کاربردهای تجاری و فناورانه واقعیت های مجازی و افزوده

در این مقاله خواهیم دید که چگونه واقعیت افزوده و مجازی در دنیای تجارت و تکنولوژی در واقعیت فیزیکی دخیل می شود.
چهارشنبه، 17 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاربردهای تجاری و فناورانه واقعیت های مجازی و افزوده
به طور سنتی، مردم از کنترل های فیزیکی مانند دکمه ها، دستگیره ها و اخیراً از صفحه های لمسی توکار برای تعامل با محصولات استفاده کرده اند. با افزایش SCP ها (یا محصول های متصل هوشمند یا smart, connected product ها)، برنامه های دستگاه های تلفن همراه به طور فزاینده ای جایگزین کنترل های فیزیکی شده و به کاربران اجازه می دهند محصولات را از راه دور اداره کنند.
 
واقعیت افزوده یاAR  (مخفف Augmented Reality) رابط کاربری را به سطح کاملاً جدیدی ارتقاء می دهد. یک صفحه کنترل مجازی را می توان مستقیماً روی محصول قرار داد و با استفاده از هدستAR ، حرکات دست و دستورات صوتی کار کرد. به زودی، کاربرانی که از عینک هوشمند استفاده می کنند، قادر خواهند بود به سادگی به یک محصول خیره شده یا به آن اشاره کنند تا رابط کاربری مجازی فعال شده و از آن استفاده شود. به عنوان مثال، کارگری که از عینک هوشمند استفاده می کند، می تواند در یک خط از ماشین های کارخانه راه برود، پارامترهای عملکرد آنها را ببیند و هر دستگاه را بدون لمس فیزیکی تنظیم کند.
 AR در حال بازتعریف مفهوم نمایشگاه ها و نمایش محصولات و تغییر تجربه مشتری است. وقتی مشتریان می توانند قبل از خرید، محصولات خود را در ظاهر واقعی ببینند یا آنها عملکرد خود را نشان دهند، انتظارات دقیق تری دارند، اطمینان بیشتری در تصمیمات خرید خود می کنند و رضایت بیشتری از محصول خواهند داشت. قابلیت تعامل AR همچنان در محصولات تجاری نوظهور اما انقلابی است. Reality Editor ، یک برنامه AR که توسط گروه Fluid Interfaces در آزمایشگاه رسانه ای MIT توسعه یافته است، نمایی از چگونگی تکامل سریع آن را ارائه می دهد. ویرایشگر واقعیت، افزودنِ یک تجربه AR تعاملی را به هر SCP آسان می کند. با استفاده از آن، مردم می توانند یک تلفن هوشمند یا رایانه لوحی را به سمت SCP نشانه روند (یا در نهایت، از طریق عینک هوشمند به آن نگاه کنند)، رابط های دیجیتالی آن و قابلیت های قابل برنامه ریزی را "ببینند" و این قابلیت ها را با حرکات دست یا دستورات صوتی یا حتی با یک محصول هوشمند دیگر مرتبط کنند. به عنوان مثال، ویرایشگر واقعیت می تواند به کاربر اجازه دهد کنترل های یک لامپ هوشمند را از نظر رنگ و شدت مشاهده کند و دستورات صوتی مانند "روشن" و "حالت" را برای فعال کردن آنها تنظیم کند. یا تنظیمات مختلف لامپ را می توان به دکمه های یک سوئیچ چراغ هوشمند متصل کرد که کاربر می تواند در هر مکانی که مناسب است قرار دهد.
 
فناوری های زیر بنای این قابلیت ها هنوز در حال ظهور هستند، اما دقت دستورات صوتی در محیط های پر سر و صدا در حال بهبود است و پیشرفت ها در ردیابی حرکت و نگاه سریع بوده است. GE تاکنون استفاده از دستورات صوتی را در تجربیات AR  آزمایش کرده است که کارگران کارخانه را قادر می سازد تا فرآیندهای پیچیده سیم کشی را در توربین های بادی انجام دهند - و 34 درصد افزایش بهره وری را به دست آورده است.
 

