دستور پخت کیک سیب و دارچین

کیک سیب و دارچین یکی از دسرهای همه پسند است. می‌توانید با صرف زمان و هزینه کم این کیک خوشمزه را درست کنید و از طعم آن لذت ببرید. این کیک انتخاب مناسبی برای دورهمی های دوستانه و خانوادگی است. همچنین درست کردن این کیک برای تعداد بالا راحت‌تر از سایر کیک‌ها است و انتخاب خوبی برای پذیرایی از مهمان‌ هاست.
سه‌شنبه، 2 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت کیک سیب و دارچین

مواد لازم طرز تهیه کیک سیب و دارچین

تخم مرغ چهار عدد

(بهتره تخم مرغ ها رو از یخچال بیرون بیارین و بزارین به دمای محیط برسن بعد ازشون استفاده کنید. این یکی از تکنیکاییه که خیلی توی مزه نهایی کیک مهمه)

شکر یک پیمانه

شیر یا آب یک پیمانه

روغن یک پیمانه

وانیل یک سر چاقو

بیکینگ پودر یه قاشق چایخوری

آرد دو و نیم پیمانه

سیب متوسط دو عدد

دارچین دو قاشق غذاخوری (این مقدار سلیقه ایه و قابل تغییره. البته بهترین اندازه دارچین بعد از چند بار درست کردن این کیک و طبق تجربه دستتون میاد.)
 

طرز تهیه کیک سیب و دارچین (پای سیب و دارچین)

در اولین مرحله میریم سراغ سیب‌ها و اونا رو پوست می‌گیریم. از وسط به چهار قسمت مساوی برش می‌زنیم و مجددا این تکه‌ها رو به سه یا چهار قسمت نازک برش می‌زنیم.

این کار به سایز سیب‌هاتون بستگی داره و ترجیحا نازک برش زدنش خیلی بهتره چون روی سطح کیک راحت‌تر می‌مونه.

دو قاشق شکر و دو قاشق دارچین را به سیب‌ها اضافه می‌کنیم و‌ کنار می‌گذاریم تا دارچین به خورد سیب‌ها برود. (این مرحله کاملا سلیقه‌ایی و ذائقه‌ایی هست و می‌تونید کمتر یا بیشترش کنید.)

تخم مرغ‌هایی که به دمای محیط رسیده (وقتی سرد از یخچال بیرون میارید بذارید تا دمای اون‌ها به دمای محیط برسه) رو با شکر و وانیل با دور تند هم‌زن برقی به مدت 8 دقیقه هم می‌زنیم تا رنگ مواد کاملا روشن شده و تقریبا حجمشون دو برابر بشه.

حالا توی این مرحله آب یا شیر و اضافه می‌کنیم و با دور کُند هم‌زن برقی در حد چند ثانیه مواد رو به هم میز‌نیم. این کار رو با هم‌زن دستی هم می‌تونید انجام بدید.

روغن رو اضافه می‌کنیم و اونو هم در حد همین چند ثانیه به هم میزنیم. مواد رو توی این مرحله اگر زیاد از حد هم بزنید، هم پف تخم مرغ‌ها میخوابه و هم مواد رقیق میشه.

جالبه بدونید اگر در این مرحله از آب استفاده کنید، کیک بافت نرم‌تری داره یا اصطلاحا خوش پُف و سبک میشه. من خودم همیشه از آب استفاده می‌کنم کیک رو خیلی لطیف و خوش‌فُرم میکنه.

حالا آرد رو طی دو‌ مرحله کم‌کم به مخلوطمون اضافه می‌کنیم و با همون دور کُند همزن در حدی که مخلوط بشن فقط به هم می‌زنیم.

آرد و بیکینگ پودر را سه بار الک می‌کنیم تا کیکمون بافت لطیف‌تری پیدا کنه. این موضوع رو حتما رعایت کنید تا تاثیر بی‌نظیرش رو ببینید.

ته قالب رو از قبل کاغذ روغنی پهن می‌کنیم و مقداری هم آرد می‌پاشیم (این کار برای اینه که بعد کیکمون به قالب نچسبه و‌ راحت جدا شه)

حالا نصف مواد رو از مرکز قالب به آهستگی توی قالب می‌ریزیم و نصف سیب‌هامونو روی سطح مواد می‌چینیم.
 

