پیش دیابت چیست و چگونه درمان میشود؟

پیش دیابت زمانی در بدن شروع به فعالیت می کند که قند خون از حد طبیعی بالاتر رفته باشد اما نه در حدی که دیابت در نظر گرفته شود. قند خون طبیعی ۱۱۰ mg/dl و بالاتر از ۱۲۶ دیابت در نظر گرفته می شود. اگر قند خون شما ناشتا عددی بین این مقدار باشد دچار پیش دیابت هستید.
دوشنبه، 4 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
پیش دیابت چیست و چگونه درمان میشود؟

پیش دیابت چیست؟

اگر پیش دیابت در شما تشخیص داده شده باشد، به این معنی است که سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی دارید. اما آنقدر بالا نیست که بتوان آن را به عنوان دیابت تشخیص داد. پیش دیابت می‌تواند در صورت عدم درمان، منجر به دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و سکته شود. برای درمان پیش دیابت باید به پزشک فوق غدد و متابولیسم مراجعه کرد.

طبق نظر موسسه ملی بهداشت (NIH)، پیش دیابت برگشت‌پذیر است. درمان ممکن است شامل اصلاح سبک زندگی، مانند رژیم غذایی صحیح و ورزش و دارو باشد. اگر به پیش دیابت مبتلا باشید و تغییری در سبک زندگی ایجاد نکنید، می‌توانید در طی ۱۰ سال به دیابت نوع ۲ مبتلا شوید.

اولین قدم برای کنترل بیماری پیش دیابت، درک معنای تشخیص پیش دیابت است.
 
نام های دیگر پیش دیابت
پزشک ممکن است به عنوان موارد زیر پیش دیابت را ذکر کند:

اختلال تحمل گلوکز (IGT)، که به معنای قند خون بعد از غذا بالاتر از حد طبیعی است.

اختلال در گلوکز ناشتا (IFG)، که به معنای قند خون بالاتر از حد نرمال در صبح، و قبل از خوردن غذا می‌باشد.

سطح هموگلوبین A1C بین ۵.۷ تا ۶.۴ درصد.1
 

علل پیش دیابت چیست؟

لوزالمعده هنگام غذا خوردن هورمونی به نام انسولین ترشح می‌کند تا سلول های بدن شما بتوانند برای تامین انرژی، قند را از خون به داخل سلول‌ها منتقل سازند. به این ترتیب، انسولین به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند. در مورد پیش دیابت ، سلول ها به درستی به انسولین پاسخ نمی‌دهند.این مقاومت به انسولین نامیده می‌شود. علل مقاومت به انسولین مشخص نیست. طبق کلینیک مایو ، پیش دیابت به شدت با عوامل سبک زندگی و ژنتیک ارتباط دارد. افرادی که دارای اضافه وزن بوده و کم تحرک هستند، در معرض خطر بیشتری از ابتلا به دیابت قرار دارند.1
 

چه افرادی لازم است برای تشخیص پیش دیابت به پزشک مراجعه کنند؟

در صورتی که نگران دیابت هستیم و یا علایم پیش دیابت یا دیابت را داریم، لازم است به پزشک مراجعه کنیم. اگر دارای علائم خطرزا یا ریسکفاکتورهای پیش دیابت هستیم، خوب است از پزشک خود بخواهیم قند خون ما را چک کند.

عوامل خطرزا یا ریسک‌فاکتورها در ایجاد دیابت پنهان، در واقع همان عواملی هستند که احتمال ابتلای افراد به دیابت نوع دو را افزایش می دهند. این عوامل شامل:
 
وزن
افزایش وزن یک عامل زمینه ساز ابتلا به پیش‌دیابت است. هرچه چربی در بافت‌ها بیشتر باشد، سلول‌ها به انسولین مقاومت بیشتری نشان می‌دهند. تجمع چربی به‌خصوص در بافت عضلات و اطراف شکم بیشتر دیده می‌شود.
 
اندازه دور شکم
افزایش بیش از حد سایز دور شکم نشانه مقاومت به انسولین است. خطر مقاومت به انسولین در مردان با اندازه دور شکم بالای ۱۰۰ سانتی متر و در خانم‌ها با اندازه دور شکم بالای ۸۷ سانتی‌متر افزایش می‌یابد.

پیش دیابت چیست و چگونه درمان میشود؟
 
رژیم غذایی
مصرف گوشت و گوشت‌های فرآوری شده و نوشیدنی‌های با قند بالا ارتباط مستقیم با افزایش خطر ابتلا به پیش دیابت دارد.

رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات، خشکبار، غلات کامل و روغن زیتون خطر ابتلا به پیش دیابت را کاهش می‌دهد.
 
عدم فعالیت بدنی
هر چه فعالیت بدنی ما کمتر باشد، خطر ابتلا به پیش‌دیابت را در ما افزایش می دهد. فعالیت فیزیکی به ما کمک می‌کند وزن خود را کنترل کنیم، قند خون را مصرف و بدن را مجبور به استفاده از انسولین به‌طور موثر کنیم.
 
سن
اگرچه دیابت در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد، اما احتمال ابتلا به پیش‌دیابت در افراد بالای ۴۵ سال بالاتر است.
 
سابقه فامیلی
در صورتی که والدینمان یا خواهر و برادرمان به دیابت نوع دو مبتلا شده باشند، ریسک ابتلای ما به پیش‌دیابت بیشتر است.
 
نژاد
به‌علت نامشخصی در بعضی از نژادها احتمال بروز پیش‌دیابت بیشتر است.
 