ترکیب AR و واقعیت مجازی

عموزاده معروفAR ، واقعیت مجازی (Virtual Reality یا VR)، یک فناوری مکمل اما متمایز است. در حالی که AR اطلاعات دیجیتالی را بر روی دنیای فیزیکی قرار می دهد، VR  واقعیت فیزیکی را به وسیله یک محیط تولید شده توسط رایانه جایگزین می کند. اگر چه از VR بیشتر برای برنامه های سرگرمی استفاده می شود، اما می تواند تنظیمات فیزیکی را برای اهداف آموزشی نیز تکرار کند. این به ویژه وقتی مفید است که تنظیمات مربوطه خطرناک یا از راه دور باشند. یا اگر ماشین آلات مورد نیاز برای آموزش در دسترس نباشد، VR  می تواند تکنسین ها را با استفاده از هولوگرام تجهیزات در یک محیط مجازی غوطه ور کند. بنابراین در صورت نیاز، VR  قابلیت چهارم - شبیه سازی - را به قابلیت های اصلی AR  در تجسم، آموزش، و تعامل اضافه می کند.
 
ازAR  بسیار بیشتر از VR در تجارت استفاده می شود. اما در برخی شرایط، ترکیب AR و VR به کاربران این امکان را می دهد که به فراتر از فاصله (با شبیه سازی مکان های دور)، یا به فراتر از زمان (با بازتولید زمینه های تاریخی یا شبیه سازی موقعیت های احتمالی آینده)، و یا به فراتر از مقیاس (با اجازه دادن به کاربران برای تعامل با محیط هایی که خیلی کوچک یا خیلی بزرگ هستند که به طور مستقیم تجربه نمی شوند) بروند. علاوه بر این، گردهم آوردن افراد در محیط های مجازی مشترک می تواند درک، کار گروهی، ارتباطات و تصمیم گیری را افزایش دهد.
 
به عنوان مثال ، فورد از VR برای ایجاد یک کارگاه مجازی استفاده می کند که در آن مهندسان پراکنده از لحاظ جغرافیایی می توانند به صورت بلادرنگ در هولوگرام های نمونه های اولیه خودرو تشریک مساعی کنند. شرکت کنندگان می توانند در اطراف قدم بزنند و به داخل این هولوگرام های سه بعدی با اندازه واقعی بروند و روی نحوه تصحیح جزئیات طراحی مانند موقعیت فرمان، زاویه داشبورد و مکان ابزارها و کنترل ها کارکنند بدون این که نیاز به ساختن نمونه اولیه فیزیکی گران قیمت و آوردن همه به یک مکان برای بررسی آن باشد.
 AR به مدل های سه بعدی اجازه می دهد تا به عنوان هولوگرام روی دنیای فیزیکی قرار بگیرند و توانایی مهندسان در ارزیابی و بهبود طرح ها را افزایش دهند.وزارت امنیت داخلی ایالات متحده با ترکیب دستورالعمل های AR با شبیه سازی VR یک گام فراتر می گذارد تا پرسنل را در واکنش به شرایط اضطراری مانند انفجار آموزش دهد. این امر هزینه ها را کاهش می دهد و - در مواردی که آموزش در محیط های واقعی خطرناک باشد – ریسک را کاهش می دهد. شرکت چند ملیتی انرژی BP روش های آموزشی AR را روی شبیه سازی های VR همپوشانی می کند که این شرایط خاص حفاری مانند دما، فشار، توپوگرافی و جریانات اقیانوسی را تکرار می کند، تطبیق می دهد و به تیم ها در عملیات دستور می دهد و به آنها کمک می کند تا در مواقع اضطراری هماهنگ و بدون هزینه یا ریسک بالا عمل کنند.
 

چگونه AR ارزش ایجاد می کند

AR به دو طریق گسترده ارزش کسب و کار ایجاد می کند: اول، با تبدیل شدن به بخشی از خود محصولات، و دوم، با بهبود عملکرد در سراسر زنجیره ارزش - در توسعه محصول، تولید، بازاریابی، خدمات و بسیاری از زمینه های دیگر.
 
