سلامت کودک

آیا جاری شدن آب از دهان نوزاد نشانه دندان درآوردن او است؟

در این مقاله به برخی از علل و علائم جاری شدن آب از دهان نوزاد پرداخته و راه هایی برای کنترل آن معرفی کرده ایم.
شنبه، 15 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا جاری شدن آب از دهان نوزاد نشانه دندان درآوردن او است؟
ترشح بیش از حد بزاق و نیز جاری شدن آب از دهان نوزاد از جمله مراحل طبیعی رشد به شمار رفته و در برخی از موارد ممکن است نشانه دندان درآوردن نوزاد باشد. اولین دندان معمولاً در 6 ماهگی نوزاد ظاهر می شود. با این حال ظاهر شدن آن در 3 یا 14 ماهگی نیز امر غیر معمولی به حساب نمی آید. زمان شروع به رویش دندان در فرزند می تواند به زمان شروع به رویش دندان والدین در نوزادی بستگی داشته باشد.

 
بیشتر بخوانیدآناتومی و مراحل رشد دندان های شیری در کودکان

علائم حاکی از دندان درآوردن

چنانچه فرزندتان در حال دندان درآوردن باشد، امکان دارد یکی از علائم زیر را از خود نشان دهد:
 
* تورم و قرمزی لثه ها
 
* تجمع مایع در ناحیه ای که دندان در آستانه بیرون آمدن است.
 
* جاری شدن بیش از حد آب از دهان به این دلیل که بدن با تولید بزاق، لثه ها را نرم و لیز ساخته و تحمل درد را برای نوزاد آسان تر می سازد.
 
* جویدن اسباب بازی یا لمس لثه ها به منظور آرام ساختن درد.
 
* گریه و تحریک پذیری به دلیل درد ناشی از دندان درآوردن
 
* بی قراری
 
* داشتن مشکل در به خواب رفتن
 
* امتناع از خوردن به دلیل درد
 
* تب نوزادان بالای 101 درجه فارنهایت یا 3ر38 درجه سانتیگراد
 
* بهانه گیری و بی قراری
 
* اسهال، سرفه و آبریزش بینی در موارد نادر
 
اولین دندان به طور معمول یکی از دندان های پیش در ناحیه مرکزی فک پایینی است. با این حال بعضی از نوزادان رویش چندین دندان را به طور همزمان تجربه می کنند. رویش دندان های آسیاب ممکن است درد بیشتری نسبت به رویش دندان های جلویی ایجاد کند به این دلیل که دندان های آسیاب بزرگ تر هستند.
 
آیا جاری شدن آب از دهان نوزاد نشانه دندان درآوردن او است؟
 

جاری شدن بیش از حد آب از دهان نوزاد

ترشح بیش از حد بزاق و جاری شدن آن از دهان نوزاد به دلایل مختلفی رخ می دهد. نوزاد ممکن است در بلع تمام بزاق تولید شده دچار مشکل شود به این دلیل که عضلات سر و گردن او هنوز به رشد و تکامل خود نرسیده اند. فرزند شما پس از 4 تا 6 ماهگی کنترل گردن خود را بدست آورده و قادر خواهد بود آب دهان خود را کنترل نماید.
 
سایر علل جاری شدن بیش از حد آب از دهان نوزاد موارد زیر را شامل می شود:
 
* تهوع
 
* وجود زخم در دهان
 
* گلو درد
 
* بروز عفونت
 
علائم فرزند خود را مورد بررسی قرار دهید و چنانچه نشانه هایی همچون استفراغ، تب، تحریک پذیری یا زود خشمی و زخم در دهان را مشاهده کردید یا در صورتی که به قدر کافی وزن اضافه نمی کند به پزشک مراجعه کنید.
 
بیشتر بخوانید: آب دهان نوزادان و مشکلات پوستی ناشی از آن
 

نحوه کنترل و مقابله با جاری شدن بیش از حد آب از دهان نوزاد

در صورتی که فرزندتان بیش از حد آب از دهانش جاری می شود، این مشکل را با پاک کردن مداوم بزاق از روی گونه های او تحت کنترل درآورید. به منظور پیشگیری از بروز بثورات پوستی در نوزاد، پیش بند راحتی را دور گردن او قرار دهید یا از کرم محافظ در اطراف گردن نوزاد استفاده کنید. همچنین می توانید از یک دستگاه مکنده لاستیکی کوچک جهت مکش بزاق نوزاد استفاده نمایید.
 
در صورتی که فرزندتان در حال دندان درآوردن است، با فشار دادن لثه های او با انگشتان خود دردش را کاهش دهید. به مدت 15 دقیقه بر روی ناحیه ای که در حال رویش دندان است کمپرس سرد استفاده نمایید. چنانچه فرزندتان درد زیادی را تحمل می کند با پزشک اطفال مشورت کرده و از ایشان بخواهید ژل های بی خطر برای لثه یا دارو های ضد درد تجویز کند.
 
بیشتر بخوانیدکاربردهای ژل دندان نوزاد
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.