طرز تهیه کیک شکلاتی کره بادام زمینی

در این مطلب قصد داریم شما همراهان گرانقدر را با طرز تهیه یک نوع کیک کره بادام زمینی که با گاناش شکلاتی تزئین می شود آشنا کنیم. این کیک را برای تولد و یا سالگرد ازدواج می توانید درست کنید و عزیزانتان را شگفت زده کنید. پس در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
يکشنبه، 4 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه کیک شکلاتی کره بادام زمینی

مواد لازم برای تهیه مایه کیک شکلاتی کره بادام زمینی

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره (الک شده) یک و سه چهارم پیمانه (219 گرم)
پودر کاکائو طبیعی شیرین نشده سه چهارم پیمانه (62 گرم)
شکر گرانول سفید یک و سه چهارم پیمانه (350 گرم)
جوش شیرین دو قاشق چای خوری
بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
نمک یک قاشق چای خوری
پودر اسپرسو (اختیاری) دو قاشق چای خوری
روغن کانولا یا گیاهی یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر)
تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده دو عدد
خامه ترش پر چرب، به دمای اتاق رسیده سه چهارم پیمانه (180 گرم)
دوغ، به دمای اتاق رسیده یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر)
عصاره وانیل خالص دو قاشق چای خوری
آب داغ یا قهوه داغ یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر)
شکلات چیپسی نیمه شیرین معمولی (با یک قاشق غذا خوری آرد مخلوط کنید تا ته نشین نشوند) یک پیمانه (180 گرم)


مواد لازم برای تهیه فراستینگ کره بادام زمینی

مواد غذایی مقدار
کره، نرم شده در دمای اتاق سه چهارم پیمانه (170 گرم )
کره بادام زمینی خامه ای یک و سه چهارم پیمانه (440 گرم)
شکر قنادی (پودر قند) یک و سه چهارم پیمانه (210 گرم)
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری
نمک کمی
خامه غلیظ یا خامه فرم گرفته، به دمای اتاق رسیده سه قاشق غذا خوری (45 میلی لیتر)


مواد لازم برای تهیه گاناش شکلاتی

مواد غذایی مقدار
شکلات نیمه شیرین با کیفیت،ریز خرد شده دو تکه 4 اونس (226 گرم؛ 8 اونس)
خامه غلیظ یا خامه فرم گرفته یک پیمانه (240 میلی لیتر)


طرز تهیه کیک شکلاتی کره بادام زمینی

در این مطلب قصد داریم شما همراهان گرانقدر را با طرز تهیه یک نوع کیک کره بادام زمینی که با گاناش شکلاتی تزئین می شود آشنا کنیم. این کیک را برای تولد و یا سالگرد ازدواج می توانید درست کنید و عزیزانتان را شگفت زده کنید. پس در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
برای تهیه این کیک در کل به چهار ساعت زمان نیاز داریم که یک ساعت و سی دقیقه از آن برای آماده سازی مواد اولیه، بیست و پنج دقیقه برای پخت و الباقی برای تزئین و خنک کرن صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور در کل می توانیم برای دوازده نفر کیک آماده کنیم.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) روشن می کنیم تا گرم شود. سه قالب کیک هشت یا نه اینچی را چرب می کنیم و داخل آن ها کاغذ روغنی می اندازیم سپس روی  کاغذ روغنی ها را نیز چرب می کنیم و کنار می گذاریم.
نکته:  کاغذ روغنی کمک می کند تا کیک به راحتی از قالب آزاد شود.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک
دویست و نوزده گرم آرد، شصت و دو گرم پودر کاکائو، سیصدو پنجاه گرم شکر، دو قاشق چای خوری جوش شیرین، یک قاشق چای خوری بکینگ پودر، یک قاشق چای خوری نمک و دو قاشق چای خوری پودر اسپرسو (در صورت استفاده) را در یک کاسه بزرگ ریخته و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد تر
 در یک کاسه جداگانه دیگر با استفاده از یک همزن دستی یا برقی، صد و بیست میلی لیتر روغن، دو عدد تخم مرغ و صد و هشتاد گرم خامه ترش را با سرعت متوسط ​​باهم مخلوط می کنیم تا ترکیب شوند. سپس صد و بیست میلی لیتر دوغ و دو قاشق چای خوری عصاره وانیل را به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم تا یکدست شوند.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد خشک و مواد تر
مواد خشک الک شده را به آرامی داخل مواد تر می ریزیم، بعد صد و بیست میلی لیتر آب یا قهوه داغ را اضافه می کنیم و با سرعت کم هم می زنیم تا خمیر کاملا مخلوط شود. در آخر چیپس های شکلاتی را با یک قاشق غذا خوری آرد مخلوط می کنیم داخل آن می ریزیم و کمی هم می زنیم تا مواد فقط باهم مخلوط شوند.  مایه کیک رقیق است و ممکن است مقداری حباب هوا روی سطح آن باشد نگران نباشید این طبیعی است. (شما باید حدود شش تا شش و نیم پیمانه یا حدود 1400 گرم مایه خمیر داشته باشید.)