 AR به عنوان ویژگی محصول
قابلیت های AR در طراحی رو به رشد بر ایجاد رابط های کاربری بهتر و ارگونومی تمرکز دارد. نحوه انتقال اطلاعات مهم عملیاتی و ایمنی به کاربران به طور فزاینده ای به نقطه تمایز تبدیل شده است (در نظر بگیرید که چگونه برنامه های تلفن همراه صفحه نمایش های تعبیه شده را در محصولاتی مانند پخش کننده های صوتی Sonos تکمیل کرده اند یا جایگزین آنها شده اند). AR آماده است تا به سرعت چنین رابط هایی را بهبود بخشد.
 
نمایشگرهای اختصاصیAR-up ، که اخیراً در خودروها گنجانده شده اند، سال هاست که در محصولات نظامی زبده، مانند هواپیماهای جنگنده، ویژگی اصلی بوده و در هواپیماهای تجاری نیز مورد استفاده قرار گرفته اند. این نوع نمایشگرها برای ادغام با بیشتر محصولات بسیار گران و حجیم هستند، اما پوشیدنی هایی مانند عینک های هوشمند رابط های کاربری موفقیت آمیزی هستند که مفاهیم وسیعی برای همه تولیدکنندگان در بر دارند. با استفاده از عینک های هوشمند، کاربر می تواند یک صفحه نمایش AR را در هر محصولی که قادر به برقراری ارتباط با آنها است مشاهده کند.
 
کاربردهای تجاری و فناورانه واقعیت های مجازی و افزوده

اگر از طریق شیشه های هوشمند، اجاق آشپزخانه را مشاهده کنید، ممکن است یک صفحه نمایش مجازی را مشاهده کنید که دمای پخت، دقیقه های باقی مانده روی تایمر و دستور العمل پخت غذا را در زیر نشان می دهد. یا مثلاً اگر به اتومبیل خود نزدیک شوید، یک صفحه نمایش AR نشان می دهد که قفل است، مخزن سوخت تقریباً پر است و فشار باد تایر عقب سمت چپ کم است.به عنوان مثال، اگر از طریق شیشه های هوشمند، اجاق آشپزخانه را مشاهده کنید، ممکن است یک صفحه نمایش مجازی را مشاهده کنید که دمای پخت، دقیقه های باقی مانده روی تایمر و دستور العمل پخت غذا را در زیر نشان می دهد. یا مثلاً اگر به اتومبیل خود نزدیک شوید، یک صفحه نمایش AR نشان می دهد که قفل است، مخزن سوخت تقریباً پر است و فشار باد تایر عقب سمت چپ کم است.
 
از آن جا که رابط کاربری AR کاملاً نرم افزاری است و از طریق ابر ارائه می شود، می توان آن را شخصی سازی کرد و به طور مداوم تکامل داد. هزینه لازم برای افزودن چنین رابطی کم است و تولید کنندگان همچنین هنگام حذف دکمه ها، کلیدها و شماره گیرهای سنتی مقدار قابل توجهی صرفه جویی می کنند. هر تولید کننده محصولی باید تأثیر مخرب این رابط نسل بعدی را در ارائه و موقعیت رقابتی خود به دقت در نظر بگیرد.
 
AR و زنجیره ارزش
اثرات AR در حال حاضر در زنجیره ارزش قابل مشاهده است، اما در برخی از زمینه ها از سایر موارد پیشرفته تر است. به طور کلی، تجسم و برنامه های کاربردی آموزشی / راهنمایی در حال حاضر بیشترین تأثیر را بر عملکرد شرکت ها دارند، در حالی که قابلیت تعامل هنوز در حال ظهور است و در حال تست آزمایشی است.
 

