بایدها و نبایدهای تغذیه در دوران بارداری

هیچ فرمول جادویی برای رژیم غذایی سالم بارداری وجود ندارد. در واقع، اصول ابتدایی غذای سالم در دوران بارداری هم یکسان است: مصرف فراوان میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین و چربی‌های سالم. با این حال، لازم است در دوران بارداری به چند ماده‌ی مغذی توجه بیشتری شود. در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.
سه‌شنبه، 16 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
بایدها و نبایدهای تغذیه در دوران بارداری

رژیم غذایی هنگام بارداری

برای هر خانم بارداری بر حسب ویژگی ها و وزنی که دارد، مقداری افزایش وزن توصیه شده است و اینگونه نیست که این افزایش وزن برای همه خانم های باردار به یک اندازه باشد.

خانم های بارداری که وزن کمی دارند باید حدود 18 کیلوگرم وزن طی دوران بارداری اضافه کنند اما اضافه وزن خانم ها با وزن متوسط در دوران بارداری باید 11 تا 16 کیلوگرم باشد و زنان بارداری که اضافه وزن دارند باید 6و8 تا 11کیلوگرم وزن اضافه کنند.

خانم های بارداری که اضافه وزن دارند نباید درطی دوران بارداری وزن خود را کم کنند زیرا این اقدام سبب آسیب های زیادی به جنین می شود. اضافه شدن وزن در دوران بارداری باید به صورت مرتب صورت بگیرد و به همین دلیل پزشک متخصص زنان خانم باردار را در هر بار چکاپ وزن می کند، کاهش یا اضافه شدن ناگهانی وزن در بارداری طبیعی نیست و باید دلیل آن را مشخص کرد اما در هیچ شرایطی مادر نباید سرخود به گرفتن رژیم اقدام کند.در ادامه به برخی مواد غذایی مهم در رژیم غذایی زنان باردار اشاره میکنیم.1
 

پروتئین

پروتئین برای رشد مناسب بافت های جنین از جمله مغز ضروری است. پروتئین به رشد سینه و بافت رحم در طول بارداری نیز کمک می کند و نقشی مهم در افزایش تامین خون دارد (خون بیشتری به کودک فرستاده می شود).

باید روزانه سه وعده پروتئین بخورید. منابع خوب پروتئین عبارتند از:

گوشت گاو کم چرب

لوبیا

مرغ

سالمون

آجیل

کره بادام زمینی

پنیر خامه ای.2
 

عناصر معدنی

 
کلسیم
نیاز به دریافت کلسیم در رژیم غذایی در بارداری افزایش می یابد. توصیه می شود که در دوران بارداری 1300 میلی گرم از کلسیم استفاده کنند. یک لیوان شیر تازه گاو با چربی 3% حاوی 300 میلی گرم کلسیم می باشد بنابراین یک زن باردار برای تامین این میزان کلسیم از شیر باید حدود 4 لیوان شیر در روز مصرف کند. یک لیوان ماست با چربی 2% نیز به میزان 300 میلی گرم کلسیم دارد. بنابراین توصیه می شود که خانم های باردار از مصرف ترکیبات لبنی غافل نشوند.
 
آهن
آهن غذاهای حیوانی بهتر از غذاهای گیاهی جذب می گردد و نوشیدن چای جذب آهن را مختل می کند. اغلب، کم خونی فقر آهن در سه ماهه سوم بارداری مشاهده می شود که لازم است زن باردار ۳۰ میلی گرم آهن به صورت قرص روزانه مصرف کند.

منابع غنی آهن شامل: انواع گوشت ها بویژه گوشت قرمز
 
سدیم
مقدار نمک طعام دریافتی توصیه شده برای افراد معمولی ۳ تا ۵ گرم روزانه است. که در رژیم غذایی در بارداری به ۸-۷ گرم افزایش می یابد.

بایدها و نبایدهای تغذیه در دوران بارداری
 
منیزیم
نیاز به منیزیم در رژیم غذایی در بارداری افزایش می یابد. گیاهان سبز غنی از منیزیم هستند.توصیه می شود در این دوران حتما همراه غذا مصرف سبزی و سالاد را داشته باشید.
 
ید
در زن باردار حتی کمبود خفیف ید می تواند سبب نقایص برگشت ناپذیر در جنین شود. برای تامین مقادیر کافی ید مصرف ماهی توصیه می شود.
 
روی
روی در تکامل جنین نقش مهمی دارد. منابع عالی روی شامل: گوشت، تخم مرغ، حبوبات، لبنیات، غلات سبوس دار و سبزی های سبز تیره و زرد تیره هستند.3
 

ویتامین ها

نیاز به دریافت اغلب ویتامین ها در رژیم غذایی در بارداری تا حدودی افزایش می یابد.
 
بیشتر بخوانید:«معرفی و پیشنهاد رژیم غذایی مناسب در زمان اقدام برای بارداری»
 
ویتامین A
مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین A در دوران بارداری توصیه می شود. اما مصرف زیاد این ویتامین در مکمل های حاوی ویتامین A می تواند موجب مسمومیت شود. که علائمی مثل تهوع، استفراغ، درد شکم و گاهی سقط خود به خودی یا نقایص جنین را به دنبال دارد.
 