مرحله پنجم: پختن کیک
مایه کیک را به طور مساوی بین سه قالب تقسیم می کنیم و آن ها را روی سطح کار می کوبیم تا هوای اضافه آن ها خارج شود سپس قالب ها را داخل فر گذاشته و حدود بیست و چهار الی بیست و شش دقیقه می پزیم. (در فرهای مختلف زمان پخت متفاوت است، بنابراین مراقب زمان خود باشید.) کیک ها زمانی درست می شوند که خلال دندانی که در مرکز آن ها فرو کرده اید تمیز بیرون بیاید.

طرز تهیه کیک شکلاتی کره بادام زمینی

مرحله ششم: خنک کردن کیک ها
بعد از اتمام زمان پخت قالب ها را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم کمی در قالب بمانند و خنک شوند سپس آن ها را از قالب در می آوریم و روی توری سیمی قرار می دهیم تا کاملا خنک شوند. کیک ها ممکن است زمانی که سرد شدند کمی در قسمت وسط  آن ها فرورفتگی ایجاد شود نگران نباشید.

مرحله هفتم: آماده کردن فراستینگ کره بادام زمینی
در همین حین که کیک ها خنک می شوند، کره بادام زمینی را به صورت فراستینگ درست می کنیم. به این ترتیب که در یک کاسه متوسط با استفاده از یک همزن دستی یا برقی، صد و هفتاد گرم کره را با سرعت متوسط ​​به مدت دو دقیقه هم می زنیم تا کرمی و یکدست شود. با یک کاردک پلاستیکی، کناره ها و کف کاسه را می تراشیم و وسط کاسه جمع می کنیم و سپس چهارصد و چهل گرم کره بادام زمینی را به آن اضافه می کنیم و حدود یک تا دو دقیقه دیگرهم می زنیم تا کاملا یکدست شوند. (مخلوط رقیقی خواهد بود.) بعد دویست و ده گرم شکر قنادی، یک قاشق چای خوری عصاره وانیل و کمی نمک به مواد اضافه می کنیم و در آخر سه قاشق غذا خوری خامه غلیظ را اضافه می کنیم و با سرعت کم هم می زنیم. بعد از اینکه خامه اضافه شد، همزن را روی سرعت متوسط ​​رو به بالا تنظیم می کنیم و به مدت یک تا دو دقیقه یا تا زمانی که کاملا مواد مخلوط و کرم رنگ شوند، هم می زنیم. اگر فراستینگ بسیار رقیق به نظر می رسد تا یک چهارم پیمانه می توانیم شکر شیرینی پزی اضافه کنیم.
در نهایت باید سه و نیم تا چهار پیمانه (850 گرم) کره بادام زمینی را فراست کرده باشیم. این مقدار برای فیلینگ، روکش کیک کافی است.

طرز تهیه کیک شکلاتی کره بادام زمینی
 

مرحله هشتم: مونتاژ کردن کیک
یک لایه کیک را روی پایه گردان قرار می دهیم و با استفاده از یک پالت حدود یک پیمانه از فراستینگ را بر می داریم و روی کیک می گذاریم و روی آن به طور یکنواخت پخش می کنیم و سطح آن را با فراستینگ کره بادام زمینی می پوشانیم. این کار را با لایه های دوم و سوم کیک تکرار می کنیم و بین هر لایه حدود یک پیمانه فراستینگ کره بادام زمینی می مالیم.
در آخر یک لایه نازک از فراستینگ را در قسمت بالا و اطراف کیک می مالیم و کیک را با فراستینگ کره بادام زمینی کامل می پوشانیم. حالا کیک پوشیده شده با فراستینگ کره بادام زمینی را به مدت حداقل سی دقیقه و حداکثر سه ساعت در یخچال قرار می دهیم تا فراستینگ ببندد و سفت شود

مرحله نهم: آماده کردن گاناش شکلاتی
همانطور که کیک در یخچال است و فراستینگ سفت می شود، گاناش شکلاتی را درست می کنیم.
دویست و بیست و شش گرم  شکلات ریز خرد شده را در یک کاسه مقاوم در برابر حرارت می ریزیم و کنار می گذاریم، بعد دویست و چهل میلی لیتر خامه را در یک قابلمه کوچک ریخته و روی حرارت متوسط ​​گرم می کنیم تا به آرامی شروع به جوشیدن کند. (اجازه ندهید سریع بجوشد، خیلی داغ است!) حالا خامه دا شده را روی شکلات می ریزیم، سپس می گذاریم دو تا سه دقیقه بماند تا شکلات به آرامی نرم شود.
با یک قاشق فلزی یا کاردک پلاستیکی کوچک، خیلی آرام مواد را هم می زنیم تا شکلات ذوب شود و مخلوط یکدست شود. توجه کنید که گاناش رقیق است. هرچه شکلات را ریزتر خرد کنید سریعتر آب می شود، اگر هم ذوب نشد، آن را در مایکروویو قرار ندهید. پس از اینکه مخلوط گاناش یکدست شد، آن را به مدت 20 تا 30 دقیقه در یخچال می گذاریم تا غلیظ شود و سپس روی کیک خنک شده با روکش فراستینگ کره بادام زمینی  می مالیم.

طرز تهیه کیک شکلاتی کره بادام زمینی

مرحله دهم: تزئین کیک
گاناش غلیظ شده را با قاشق روی کیک سرد شده می ریزیم. قسمت روی کیک و کناره ها را با پالت صاف می کنیم. بعد از اینکه روکش شکلاتی تمام شد هر یک از گاناش و فراستینگ را داخل قیف می ریزیم و روی کیک را با آن ها تزئین می کنیم.

طرز تهیه کیک شکلاتی کره بادام زمینی

مرحله آخر: سرو و نگهداری کیک
کیک تزئین شده را با استفاده از چند پالت و با احتیاط از روی صفحه گردان بر می داریم و به ظرف مناسب منتقل می کنیم سپس فوراً سرو می کنیم. یا قبل از سرو، آن را 4 تا 6 ساعت در یخچال می گذاریم تا سرد شود سپس برش زده و به همراه یک فنجان چای سرو می کنیم. روی باقی مانده کیک را هم محکم می پوشانیم و به مدت 5 روز در یخچال نگهداری می کنیم.

نکاتی برای بهتر شدن دستور پخت
دستورالعمل‌های آماده کردن و انجماد: کیک را طبق دستور آماده کنید. لایه‌های کیک پخته شده و خنک شده را محکم در سلفون بپیچید و تا 2 روز در یخچال قرار دهید یا اگر می خواهید طولانی مدت نگهدارید می توانید تا 3 ماه فریز کنید. بعد آن ها را به دمای اتاق برسانید، سپس مرحله 7 را ادامه دهید. فراستینگ کره بادام زمینی را هم می توانید از قبل آماده کنید. روی آن را بپوشانید و تا 3 روز در یخچال قرار دهید و قبل از استفاده آن را به دمای اتاق برسانید و کمی خامه غلیظ به دمای اتاق رسیده  بیشتری بزنید تا در صورت لزوم رقیق شود. همچنین می توانید گاناش شکلاتی را از قبل آماده کنید و گاناش آماده شده را تا 3 روز در یخچال قرار دهید و قبل از مالیدن آن روی کیک به دمای اتاق برسانید. کیک بدون فراستینگ را می توانید به راحتی تا 3 ماه فریز کنید و برای یخ زدایی هم یک شب آن رادر یخچال قرار دهید و سپس به دمای اتاق برسانید و طبق دستور تزئین و سرو کنید.

پودر کاکائو: این دستور به پودر کاکائو طبیعی برای اسیدیته آن نیاز دارد، بنابراین از پودر کاکائوی هلندی استفاده نکنید.

قهوه یا پودر اسپرسو: پودر اسپرسو و قهوه طعم کیک را شبیه قهوه نمی کنند، بلکه طعم شکلات را غلیظ تر می کنند. ما استفاده از هر دو را به شدت توصیه می کنیم. اگر قهوه مورد علاقه شما نیست، می توانید آن را کنار بگذارید و به جای قهوه داغ از آب داغ اضافی استفاده کنید.

خامه ترش: به جای خامه ترش می توانید از ماست ساده استفاده کنید. در این صورت طعم کیک مثل زمان استفاده از خامه ترش نیست، اما جایگزین خوبی است.

دوغ: برای این دستور دوغ لازم است. در صورت نیاز می توانید خودتان آن را درست کنید. به این ترتیب که یک قاشق چای خوری سرکه سفید یا آب لیمو را به یک پیمانه اندازه گیری مایع اضافه کنید. سپس به اندازه کافی شیر کامل را به همان پیمانه اضافه کنید تا به نصف پیمانه برسد. (شیرهای کم‌چرب هم می توانید استفاده کنید، اما طعم کیک مرطوب یا غنی نخواهد بود.) آن را هم بزنید و بگذارید 5 دقیقه بماند. دوغ خانگی تا حدودی دلمه شده و آماده استفاده در دستور غذا خواهد بود.

کره بادام زمینی: برای جلوگیری از جدا شدن روغن کره بادام زمینی، از کره بادام زمینی خامه ای فرآوری شده استفاده کنید.

چرا دمای اتاق؟ همه اقلام در یخچال باید به دمای اتاق برسند تا همه مواد به راحتی و به طور یکنواخت با هم مخلوط شوند.

گاناش شکلاتی: در صورت نیاز می توانید از چیپس های شکلات تیره یا نیمه شیرین با کیفیت بالا استفاده کنید، اما هنگام ذوب شکلات، توصیه می کنم از تخته های شکلات خالص استفاده کنید. می توانید آنها را درست در کنار چیپس های شکلاتی در فروشگاه ها پیدا کنید. آنهایی که دارای برچسب نیمه شیرین (56٪ کاکائو) هستند، که در بسته های 4 اونس (113 گرم) عرضه می شوند.

کاپ کیک: می توانید از این مایه کیک برای پختن کاپ کیک شکاتی با کره بادام زمینی استفاده کنید به این ترتیب که مایه کیک را داخل کسپسول های کاپ کیک پر کنید و بپزید و با خیال راحت آنها را با مایه کره بادام زمینی تزئین کنید (به جای اینکه آن ها را با آن فراست کنید) و روی هر کدام را با چیپس های شکلاتی بپوشانید.

طرز تهیه کیک شکلاتی کره بادام زمینی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.