توسعه محصول

اگر چه مهندسان 30 سال است که از قابلیت های طراحی رایانه ای (CAD) (computer-aided design) برای ایجاد مدل های سه بعدی استفاده می کنند، اما به تعامل با این مدل ها از طریق پنجره های دو بعدی روی صفحه نمایشگر رایانه خود محدود شده اند، که این امر مفهومی سازی کامل طرح ها را برای آنها سخت تر می کند. AR به مدل های سه بعدی اجازه می دهد تا به عنوان هولوگرام روی دنیای فیزیکی قرار بگیرند و توانایی مهندسان در ارزیابی و بهبود طرح ها را افزایش دهند. به عنوان مثال، یک هولوگرام سه بعدی با اندازه واقعی از یک ماشین ساخت می تواند روی زمین قرار گیرد و مهندسان می توانند در اطراف آن قدم بزنند، زیر آن را بررسی کرده و حتی داخل آن بروند تا خطوط دید و ارگونومی طراحی آن در مقیاس کامل در تنظیم هدف گذاری شده برای آن را درک کنند.
 
AR همچنین به مهندسان اجازه می دهد تا مدل های CAD را روی نمونه های اولیه فیزیکی قرار دهند تا میزان مطابقت آنها را مقایسه کنند. فولکس واگن از این تکنیک استفاده می کند - که برای بررسی همسویی در بررسی طراحی دیجیتال، تفاوت بین جدیدترین طرح و نمونه اولیه را از نظر بصری آشکار می کند. این امر دقت فرایند تضمین کیفیت را افزایش می دهد، که در آن مهندسان قبلاً مجبور بودند با سخت کوشی نقشه های دو بعدی را با نمونه های اولیه مقایسه کنند، و انجام این کار را پنج تا 10 برابر سریع تر می کند.
 در صورت نیاز، VR  قابلیت چهارم - شبیه سازی - را به قابلیت های اصلی AR  در تجسم، آموزش، و تعامل اضافه می کند.ما انتظار داریم که در آینده نزدیک، دستگاه های مجهز به AR مانند تلفن و عینک هوشمند، با دوربین های تعبیه شده، شتاب سنج، GPS  و سایر حسگرها، به طور فزاینده ای طراح محصول را با افشای زمان، مکان و نحوه تعامل واقعی کاربران با محصول آگاه کنند و این که مثلاً چند وقت یک بار یک توالی عیبِ نیازمند تعمیری خاص در محصول ظاهر می شود. به این ترتیب رابط AR به یک منبع مهم داده تبدیل می شود.
 

ساخت

در تولید، فرآیندها اغلب پیچیده هستند، و به صدها یا حتی هزاران مرحله نیاز دارند و اشتباهات، هزینه بر هستند. همان طور که آموخته ایم، AR  می تواند با ارائه اطلاعات مورد نیاز در لحظه مورد نیاز به کارگران کارخانه در خطوط مونتاژ، موجب کاهش خطاها، افزایش کارایی و بهبود بهره وری شود.
 
در کارخانجات، AR  همچنین می تواند اطلاعات سیستم های اتوماسیون و کنترل، سنسورهای ثانویه و سیستم های مدیریت دارایی را گرفته و داده های مهم نظارت و تشخیص را در مورد هر ماشین یا فرآیند قابل مشاهده کند. مشاهده اطلاعاتی مانند میزان کارآیی و نرخ های کاستی در زمینه، به تکنسین های تعمیر و نگهداری کمک می کند تا مشکلات را درک کرده و کارگران کارخانه را وادار به تعمیر و نگهداری پیشگیرانه کنند که این ممکن است از خرابی های پرهزینه جلوگیری کند.
 
Iconics که در نرم افزار اتوماسیون کارخانه ها و ساختمان ها تخصص دارد، شروع به ادغام AR در رابط کاربری محصولات خود کرده است. با اتصال اطلاعات مربوطه به مکان فیزیکی که در آن بهتر مشاهده و درک می شوند، رابط های AR  نظارت کارآمدتر بر ماشین ها و فرآیندها را امکان پذیر می کنند.
 

