چگونه عفونت مجاری ادراری را تشخیص دهیم؟ [آپدیت 2023]✔️

ما در این مقاله هر آنچه باید در مورد بیماری های مجاری ادراری بدانید را به طور کامل شرح دادیم.
سه‌شنبه، 21 شهريور 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
چگونه عفونت مجاری ادراری را تشخیص دهیم؟ [آپدیت 2023]✔️
از شایع ترین عفونت ها در بدن انسان مخصوصا بانوان، می توان به عفونت مجاری ادراری اشاره کرد که این عفونت معمولا در هر قسمتی از دستگاه ادراری یعنی کلیه ها، حالب ها، مثانه و مجاری ادراری ایجاد می شوند.

این بیماری ها بیشتر توسط باکتری ها، قارچ ها و در مواردی نادر توسط ویروس ها ایجاد می شوند. معمولا در این نوع بیماری بانوان بیشتر از آقایان مبتلا می شوند و می توان گفت بروز این عفونت در مثانه می تواند بسیار دردناک و آزار دهنده باشد و در صورت سرایت آن به کلیه ها عواقب جدی ایجاد می شود.

برای گرفتن نتیجه بهتر پیشنهاد می شود بعد از بروز هر گونه از علائم این بیماری سریعا به بهترین دکتر مجاری ادراری در تهران مراجعه کرده و اقدام به درمان کنید.

ما در این مقاله هر آنچه باید در مورد بیماری های مجاری ادراری بدانید را به طور کامل شرح دادیم. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت جراحتو (jaraheto.net) مراجعه کنید و یا از سایت هایی نظیر پزشکا و جراحا کمک بگیرید.


انواع عفونت ادراری

بنا بر جدیدترین گفته های بهترین دکتر مجاری ادراری در ایران، شایع ترین عفونت مجاری ادراری که معمولا در خانم ها بیشتر رخ می دهد، و اکثرا مثانه و مجاری ادراری را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ اکثرا بسته به محل وقوع عفونت ادراری عناوین مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است که شامل موارد زیر هستند:

عفونت مجاری ادراری: مجاری ادراری بانوان نزدیک به واژن است و زمانی که باکتری های گوارشی از مقعد به مجاری ادراری گسترش پیدا کنند، عفونت های مقاربتی مانند تب خال، سوزاک، کلامیدیا و مایکوپلاسما می توانند باعث بروز عفونت مجاری ادراری شوند.

عفونت مثانه: اصلی ترین ترین علل بروز این بیماری وجود باکتری هایی از جمله باکتری اشرشیاکلی است. اگر فردی به عفونت مثانه مبتلا باشد، ممکن است تب اندک و فشار و گرفتگی در شکم و کمر را نیز احساس کند.

عفونت کلیه: اگر فردی به این بیماری مبتلا شود معمولا علائم درد قسمت فوقانی کمر و پهلو، تب شدید، لرز، خستگی و تغییرات ذهنی را تجربه می‌کند. جزو شرایط اورژانسی محسوب می‌ شود و در صورت مشکوک شدن به آن، باید فورا توسط پزشک ارزیابی شود.

علائم عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری یعنی عفونت در اندام های دستگاه ادراری که شامل مثانه و کلیه می شود. علائم آن هم بستگی به آن قسمت از دستگاه ادراری دارد که تحت تأثیر قرار گرفته است. در این قسمت از مقاله به ذکر تعدادی از علائم عفونت مجاری ادراری پرداخته ایم که باید با مراجعه به بهترین دکتر کلیه در تهران جهت تشخیص و درمان به موقع آن اقدام کنید:

ادرار کدر رنگ
ادرار خونی

درد لگن در زنان
ادراری که بوی تند دارد

افزایش فوریت ادرار
درد مقعدی در مردان

ادراری که شبیه کولا یا چای است
سوزش هم زمان با دفع ادرار

افزایش دفعات ادرار، علی رغم حجم کم آن


چگونگی تشخیص عفونت ادراری

در صورتی که با مشاهده علائم ذکر شده به عفونت مشکوک هستید، باید به پزشک متخصصد مراجعه کنید.

تست‌ها و راه های تشخیص عفونت های دستگاه ادراری عبارتند از:


بررسی نمونه ادرار:
آزمایش نمونه ادرار شفاف ترین نتیجه را می تواند داشته باشد در این آزمایش گلبول های سفید و گلبول های قرمز و یا باکتری ها در ادرار بررسی می شود. برای این که از آلودگی احتمالی نمونه ادرار جلوگیری شود، بهتر است ابتدا ناحیه تناسلی خود را با یک پد ضد عفونی‌ کننده تمیز کنید. سپس اجازه دهید کمی ادرار خارج شود و از وسط جریان، ادرار را جمع‌ آوری کنید.

