داشتن يا نداشتن گارانتي ، مسئله اين است

برخلاف جاهاي ديگر دنيا در ايران داشتن يا نداشتن گارانتي يک دستگاه يک نرم افزار يا خدمات ، خود به تنهايي مسئله بسيار پيچيده اي است . به اعتقاد برخي شايد گارانتي و خدمات پس ازفروش ، بيشتر يک سرويس لوکس و تشريفاتي باشد . برخي ممکن است اعتقادي به گارانتي نداشته و آن را صرفاً
شنبه، 17 مهر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
داشتن يا نداشتن گارانتي ، مسئله اين است

داشتن يا نداشتن گارانتي ، مسئله اين است
داشتن يا نداشتن گارانتي ، مسئله اين است


 






 
برخلاف جاهاي ديگر دنيا در ايران داشتن يا نداشتن گارانتي يک دستگاه يک نرم افزار يا خدمات ، خود به تنهايي مسئله بسيار پيچيده اي است . به اعتقاد برخي شايد گارانتي و خدمات پس ازفروش ، بيشتر يک سرويس لوکس و تشريفاتي باشد . برخي ممکن است اعتقادي به گارانتي نداشته و آن را صرفاً راهي براي دريافت پول بيشتر براي يک محصول ببينند ، اما گروهي هرگز نمي توانند کالاي بدون گارانتي و ضمانت خريداري کنند و به شدت به فلسفه گارانتي معتقدند .
اما واقعيت و فلسفه گارانتي چيست ؟ بهتر است قبل از ورود به بحث جديد کمي در مورد اين قضيه فکر کنيم . در گذشته اگر از يک بقالي جنسي را خريداري مي کرديد ، درپايان معامله وقتي کيفيت جنس خريداري شده را از بقال مي پرسيديد ، با ادعايي مبني بر پس گرفتن جنس درصورت نارضايتي مواجه مي شديد.بعد از مدتي اين منش جوانمردانه وارد فرنگ شد و پس از اندکي تغييرات با نام گارانتي به ايران بازگشت ، اما آيا اين واقعيت مسئله است ؟ به طور حتم چنين چيزي صحت ندارد ، گارانتي و خدمات پس از فروش ماهيتي بسيار پيچيده تر دارد .
ضمانت کارکرد صحيح يک دستگاه اطمينان خاطري است که از سوي سازنده براي مدت زمان مشخص ( با نامشخص مانند گارانتي مادام العمر ) به شما داده مي شود . اين ضمانت چه به شکل ساده آن که عملکرد صحيح کل مجموعه يا به اشکال پيچيده تر ( معمولاً در مجموعه هاي پيچيده نرم افزاري ) که عملکرد اجزاء يک مجموعه را تضمين مي کند ، باعث بالا رفتن حس اعتماد خريدار و در نهايت بالا رفتن ميزان رضايت از محصول خريداري شده ، خواهد شد . در نتيجه آمار فروش محصول بالا رفته و سود خوبي را نصيب سازنده ارائه دهنده محصول يا خدمات خواهد کرد .
اما اگر به شکل موشکافانه تري به اين مسئله نگاه کنيم ، متوجه نکات ريز و درشتي خواهيم شد که در مجموع تاثير به سزايي در ايجاد اعتماد يا عدم اعتماد به گارانتي و خدمات پس از فروش در جامعه خواهد داشت .
منشاء فلسفه گارانتي اعتماد است . با ارائه گارانتي از سوي توليد کننده اين حس به شما منتقل مي شود که مجموعه ارائه شده در مدت زمان اعلام شده بدون ايراد به کارکرد خود ادامه خواهد داد و اگر طي اين زمان دستگاه شما دچار مشکلاتي شود که نحوه ي عملکرد آن را مختل کند ، توسط توليد کننده بر طرف خواهد شد و به طبع براي شما هزينه اي در بر نخواهد داشت . ضمناً شما به کيفيت محصول نيزاعتماد پيدا خواهيد کرد . با توجه به اينکه توليد کننده محصول را براي مدت زمان مشخصي ضمانت خواهد کرد ، اين اطمينان خاطر با اين روش توسط توليد کننده به شما منتقل مي شود که شما ( در مواردي همچون خريد يک ماشين يا يک مجموعه گران قيمت و عظيم نرم افزاري ) نسبت به پرداخت پول حس بهتري داشته و با آرامش بيشتري خريد خود را انجام دهيد . پس از اين مقدمه نسبتاً طولاني به اصل مطلب خواهيم پرداخت . خدمات پس از فروش و گارانتي محصولات نوکيا از رويا تا واقعيت !
نوکيا برند ( نشان تجاري ) بسيار خوش نامي است که محصولات با کيفيتي توليد مي کند . کيفيت محصولات توليدي خود را همواره چک کرده و داراي يک نظام کنترلي دقيق براي تست کيفيت محصولات خود است . با اين وجود ، ممکن است در اثر کار کردن يک دستگاه در شرايط محيطي متفاوت ، مشکلات نرم افزاري و سخت افزاري براي آن به وجود آيد . مي خواهيم ببينيم که براي گوشي هاي نوکيا چه گارانتي هايي وجود دارد و کدام يک اصيل تر از بقيه است ؟
براي اين منظور سري به بازار موبايل علاء الدين و مرکز کامپيوتر پايتخت زده و به قصد خريد گوشي جوياي انواع گارانتي موجود شدم ! منظور انتخاب يک گوشي بود که هم داراي گارانتي بوده و هم قيمت پاييني داشته باشيد . روش کار هم بسيار ساده بود . پرس و جو از فروشندگان و تماس با مراکز امور مشتريان نوکيا .
