دستور پخت مربای خیار

مربای خیار یکی از مرباهای بسیار خوشمزه و مجلسی می باشد که طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است و به راحتی و در مدت زمان کوتاهی می توانید آن درست کنید، در ادامه مطلب طرز ساخت مربای خیار را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.
پنجشنبه، 21 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت مربای خیار

مواد لازم جهت تهیه مربای خیار

خیار ریز : یک کیلو

شکر : یک کیلو

آب : سه پیمانه

گلاب : مقدار کمی

هل درسته : کمی

آب آهک : به مقدار لازم

جوهر لیمو : مقدار کمی
 

طرز تهیه مربای خیار با طعم عالی

در روش تهیه مربای خیار ابتدا خیار ها را بشویید و در آب و نمک قرار دهید تا نرم شوند سپس به منظور از بین بردن نمک شان آن ها را بشویید.

در این مرحله از روش تهیه مربای خیار حالا خیار ها را اجازه دهید به مدت چهار ساعت در آب آهک بمانند و چهار ساعت دیگر در آب سرد قرار دهید.

دستور پخت مربای خیار

حال چند بار آب آن را تعویض کنید سپس خیار ها را اجازه دهید به مدت ده دقیقه در آب داغ بجوشند و ده دقیقه در آب سرد قراردهید.

در مرحله آخر حالا خیار ها را داخل شرب شکری که چند جوش زده است به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید تا قوام بگیرید سپس هل و گلاب به مقدار لازم به آن اضافه کنید.

به منظور تازه ماندن مربا آن را داخل ظرف شیشه ای در دار و در دمای محیط قرار دهید بنابراین دمای ۲۵ درجه دور از نور آفتاب برای نگهداری مربا مکان مناسبی می باشد و نیازی به قرار دادن آن در یخچال نمی باشد. 1
 

دلایل شکرک زدن مربا

بسیاری از خانم ها دوست دارند مربا هایی که برای صبحانه استفاده می کنند را خودشان تهیه کنند ولی در برخی از مواقع با مشکلاتی رو به رو می شوند و مربای هویج، مربای آلبالو، مربای بهار نارنج و سایر مربا هایی که تهیه می کنند شکرک می بندد و در بیش تر موارد خانم ها این مربا ها را از یخچال خارج می کنند و آن ها را می ریزند. بهتر است علت این پدیده را بدانید و با آن آشنا باشید تا بتوانید از این امر جلوگیری کنید.
 
شیرینی بیش از حد
در نظر داشته باشید که شکرک بستن مربا به نشانه خراب بودن آن نمی باشد. در واقع یکی از دلایل این کار استفاده از شکر به میزان بسیار زیاد می باشد.

بهتر است برای تهیه مربا از یک دستور ساده استفاده کنید تا هم مزه و خوبی به آن ها بدهید و هم از شکرک بستن آن ها جلوگیری کنید
.
 
استفاده از دما های بالا
مربا یکی از چاشنی های صبحانه می باشد و معمولا به همراه کره و روغن زرد از آن استفاده می شود. این چاشنی را باید روی دمای ملایم قرار بدهید و آن را بپزید زیرا در صورتی که از دما های بالا استفاده کنید ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود و مربای شما علاوه بر طعم سوختن دچار شکرک بستن شود.
 
نرسیدن به قوام بالا
کپک زدن با شکرک زدن فرق دارد و همانطور که می دانید کپک ها نوعی قارچ اند. در واقع یکی از دلایلی که باعث خراب شدن مربا می شود نرسیدن به قوام بالا می باشد. در واقع باید مربا های خود را از حالت رقیقی خارج کنید تا این مشکل برای آن ها ایجاد نشود و زمانی که مربا را در ظرف می ریزید حتما سعی کنید از ظروف خشک استفاده کنید.
 

جلوگیری از شکرک زدن

یکی از کار هایی که می توانید انجام بدهید این است که از شکرک بستن مربا جلوگیری کنید. برای این کار لازم است تا به نکاتی توجه کنید که عبارت اند از :

در مربا های شیرین مانند مربای سیب باید حتما از آبلیمو و یا جوهر لیمو استفاده کنید. این کار شما باعث می شود تا آستانه تبلور قند بالا برود و از شکرک بستن آن ها جلوگیری کند.