لجستیک

تخمین زده می شود که عملیات انبار حدود 20 درصد از کل هزینه های تدارکات را شامل می شود، در حالی که انتخاب اقلام از قفسه ها تا 65 درصد از هزینه های انبار را شامل می شود. در بیشتر انبارها، کارگران هنوز برای اطلاعاتی که باید جمع آوری شود و سپس آنها جستجو کنند، با یک لیست کاغذی مشورت می کنند. این روش کند و مستعد خطا است.
 در حالی که AR اطلاعات دیجیتالی را بر روی دنیای فیزیکی قرار می دهد، VR  واقعیت فیزیکی را به وسیله یک محیط تولید شده توسط رایانه جایگزین می کند.غول تدارکات DHL و تعداد فزاینده ای از شرکت های دیگر از AR برای افزایش کارایی و دقت فرآیند چیدن استفاده می کنند. دستور العمل های AR کارگران را به محل هر محصول هدایت می کند و سپس بهترین مسیر را برای محصول بعدی پیشنهاد می کند. در DHL این رویکرد منجر به خطاهای کمتر، مشارکت بیشتر کارگران و افزایش 25 درصدی بهره وری شده است. این شرکت در حال حاضر در سراسر جهان اقدام به انتخاب سیستم های هدایت AR می کند و آزمایش می کند که چگونه AR می تواند انواع دیگر عملیات انبار را افزایش دهد، مانند بهینه سازی موقعیت کالا و ماشین در طرح بندی. همچنین اینتل از AR در انبارها استفاده می کند و زمان چیدن را 29 درصد کاهش داده است و میزان خطا به نزدیک صفر رسیده است. و برنامه AR به کارگران جدید اینتل اجازه می دهد تا 15٪ سریعتر از کارگرانی که فقط آموزش سنتی دیده اند، چینش یا انتخاب کنند.
 
کاربردهای تجاری و فناورانه واقعیت های مجازی و افزوده

بازاریابی و فروش

AR در حال بازتعریف مفهوم نمایشگاه ها و نمایش محصولات و تغییر تجربه مشتری است. وقتی مشتریان می توانند قبل از خرید، محصولات خود را در ظاهر واقعی ببینند یا آنها عملکرد خود را نشان دهند، انتظارات دقیق تری دارند، اطمینان بیشتری در تصمیمات خرید خود می کنند و رضایت بیشتری از محصول خواهند داشت. AR  ممکن است نیاز به فروشگاه ها و نمایشگاه های آجر و ملاتی پایین جاده را به طور کلی کاهش دهد.
 
در زمانی که محصولات می توانند با ویژگی ها و گزینه های مختلف پیکربندی شوند - و این امر انبار داری آنها را مشکل و پرهزینه می کند - AR یک ابزار بازاریابی بسیار ارزشمند خواهد بود. به عنوان مثال، شرکت محصولات ساختمانی AZEK، از AR به منظور نشان دادن ظاهر محصولات تزئینی و روکش آنها در رنگ ها و چیدمان های مختلف به پیمانکاران و مصرف کنندگان استفاده می کند. مشتریان همچنین می توانند شبیه سازی هایی را در زمینه زیر مشاهده کنند: اگر از طریق تلفن یا رایانه لوحی به خانه ای نگاه کنید، برنامه AR می تواند عرشه ای به آن اضافه کند. این تجربه هر گونه عدم قطعیتی را که مشتریان ممکن است در مورد انتخاب های خود احساس کنند کاهش می دهد و چرخه فروش را کوتاه می کند.
 واقعیت افزوده یاAR  (مخفف Augmented Reality) رابط کاربری را به سطح کاملاً جدیدی ارتقاء می دهد. یک صفحه کنترل مجازی را می توان مستقیماً روی محصول قرار داد و با استفاده از هدستAR ، حرکات دست و دستورات صوتی کار کرد. در تجارت الکترونیکی، برنامه های کاربردی AR به خریداران آنلاین اجازه می دهد هولوگرام محصولات را بارگیری کنند.  Wayfair و IKEA هر دو کتابخانه هایی با هزاران تصویر محصول سه بعدی و برنامه هایی ارائه می دهند که آنها را در نمای یک اتاق واقعی ادغام می کند و به مشتریان این امکان را می دهد تا ببینند مبلمان و دکوراسیون خانه هایشان چگونه به نظر می رسد. IKEA همچنین از برنامه خود برای جمع آوری داده های مهم در مورد ترجیحات محصول در مناطق مختلف استفاده می کند.
 
منبع: میخائیل ای پورتر، جیمز ای هوپلمن، Harvard Business Review


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.