طرز تهیه کیک سه لایه شکلاتی

در این مطلب قصد داریم شما را با طرز تهیه یک مدل کیک شکلاتی خانگی آشنا کنیم، در ادامه همراه ما باشید.
يکشنبه، 18 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه کیک سه لایه شکلاتی

مواد لازم برای تهیه مایه کیک سه لایه شکلاتی

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره (الک شده) یک و سه چهارم پیمانه (219 گرم)
پودر کاکائو طبیعی شیرین نشده سه چهارم پیمانه (62 گرم)
شکر گرانول سفید یک و سه چهارم پیمانه (350 گرم)
جوش شیرین دو قاشق چای خوری
بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
نمک یک قاشق چای خوری
پودر اسپرسو (اختیاری) دو قاشق چای خوری
روغن گیاهی (یا روغن کانولا یا روغن نارگیل ذوب شده) یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر)
تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده دو عدد
عصاره وانیل خالص دو قاشق چای خوری
دوغ، به دمای اتاق رسیده یک پیمانه (240 میلی لیتر)
قهوه داغ تازه دم شده (معمولی یا بدون کافئین) یک پیمانه (240 میلی لیتر)


مواد لازم برای تهیه باترکریم شکلاتی

مواد غذایی مقدار
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک و یک چهارم پیمانه (290 گرم)
شکر شیرینی پزی سه و یک دوم پیمانه (420 گرم)
پودر کاکائو شیرین نشده (طبیعی یا هلندی) سه چهارم پیمانه (65 گرم)
خامه غلیظ (یا نصف و نیم یا شیر)، به دمای اتاق رسیده سه الی پنج قاشق غذا خوری (45-75 میلی لیتر)
نمک یک چهارم قاشق چای خوری
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری
اختیاری برای تزئین: شکلات چیپسی نیمه شیرین به مقدار لازم


طرز تهیه کیک سه لایه شکلاتی

کیک شکلاتی یکی از انواع کیک های پر طرفدار در جهان است که می توان به عنوان میان وعده یا عصرانه سرو کرد، اگر شما هم می خواهید برای پذیرایی از مهمانانتان یک دسر فوق العاه درست کنید، با را سخون همراه باشید تا با دستور پخت این کیک بی نظیر آشنا شوید.
برای تهیه این کیک در کل به چهار ساعت زمان نیاز داریم که سی دقیقه از آن برای آماده سازی مواد اولیه، بیست و پنج دقیقه برای پخت والباقی برای خنک کردن کیک و تزئین صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور در کل می توانیم برای دوازده نفر کیک آماده کنیم.

قبل از شروع آموزش لازم همین ابتدا دو نکته را متذکر شویم:
نکته: برای تهیه این کیک حتما مراحل آماده سازی پخت را با دقت بخوانید و طبق دستور پیش بروید.
نکته: برای تزئین این کیک از باترکریم و چیپس های شکلاتی خوشمزه استفاده می کنیم.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) روشن می کنیم تا گرم شود. سپس دو قالب کیک نه اینچی را چرب کرده و کف آن ها را با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس کاغذ روغنی را نیز چرب می کنیم.
نکته: کاغذ روغنی به کیک کمک می کند تا به راحتی از قالب جدا شود.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک
یک و سه چهارم پیمانه (219 گرم) آرد، سه چهارم پیمانه (62 گرم) پودر کاکائو، یک و سه چهارم پیمانه (350 گرم) شکر، دو قاشق چای خوری جوش شیرین، یک قاشق چای خوری بکینگ پودر، یک قاشق چای خوری نمک و دو قاشق چای خوری پودر اسپرسو (در صورت استفاده) را در یک کاسه بزرگ ریخته و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد تر
در یک کاسه بزرگ دیگر و با استفاده از یک همزن دستی یا برقی یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر) روغن، دو عدد تخم مرغ و دو قاشق چای خوری وانیل را با سرعت متوسط مخلوط می کنیم تا باهم ترکیب شوند. در ادامه یک پیمانه (240 میلی لیتر) دوغ را اضافه می کنیم و هم می زنیم تا یکدست شوند.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد تر با مواد خشک (درست کردن مایه کیک)
مواد خشک را الک کرده و به آرامی داخل مواد تر می ریزیم، در آخر هم یک پیمانه (240 میلی لیتر) قهوه داغ را اضافه می کنیم و با سرعت کم مواد را هم می زنیم تا کاملا یکدست شوند، توجه کنید که مایه کیک رقیق است.

طرز تهیه کیک سه لایه شکلاتی

مرحله پنجم: ریختن مایه کیک در قالب ها و پختن کیک
مایه کیک را به طور مساوی بین قالب ها تقسیم می کنیم و هر کدام را چند مرتبه روی سطح کار می کوبیم تا هوای اضافی آن ها خارج شود سپس داخا فر می گذاریم و به مدت 23 تا 26 دقیقه یا تا زمانی که خلال دندانی را در مرکز آن فرو کرده و تمیز بیرون بیاید می پزیم.
نکته: زمان پخت متفاوت است، بنابراین مراقب زمان خود باشید. کیک ها زمانی درست می شوند که خلال دندانی که در مرکز آن قرار داده شده تمیز بیرون بیاید.

(توجه: حتی اگر کیک ها کاملاً پخته شده باشند، بعد از خنک شدن ممکن است کمی در قسمت مرکز فرو رفتگی ایجاد شود و کمی مرطوب باشد. آن هم به این علت است که پودر کاکائو از نظر ساختاری به اندازه آرد همه منظوره قوی نیست و نمی تواند تمام رطوبت را جذب کند، پس کیک شکلاتی کمی مرطوب طبیعی است!)

مرحله ششم: خنک کردن کیک
بعد از اتمام کار قالب ها را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم کمی کیک ها داخل قالب ها بمانند و خنک شوند سپس آن ها را از قالب خارج کرده و روی توری سیمی می گذاریم تا بمانند و کاملا خنک شوند.

مرحله هفتم: آماده کردن باترکریم شکلاتی
در یک کاسه بزرگ و با یک همزن دستی یا برقی، یک و یک چهارم پیمانه (290 گرم) کره را با سرعت متوسط  حدود دو دقیقه ​​هم می زنیم تا کرم رنگ شود.  سپس سه و یک دوم پیمانه (420 گرم) شکر قنادی، سه چهارم پیمانه (65 گرم)  پودر کاکائو، سه قاشق غذا خوری (45-75 میلی لیتر) خامه غلیظ، یک چهارم قاشق چای خوری نمک و یک قاشق چای خوری عصاره وانیل را به کره اضافه می کنیم و با سرعت کم به مدت سی ثانیه هم می زنیم، بعد سرعت را افزایش می دهیم و یک دقیقه دیگر مواد را مخلوط می کنیم.
نکته: اگر فراستینگ خیلی رقیق بود یک چهارم پیمانه شکر یا پودر کاکائو قنادی به آن اضافه کنید و اگر فراست خیلی غلیظ بود یک الی دو قاشق غذ اخوری خامه اضافه کنید و هم بزنید. در آخر باتر کریم را مزه کنید، در صورت تمایل می توانید یک قاشق چای خوری دیگر نمک اضافه کنید.

طرز تهیه کیک سه لایه شکلاتی

مرحله هشتم: مونتاژ و تزئین کردن کیک
اولین کاری که در این مرحله باید انجام دهیم این است که اگر روی کیک ها گنبدی شکل است با استفاده از یک چاقوی دندانه دار یک لایه نازک از روی آن ها را برش می زنیم و سطح کیک ها را صاف می کنیم. (به این کار تراز کردن کیک ها گفته می شود.)
نکته: این لایه های نازک را کنار بگذارید و در آخر پودر کنید و روی کیک بریزید.

در ادامه یک لایه کیک را روی صفحه گردان قرار می دهیم و سطح آن را به طور یکنواخت با فراستینگ می پوشانیم. این کار را با لایه دوم نیز انجام می دهیم و الباقی فراستینگ را روی سطح و کناره های کیک می مالیم.
نکته: برای روکش زدن کیک از پالت استفاده کنید.
نکته: در صورت تمایل می توانید کیک را با چیپس شکلاتی تزئین کنید.
نکته: کیک را حداقل 30 تا 60 دقیقه قبل از برش زدن در یخچال قرار می دهیم. این کار به کیک کمک می کند تا شکل خود را هنگام برش زدن حفظ کند.

مرحله آخر سرو و: نگهداری کیک
کیک خامه کشی شده را به یک بشقاب مناسب منتقل می کنیم و به همراه یک فنجان چای یا قهوه سرو می کنیم و روی باقی مانده کیک را محکم می پوشانیم و می توانیم آن را تا پنج روز در یخچال قرار دهیم.

نکات پایانی برای بهتر شدن دستور پخت
دستورالعمل‌های آماده کردن و انجماد: کیک را طبق دستور آماده کنید، لایه‌های کیک پخته شده و خنک شده را محکم بپیچید و تا 2 روز در یخچال قرار دهید یا تا 3 ماه فریز کنید سپس به دمای اتاق برسانید طبق دستور پخت ادامه دهید. حتی می توانید فراستینگ شکلاتی را 2 تا 3 روز از قبل آماده کنید و روی آن را بپوشانید و در یخچال بگذارید، سپس قبل از پخش کردن روی کیک یا مونتاژ، آن را به دمای اتاق برسانید. کیک مونتاژ شده را می توان تا 3 ماه در فریزر گذاشت و برای یخ زدایی کافی است یک شب در یخچال بماند، سپس در صورت تمایل به دمای اتاق برسانید یا سرد سرو کنید.

کیک 3 لایه: این کیک را می توانید به صورت کیک 3 لایه نیز تهیه کنید. به ین ترتیب که مایه کیک را بین سه قالب کیک 8 یا 9 اینچی در تقسیم کنید و به مدت 22 تا 25 دقیقه یا تا زمانی که خلال دندانی را در مرکز کیک فرو کرده و تمیز بیرون بیاید بپزید. مقدار فراستینگ برای 3 لایه کیک هم کافی است.

پودر کاکائو: حتی الامکان از پودر کاکائو طبیعی در کیک استفاده کنید، نه هلندی. از آنجایی که در فراستینگ هیچ خمیر مایه ای وجود ندارد، می توانید از فرآیند طبیعی یا هلندی در باترکریم شکلاتی استفاده کنید.

دوغ: برای این دستور دوغ لازم است. لذا اگر به دوغ دسترسی ندارید طب دستور آن را در منزل تهیه کنید. دو قاشق چای خوری سرکه سفید یا آب لیمو را در یک پیمانه اندازه گیری مایع بریزید. سپس به اندازه کافی شیر کامل به دمای اتاق رسیده را به همان پیمانه اضافه کنید تا پر شود، آن را هم بزنید و بگذارید 5 دقیقه بماند. دوغ خانگی شما آماده است. به جای آن می توانید از شیرهای کم‌چرب هم استفاده کنید، اما در این صورت کیک مزه‌ای مرطوب یا غنی نخواهد داشت.)

نسخه خامه ترش: به جای آن می توانید از مخلوط خامه ترش و دوغ استفاده کنید و همچنین می تونید مقدار قهوه داغ را هم کاهش دهید. دوغ و قهوه داغ را به نصف پیمانه (120 میلی لیتر) کاهش دهید. سه چهارم پیمانه (180 گرم) خامه ترش پرچرب به دمای اتاق رسیده را با مواد مرطوب اضافه کنید. کیک که درست کردیم  و این کیک هر دو به طرز خارق العاده ای مرطوب هستند، اما نسخه خامه ترش، کمی سفت تر است.

مقدار مایه کیک: این دستور (و نسخه خامه ترش) حدود 6 پیمانه مایه کیک به دست می دهد که اگر برای اندازه ها و تبدیل های مختلف کیک به آن نیاز دارید مفید است.
چرا رسیدن اقلام یخچالی به دمای اتاق الزامی است؟ به خاطر اینکه مواد داخل مایه کی به راحتی باهم مخلوط شوند.

پودر اسپرسو/قهوه: پودر اسپرسو و قهوه طعم کیک را شبیه قهوه نمی کنند. در عوض، طعم شکلات را عمیق تر می کنند. ما استفاده از هر دو را به شدت توصیه می کنیم. در صورت تمایل می توانید به جای پودر اسپرسو از همان مقدار قهوه فوری (پودر) استفاده کنید. اگر قهوه مورد علاقه شما نیست، می توانید پودر اسپرسو را کنار بگذارید و از آب داغ اضافی یا چای داغ استفاده کنید.

باندت تابه: ما کیک باندت پنیر خامه ای شکلاتی خود را توصیه می کنیم اما بدون نیاز به پنیر خامه ای. دوغ را در این دستور به یک چهارم پیمانه کاهش دهید و خامه ترش را به یک پیمانه افزایش دهید.

قالب 9×13 اینچی: می توانید این کیک را در قالبی به ابعاد 9×13 اینچ بپزید. بادمای فر، حدود 35-40 دقیقه جهت پخت.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.