی با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع یک در کودکان و همین‌طور نوعی دیابت خودایمنی در بزرگسالان مرتبط است. نتایج ابتدایی است، اما محققان بر این باورند که این امر می‌تواند به‌علت وجود اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین D در ماهی و روغن ماهی باشد.

برخی معتقدند که مصرف ماهی می‌تواند خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید (رماتیسم مفصلی) و ام‌ اس را هم کاهش دهد، اما شواهد چندانی در این زمینه وجود ندارند.

خلاصه اینکه، خوردن ماهی با کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع یک و چندین بیماری خودایمنی در ارتباط است.
 
ماهی به پیشگیری از آسم در کودکان کمک می‌کند
آسم بیماری شایعی است که با التهاب شدید در مجرای تنفسی مشخص می‌شود. متأسفانه میزان ابتلا به آسم طی چند دهه‌ی اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است.

مطالعات نشان می‌دهند پیشگیری از آسم در کودکان، یکی از خواص ماهی است. مصرف منظم ماهی ۲۴ درصد خطر ابتلا به آسم را در کودکان کاهش می‌دهد، اما تأثیر چندانی در بزرگسالان دیده نشده است.

خلاصه اینکه، برخی مطالعات نشان داده‌اند خطر ابتلا به آسم در کودکانی که بیشتر ماهی می‌خورند، کمتر است. 2

ماهی ممکن است خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته را کاهش دهد
ماهی و سلامت قلب,خواص گوشت ماهیحملات قلبی و سکته دو نمونه از شایع‌ترین علل مرگ زودرس در جهان هستند.

به‌طور کلی ماهی در زمره بهترین غذاهاییست که می‌توان برای داشتن یک قلب سالم مصرف نمود.

پس جای تعجب نیست که بسیاری از مطالعات مشاهده‌ای بزرگ دال بر آن است که افرادی که به‌طور منظم روغن ماهی مصرف می‌کنند، کمتر در خطر حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

یک مطالعه در ایالات متحده بین بیش از ۴۰،۰۰۰ مرد، که به‌طور منظم یک یا چند وعده ماهی در هفته مصرف می‌کردند مورد بررسی قرار داد، نتایج حاکی از بود که آنها ۱۵٪ کمتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار داشتند.

محققان بر این باورند که انواع ماهی‌های چرب، به دلیل مقدار بالای اسیدهای چرب امگا ۳، برای سلامت قلب مفیدترند.
 
مواد مغذی موجود در ماهی در طول دوران رشد حیاتی‌اند
خواص ماهیاسیدهای چرب امگا ۳ برای رشد و تکامل بدن ضروری هستند. اسید چرب امگا ۳، اسید دوکوزاهگزانوییک (DHA)، از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است، زیرا برای رشد مغز و چشم لازم است.

به همین دلیل است که اغلب توصیه می‌شود مادران باردار و شیرده حتما اسیدهای چرب امگا ۳ به اندازه کافی مصرف ‌کنند.

با این حال، یک اخطار در مصرف ماهی به مادران باردار وجود دارد. برخی از ماهی‌ها جیوه بالایی دارند، که از قضا با مشکلات رشد مغز در ارتباط است.

به‌همین دلیل، زنان باردار باید فقط ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد، ساردین، ماهی قزل آلا و غیره را که در زنجیره مواد غذایی قرار دارند را مصرف کنند و میزان آن را به ۳۴۰ گرم در هفته محدود کنند.

همچنین زنان باردار باید از گوشت خام و نپخته (از جمله سوشی) اجتناب کنند، زیرا ممکن است حاوی میکروارگانیسم‌هایی باشد که می‌تواند برای جنین مضر باشد.
 
ماهی می‌تواند باعث افزایش ماده خاکستری مغز شده و نقش محافظتی در برابر زوال مغز ناشی از کهولت سن گردد
یکی از عواقب ناشی از پیری، این است که عملکرد مغز اغلب تضعیف می‌شود. ( که با ‌عنوان زوال شناختی مرتبط با سن خوانده می شود).

این امر در بسیاری از موارد طبیعی است، اما بیماری‌های عصبی جدی مانند بیماری آلزایمر نیز وجود دارد.

جالب توجه آن است که در بسیاری از مطالعات مشاهده‌ای اثبات شد، افرادی که بیشتر ماهی می‌خورند، روند کندتری به سوی زوال عقل دارند.

یک مکانیسم که می‌تواند با ماده خاکستری در مغز ارتباط داشته باشد.

ماده‌ی خاکستری، عمده بافت عملکردی مغز است، که حاوی سلول‌های عصبی است که اطلاعات را پردازش می‌کند، خاطرات را حفظ و شما را انسان می‌سازد.

مطالعات نشان داده‌اند افرادی که هر هفته ماهی مصرف می‌کنند، ماده خاکستری بیشتری در مرکز مغز دارند، که تنظیم احساسات و حافظه را به عهده دارد.
 
ماهی به پیشگیری و درمان افسردگی کمک می‌کند و شما را به انسانی شادتر بدل می‌کند
افسردگی یک اختلال روانی جدی و فوق العاده شایع است. مشخص است که افسردگی، باعث غم و اندوه، کاهش انرژی و از دست دادن علاقه به زندگی و فعالیت‌ها می‌شود.

اگر چه نه به اندازه بیماری قلبی یا چاقی، اما افسردگی در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات بهداشتی در جهان است.

آزمایش‌های کنترل شده متعدد نیز نشان دادند که اسیدهای چرب امگا ۳ در برابر افسردگی مفید هستند و به‌طور قابل توجهی باعث افزایش اثربخشی داروهای ضد افسردگی می‌شوند. یعنی ماهی به معنای واقعی کلمه می‌تواند شما را فرد شادتری سازد و باعث بهبود کیفیت زندگی شما گردد.

ماهی و اسیدهای چرب امگا۳، هم‌چنین ممکن است به سایر اختلالات روانی مانند اختلال دو قطبی کمک کند. 3

پی نوشت:
1.www.blog.okala.com
2.www.chetor.com
3.www.mashreghnews.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.