نحوه کمک به نوزاد جهت رفع درد ناشی از نفخ شکم

چنانچه فرزند نوزادتان از دل درد ناشی از باد شکم رنج می برد، می توانید به راهکارهای آورده شده در این مقاله رجوع کرده و تا حدودی موجبات تسکین او و خود را فراهم سازید.
سه‌شنبه، 17 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه کمک به نوزاد جهت رفع درد ناشی از نفخ شکم
تماشای رنج نوزاد به خاطر درد ناشی از تجمع گاز در دستگاه گوارش یا نفخ شکم می تواند برای هر کس سخت و متأثر کننده باشد. اما برای والدینی که تازه صاحب فرزند شده اند و خسته، درمانده و مملو از استرس هستند این امر به ویژه می تواند دشوار باشد. با این حال اگر فرزند شما نیز از این وضعیت رنج می برد، دچار ناامیدی نشوید. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید جهت تسکین فرزندتان (و همچنین خودتان) انجام دهید.
 
نخست آنکه باید متوجه شوید که آیا فرزندتان در واقع از درد ناشی از تجمع گاز در دستگاه گوارش رنج می برد یا خیر. تمامی نوزادان تا حد مشخصی گریه می کنند چرا که وسیله اصلی ارتباطی آنها به حساب می آید. اما گریه مرتبط با درد ناشی از نفخ شکم با گریه ناشی از خستگی، گرسنگی یا بی حوصلگی فرق دارد. گریه ناشی از درد به علت نفخ شکم تیزتر و با بی تابی بیشتری خواهد بود. همچنین ممکن است ببینید که نوزاد پاهای خود را با ناراحتی به بالا می کشد.
 
درد ناشی از تجمع گاز در دستگاه گوارش تا حدودی به دلیل عدم بلوغ یا تکامل دستگاه گوارش می باشد. هنگامی که نوزاد مواد مغذی را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت می کند ممکن است حباب های گاز تشکیل شده و در معده یا روده ها گرفتار شوند. حباب های هوا همچنین می توانند در اثر بلع هوا در حین شیر خوردن از سینه مادر یا شیشه شیر یا حتی از گریه بیش از حد ایجاد شوند. زمانی که این حباب ها در یک مکان گرفتار شوند، می توانند موجب فشار دردناکی در ناحیه شکم شوند.
 
در صورتی که نوزاد شما از دردهای ناشی از نفخ شکم رنج می برد، اولین اقدامی که می توانید انجام دهید آن است که سعی کرده مقداری از گاز حاصل از شیر مادر یا شیر خشک مورد استفاده او را از بین ببرید. چنانچه از شیر خود فرزندتان را تغذیه می کنید، شاید بهتر باشد محصولات لبنی، سویا و محصولات حاوی بادام زمینی را از رژیم غذایی خود حذف کرده و آنگاه به تدریج این محصولات را مجدداً وارد نمایید تا نحوه واکنش کودک را ببینید. همچنین سعی کنید از حبوبات و سبزیجاتی که تولید گاز می کنند مانند کلم یا کلم بروکلی دوری کرده و مصرف کافئین خود را کاهش دهید. در صورتی که نوزاد را با شیر خشک تغذیه می کنید شاید لازم باشد شیر خشکی با نشان تجاری متفاوت یا نوعی دیگر را امتحان کنید.
 
همچنین بایستی اطمینان حاصل کنید که به طور منظم آروغ فرزند خود را در حین تغذیه می گیرید. چنانچه فرزندتان از طریق شیشه، شیر مصرف می کند، اطمینان یابید که نوک پستانک آن در اندازه مناسب باشد تا بدین ترتیب هوای بیش از حد وارد بدن او نشود. مادران شیرده نیز بایستی اطمینان یابند که فرزندشان وقت کافی بر روی هر سینه گذاشته به طوری که آغوز که سرشار از لاکتوز می باشد و می تواند موجب ایجاد گاز شود را به اتمام رسانده و به شیر چرب انتهایی (hindmilk) غنی برسد.
 
حتی با در نظر گرفتن تمام این موارد بعضی از نوزادان هنوز هم اوقات سختی را به دلیل نفخ می گذرانند. خبر خوب آنکه روش های درمانی بسیار و مختلفی برای کمک به نوزاد جهت رهایی از این ناراحتی وجود دارد. در این بخش چند مورد از آنها را معرفی می کنیم:
 

انجام حرکت دوچرخه با پاهای نوزاد

نوزاد را بر روی پشت خوابانده و پاهای او را به حالت دورانی یا دوچرخه ای حرکت دهید. این کار کمی فشار را بر روی معده او وارد ساخته که ممکن است موجب حرکت گاز از میان آن شود.
 

قرار دادن نوزاد بر روی شکم

نوزاد را با نظارت یک فرد بزرگسال در دوره های منظم و برای مدت زمانی بر روی شکم قرار دهید چرا که جهت تکامل سر و گردن او مفید بوده و همچنین به حرکت حباب های گاز کمک می کند.
 

در آغوش گرفتن نوزاد و حمل او به اطراف

نوزاد را در وضعیت «نگه داشتن فوتبالی یا زیر بغلی (football hold)» در آغوش گرفته به این صورت که او را بر روی بازوی خود خوابانده به طوری که صورت او بر روی دست و پاهای او بر روی بازوی شما قرار گیرند، یا به حالت قائم بر روی آغوشی نوزاد قرار داده و به اطراف حمل کنید. این کار فشار آرامی بر روی شکم او وارد ساخته و موجب حرکت گاز می شود.
 
نحوه کمک به نوزاد جهت رفع درد ناشی از نفخ شکم

ماساژ نوزاد

نوزاد را به پشت خوابانده و شکم او را با نوک انگشتان خود ماساژ دهید، این کار را به صورت دورانی با دایره های کوچک، ملایم و در جهت عقربه های ساعت زیر دنده و تا ناحیه پوشک انجام داده و این نواحی را بمالید.
 

استفاده از داروهای رفع نفخ شکم

با تأیید پزشک از داروهای ضد نفح مانند سایمتیکون (simethicone) (که همچنین تحت عنوان مایلیکون (Mylicon) فروخته می شود) جهت درهم شکستن حباب های گاز یا شربت گریپ واتر که یک داروی طبیعی هومیوپاتی همراه با گیاهانی برای کمک به هضم غذا است استفاده کنید.
 
البته اگر فرزندتان هنوز هم از این درد رنج می برد، با پزشک او در این خصوص مشورت کنید. در صورتی که از مراقبت نوزاد بی قرار خود خسته و درمانده شده اید، شخصی را پیدا کنید که بتواند به شما کمک کرده تا بتوانید استراحت کوتاهی داشته باشید. و به خاطر داشته باشید که این وضعیت تنها مرحله کوتاهی از زندگی نوزاد بوده که با تکامل دستگاه گوارش به پایان می رسد. به زودی گریه های فرزندتان بخاطر این وضعیت به تاریخ می پیوندد و جای آن را لبخندها و خنده های شاد او می گیرد.
 
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.