اسید فولیک
اسید فولیک از ویتامین هایی است که نقش مهمی در ساخته شدن خون و پیشگیری از کم خونی دارد. غذاهای گیاهی و بسیاری از غذاهای حیوانی حاوی فولات بالایی هستند.
 
ویتامین B6 یا پیریدوکسین
نیاز به این ویتامین در دوران بارداری افزایش می یابد. این ویتامین در مواد غذایی گیاهی و حیوانی به جز چربی ها و قندها وجود دارد.3
 

ویار غذایی

در طول بارداری بسیاری از خانم ها از بعضی غذاها  متنفر می شوند یعنی به هیچ وجه آن غذا را نمی خورند و یا ممکن است حداقل هوس خوردن یک نوع غذا همیشه در سرشان باشد. هنوز مشخص نیست چرا خانم ها در طول بارداری نسبت به بعضی غذاها احساس تنفر و برخی دیگر علاقه شدید نشان می دهند. محققان بر این باورند که هورمون ها در این بین نقش ایفا می کنند.

هوس های غذایی شایع در طول بارداری عبارتند از:

شکلات

غذاهای تند

میوه ها

غذاهایی مانند پوره سیب زمینی و پیتزا

اشکالی ندارد گاهی به این هوس های غذایی جواب دهید، مخصوصا اگر آن غذا قسمتی از رژیم غذایی سالم است. دریافت تنقلات و غذاهای فرآوری شده خود را به حداقل برسانید.

تنفر از غذا تنها زمانی ایجاد مشکل می کند که شامل غذاهای سالم و مهم برای رژیم غذایی باشد. اگر نسبت به غذاهای مهم و سالم احساس تنفر دارید حتما با پزشک خود صحبت کنید. پزشک دیگر غذاها یا مکمل ها را جایگزین آن موارد می کند.2
 

مواد غذایی مضر در رژیم غذایی بارداری

 
نوشیدنی های حاوی کافئین
کافئین احتمال سقط جنین و یا تولد نوزادانی با وزن غیرطبیعی در مادرانی که بیشتر از 150 میلی گرم کافئین در روز دریافت می کنند را افزایش می دهد و یکی از موادی است که همه پزشکان زنان باردار را از مصرف آن منع می کنند.

مصرف بیش از حد مواد قندی برخی از زنان باردار به علت ویار بارداری شروع به مصرف مواد قندی می کنند که مصرف بیش از اندازه آن ها در دوران بارداری بسیار مضر است و باید حد اعتدال مصرف این مواد رعایت شود.

بایدها و نبایدهای تغذیه در دوران بارداری
 
غذاهای دریایی
در رژیم غذایی بارداری باید از مصرف هرگونه غذای دریایی حاوی جیوه مانند کوسه ماهی و شمشیر ماهی خودداری شود . علاوه بر این، باید از مصرف غذاهای دریایی دودی و منجمد نیزخودداری شود زیرا باعث آسیب به مادر و جنین می شود. کشورهایی نیز هستند که برای بسیاری از دستور های پخت از ماهی خام استفاده می کنند، مثل سوپ سرد سبزیجات در پرو.

اگرچه ماهی خام بسیار سالم و دارای پروتئین زیادی است، اما پزشکان آن را برای زنان باردار توصیه نمی کنند. ماهی هایی که برای پخت این دستور پخت استفاده می شوند، ممکن است انزایبک داشته باشند، انزاییک انگلی است که باعث عفونت و اختلالات می شود.

اگر چه محصولاتی که به بازار عرضه می شوند، از این اتفاق جلوگیری می کنند ، اما هیچ تضمینی وجود ندارد بنابراین، زمانی که باردار هستید، از خوردن ماهی خام که مضر است اجتناب کنید.
 
شیر غیر پاستوریزه و تخم مرغ خام یا نیمه خام
نوعی باکتری در شیرهای محلی و غیر پاستوریزه وجود دارد که ازطریق جفت باعث بروز عفونت و یا مسمویت خونی در جنین میشود. زنان باردار باید از مصرف تخم مرغ نیمه خام و مواد غذایی مثل سس مایونز که دارای تخم مرغ خام هستند، پرهیز کنند زیرا سبب آسیب های جبران ناپذیری برای جنین می شود.

همچنین پنیر نرم را حذف کنید ؛ همان طور که از قبل می دانید، این محصولات لبنی با توجه به اینکه احتمال وجود باکتری و انگل دارند، آسیب پذیر هستند. بسیاری از منابع دیگر کلسیم وجود دارد که می توانید مصرف کنید تا از کمبودی که ممکن است بر روی شما و کودکتان تاثیر گذارد، جلوگیری کنید.
 
انواع کنسرو، سوسیس و کالباس
مصرف مواد خوراکی کنسروی و سوسیس و کالباس دارای مواد نگه دارنده مضرهستند. زنان باردار با مصرف این مواد حدود 13 تا 15 بار بیشتر در معرض آلوده شدن به لیستریا هستند، تغییرات هورمونی و کاهش سیستم ایمنی بدن زنان باردارعلت این امر است. همچنین نیترات و ترکیبات موجود در سوسیس و کالباس احتمال سرطان روده را افزایش می دهد.1

منابع
1.www.namnak.com
2.www.kermany.com
3.www.pourateb.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.