 
چگونه عفونت مجاری ادراری را تشخیص دهیم؟ [آپدیت 2023]✔️


تصویر برداری از مجاری ادراری:
اگر دچار عفونت های مکرر می شوید و با روش های دیگر امکان تشخیص علل آن وجود ندارد؛ ممکن است پزشک در این زمان تصویر برداری سونوگرافی، سی‌ تی‌ اسکن یا MRI را تجویز کند.

استفاده از اسکوپ برای مشاهده داخل مثانه:
اگر عفونت ادراری مکرر دارید، ممکن است پزشک سیستوسکوپی را انجام دهد. طی این پروسه، از یک لوله بلند و نازک با یک لنز (سیستوسکوپ) برای دیدن داخل پیش آب‌ راه و مثانه استفاده می‌شود. در این روش، سیستوسکوپ در پیش آب‌ راه قرار داده می‌ شود و به مثانه فرستاده می‌ شود.

تصویر برداری پیلوگرام داخل وریدی:
این روش از روش های رایج تصویر برداری است که برای تشخیص عفونت های مجاری ادراری استفاده می شود. طی این پروسه تصویر برداری، ماده کنتراست درون رگ تزریق می‌شود و مجموعه‌ ای از تصاویر اشعه ایکس از کلیه‌ ها، حالب‌ها و مثانه گرفته می‌ شوند.

این تصاویر برای تشخیص هرگونه تومور، ناهنجاری، سنگ کلیه یا انسداد و بررسی گردش خون کلیوی استفاده می‌شوند. همچنین می‌ توان از این روش برای ارزیابی سایر بیماری‌ها یا بررسی گسترش سرطان مثانه به سایر نواحی دستگاه ادراری نیز استفاده کرد.


روش های پیشگیری از عفونت مجاری ادراری

موارد زیر می تواند از بروز عفونت مجاری ادراری پیشگیری کند:

آب و مایعات فراوان بنوشید. زیرا به رقیق تر شدن و دفع بیشتر ادرار کمک می‌کند. این کار کمک می کند قبل از بروز عفونت، باکتری ها با استفاده از ادرار از بدن خارج شوند.

استفاده از اسپری‌ های خوشبو کننده یا سایر محصولات زنانه مانند دوش واژینال و پودر در ناحیه تناسلی می‌ تواند مجاری ادرار را تحریک کند.

پس از مقاربت هر چه زودتر مثانه خود را خالی کنید. همچنین برای کمک به دفع بیشتر باکتری‌ ها، یک لیوان آب کامل بنوشید.

روش کنترل بارداری خود را تغییر دهید. دیافراگم‌ ها یا کاندوم‌ های دارای اسپرم‌ کش می‌ توانند در رشد باکتری‌ ها نقش داشته باشند.

در مورد خانم‌ ها بهتر است هنگام شست و شوی بدن خود پس از ادرار کردن و بعد از اجابت مزاج، از جلو به عقب این کار را انجام دهند تا باکتری‌های ناحیه مقعد به واژن و مجاری ادرار منتقل نشوند. سعی کنید بعد از هر بار شست و شو بدن خود را با یک دستمال نخی تمیز خشک کنید.

پزشک در زنان یائسه معمولا استفاده از استروژن موضعی یا واژینال را تجویز می کند و این می تواند روش خوبی برای پیشگیری از مبتلا شدن به عفونت ادراری باشد.
 
چگونه عفونت مجاری ادراری را تشخیص دهیم؟ [آپدیت 2023]✔️
 

کلام آخر

عفونت مجاری ادراری یک بیماری نسبتا شایع است که می‌ تواند شامل عفونت مثانه، عفونت مجاری ادرار، حالب و یا کلیه‌ ها باشند. شایع‌ ترین علت این بیماری باکتری‌ ها هستند، همچنین این بیماری می‌ تواند توسط ویروس‌ ها یا قارچ‌ ها هم ایجاد شوند.

حتی علائم خفیف باید در نظر گرفته شود، تحت درمان قرار گرفته شده و تحت نظارت قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که عفونت به طور کامل پاک سازی شده است. ما در این مقاله سعی کردیم مطالب مفیدی در رابطه با این موضوع در اختیار شما قرار دهیم.

از این که تا پایان مقاله همراه ما بودید از شما بسیار سپاس گزاریم. برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا داشتن هر گونه پیشنهاد یا انتقادی می توانید نظرات خود را از طریق سایت جراحتو (Jaraheto.net) با ما در میان بگذارید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.