پایان نامه های نبوی (13)

بر اساس اين نوشتار، در شاهنامه به ابياتي بر مي‏خوريم كه فردوسي در نعت پيامبر اكرم (ص) و علي (ع) سروده است. هر چند تعداد اين گونه ابيات بسيار كم است، در همين ابيات اندك نيز فردوسي علاقه و ارادت خود را به پيامبر و علي (ع) و خاندان آن حضرت ابراز كرده است. او در زماني اين ابيات را سروده كه سلطان محمود غزنوي، شيعيان را با برچسب رافضي و قرمطي بر
سه‌شنبه، 22 تير 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پایان نامه های نبوی (13)
پایان نامه های نبوی (13)
پایان نامه های نبوی (13)






عنوان پایان نامه : خداپرستي و نعت پيامبر (ص) و علي (ع) در شاهنامه

پژوهشگر : مصطفي كريمي مخصوص
مقطع تحصیلی : كارشناسي‏ارشد
دانشگاه : آزاد اسلامي واحد تهران مركزي
سال دفاع : 1375
استاد راهنما : احمد رنجبر
تعداد صفحات : 153
زبان : فارسي

چکیده :

بر اساس اين نوشتار، در شاهنامه به ابياتي بر مي‏خوريم كه فردوسي در نعت پيامبر اكرم (ص) و علي (ع) سروده است. هر چند تعداد اين گونه ابيات بسيار كم است، در همين ابيات اندك نيز فردوسي علاقه و ارادت خود را به پيامبر و علي (ع) و خاندان آن حضرت ابراز كرده است. او در زماني اين ابيات را سروده كه سلطان محمود غزنوي، شيعيان را با برچسب رافضي و قرمطي بر دار مي‏كرد. وجود اين ابيات نشان مي‏دهد كه فردوسي از شيعيان راستين علي (ع) بوده و آمادگي داشت در راه عقيده خود جانش را فدا كند. نويسنده اشعار فردوسي را در شش موضوع عظمت پروردگار، دعا و نيايش، نام‏ها و صفات خدا، اعتقاد به بهشت و دوزخ، سفارش به راستي و پناه بردن به خدا و نعت پيامبر و علي (ع) در قسمت‏هاي جداگانه گردآوري كرده و آيات و احاديث مربوط به اين موضوعات را به همراه نحوه الهام‏گيري فردوسي از آيات، مورد بررسي قرار داده است.

پایان نامه های نبوی (13)

عنوان پایان نامه : داستان پيامبر در آثار منظوم عطار

پژوهشگر : زهرا شريفي نجف‏آبادي
مقطع تحصیلی : كارشناسي‏ارشد
دانشگاه : اصفهان
سال دفاع : 1379
استاد راهنما : سيد مرتضي هاشمي
تعداد صفحات : 246
زبان : فارسي

چکیده :

شرح اشعار عطار نيشابوري درباره زندگي پيامبران است. نويسنده در ابتدا به درج مطالبي به صورت مختصر در مورد زندگي، دانش، مذهب، تصوف، عرفان، و آثار عطار نيشابوري پرداخته، آنگاه اشعاري را كه در مورد حضرت محمد (ص)، آدم، ابراهيم، ايوب، خضر، داود، سليمان، صالح، عيسي، موسي، نوح، يحيي، يعقوب، يوسف و يونس در آثار وي وجود دارد تفسير و توضيح داده است.

پایان نامه های نبوی (13)

عنوان پایان نامه : ديدگاه رسول اكرم در مورد تربيت كودكان

پژوهشگر : بابك هاشمي نكو
مقطع تحصیلی : كارشناسي‏ارشد
دانشگاه : آزاد اسلامي تهران مركزي
سال دفاع : 1380
استاد راهنما : محسن ايماني
زبان : فارسي

چکیده :

شناخت و معرفي ديدگاه‏هاي پيامبر (ص) درباره تربيت كودك و جمع‏آوري نظرات، توصيه‏ها و سيره عملي آن حضرت در اين موضوع است. ابتدا به بيان مفهوم شناسيتربيت پرداخته است، سپس تربيت ديني، عاطفي، جسمي، اخلاقي و اجتماعي كودك بررسي شده و ديدگاه‏هاي پيامبر (ص) در اين موارد نقل و شرح شده است. نويسنده با توجه به كامل بودن ديدگاه رسول‏الله (ص) در اين موضوع، به مسئولان نظام تعليم و تربيت پيشنهاد مي‏كند ديدگاه‏هاي رسول اكرم (ص) را سر‏لوحه كار خويش قرار دهند.

پایان نامه های نبوی (13)

عنوان پایان نامه : رفتار پيامبر (ص) با مشركان و اهل كتاب

پژوهشگر : سعيده جليلي
مقطع تحصیلی : کارشناسى ارشد
دانشگاه : آزاد اسلامي تهران( مركزي)
سال دفاع : 1381
استاد راهنما : مظاهري، عبدالرضا
تعداد صفحات : 201
زبان : فارسي

چکیده :

اين پايان‏نامه با بهره‏گيري از آيات قرآن و سيره عملي پيامبر اکرم (ص) و کتب معتبر تاريخي اسلام، به نحوه موضع‏گيري پيامبر اسلام در قبال مشرکان و اهل کتاب و دعوت آنان به توحيد مي‏پردازد. نويسنده به برخورد نظري و عملي پيامبر اکرم (ص) در مقابل مشرکان در سه مقطع مکه و مدينه و پس از فتح مکه اشاره مي‏کند. نويسنده بر اين باور است که روش‏ها و شگردهاي پيامبر (ص) در مواجهه با مشرکان و اهل کتاب، متنوع و متعدد و گاه حتي در يک نگاه سطحي، برخي مواضع ايشان در تضاد با هم ديده مي‏شود. نکته کليدي از ديدگاه نويسنده در بررسي موضع پيامبر (ص) نسبت به مشرکان و اهل کتاب هنگامي فهميده خواهد شد که دين نه صرفاً به مثابه يک اعتقاد ذهني و دروني براي افراد بلکه به عنوان فرآيند تکامل اجتماعي نيز در نظر گرفته شود زيرا روش پيامبر (ص) در برخورد با مشرکان و اهل کتاب با عطف به وضعيت اسلام و مسلمين و شرايط گروه مقابل در هر مقطع طراحي مي‏شد و به هويت اجتماعي و انساني مشرکان و اهل کتاب توجه ويژه داشت. در واقع مي‏توان بين هويت اعتقادي و هويت سياسي و اجتماعي اسلام رابطه طولي برقرار ساخت. نويسنده برخورد نظري پيامبر با مشرکان و اهل کتاب در موارد اعلام خاتميت و نسخ اديان گذشته، دعوت به اصول مشترک اديان، تصديق کتب آسماني پيشين، تأييد بعضي از اهل کتاب و دعوت از آنها براي گفتگو را بررسي مي‏كند و اصول رفتار عملي پيامبر (ص) با مشرکان و اهل کتاب در اصل عزت، اصل صراحت در بيان عقايد و عدم مداهنه، اصل ولاء و دوستي، اصل نفي سبيل کفار بر مسلمين و اصل وفاي به عهد را مورد جستجو قرار مي‏دهد.
منبع:www.payambarazam.ir
ادامه دارد...




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.