شربت سکنجبین

شربت سکنجبین یکی از بهترین نوشیدنی های سنتی برای رفع عطش در روزهای گرم است. این نوشیدنی به سرعت حرارت بدن را پایین می‌آورد و مانع از گرمازدگی می‌شود. شربت سکنجبین را می‌توان به‌ صورت آماده خریداری کرد؛ اما مطمئنا نسخه خانگی آن، طعم و مزه بهتری دارد و سالم‌تر است. طرز تهیه شربت سکنجبین بسیار آسان است و در مدت زمان کوتاهی آماده می‌شود.
پنجشنبه، 21 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شربت سکنجبین

مواد لازم برای ۱۰ نفر در تهیه شربت سکنجبین

سرکه انگور ۱۰۰ گرم

شکر 1 کیلوگرم

آب 2 لیوان

نعناع ۱۵۰ گرم
 

طرز تهیه شربت سکنجبین


مرحله اول
ابتدا آب را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم، سپس شکر را به آن اضافه می کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا شربت به جوش بیاید، پس از اینکه شربت جوشید و شکر به طور کامل حل شد حرارت را ملایم می کنیم.
 
مرحله دوم
حالا باید صبر کنیم تا شربت مثل شهد کمی غلیظ شود، سپس نعناع را می شوییم ( نعناع خشک را نیاز نیست بشوییم ) و داخل شهد قرار می دهیم تا شربت عطر نعناع را به خود جذب کند. در ادامه سرکه انگور را هم به صورت کم کم اضافه می کنیم و با شربت مخلوط می کنیم.
 
مرحله سوم
نکته مهم برای خوشمزه تر شدن سکنجبین این است که در صورت امکان حتما از سرکه های خانگی برای درست کردن این شربت استفاده کنید.

پس از اینکه شربت به قوام کافی رسید آنرا از روی حرارت بر می داریم و با یک پارچه نخی تمیز صاف می کنیم.

شربت سکنجبین
 
مرحله چهارم
برای اینکه بدانید غلظت شربت به اندازه مطلوب رسیده است، مقداری کمی از شربت را داخل یک فنجان بریزید و صبر کنید تا خنک شود.

اگر پس از خنک شدن شربت غلیظ و کمی سفت شده بود یعنی شربت ما آماده است.
 
مرحله پنجم
حالا شربت ما تقریبا آماده است فقط باید اجازه دهیم در دمای محیط خنک شود، سپس آنرا داخل یک ظرف درب دار می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم.

اگر بخواهید این شربت را با طعم زعفران هم درست کنید پس از قوام آمدن شربت می توانید زعفران را نیز اضافه کنید.
 
مرحله ششم
برای مصرف شربت سکنجبین هم نسبت به ذائقه خوب با هر ترکیبی که دوست داریم از شربت به همراه آب یخ مخلوط می کنیم و با یک قاشق به خوبی ترکیب می کنیم تا شربت و آب کاملا یکدست شوند سپس سرو می کنیم. 1
 

انواع شربت سکنجبین

 
۱. شربت سکنجبین با خیار
شربت سکنجبین با خیار، محبوب‌ترین نسخه شربت سکنجبین است که به سادگی با خیار، لیمو ترش تازه، شربت سکنجبین، عرق نعنا، برگ نعنا، آب و یخ درست می‌شود. این شربت به صورت معجزه‌آسایی، عطش را رفع می‌کند و برای همین برای نوشیدن در روزهای تابستانی و ماه مبارک رمضان، بسیار مناسب است.
 
۲. شربت سکنجبین با عسل
بیشتر شربت‌های سکنجبین، بخصوص نسخه‌های کارخانه‌ای آن با سرکه و شکر درست می‌شوند، زیرا عسل، ماده‌ای گران‌قیمت است. اما اگر می‌خواهید یک شربت سکنجبین اصیل داشته باشید، باید آن را با عسل، سرکه و آب بدون کلر درست کنید.

برای تهیه شربت سکنجبین با عسل، باید ۲ پیمانه عسل را با ۸ پیمانه آب روی حرارت بگذارید تا بجوشد و کف کند. کف روی شربت را بگیرید و اجازه دهید تا مقدار آن به نصف حجم اولیه برسد. در ادامه، یک پیمانه سرکه به شربت اضافه کنید و هم بزنید.

اجازه دهید مخلوط عسل و سرکه با هم بجوشند تا بوی خامی سرکه از بین برود و طعم عسل با طعم سرکه در هم آمیخته شوند.

وقی حجم شربت به یک چهارم مقدار اولیه خود رسید و غلیظ شد، گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا خنک شود.

شربت سکنجبین با عسل را در بطری‌های شیشه‌ای در یخچال نگهداری کنید و در زمان سرو، یک سوم لیوان را شربت سکنجبین بریزید و بقیه را با آب پر کنید.

توجه داشته باشید که هرچه عسل مورد استفاده برای تهیه شربت ناخالص‌تر باشد، در زمان جوشیدن کف بیشتری تولید می‌کند.