نکته‌ های مهم در طرز تهیه کیک سیب و دارچین

سیب‌ها رو به آرومی روی کیک قرار بدید تا فرو نرن.

لایه موادی که توی قالب می‌ریزید نازک نباشه تا سیب‌ها ته کیک نرن.

این‌که سیب‌ها بعد از پخت در عمق‌های مختلف کیک باشن باعث میشه هنگام برش، سیب‌ها مشخص بشه و در هر برشی مخاطب بتونه طعم سیب و کیک رو با هم بچشه.

بعد از اون بقیه سیب‌هامونو روی سطح کیک با همون حساسیت قبلی هر مدلی که دوست داشتید می‌چینید. می‌تونید مثل عکس زیر از مدل گل رز استفاده کنید.

حالا کیک رو منتقل می‌کنیم به فرِی که از قبل گرم شده. (من اونو میزارم طبقه سوم. البته درآوردن قِلق این کار و دمای مناسب برای پخت کاملا تجربی هست چون فِرهای مختلف دماهاشون و طبقاتشون فرق داره؛ مطمئناً شما یکی دو باری که این کیک خوشمزه رو بپزید متوجه این موضوع می‌شید).

 به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه در دمای ۱۷۵درجه میزاریم و منتظر میمونیم تا خوب بپزه. 1

دستور پخت کیک سیب و دارچین
 

علت چسبیدن کیک به قالب چیست؟

قالب خوب تمیز نبوده و مواد داخل آن ریختید.

اطراف و ته قالب را خوب چرب نکردید.

دمای فر زیاد بوده و قسمت زیر کیک سخت شده یا حتی سوخته؛ کیک داغ بوده بنابراین به قالب چسبیده، همیشه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید وقتی کیک خنک شد آن را از قالب جدا کنید. تا کیک به قالب نچسبد.

دستور کیک شما باید در قالب با کاغذ روغنی پخته میشده و شما از کاغذ روغنی استفاده نکردید.

کیک های خیس یا داری شکلات باید حتماً از کاغذ روغنی استفاده شود. اگر کاغذ روغنی ندارید خودتان کاغذ روغنی درست کنید.

قالب کیک را روی جایی قرار دهید که هوا جریان داشته باشد. چون ممکن است کیک خمیر شود و دیگر از قالب جدا نشود.

برای جلوگیری از چسبیدن کیک به قالب بهتر است، قالب کیک را برای سرد شدن روی یک آبکش یا توری قرار دهید.
 

چگونه کیک را از قالب جدا کنیم؟

در اکثر جاها توصیه می‌شود، برای درآوردن کیک از قالب از کاغذ روغنی استفاده کنید.

این توصیه خوب و درستی است ولی برای درآوردن کیک از قالب های طرح‌دار استفاده از کاغذ روغنی خوب نیست و اصلاً نمی توان طرح قالب را به خوبی درآورد و عملاً نشدنی است اما راهکار چیست؟

اگر ادامه متن را بخوایند شما را با یک روش برای در آوردن کیک از قالب آشنا می کنم که تقریباً در همه نوع قالبی می توانید از آن استفاده کنید و نتیجه خوبی هم می‌گیرید.

قبل از اینکه خمیر کیک را در قالب بریزید، اینگونه قالب خود را آماده کنید:

همه‌ی قالب را با قلمو یا اگر نداشتید با انگشت خوب چرب کنید.

داخل قالب را بعد از چرب کردن کم کم آرد بپاشید. آرد پاشی هم باید در کف قالب و هم بدنه آن انجام شود. بعد ظرف را برعکس کنید. ضربه بزنید تا آرد اضافی آن بریزد.

بعد از پخت کیک کمی صبر کنید تا کیک شما کمی سردتر شود. نه خیلی داغ باشد نه خیلی سرد، حدود ۱۰ دقیقه بعد از اینکه از فر کیک را خارج کردید، اطراف کیک را با کارد یا کاردک از قالب جدا کنید.

سینی را روی قالب قرار دهید و قالب را برعکس کنید.

اگر کیک شما خوب پخته باشد و قالب را با توجه به توضیحات بالا آماده کرده باشید.

برای درآوردن کیک از قالب مشکلی نخواهی داشت و خیلی راحت کیک داخل سینی قرار می گیرد اما اگر کیک بیرون نیامد.
 