براي گوشي هاي نوکيا چندين مدل گارانتي وجود دارد . اصلي و غير اصلي ! گارانتي هاي اصلي که مورد تاييد شرکت معظم نوکيا و داراي مراکز تعمير بسيار مجهز و همچنين پرسنل متخصص و دوره ديده نوکيا هستند . در قبال برگه گارانتي مسئول بوده و پاسخگوي تمام مشکلات شما هستند . براي پيدا کردن آدرس و مشخصات مراکز فروش مورد تاييد و خدمات پس از فروش آنها نيز مي توانيد به آدرس اينترنتي ذيل با شماره 23013-021 تماس بگيريد .
http://www.farsi.nokia.com/find-store
گوشي هاي نوکياي داراي گارانتي معتبر ، معمولاً با گوشي هاي داراي گارانتي متفرقه و همچنين بدون گارانتي اختلاف قيمت قابل توجهي دارند . به طور معمول گران تر بوده و همچنين داراي بسته بندي سالم هستند و گهگاه با خدمات يا قطعات اضافه مانند کارت حافظه ، امکان شرکت در قرعه کشي ، قاب اضافه و ... ارائه مي شوند .
نوکيا در ايران داراي چند نمايندگي اصلي است که در مجموع تحت عنوان گارانتي دوازده ماه شرکت نوکيا به خريداران سرويس مي دهند . اين نمايندگي هاي کشوري نوکيا به ترتيب IRATEL که قبلاً با نام IRANOKIA مي شناختيم و 12 يا همان گارانتي مشهور اتصالات هستند . هر دو اين گارانتي ها در قبال برگه مشهور به برگه ي گارانتي مسئول بوده و به نحو مطلوبي پاسخگو هستند . با خريد گوشي هاي نوکيا داراي يکي از اين دو گارانتي مطمئن خواهيد بود که در صورت بروز هر گونه مشکل به شما کمک شد تا در نهايت رضايت کامل از دستگاه خود استفاده کنيد . براي اطمينان بهتر است با مراکز خدمات پس از فروش و امور مشتريان هر کدام از اين دو گارانتي تماس بگيريد تا خود به اصل ماجرا پي ببريد .
اما بشنويد از گارانتي هاي متفرقه به نام هاي « گارانتي خودمون ، گارانتي شرکتي ، خدماتش جديده ، خودم واست تضمين ميدم ، گارانتي اصل ، خود نوکيا ، گفتن آزمايشي يه شيش ماهي کار کنين ببينيم چطوريه بعدش باهاتون قرار داد مي بنديم و ... » ! و همچنين گارانتي هايي که با استفاده از نام هاي گارانتي هاي اصلي اقدام به چاپ بر چسب يا حتي مهر کرده و با استفاده از شباهت اسمي موجود سعي در جلب نظر مخاطب دارند .
نکته ي مشترک در اغلب اين گارانتي ها نصب برنامه هاي جديد و آپديت شده به قيمت حدود بيست تاسي هزار تومان ، داشتن اغلب باتري هاي غير اصل ( که معمولاً هم شامل گارانتي نخواهد بود ) و جعبه هاي تغيير شکل داده و خدمات عجيب و غريب است . نکته ي ديگر طرز تلقي ارائه دهندگان اين نوع از گارانتي ها از گارانتي هاي اصلي نوکياست که به طور معمول با ديالوگ هايي شبيه به « گوشي که ديگه گارانتي نداره ، اونا پول اضافه مي گيرن ، شما تا حالا گوشيتون خراب شده بدين تعمير ؟ » يا نظاير اين جمله ها بيان مي شود . همچنين در صورتي که نياز به ارائه ي خدمات از سوي گارانتي دهنده داشته باشيد ، ممکن است در ازاي ارائه اين خدمات مبالغي پول از شما دريافت شود که منطقي به نظر نمي رسد .
کساني که گوشي هايي با گارانتي اصلي ارائه مي کنند بر اين نکته تاکيد دارند که براي نصب نرم افزارهاي اضافي نبايد پولي پرداخت و اکثراً استفاده از پکيچ هاي اصلي ارائه شده نرم افزار يا اينترنت را توصيه مي کنند . همچنين پرداخت هزينه اضافي بيشتر از اينکه يک پرداخت اضافي باشد ، به ازاي داشتن يک اطمينان خاطر، يک سرمايه گذاري است . در اين ميان شايد زيباترين تعبير يکي از فروشندگان بازار علاء الدين به کار برد که کارکرد اين پرداخت اضافه دقيقاً شبيه به پرداخت صورت حساب بيمه است . ممکن است در زماني که مصرف کننده در حال استفاده است ، هرگز مشکلي براي گوشي مورد نظر پيش نيايد ، اما اطمينان خاطري که به همراه مي آورد ، بسيار لذت بخش خواهد بود .
نکته ي ديگري که به چشم مي آيد ، برچسب هايي است که روي جعبه گوشي هاي داراي گارانتي اصلي زده شده است . متن نوشته شده روي اين برچسب به خريدار پيشنهاد مي کند که با برقراري تماس با شماره درج شده روي آن ، اصالت گوشي و ضمانت آن را چک کند .
در نهايت براي جمع بندي موضوع اين نکته را تاکيد مي کنم که اگر واقعاً قصد خريد گوشي با گارانتي داريد ، هرگز سراغ گارانتي هاي متفرقه و گمنام نرويد . هميشه محصول را با گارانتي تهيه کرده و به دوستانتان نيز توصيه کنيد که محصول با گارانتي خريداري کنند .
منبع:نشريه عصر شبکه ،شماره 88



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.