شربت باید تا موقعی که کف روی آن جمع می‌شود، بجوشد و کف روی آن به صورت مداوم برداشته شود.

اگر عسل شما طبیعی است و قصد دارید یک شربت سکنجبین با عسل ارگانیک درست کنید، عسل نباید حرارت ببیند تا خواص آن حفظ شود.

برای تهیه این شربت، پس از مخلوط کردن سرکه و آب روی حرارت، اجازه دهید تا ولرم شوند، سپس عسل را به آن‌ها بیفزایید.

به شربت سکنجبین با عسل، می‌توان انواع افزودنی‌هایی دیگر را نیز اضافه کرد و شربت‌های سکنجبین متفاوتی ساخت.
 
3. شربت سکنجبین با عسل با عرق نعنا
شربت سکنجبین با عسل با عرق نعنا، صفرا، سودا و بلغم را از بدن خارج کرده و حس نشاط و شادی در شما ایجاد می‌کند.

این شربت را می‌توان به جای آب یا دوغ پس از غذا سرو کرد و از طعم آن لذت برد.

در طرز تهیه شربت سکنجبین با عسل با عرق نعنا، عرق نعنا به جای آب، جایگزین می‌شود.

برای تهیه این شربت، باید یک پیمانه سرکه را با دو پیمانه عرق نعنا روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش آید.

سپس آن‌ها را برای ۱۰ دقیقه جوشاند. شعله گاز را خاموش کرد و پس از ولرم شدن مخلوط سرکه و عرق نعنا، عسل را به آن‌ها افزود و هم زد تا کاملا حل شود.

شربت سکنجبین با عسل با عرق نعنا را می‌توان در بطری‌های شیشه‌ای در جایی خنک نگهداری کرد. 

برای سرو این شربت، یک سوم لیوان را شربت سکنجبین بریزید و بقیه را با آب پر کنید.
 
4. شربت سکنجبین با عسل با عرق کاسنی
طرز تهیه شربت سکنجبین با عسل با عرق کاسنی، مشابه شربت سکنجبین با عسل با عرق نعنا است و فقط کافی است به جای ۲ پیمانه عرق نعنا از ۲ پیمانه عرق کاسنی استفاده کنید.
 
5. شربت سکنجبین با عسل با عرق رازیانه
طرز تهیه شربت سکنجبین با عسل با عرق رازیانه، مشابه شربت سکنجبین با عسل با عرق نعنا است و فقط کافی است به جای ۲ پیمانه عرق نعنا از ۲ پیمانه عرق رازیانه استفاده کنید.
 
6. شربت سکنجبین با عسل با آب زرشک
طرز تهیه شربت سکنجبین با عسل با آب زرشک، مشابه شربت سکنجبین با عسل با عرق نعنا است و فقط کافی است به جای یک پیمانه سرکه از یک پیمانه آب زرشک استفاده کنید.
 
7. شربت سکنجبین با عسل با گلاب
طرز تهیه شربت سکنجبین با عسل با گلاب، مشابه شربت سکنجبین با عسل با عرق نعنا است و فقط کافی است به جای ۲ پیمانه عرق نعنا از ۲ پیمانه گلاب استفاده کنید.
 
8. شربت سکنجبین با عسل با آب به
طرز تهیه شربت سکنجبین با عسل با آب به، مشابه شربت سکنجبین با عسل با عرق نعنا است و فقط کافی است به جای ۲ پیمانه عرق نعنا از ۲ پیمانه آب به استفاده کنید.
 
9. شربت سکنجبین با عسل با روغن زیتون
طرز تهیه شربت سکنجبین با عسل با روغن زیتون، مشابه شربت سکنجبین با عسل با عرق نعنا است و فقط کافی است به جای ۲ پیمانه عرق نعنا از ۴ پیمانه روغن زیتون استفاده کنید.
 
10. شربت سکنجبین با خاکشیر
طرز تهیه شربت سکنجبین با خاکشیر بسیار ساده است و کافی است پس از تمیز کردن خاکشیر و شستشوی کامل، آن را با شربت سکنجبین و کمی آب مخلوط کنید. در صورت تمایل می‌توانید در آن یخ هم بریزید. برخی افراد، خاکشیر را پس از تمیز کردن، با یخ می‌مالند تا علاوه بر خنک شدن، رنگ آن نیز روشن شود.

شربت سکنجبین
 
11. شربت سکنجبین با نعنا خشک
طرز تهیه شربت سکنجبین با نعنا خشک، درست مانند شربت سکنجبین تازه است، با این تفاوت که به جای نعنای تازه، از یک قاشق غذاخوری سرپر نعنای خشک استفاده می‌شود و دیگر نیازی به شستشوی آن نیست.

پس از آماده شدن شربت سکنجبین و برداشتن از روی گاز، آن را از یک صافی ریز عبور دهید تا نعنای خشک از آن جدا شود و تنها طعم و عطر بینظیر آن در شربت باقی بماند.
 
12. شربت سکنجبین با عرق نعنا
شربت سکنجبین را می‌توان به جای آب با عرق نعنا درست کرد. برای این کار کافی است به همان میزانی که از آب استفاده می‌کنید از عرق نعنا استفاده کنید.

البته برخی افراد عرق نعنا را به جای نعنای تازه به کار می‌گیرند. برای این کار نیز کافی است به جای نعنای تازه، نصف پیمانه عرق نعنا در شربت در حال جوش بریزید.
 
13. شربت سکنجبین با آبلیمو
برای درست کردن شربت سکنجبین با آبلیمو، کافی است در زمان سرو، چند قطره آب لیموی ترش تازه در لیوان شربت بریزید تا خاصیت رفع عطش این شربت را چند برابر کنید.
 
14. شربت سکنجبین با سرکه سیب
برای تهیه شربت سکنجبین با سرکه سیب، باید دو پیمانه سرکه سیب را با یک پیمانه عرق نعنا یا آب مخلوط کنید و روی حرارت گاز قرار دهید.

اجازه ندهید که ترکیب این دو ماده به نقطه جوش برسند و درست قبل از آن، گاز را خاموش کنید.

پس از ولرم شدن سرکه و عرق نعنا، دو پیمانه عسل در آن بریزید و آن‌ها را با هم مخلوط کنید تا عسل، کاملا حل شود. شربت سکنجبین را پس از خنک شدن در ظرف شیشه‌ای در یخچال نگهداری کنید. برای سرو این شربت، یک سوم لیوان را شربت سکنجبین بریزید و بقیه را با آب پر کنید. 2
 

خواص سکنجبین

 
لاغری
سکنجبین شربت شیرین و پر از شکر است و مصرف آن به تنهایی و بدون داشتن رژیم غذایی سالم، نه تنها باعث لاغری نمی‌شود، بلکه قند خون را هم افزایش می‌دهد. بنابراین مصرف زیاد شربت سکنجبین باعث چاقی خواهد شد.

افرادی که اضافه وزن دارند، بهتر است این شربت را به صورت خانگی تهیه کنند. شربت سکنجبین آماده، معمولا قند و کالری بیشتری دارد.

با این حال، کمک به دفع سموم و پاکسازی بدن یکی از خواص این شربت است. اگر شما گاهی‌اوقات برای رفع عطش، شربت سکنجبین می‌نوشید، نگران نباشید. این شربت ضد یبوست است و به کسانی که به دلیل یبوست شدید اضافه وزن دارند، کمک می‌کند.

شما می‌توانید به جای شکر، در تهیه شربت سکنجبین از عسل استفاده کنید. عسل در کنترل قند خون شما موثر است و استفاده از آن نوشیدنی شما را سالم‌تر می‌کند.
 
شربت سکنجبین برای چاقی
اگر شما با کمبود وزن جدی مواجه هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما با مشورت یک متخصص تغذیه یک رژیم غذایی سالم را برای افزایش وزن در پیش بگیرید.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، شربت سکنجبین اگر زیاد استفاده شود، باعث چاقی می‌شود، اما این روش برای افزایش وزن، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

شربت سکنجبین سرشار از قند است و گلوکز خون شما را افزایش می‌دهد. اگر شما کالری روزانه خود را تنها از قند دریافت کنید، نه تنها چاق نمی‌شوید، بلکه در معرض خطر بیماری دیابت هم قرار می‌گیرید.

از آنجایی که شربت سکنجبین ملین است، ممکن است باعث اسهال شود. به همین دلیل افراد لاغر ممکن است با مصرف زیاد آن، آب بدن خود را از دست بدهند. نوشیدنی شربت سکنجبین برای رفع عطش بسیار سالم و مفید است، اما روش صحیحی برای چاقی نیست. در مصرف این نوشیدنی شیرین زیاده‌روی نکنید.

مصرف پروتئین کافی، یکی از روش‌های سالم برای افزایش وزن است. آب پنیر غنی از پروتئین است. مقاله خواص آب پنیر را بخوانید و با آن بیشتر آشنا شوید.
 
شربت سکنجبین برای کبد
یکی از مهمترین خواص سکنجبین در طب اسلامی، تصفیه و پاکسازی کبد است. افرادی که کبد چرب دارند، اگر به اندازه از این شربت سنتی استفاده کنند، به کاهش تجمع چربی در کبد کمک می‌کنند.

کسانی که دچار نارسایی‌های کبدی هستند، با مشورت پزشک می‌توانند این نوشیدنی خنک و ضدعطش را نوش‌جان کنند. شربت سکنجبین ادرارآور است، به همین دلیل به پاکسازی مجاری ادراری و مثانه هم کمک می‌کند.

زمانی که دچار گرمازدگی می‌شوید، این نوشیدنی دمای بدن شما را کاهش می‌دهد و باعث جبران کم‌آبی می‌شود.

شربت سکنجبین می‌تواند به دفع سنگ کلیه کمک کند.

توجه داشته باشید که این شربت به تنهایی قادر به درمان هیچکدام از این بیماری‌ها نیست. برای درمان، لازم است تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید. 3

پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.kojaro.com
3.www.alis.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.