دیابت دوران بارداری
اگر در دوران بارداری دچار دیابت بارداری شده‌ایم، ما و فرزندمان در معرض احتمال بیشتری برای ابتلا به پیش دیابت قرار داریم.
 
سندرم تخمدان پلی کیستیک
خانم‌های مبتلا به این سندرم شایع با احتمال بیشتری دچار پیش‌دیابت می‌شوند. علائم این سندرم شامل عادات ماهیانه نامنظم، پرمویی و اضافه وزن (چاقی) است.
 
مصرف دخانیات
مصرف دخانیات ممکن است باعث افزایش مقاومت به انسولین شود.

موارد دیگری که می‌توانند با پیش دیابت ارتباط داشته باشند، شامل:

پرفشاری خون

میزان پایین کلسترول خوب (HDL) در خون

میزان بالای تری‌گلیسرید

در صورتی که این موارد با چاقی همراه باشند، می‌توانند باعث مقاومت به انسولین شوند.

علت اصلی پیش‌دیابت ناشناخته است، ولی به نظر می‌رسد سابقه فامیلی و ژنتیک نقش مهمی در آن داشته باشد. عدم فعالیت کافی، افزایش وزن همراه با چربی اطراف شکم هم عوامل مهمی در ایجاد پیش دیابت هستند.

وقتی به پیش‌دیابت مبتلا می‌شویم پانکراس ما ممکن است به اندازه کافی انسولین ترشح نکند یا سلول‌های بدن ما به انسولین مقاوم شده باشند و اجازه ورود قند به داخل سلول را ندهند. در نتیجه به جای اینکه قند باعث ایجاد انرژی در سلول‌ها شود در خون تجمع پیدا می‌کند و باعث بالا رفتن قند خون می‌شود.2


علائم پیش دیابت

پیش دیابت به طور کلی علائم و نشانه ندارد ولی چنانچه در بخش سلامت نمناک خواهیم گفت یکی از علائم احتمالی که ممکن است در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار گیرید، تیرگی پوست در قسمت های خاصی از بدن است. مناطق آسیب دیده ممکن است شامل گردن، زیر بغل، آرنج، زانو و کمر باشد.

علائم و نشانه های کلی که نشان می دهد از پیش دیابت به دیابت نوع 2 منتقل شده اید عبارتند از:

افزایش تشنگی

تکرر ادرار

خستگی

تاری دید.3

پیش دیابت چیست و چگونه درمان میشود؟

عوارض جانبی پیش دیابت

جدی ترین پیامد پیش دیابت، پیشرفت بیماری دیابت نوع 2 است. این به این دلیل است که دیابت نوع 2 می تواند منجر به:

فشار خون بالا

کلسترول بالا

بیماری قلبی

سکته مغزی

بیماری کلیوی

کوری

قطع عضو 

تحقیقات نشان می دهد که پیش دیابت اغلب با حملات ناشناخته قلب همراه است و می تواند به کلیه ها آسیب برساند، حتی اگر به دیابت نوع 2 منجر نشود.3
 

نحوه درمان پیش دیابت

می‌توان درمان پیش دیابت را پیشگیری از دیابت نوع ۲ نیز دانست. اگر پزشک، شما را مبتلا به پیش دیابت تشخیص دهد، او تغییر در سبک زندگی خاصی را به شما توصیه می‌کند. مطالعه‌ای تحت عنوان برنامه پیشگیری از دیابت،کاهش ابتلای تقریباً ۵۸ درصدی را در افرادی که این تغییرات را در زندگی خود اعمال کرده‌اند، نشان داده است.

رایج ترین راه های کنترل بیماری پیش دیابت عبارتند از:

حفظ رژیم غذایی غنی از فیبر

ورزش منظم

کاهش وزن

در صورت تجویز پزشک از دارو استفاده کنید

برخی از افراد مبتلا به دیابت ترجیح می‌دهند از روشهای درمانی مکمل و جایگزین (CAM) برای کنترل وضعیت خود استفاده کنند. درمان‌های CAM می‌تواند شامل مصرف مکمل‌ها ، مدیتیشن و طب سوزنی باشد. همیشه قبل از شروع هرگونه درمان CAM با پزشک خود مشورت کنید زیرا این داروها ممکن است با داروهای شما تداخل داشته باشند.

پیش دیابت چیست و چگونه درمان میشود؟
 
رژیم غذایی دارای کربوهیدرات کم
بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که یک رژیم غذایی با کربوهیدرات کم، کنترل گلوکز خون، و مقاومت به انسولین و وزن را بهبود می‌بخشد. بسیاری از افراد، مصرف کربوهیدرات ۲۱ الی ۷۰ گرم در روز را رژیم کم کربوهیدرات می‌دانند ، اما تعریف استانداردی وجود ندارد.

طبق این مقاله ، میزان پایین کربوهیدرات‌ها ممکن است به مبتلایان به دیابت نوع ۲ کمک کند، اما بیشتر داده‌ها مربوط به مطالعات کوتاه مدت است و اگرچه به طور خاص به پیش دیابت نمی‌پردازد ، اما فرض می‌کند که چنین مواردی روی افراد مبتلا به پیش‌ دیابت نیز صادق باشد.

رژیم‌های کم کربوهیدرات برای افرادی که کلسترول بالا، بیماری کلیوی یا قلبی دارند، توصیه نمی شود. قبل از ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید.1

پینوشتها
1.www.darmankade.com
2.www.abidipharma.com
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.