برای جلوگیری از شکرک بستن در مربا های ترش بهتر است میزان کم تری از این مواد ذکر شده استفاده کنید زیرا میوه های ترش کمی اسیدی هستند و می توانند تا حدودی کار آبلیمو را انجام بدهند.
 

از بین بردن شکرک مربا

اگر مربایی که در منزل تهیه کرده اید شکرک زده است بهتر است نگران نباشید زیرا این امر موجب کاهش کیفیت مربای شما نمی شود و شما می توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید. در واقع برای از بین بردن شکرک مربا باید مقداری آب جوش و آب لیمو را به مربا اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار بدهید تا به خوبی بجوشد. شما می توانید با یک راه حل بسیار سادی این مشکل را از بین ببرید. 2

دستور پخت مربای خیار
 

خواص خیار

 
۱. حاوی آنتی‌اکسیدان است
آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که اکسیداسیون را مسدود می‌کنند. جمع شدن رادیکال‌های آزاد در بدن می‌تواند منجر به ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن شود.

در حقیقت استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد با سرطان‌ و بیماری‌های ریوی، قلبی و خودایمنی در ارتباط است‌.

میوه‌ها و سبزیجات از جمله خیار غنی از آنتی‌اکسیدان‌های مفید هستند که ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های ذکر شده را کاهش دهند.

یک مطالعه به بررسی خواص آنتی‌اکسیدانی خیار پرداخت و به این نتیجه رسید که این میوه حاوی فلاونوئید و تانن است که دو گروه از ترکیباتی هستند که به‌طور ویژه به مسدود کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.
 
۲. یبوست را بهبود می‌دهد
خیار اگر به‌طور منظم مصرف شود، می‌تواند به‌عنوان یک ملین اثربخش عمل کند. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، میزان کالری موجود در خیار بسیار کم است، اما فیبر آن حجم مدفوع را افزایش داده و مشکلاتی مثل یبوست را بهبود می‌بخشد.
 
۳. کلیه‌ها را سالم نگه می‌دارد
آب خیار یک ادرارآور قوی است که به خارج کردن سموم از بدن کمک می‌کند. علاوه بر این فشاری که روی کلیه‌ها است را کم کرده و به حفظ سلامتی آن‌ها کمک می‌کند. به این منظور، روزی دو بار آب خیار را بنوشید.

۴. به هضم غذا کمک می‌کند
خیار مقدار زیادی فیبر دارد که به هضم کمک می‌کند. خیار می‌تواند در درمان مشکلات گوارشی مثل سوزش سر معده و ورم معده اثرگذار باشد.

برای اینکه هضم بهتری داشته باشید، خیار را در برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی خود قرار دهید.
 
۵‌. تعادل الکترولیت را حفظ می‌کند
خیار یکی از بهترین منابع پتاسیم به شمار می‌رود؛ به طوریکه هر ۱۰۰ گرم از آن ۱۳۶ میلی‌گرم پتاسیم دارد.

پتاسیم در خون اثرات سدیم را خنثی کرده و به حفظ تعادل الکترولیت کمک می‌کند. علاوه بر این خیار در تنظیم فشار خون هم مفید است.
 
۶. التهاب را کاهش می‌دهد
خیار از طریق جلوگیری از تولید ترکیبات التهابی، به کاهش سطح التهاب بدن کمک می‌کند.

این میوه‌ حاوی ترکیبی به نام بتاکاروتن است که به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و کنترل آسیب ناشی از آن‌ها مفید است.

علاوه بر این خیار سرشار از فلاونوئیدهایی است که در کاهش التهاب عالی عمل می‌کنند.
 
۷. برای افراد مبتلا به دیابت مفید است
آب خیار حاوی هورمون‌هایی است که پانکراس برای تولید انسولین به آن‌ها نیاز دارد. خیار در درمان دیابت مؤثر است. 3

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namnak.com
3.www.digikala.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط