دستور پخت خورشت قورمه سبزی

خورشت قورمه سبزی از محبوب ترین خورشت های ایرانی است که تاریخچه آن به ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال پیش بر می گردد که شاید کمتر ایرانی پیدا شود که عاشق این خورشت خوشمزه نباشد. خورشت قورمه سبزی از اصیل ترین غذاهای ایرانی محسوب می شود که در بیشتر نقاط کشورمان با یک دستور خاص تهیه می شود.
جمعه، 15 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایمان شماعی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت خورشت قورمه سبزی

مواد لازم برای ۴ نفر در تهیه خورشت قورمه سبزی

پیاز بزرگ ۱ عدد

لیمو عمانی ۳ عدد

لوبیا قرمز ۲۰۰ گرم

روغن مایع به اندازه کافی

سبزی خورشتی ۵۰۰ گرم

گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت خورشت قورمه سبزی
 

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

 
مرحله اول: آماده سازی لوبیا
برای اینکه پس از مصرف خورشت قورمه سبزی دچار نفخ در معده نشوید و لوبیا راحت تر بپزد، باید از شب قبل لوبیا قرمز را درون یک کاسه آب بخیسانید و در صورت امکان دو یا سه مرتبه آبش را تعویض کنید. این کار علاوه بر اینکه نفخ لوبیا قرمز را می گیرد باعث می شود لوبیا راحت تر و سریعتر نیز پخته شود.
 
مرحله دوم: تفت دادن پیاز و گوشت
برای شروع آشپزی ابتدا پیاز را پوست می گیریم و به صورت ریز خرد می کنیم. یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخلش می ریزیم.

پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را به همراه کمی زردچوبه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا پیاز نرم شود، پس از اینکه پیاز نرم شد گوشت خورشتی را پس از شستشو به صورت قطعات یکدست خرد می کنیم و به پیاز اضافه می کنیم.

تفت دادن مخلوط گوشت و پیاز را ادامه می دهیم تا رنگ تمام قسمت های گوشت تغییر کند و تقریبا سرخ شود.
 
مرحله سوم: جوشاندن لوبیا قرمز
یک قابلمه کوچک روی حرارت قرار دهید و مقداری آب داخلش بریزید، حرارت را زیاد کنید تا آب سریع به جوش بیاید سپس لوبیا قرمز را به مدت ۱۵ دقیقه درون آب جوش قرار دهید تا رنگ آن گرفته شود. اگر این کار را نکنید ممکن است رنگ اولیه قرمز باعث کدر شدن رنگ خورش شود.
 
مرحله چهارم: افزودن لوبیا
پس از اینکار لوبیا قرمز را آبکشی کنید و به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید.

لوبیا قرمز را هم کمی با مخلوط گوشت و پیاز تفت می دهیم سپس چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم گوشت و لوبیا با حرارت بسیار ملایم بپزند.
 
مرحله پنجم: افزودن سبزی
در مرحله بعد سبزی خورشتی را پس از تمیز کردن و شستشو به صورت ریز خرد می کنیم.

سبزی را به صورت جداگانه با مقداری روغن در یک تابه مناسب می ریزیم و تفت می دهیم تا سبزی سرخ شود.

هر چقدر رنگ سبزی پر رنگ تر شود در پایان کار خورش سیاه تر خواهد شد.

البته ابن کار شاید باعث زیباتر شدن خورشت شود ولی باعث می شود تمام ویتامین ها و مواد معدنی درون سبزیجات از بین برود.

پس از اینکه سبزی را خوب تفت دادیم به قابلمه خورش اضافه می کنیم. در این مرحله مقداری فلفل سیاه و نمک به خورش اضافه می کنیم.
 
مرحله ششم: پخت خورشت قورمه سبزی
اگر در مراحل اولیه پخت خورشت نمک اضافه کنیم باعث می شود گوشت دیرتر بپزد. لیمو عمانی را باید از قبل با چنگال سوراخ کنیم و درون یک لیوان آب قرار دهیم تا تلخی اش گرفته شود و خورش را تلخ نکند یا می توانید لیمو عمانی را از وسط به دو نیم کنید و تخم های لیمو را در بیاورید و داخل یک لیوان با آب ولرم بگذارید و روی آن یک قاشق قرار دهید تا کاملا خیس بخورد.

پس از اینکه سبزی خورشت چند جوش خورد لیمو عمانی را اضافه می کنیم. حالا باید اجازه دهیم تا خورش جا بیفتد و آماده سرو شود.

هر چقدر خورشت بیشتر روی حرارت ملایم بماند بهتر جا می افتد. اگر خورشت را قبل از اینکه جا بیفتد سرو کنیم آب خورشت از دیگر مواد خورش جدا می شود و ظاهر زیبایی نخواهد داشت.
 

نکات پخت خورشت قورمه سبزی

 
روغن انداختن خورشت
برای اینکه خورشت به خوبی روغن بیندازند باید نکاتی را رعایت کرد. یکی از این نکات این است که سبزی خورشتی به خوبی سرخ شود و نکته دیگر این است که در پایان پخت خورشت یک تکه یخ کوچک درون خورش بیندازید. این کار باعث شوک به سبزی خورشت می شود و به روغن انداختن خورش کمک می کند.

سبزی خورشت قورمه سبزی
سبزی خورشتی مخصوص قورمه سبزی متشکل از اسفناج، شنبلیله، تره، گشنیز و جعفری است که به راحتی می توانید از سبزی فروشی ها تهیه کنید.

تره زیادی در سبز خورشتی باعث تندی خورشت و شنبلیله زیادی در سبزی خورشتی باعث تلخ شدن طعم خورشت می شود.


فوت فن های طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

هرچقدر سبزی خورشت قورمه سبزی ریزتر خرد شود بهتر جای می افتد در غیر این صورت هرچقدر خورشت روی گاز بماند هم جا افتاده نمی شود.

نکته مهم در هنگام سرخ کردن سبزی این است که همان ابتدا با ریختن سبزی روغن را اضافه کنید و هم بزنید تا سبزی خوب داخل روغن سرخ شود.

بهتر است از سبزی تازه برای تهیه قورمه سبزی استفاده کنید.

هرچقدر قورمه سبزی کم آب تر و غلیظ تر شود بهتر است.

بنا به ذائقه و منطقه خود می توانید از لوبیا چیتی یا سفید برای تهیه این خورش استفاده کنید.

بهتر است از گوشت گوسفندی برای تهیه خورش قورمه استفاده کنید.

برای روغن بیشتر قورمه سبزی و مقوی شدن آن بهتر است از عصاره قلم استفاده کنید. 1

دستور پخت خورشت قورمه سبزی
 

مزایای سلامتی استفاده از لوبیا قرمز

 
1. کاهش سطح کلسترول
مقدار بالای کربوهیدرات های پیچیده و فیبر رژیمی در لوبیا سطح کلسترول در خون را کاهش می دهد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.
 
2. لوبیا قرمز مفید برای بیماران دیابتی
لوبیا قرمز گزینه ای سالم برای بیماران دیابتی است که به دلیل شاخص گلیسمی پایین، محتوای قند در بدن را متعادل نگاه می دارد. همچنین خطر ابتلا به دیابت را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد و از آن پیشگیری می کند.
 
3. لوبیا قرمز برای بهبود حافظه
لوبیای قرمز سرشار از ویتامین b1 است، که تا حد زیادی به عملکرد های سالم مغز کمک می کنند. سطح بالایی از ویتامین b1 به ایجاد انتقال دهنده عصبی مهم، که عملکرد مناسب مغز را تقویت می کند و تمرکز حافظه را افزایش می دهد نیز کمک می کند . همچنین در کاهش پیشرفت آلزایمر و زوال عقلی نیز بسیار مفید است.
 
4. لوبیا قرمز برای کمک به تامین و افزایش انرژی
منگنز موجود در لوبیا قرمز، در انجام متابولیسم که اساساً تجزیه مواد مغذی برای تولید انرژی برای بدن است را افزایش می دهد.

خواص ضد اکسایش منگنز موجود در لوبیا قرمز به دفاع از آنتی اکسیدان های بدن کمک می کند، تا مطمئن شود که رادیکال های مضر آزاد به بدن به طور صحیح و موثر دفع می شوند و از بین می روند از این رو لوبیا قرمز جزو دسته غذاهای غنی از آنتی اکسیدان قرار می گیرد.
 
5. لوبیا قرمز یک سم زدای طبیعی
بسیاری از مواد غذایی که این روزها مصرف میکنیم، با مواد نگهدارنده حاوی سولفیت بارگیری می شوند. محتوای سولفیت روی بدن اثر سمی دارد.

مصرف لوبیا قرمز برای کمک به افراد مبتلا به آلرژی سولفیت مفید است و مصرف منظم آن یک سم زدای طبیعی برای بدن محسوب می شود.
 
6. لوبیا قرمز سرشار از پروتئین
لوبیا قرمز حاوی محتوای بالایی از پروتئین است. به طوری که می تواند به عنوان یک جایگزین مناسب و بزرگ برای گیاهخواران باشد که گوشت مصرف نمی کنند و می توان از آن به عنوان گوشت قرمز بدون نگرانی استفاده کرد. 2

دستور پخت خورشت قورمه سبزی
 

فواید گوشت قرمز

 
۱. پروتئین بالایی دارد
همان‌طور که می‌دانید پروتئین برای رشد بدن کودکان و بزرگسالان لازم و ضروری است. کمبود پروتئین در برنامه غذایی منجر به افت سلامت عضلات و در نتیجه احساس ضعف مداوم، سرگیجه، بی‌قراری و دردهای موضعی می‌شود.

گوشت قرمز سرشار از پروتئین و بهترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه‌ها و استحکام عضلانی بدن است. بنابراین باید در رژیم غذایی به جایگاه آن توجه شود.

همچنین پروتئین موجود در گوشت قرمز برای داشتن پوستی درخشان، آبرسانی به پوست و ترمیم بافت‌های آسیب دیده و سلول‌های پوستی بسیار مناسب است.
 
۲. سرشار از آهن است
یک رژیم غذایی سالم و کامل مملو از مواد غذایی‌ای است که آهن مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. آهن از یک سو به ساخت هموگلوبین موجود در خون کمک می‌کند و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می‌بخشد.

همچنین منجر به بهبود گردش خون شده مشکلاتی مانند عدم تمرکز و خستگی مفرط را از بین می‌برد. کمبود آهن منجر به کم خونی، بروز حالاتی از افسردگی و اختلالات رفتاری می‌شود. گوشت قرمز یکی از مواد غذایی سرشار از آهن است و می‌تواند مانع ابتلا به بیماری‌های ناشی از فقر آهن در بدن انسان شود.
 
۳. مقادیر زیادی چربی اشباع شده دارد
مصرف بیش‌ازحد چربی‌های اشباع شده منجر به بروز چاقی و ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می‌شود؛ اما اگر به میزان مناسب استفاده شود منجر به بهبود عملکرد کبد و افزایش تستوسترون و در نتیجه بهبود روابط جنسی و ترمیم بافت‌های استخوانی و عضلانی می‌شود. بنابراین نمی‌توان مصرف مواد غذایی دارای چربی‌های اشباع شده را به‌طور کامل قطع کرد.
 
۴. گوشت قرمز ویتامین B دارد
گوشت قرمز سرشار از ویتامین های گروه B به ویژه ویتامین B12 است. کمبود ویتامین B احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی_عروقی و سرطان را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این در گوشت قرمز مقادیر قابل توجهی از ویتامین B6، نیاسین، فولات، تیامین و اسید پانتوتینک وجود دارد که حضور آنها در یک رژیم غذایی سالم ضروری است.
 
۵. غنی از سلینیوم و مناسب برای پیشرفت در باروری است
وجود مقادیر زیادی از سلنیوم در گوشت قرمز، یکی دیگر از خواص مصرفی گوشت قرمز است.

این ماده در ترکیب با ویتامین B6 منجر به ایجاد توازن در بدن و سهولت در باروری می‌شود.

علاوه بر ایجاد سهولت در باروری، تامین سلنیوم مورد نیاز بدن منجر به کاهش علائم منتهی به زایمان زودرس، ابتلا به دیابت بارداری و همچنین سقط جنین می‌شود.

ناگفته نماند که سلنیوم با ایجاد توازن میان تستوسترون و استروژن، از آزادسازی رادیکال هایی که مانع تولید اسپرم‌های باکیفیت می شوند نیز جلوگیری می‌کند.

بنابراین مصرف گوشت قرمز برای زوج‌هایی که قصد باروری دارند و خانم‌های باردار که به سلامت جنین و نیز سلامتی خودشان اهمیت می‌دهند ضروری است.
 
۶. زینک را در بدن افزایش می‌دهد
غذاهای دریایی و گوشت قرمز ۲ منبع اساسی تامین زینک (روی) مورد نیاز بدن هستند. به همین دلیل گیاهخواران و افرادی که گوشت قرمز و گوشت آبزیان را از برنامه غذایی‌شان حذف می‌کند برای تامین زینک مورد نیاز بدن به چالش کشیده می‌شوند.

زینک موثرترین ماده برای رشد عضلات، سلامت مغز و بهبود عملکرد ایمنی بدن است.

از آنجا که گوشت قرمز سرشار از روی است، مصرف کننده به هیچ وجه با کمبود زینک مواجه نخواهد شد.

(برخی مصرف ویتامین‌های حاوی زینک را جایگزین مصرف گوشت قرمز می‌کنند. از این ویتامین‌ها می‌توان به عنوان مکمل غذایی استفاده کرد اما هیچ گاه جای ماده غذایی اصلی را نمی‌گیرند.)

یک استیک گوشت مقدار زیادی روی، امگا 3 و اسیدهای چرب اشباع شده دارد که بدن برای حفظ سلامت چشم به آن نیاز دارد.

این ترکیب احتمال ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد. 3

پی نوشت:
1.www.parsiday.com
2.www.namnak.com
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
لحظاتی از دیدار آقای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با رهبر انقلاب
play_arrow
لحظاتی از دیدار آقای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با رهبر انقلاب
رهبر انقلاب:وعده الهی برای محو رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد
play_arrow
رهبر انقلاب:وعده الهی برای محو رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد
رئیس دفتر سیاسی حماس: تسلیت و تعزیت خود را خدمت حضرتعالی و ملت برادر و مسئولان ایران اعلام می‌کنم
play_arrow
رئیس دفتر سیاسی حماس: تسلیت و تعزیت خود را خدمت حضرتعالی و ملت برادر و مسئولان ایران اعلام می‌کنم
رهبر انقلاب: ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم
play_arrow
رهبر انقلاب: ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم
لحظاتی از در دیدار شیاع السودانی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
play_arrow
لحظاتی از در دیدار شیاع السودانی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
دلجویی رهبر انقلاب از فرزندان شهدای خدمت
play_arrow
دلجویی رهبر انقلاب از فرزندان شهدای خدمت
خاطره پویانفر از آخرین دیدارش با رئیس جمهور
play_arrow
خاطره پویانفر از آخرین دیدارش با رئیس جمهور
برادر شهید رئیسی: خودش را وقف مردم کرده بود
play_arrow
برادر شهید رئیسی: خودش را وقف مردم کرده بود
حضور آقای بازیگر در مراسم تشییع شهدا
play_arrow
حضور آقای بازیگر در مراسم تشییع شهدا
دلداری سردار قاآنی به خانواده شهدا
play_arrow
دلداری سردار قاآنی به خانواده شهدا
ورود نخست‌وزیر عراق به ایران
play_arrow
ورود نخست‌وزیر عراق به ایران
تصایری از اقامه نماز بر پیکر شهدا در خیابان قدس
play_arrow
تصایری از اقامه نماز بر پیکر شهدا در خیابان قدس
وداع عزاداران در دانشگاه تهران با پیکر شهدای خدمت
play_arrow
وداع عزاداران در دانشگاه تهران با پیکر شهدای خدمت
بغض آیت‌الله علم‌الهدی هنگام سخن گفتن از شهید رئیسی
play_arrow
بغض آیت‌الله علم‌الهدی هنگام سخن گفتن از شهید رئیسی
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهیدان خدمت
play_arrow
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهیدان خدمت