کیک به قالب چسبیده چیکار کنیم؟

دو الی سه ضربه محکم به ته قالب بزنید. تا کیک از قالب جدا شود. اگر بیرون نیامد خیلی ضربه نزنید.

چون ممکن است کیک شما نصفه از قالب جدا شود. روش زیر را انجام دهید.

وقتی کیک هنوز گرم است، می‌توانید پارچه‌ای نخی را با آب داغ خیس کنید و زیر قالب و اطراف قالب پهن کنید و ۲ الی ۳ دقیقه صبر کنید.

بعد دوباره قالب را برعکس کنید و محکم به ته قالب ضربه بزنید تا کیک از قالب جدا شود.
 

برای درآوردن کیک از قالب به نکات زیرهم توجه کنید

۱- اگر قالب شما از نوع قالب های بدون طرح است (از جمله قالب پیرکس) می‌توانید از کاغذ روغنی استفاده کنید.

قبل از قرار دادن کاغذ روغنی ابتدا قالب را خوب چرب کنید و بعد کاغذ روغنی را روی قالب قرار دهید. داخل کاغذ روغنی هم چرب و آرد پاشی کنید.

برای اندازه زدن کاغذ روغنی برای کف قالب، کاغذ روغنی را پهن کنید، ته قالب را با مداد روی کاغذ بکشید، با قیچی بچینید و داخل قالب قرار دهید.

۲- سعی کنید برای چرب کردن قالب از روغن جامد یا کره استفاده کنید چون باعث می شود لطافت کیک شما حفظ شود و برای جدا کردن کیک از قالب هم بهتر است.

۳- وقتی کیک را از قالب درآوردید داخل سینی نگذارید داخل توری،آبکش، یا الک قرار دهید تا سرد شود.

چون کیک داغ است خمیر می شود و به ته سینی می چسبد و کیکتون خراب میشود. 2

دستور پخت کیک سیب و دارچین
 

فواید سیب

 
کمک به هضم غذا
سیب سرشار از فیبر است که باعث تسهیل هضم مواد غذایی می‌شود. مصرف منظم سیب به حرکات روان روده، جلوگیری از یبوست و اختلالات معده کمک می‌کند. فیبر بخش مهمی از رژیم غذایی ماست. فیبر حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و به حرکت روان‌تر آن کمک می‌کند.

سیب با افزایش ترشح شیره‌های گوارشی و معدوی باعث افزایش جذب مواد مغذی می‌شود.

همچنین به زدودن کلسترول اضافی از رگ‌ها و عروق خونی کمک می‌کند و به لطف این خاصیت، سلامت قلب را تضمین می‌کند و احتمال بروز تصلب شرایین را کاهش می‌دهد.
 
پیشگیری از سرطان
نقش سیب در پیشگیری از سرطان مدت‌ها موضوع تحقیقات مختلفی بوده است. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که سیب احتمال ابتلا به سرطان‌ها به خصوص سرطان پستان و روده‌ی بزرگ را کاهش می‌دهد.

سیب در پیشگیری از سرطان ریه نقش چشمگیری دارد. اغلب میوه‌ها و سبزیجات خاصیت ضدسرطانی دارند، اما در این میان‌ سیب یک سر و گردن بالاتر از بقیه است.

بر اساس تحقیقات نقش سیب در پیشگیری از سرطان ریه، متمایز و انکارناپذیر است. همچنین در صورت ابتلا به سرطان ریه، سرعت گسترش سرطان را کاهش می‌دهد.

فرضیه‌ها این نقش سیب را به وجود فیتونوترینت‌هایی مانند کائمفرول و کوئرستین نسبت می‌دهند، اما هنوز سازوکار دقیق سیب در پیشگیری از سرطان مشخص نیست.
 
حفظ سلامت دستگاه گوارش
باکتری‌های مفیدی که در بدن ما زندگی می‌کنند، نقش ضروری و غیرقابل انکاری در حفظ سلامتی‌ ما دارند. سیب به طرز چشمگیری عملکرد باکتری‌های موجود در روده‌ی بزرگ را بهبود می‌بخشد.

مطالعات اولیه نشان می‌دهد سیب سوخت‌وساز و تعادل باکتری‌ها را در داخل دستگاه گوارش تغییر می‌دهد.

نتیجه‌ی این تغییر، جذب حداکثری مواد مغذی و نابودی باکتری‌های مضر و سموم است.
 
درمان کم‌ خونی
سیب به واسطه‌ی وجود مقدار چشمگیری آهن در درمان کم‌خونی مؤثر است. معمولا کم‌خونی ناشی از کمبود هموگلوبین در خون است.

این مشکل با افزایش دریافت آهن از مواد غذایی قابل حل است. آهن نقش مهمی در تولید گلبول‌های قرمز دارد. با افزایش تعداد گلبول قرمز در خون، نه تنها از کم‌خونی پیشگیری می‌شود، بلکه با اکسیژن‌رسانی کافی، عملکرد اندام‌ها بهبود می‌یابد.
 
از بین بردن ضعف
سیب باعث از بین رفتن ضعف و انرژی بخشیدن به افراد ضعیف می‌شود. از این رو توصیه می‌شود بیمارانی که در حال بهبود از بیماری‌اند، سیب مصرف کنند.

سیب به سم‌زدایی بدن و افزایش سلامت عمومی فرد کمک می‌کند. با اینکه سیب پروتئین قابل توجهی ندارد، ترکیب آنتی‌اکسیدان‌های آن با پروتئین‌هایش نقش مهمی در پیشگیری از ضعف و افزایش قدرت عضلات بازی می‌کند.
 
کنترل دیابت
کنترل قند خون در بیمارانی که از دیابت رنج می‌برند بسیار ضروری است. پلی‌فنل‌های موجود در سیب ارتباط مستقیمی با کاهش جذب کربوهیدرات دارند، به این ترتیب سیب از نوسان قند خون جلوگیری کرده و به کنترل دیابت کمک می‌کند.

پلی‌فنل‌ ها جذب گلوکز را در دستگاه گوارش کاهش داده و ترشح هورمون انسولین را از لوزالمعده افزایش می‌دهند. انسولین برای کنترل قند خون ضروری است.

پلی‌فنل‌ ها با تأثیر بر گیرنده‌های انسولین موجود در سلول‌ها، باعث کاهش قند موجود در خون و افزایش جذب آنها توسط سلول‌ها می‌شود.

این فرایند برای سوخت‌وساز و عملکرد مناسب اندام‌ها ضروری است. سیب یکی از بهترین غذاها برای افزایش سلامتی کسانی است که از بیماری دیابت رنج می‌برند.
 
کمک به سلامت دندان‌ها
خوردن سیب به تمیزی دندان‌ها و لثه کمک می‌کند. سیب احتمال کرم‌خوردگی دندان‌ها را کاهش می‌دهد و فیبر موجود در آن دندان‌ها را تمیز می‌کند.

سیب با خاصیت ضدمیکروبی خود از تأثیر باکتری‌ها و ویروس‌ها بر بدن جلوگیری می‌کند.

سیب ترشح بزاق را افزایش می‌دهد؛ بزاق یک ترکیب آلکانی است و توانایی تقسیم و رشد باکتری‌ها را در داخل دهان کاهش می‌دهد.
 
تأثیر سیب بر بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون
اگر تاکنون فواید سیب برای‌تان کافی نبوده است، وقت آن است که تأثیر مثبت سیب را بر مشکلات عصبی، به‌خصوص دو بیماری آلزایمر و پارکینسون، بخوانید.

ترکیبات فیتونوترینت موجود در سیب با خاصیت سم‌ زدایی قطعا احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را می‌کاهد.

اختلالات مغزی که منجر به بروز آلزایمر می‌شوند، با فعالیت رادیکال‌های آزاد در ارتباط است و سیب با ترکیبات خود تا حدی این فعالیت‌ها را کاهش می‌دهد.

سیب میزان استیل‌کولین موجود در مغز را افزایش می‌دهد. استیل‌کولین با توانایی تمرکز، حل مسئله و حافظه در ارتباط است.

در رابطه با بیماری پارکینسون، سیب از نابودی تدریجی سلول‌های ترشح‌کننده‌ی دوپامین جلوگیری می‌کند. نابودی این سلول‌ها می‌تواند منجر به بروز پارکینسون شود. 3

پی نوشت:
1.www.blog.okala.com
2.www.beytoote.com
3.www.chetor.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما