طرز تهیه کیک شکلاتی اسپرسو

در این مطلب قصد داریم شما را با طرز تهیه یک نوع کیک اسپرسو آشنا کنیم که مطمئنا تمام کسانی که عاشق قهوه هستند از هر برش این کیک لذت خواهند برد. این کیک بسیار نرم و مطبوع و خوش عطر و در عین حال خوش طعم است در نتیجه در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با دستور پخت این کیک بی نظیر آشنا شوید.
چهارشنبه، 7 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه کیک شکلاتی اسپرسو

مواد لازم برای تهیه مایه کیک شکلاتی اسپرسو

مواد غذایی مقدار
آرد کیک (الک شده) دو و دو سوم پیمانه (315 گرم)
بیکینگ پودر دو قاشق چای خوری
جوش شیرین یک دوم قاشق چای خوری
نمک یک قاشق چای خوری
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق سه چهارم پیمانه (170 گرم)
پودر اسپرسو پنج قاشق چای خوری
شکر گرانول سفید یک و سه چهارم پیمانه (350 گرم)
سفیده تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده چهار عدد
خامه ترش، به دمای اتاق رسیده یک دوم پیمانه (120 گرم)
عصاره وانیل خالص دو قاشق چای‌ خوری
شیر کامل، به دمای اتاق رسیده دو سوم پیمانه (160 میلی لیتر)
قهوه سیاه دم کرده، به دمای اتاق رسیده یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر)
چیپس شکلاتی کوچک یک و یک چهارم پیمانه (225 گرم)


مواد لازم برای تهیه باترکرم قهوه

مواد غذایی مقدار
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک و یک چهارم پیمانه (287 گرم)
پودر اسپرسو، به علاوه بیشتر برای طعم دادن دو و یک دوم قاشق چای خوری
شکر قنادی الک شده (قبل از اندازه گیری الک کنید) پنج پیمانه (560 گرم)
خامه سنگین یا شیر کامل یک سوم پیمانه  (80 میلی لیتر) 
عصاره وانیل خالص دو قاشق چای خوری
نمک یک هشتم قاشق چای خوری
اختیاری: دانه‌های اسپرسو با پوشش شکلاتی برای تزئین به مقدار لازم


طرز تهیه کیک شکلاتی اسپرسو

در این مطلب قصد داریم شما را با طرز تهیه یک نوع کیک اسپرسو آشنا کنیم که مطمئنا تمام کسانی که عاشق قهوه هستند از هر برش این کیک لذت خواهند برد. این کیک بسیار نرم و مطبوع و خوش عطر و در عین حال خوش طعم است در نتیجه در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با دستور پخت این کیک بی نظیر آشنا شوید.
برای تهیه این کیک شگفت انگیز در کل به چهار ساعت زمان نیاز داریم که چهل دقیقه برای آماده سازی مواد اولیه، بیست و شش دقیقه برای پخت و الباقی برای تزئین و خنک کردن صرف می شود همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم برای ده تا دوازده نفر کیک آماده کنیم.
نکته: قبل از شروع، یادداشت های دستور غذا را مرور کنید و مطمئن شوید که همه مواد (گرم و سرد) قبل از شروع به دمای اتاق رسیده اند.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) روشن می کنیم تا گرم شود. سه قالب کیک هشت اینچی را چرب می کنیم و با کاغذ روغنی می پوشانیم سپس روی کاغذ روغنی را هم  چرب می کنیم.
نکته: کاغذ روغنی به کیک ها کمک می کند تا به خوبی از قالب ها جدا شوند.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک
دو و دو سوم پیمانه آرد کیک، دو قاشق چای خوری بیکینگ پودر، یک دوم قاشق چای خوری جوش شیرین و یک قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه متوسط ریخته و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد تر
در یک کاسه بزرگ دیگر با استفاده از یک همزن دستی یا برقی، سه چهارم پیمانه کره، پنج قاشق چای خوری پودر اسپرسو و یک و سه چهارم پیمانه شکر را با سرعت متوسط ​​رو به بالا حدود دو دقیقه هم می زنیم تا ترکیب و کرم رنگ شوند. در صورت نیاز، کناره ها و کف کاسه را با یک کاردک پلاستیکی می تراشیم و سپس چهار عدد سفیده را اضافه کرده و با همزن هم می زنیم تا یکدست شوند و بعد یک دوم پیمانه خامه ترش و دو قاشق چای‌خوری عصاره وانیل را به آن اضافه می کنیم و آنقدر هم می زنیم تا ترکیب شوند. این مخلوط ممکن است در نتیجه بافت های مختلف و ترکیب کره جامد منسجم به نظر برسد. نگران نباشید در آخر در صورت نیاز کناره ها را با لیسک می تراشیم و وسط کاسه جمع می کنیم و تا میزان لازم هم می زنیم.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد خشک و مواد تر(درست کردن مایه کیک)
مواد خشک الک شده را داخل مواد تر آماده شده می ریزیم، همزن را با سرعت کم روشن می کنیم و در همین حین، دو سوم پیمانه شیر و یک سوم پیمانه قهوه را به آرامی اضافه می کنیم و با سرعت کم هم می زنیم تا ترکیب شوند و سپس یک و یک چهارم پیمانه شکلات چیپسی را اضافه می کنیم و با همزن هم می زنیم تا مواد کاملا ترکیب شوند.
نکته: مطمئن شوید که کره در ته ظرف نباشد و همچنین آرد گلوله شده ای باقی نماند.
نکته: خمیر کمی غلیظ خواهد شد نران نباشید و درضمن مواد را بیش از حد مخلوط نکنید.

طرز تهیه کیک شکلاتی اسپرسو

مرحله پنجم: پختن کیک
مایه کیک را به طور مساوی در قالب های کیک می ریزیم و داخل فر می گذاریم و حدود 25 تا 28 دقیقه یا تا زمانی که کیک ها کاملا پخته شوند می پزیم. برای تست پخت، یک خلال دندان را در مرکز کیک فرو می کنیم اگر تمیز بیرون بیاید، تمام است.

مرحله ششم : خنک کردن کیک ها
قالب ها را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم کیک ها در قالب هایی که روی توری سیمی قرار داده شده اند به مدت 30 دقیقه خنک شوند. سپس با استفاده از یک چاقو دور تا دور لبه ها را آزاد می کنیم و سپس از قالب خارج می کنیم. اجازه می دهیم کیک ها کاملا خنک شوند و روی توری سیمی قرار می دهیم. کیک ها باید قبل از فیلینک و خامه کشی و مونتاژ کاملا خنک باشند.

مرحله هفتم: آماده کردن فراستینگ
در یک کاسه بزرگ دیگر با استفاده از همزن دستی یا برقی، یک و یک چهارم پیمانه کره و دو و یک دوم قاشق چای خوری پودر اسپرسو را با سرعت متوسط حدود دو دقیقه ​​هم می زنیم تا کرم رنگ شوند. حالا پنج پیمانه شکر قنادی، یک سوم پیمانه خامه یا شیر، دو قاشق چای خوری عصاره وانیل و یک هشتم قاشق چای خوری نمک را اضافه می کنیم و با سرعت کم به مدت 30 ثانیه هم می زنیم و سپس به سرعت بالا تغییر می دهیم و دو دقیقه دیگر هم می زنیم.
نکته:  بچشید و در صورت تمایل با پودر اسپرسو بیشتری هم بزنید تا مزه دار شود. ما معمولا یک چهارم قاشق چای خوری دیگر پودر اسپرسو برای طعم بیشتر اضافه می کنم. حدود چهار پیمانه فراستینگ حاصل می شود.
طرز تهیه کیک شکلاتی اسپرسو

مرحله هشتم: مونتاژ و تزئین کیک
اگر روی کیک‌ها گنبدی شکل است، با احتیاط از یک چاقوی دندانه‌دار بزرگ برای برش دادن یک لایه نازک از رویه‌ها استفاده می کنیم تا سطحی صاف ایجاد کنیم. یک لایه کیک را روی صفحه گردان کیک قرار می دهیم. به طور یکنواخت روی آن را با حدود سه چهارم فراستینگ می پوشانیم. ما از یک کاردک برای اینکار استفاده می کنیم. لایه دوم کیک را روی اولی قرار می دهیم و با حدود سه چهارم پیمانه فراستینگ سطح آن را می پوشانیم. لایه سوم را هم روی دومی قرار می دهیم و کناره ها و سطح آن را با باقیمانده فراستینگ می پوشانیم و در یک ظرف مناسب قرار می دهیم.

طرز تهیه کیک شکلاتی اسپرسو

مرحله نهم: برش زدن کیک
کیک را قبل از برش دادن به مدت 10 تا20 دقیقه در یخچال قرار می دهیم. این کار به کیک کمک می کند شکل خود را هنگام برش زدن حفظ کند.

مرحله آخر: سرو و نگهداری کیک
کیک تزئین شده را برش زده و به همراه یک فنجان چای یا قهوه سرو می کنیم و روی باقی مانده آن را هم محکم می پوشانیم و تا پنج روز در یخچال نگهداری می کنیم.

نکات کلیدی برای بهتر شدن دستور پخت
دستورالعمل‌های آماده کردن و انجماد: لایه‌های کیک را می‌توانید ازشب قبل بپزید، خنک کنید و محکم بپوشانید. به همین ترتیب، فراستینگ را می توان از قبل آماده کرد و روی آن را پوشاند و یک شب در یخچال قرار داد. وقتی آماده تزئین شد، اجازه دهید فراستینگ به مدت 15 دقیقه در دمای اتاق بماند تا کمی نرم شود، سپس آن را به مدت یک دقیقه با سرعت متوسط ​​ قبل از فراست کردن کیک بزنید. (در صورت نیاز مقداری شیر برای رقیق شدن فراستینگ اضافه کنید.) لایه های کیک بدون فراستینگ را می توان ۲ تا ۳ ماه منجمد کرد و یک شب در یخچال گذاشت و یخ زدایی کرد حتما قبل از تزئین و سرو به دمای اتاق برسانید.
آرد کیک: برای کسب بهترین نتیجه، اکیداً آرد کیک را توصیه می‌کنیم. می‌توانید آرد کیک را از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید
پودر اسپرسو: از پودر اسپرسو هم در مایه کیک و هم در فراستینگ استفاده کنید برای کسب بهترین نتیجه، به شدت توصیه می کنیم از پودر اسپرسو و قهوه سیاه در مایه کیک استفاده کنید. می توانید به جای پودر اسپرسو از قهوه فوری نیز استفاده کنید، اما به قهوه فوری بیشتری نیاز خواهید داشت زیرا غلیظ نیست. ما حداقل سه قاشق غذا خوری قهوه فوری را توصیه می کنیم.
سفیده تخم مرغ: سفیده تخم مرغ (بدون زرده) برای بافت کیک کلیدی است.
چیپس شکلاتی: برای جلوگیری از ته نشین شدن چیپس های شکلاتی در مایه کیک می توانید قبل از اضافه کردن آن ها به مایه، آن ها را با دو قاشق چای خوری آرد همه منظوره مخلوط کنید. اگر نمی‌توانید چیپس‌های شکلاتی کوچک را بگیرید، همان مقدار شکلات با اندازه معمولی را جایگزین کنید. اگر از شکلات با اندازه معمولی استفاده می کنید، ابتدا آن ها را خرد کنید سپس همانطور که گفته شد با دو قاشق چای خوری آرد بپوشانید بعد به مواد اضافه کنید یا اصلاً می توانید چیپس های شکلات را حذف کنید.
بدون کافئین: به راحتی می توانید قهوه بدون کافئین و پودر اسپرسو بدون کافئین یا قهوه فوری بدون کافئین را جایگزین کنید.
دمای اتاق: همه مواد در یخچال و قهوه داغ باید به دمای اتاق برسند تا مواد کیک به راحتی و یکنواختی با هم مخلوط شوند
مقدار مایه کیک و کیک با اندازه های دیگر: این دستور پخت شش پیمانه مایه کیک به دست می دهد که اگر برای اندازه ها و تبدیل های مختلف کیک به آن نیاز دارید مفید است. به دلیل بافت سبک و در عین حال مرطوب آن، این کیک به عنوان کیک لایه ای بهترین است. با این حال، اگر می خواهید آن را به عنوان یک کیک 9×13 اینچی امتحان کنید، به سادگی مایه کیک را در یک قالب چرب شده و کمی آرد پاشی شده 9×13 اینچی بریزید و به مدت 40 دقیقه یا تا زمانی که یک خلال دندان در مرکز آن فرو کرده و تمیز بیرون بیاید بپزید و با خیال راحت فراستینگ را نصف کنید. برای یک کیک 2 لایه، دو قالب کیک 9 اینچی را در مرحله 1 آماده کنید. مایه کیک را بین قالب ها تقسیم کرده و به مدت 30 دقیقه یا تا زمانی که کاملا پخته شوند، بپزید. ما در اینجا مقدار فراستینگ را کم نمی کنیم. برای کیک باندت، یک تابه باندت 10 پیمانه یا بزرگتر را به مقدار زیاد چرب و آردپاشی کنید. زمان دقیق پخت را نمی شود اعلام کرد(احتمالاً حدود یک ساعت)، اما از یک خلال دندان برای آزمایش پخت استفاده کنید. از همان دمای فر برای پخت کاپ کیک استفاده کنید، کپسول های کاپ کیک را تا دو سوم ظرفیت پر کنید و در دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) به مدت 19 تا 21 دقیقه بپزید. برای یک کیک 3 لایه 6 اینچی، سه قاشق چای خوری پودر اسپرسو را هنگام هم زدن کره و شکر اضافه کنید. یک چهارم پیمانه (60 میلی لیتر) شیر را با قهوه سیاه غلیظ جایگزین کنید و یک پیمانه (180 گرم) چیپس شکلات کوچک اضافه کنید. 2 تا 3 قاشق چای خوری پودر اسپرسو را به فراستینگ یا برای طعم دادن اضافه کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.