بیماری آنتروکولیت نکروزان در نوزادان نارس

در این مقاله به نکاتی در خصوص بیماری آنتروکولیت نکروزان که عمدتاً در نوزادان نارس مشاهده می شود، پرداخته شده است.
سه‌شنبه، 26 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بیماری آنتروکولیت نکروزان در نوزادان نارس
آنتروکولیت نکروزان با حروف اختصاری NEC نوعی بیماری گوارشی است که عمدتاً نوزادان نارس را درگیر می سازد. آنتروکولیت به روده کوچک و بزرگ اشاره داشته و نکروزان به معنای مرگ بافت می باشد. از آنجا که NEC منجر به از بین رفتن بافت گوارشی می شود، مشکلی بسیار جدی برای نوزاد نارس به حساب می آید. این بیماری بیشتر در نوزادان نارسی که وزن آنها 3 پوند و 5 اونس (1500 گرم) یا کمتر است شایع می باشد، اما می تواند بر سایر نوزادانی که در معرض خطر بالا قرار دارند نیز تأثیر بگذارد.
 
بیماری آنتروکولیت نکروزان در نوزادان نارس
 

علت بروز آنتروکولیت نکروزان چیست؟

گرچه هنوز به طور کامل علت بروز آنتروکولیت نکروزان مشخص نمی باشد، اما در خصوص علت بروز آن چندین نظریه وجود دارد. می دانیم که این بیماری عموماً پس از شروع تغذیه با شیر اتفاق می افتد. از آنجا که دستگاه گوارش نوزادان نارس به بلوغ یا تکامل نرسیده است، یکی از نظریه ها این گونه عنوان می کند که بافتهای روده ای نوزادان نارس به دلیل برخوردار نبودن از اکسیژن یا جریان خون کافی ضعیف می شوند. در نتیجه هنگامی که تغذیه با شیر به سیستم بدن نوزاد معرفی می شود و غذا از ناحیه ضعیف شده روده انتقال می یابد، باکتری های موجود در غذا وارد مجرای روده ای شده و بافتهای روده را دچار آسیب می سازند. NEC حتی با وجود درمان نیز یک عارضه جدی برای نوزاد نارس به حساب می آید. چنانچه باکتری ها به گسترش خود در این ناحیه ادامه دهند، بافتهای روده ای ممکن است به شدت آسیب دیده و امکان دارد مرگ بافت اتفاق بیفتد. مرگ بافت در موارد شدید ممکن است سوراخ یا حفره ای را در روده ایجاد کند. زمانی که روده سوراخ می شود، باکتری های روده می توانند به درون شکم راه پیدا کنند و باعث بروز عفونتهایی شوند که می توانند جان نوزاد را به خطر بیندازند.
 

چه نوزادانی که در معرض ابتلاء به آنتروکولیت نکروزان قرار دارند؟

بعضی از نوزادان از ریسک بالایی جهت ابتلاء به آنتروکولیت نکروزان برخوردارند که در ادامه به برخی از عوامل خطر اشاره می شود:
 
* نوزادان نارسی که وزن آنها 1500 گرم یا کمتر است.
 
* نوزادانی که در معرض خطر بالایی قرار داشته و از طریق دهان شیر مصرف می کنند. NEC تا زمانی که نوزاد شروع به مصرف شیر نکرده است معمولاً خود را نشان نمی دهد. تغذیه از شیر مادر نسبت به شیر خشک ممکن است فشار کمتری به دستگاه گوارش نوزاد نارس وارد سازد. بعضی از متخصصان بر این عقیده اند که ترکیبات موجود در شیر خشک مخصوص نوزاد می تواند عاملی در بروز NEC باشد. نوزادان نارسی که به وسیله شیر مادر تغذیه می شوند در معرض خطر کمتری از ابتلاء به این بیماری قرار دارند اما در برابر آن  از مصونیت کامل برخوردار نمی باشند.
 
* زایمان سخت یا پایین بودن سطوح اکسیژن به هنگام تولد.
 
* نوزادانی که دارای تعداد زیادی گلبول قرمز خون هستند.
 
* نوزادانی که مبتلا به سایر مشکلات گوارشی یا عفونت می باشند.
 

علائم آنتروکولیت نکروزان

* نفخ یا تورم شکم
 
* عدم تحمل مناسب غذا
 
*  کاهش صداهای روده
 
* باقی ماندن غذا در معده
 
* استفراغ با رنگ مایل به سبز (نشان دهنده وجود صفرا در استفراغ)
 
* قرمزی شکم
 
* مدفوع خونی
 
* کاهش اجابت مزاج
 
* وجود سایر علائم حاکی از بروز عفونت
 
بیماری آنتروکولیت نکروزان در نوزادان نارس
 

تشخیص و درمان آنتروکولیت نکروزان

NEC معمولاً با عکسبرداری به وسیله اشعه x از شکم تشخیص داده می شود. احتمال دارد این عارضه را بتوان در صورت وجود ظاهر حبابی غیر طبیعی در روده ها تشخیص داد. پزشک همچنین به دنبال علائمی از وجود هوا در رگهای بزرگ کبد یا شکم خواهد بود. هوا توسط باکتری های موجود در روده تولید می شود. در صورتی که هوا در خارج از روده ها مشاهده شود، ممکن است نشان دهنده سوراخ شدن روده باشد. به منظور خارج ساختن مایع از شکم یک سوزن به داخل حفره وارد می سازند. خارج شدن مایع روده از شکم یکی دیگر از نشانه های سوراخ شدن روده ها است.
 
در اکثر مواقع NEC را می توان بدون عمل جراحی درمان ساخت. قطع تغذیه عموماً نخستین قدم در درمان محسوب می شود. امکان دارد به منظور خالی نگاه داشتن معده نوزاد، لوله ای از بینی به معده وارد سازند. مایعات درون وریدی ممکن است به منظور تغذیه و حفظ آب بدن نوزاد تجویز شود. جهت درمان عفونت نیز امکان دارد به نوزاد آنتی بیوتیک داده شود. سپس نوزاد به طور منظم تحت نظارت و عسکبرداری با اشعه ایکس قرار گرفته تا از عدم گسترس عفونت اطمینان حاصل شود. چنانچه NEC شدید باشد ممکن است به منظور برداشتن روده آلوده به جراحی نیاز باشد.
 
این امکان وجود دارد به مدت یک هفته یا بیشتر جهت درمان نوزاد با داروهای آنتی بیوتیک از تغذیه نوزاد خودداری شده و به روده ها زمان کافی برای بهبودی و رسیدن به بلوغ یا تکامل داده شود. هنگامی که تغذیه از سر گرفته می شود، نوزاد تحت نظارت دقیق قرار خواهد گرفت.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.