کالری ماهی قزل آلا چقدر است؟ + ارزش غذایی

ماهی قزل آلا که نام دیگرش گُل ماهی می باشد جزو ماهی های سرد آبی بوده و در دسته ماهی های آزاد قرار می گیرد. ماهی قزل آلا بدنی فشرده دارد و باله دمی آن اندازه اش بزرگتر از ماهی های آزاد می باشد. ماهی قزل آلا دارای پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ بسیاری است و گونه های مختلف این ماهی در شمال اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام وجود دارند و در سراسر دنیا از آن اسفاده می شود. در مطلب زیر درباره ارزش غذایی، ویتامین ها، مواد معدنی و خواص این ماهی صحبت کرده ایم.
سه‌شنبه، 9 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری ماهی قزل آلا چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی ماهی قزل آلا در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 190 کیلوکالری
کربوهیدرات 0.00 گرم
پروتئین 26.63 گرم
چربی 8.47 گرم
آب 63.36 گرم
فیبر 0.00 گرم
قند 0.00 گرم
کلسترول 74.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در ماهی قزل آلا در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 19.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.00 میکروگرم
ویتامین K 0.00 میکروگرم
ویتامین C 0.50 میلی گرم
تیامین (B1) 0.43 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.42 میلی گرم
نیاسین (B3) 5.77 میلی گرم
کولین (B4) 0.00میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 2.24 میلی گرم
ویتامین B6 0.23 میلی گرم
فولات (B9) 15.00میکروگرم
ویتامین B12 7.49 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در ماهی قزل آلا در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 55.00 میلی گرم
آهن 1.92 میلی گرم
منیزیم 28.00 میلی گرم
فسفر 314.00 میلی گرم
پتاسیم 463.00 میلی گرم
سدیم 67.00 میلی گرم
روی 0.85 میلی گرم
مس 0.24 میلی گرم
منگنز 1.09 میلی گرم
سلنیم 16.20 میکروگرم
 

ماهی قزل آلا برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
منبع آهن
ماهی قزل آلا یک منبع تغذیه ای عالی از آهن می باشد و مصرف این ماهی می تواند آهن مورد نیاز بدن را تا حدود زیادی تامین کند و مانع از بروز عارضه کم خونی شود.. آهنی که در این ماهی وجود دارد بدن را در برابر میکروب ا محافظت کرده و توان مقبله با آن ها را در بدن افزاش میدهد. هم چنین آهن موجود در ماهی قزل آلا بسیار راحت هضم و جذب بدن میشود. 
 
منبع پتاسیم
یکی از مواد معدنی که وجودش در بدن بسیار  ضروری می باشد پتاسیم  است. پتاسیم در ماهی قزل آلا به وفور دیده می شود. سدیم و پتاسیم ترکیبات نمک خوراکی را تشکیل می دهند و اگر میزان پتاسیم به سدیم ۲ به ۱ باشد، مانع از فشار خون بالا می گردد. یکی دیگر از فواید پتاسیم برای بدن کمک به کاهش سکته و اختلالات کلیوی است.
 
اسید چرب امگا ۳
چربی امگا۳ یکی از چربی های مهم و بسیار موثر برای بدن است و در ماهی قزل آلا به مقدار بسیار زیاد دیده می شود. چربی امگا۳ در بدن تولید نمیشود و بدن متاسفانه توانایی ساخت آن را ندارد به همین خاطر حتما باید از مواد غذایی که مصرف می کنیم آن را دریافت کنیم. با توجه به این نکته بهتر است ماهی قزل آلا را در برنامه غذایی ماهانه خود قرار دهیم چرا که این ماهی میتواند نیاز بدن به چربی امگا3 را برطرف کند.
 
منبع پروتئین
ماهی قزل آلا میتواند جایگزین گوشت قرمز برای افرادی باشد که از مصرف گوشت قرمز خوددای میکنند. چرا که این ماهی دارای مقادیر بالای پروتئین است و میتواند پروتئین مورد نیاز بدن را به راحتی تامین کند. همن طور که میدانید پروتئین حتما باید در بدن به میزان لازم وجود داشته باشد به این علت که  برای عملکرد طبیعی بدن ضروری بوده چون پروتئین از عناصر تشکیل دهنده در ساختمان همه آنزیم ها می باشد.
 
غنی از فسفر
فسفر یکی  از مواد معدنی بسیار مهم بعد از کلسیم  در بدن است و در ماهی قزل آلا نیز به میزان زیادی وجود دارد. وجود فسفر و پتاسیم در کنار هم موجب حفظ استحکام استخوان ها و دندان ها در بدن میگردد. یکی دیگر از فواید مهم فسفر  در بدن دفع مواد زاید از بدن است که همین امر موجب سلامتی کیله ها می شود.
 
مفید برای بارداری
استفاده از ماهی قزل آلا برای زنان باردار بسیار توصیه میشود زیرا سطح IQ در کودک را بالا میبرد، هم چنین تکامل مغز و بینایی نوزاد شما، بیشتر مربوط به اسیدهای چرب سالمی است که در  ماهی قزل آلا وجود دارد. به علاوه مصرف ماهی از زایمان زودرس و وزن کم در هنگام تولد جلوگیری می کند.
 
منبع ویتامین های گروه B
یکی دیگر از ویتامین های مهمی که در ماهی قزل آلا بسیار دیده میشود ویتامین های گروه B است که نقش بسیار زیادی در تنظیم فعالیت سلول های عصبی و سلامت سیستم عصبی و سلامت سلول های پوستی دارند. ویتامین های گروه B مانع از بروز کم خونی در بدن می شوند یا آن را کاهش می دهند.
 
حفظ سلامت قلبی عروقی
یکی از دلایل بروز بیماری های قلبی عروقی میزان کلسترول بالا می باشد که شما میتوانید از افزایش آن با یک رژیم سام پیشگیری کنید. در کل غذاهای دریایی ارزش تغذیه ای زیادی دارند و ماهی ها دارای پروتئین زیاد، چربی کم و کلسترول خیلی کم و ویتامین ها و املاح متعدد می باشند. چربی که در ماهی قزل آلا وجود دارد از نوع اسیدهای چرب غیر اشباع بوده و مانع از لخته شدن و چسبیدن پلاکت ها به سطح داخلی عروق میشود و همین امر سبب سلامت قلبی عروقی در بدن میگردد.
 
درمان تیروئید
غذه تیروئید در قسمت جلویی گردن قرار گرفته و وظیفه آن ترشح دو هورمون است و این دو هورمون چگونگی مصرف و ذخیره انرژی را در بدن تنظیم میکنند. کمبود سلنیوم موجب بروز تیروئید شده و غذاهای دریایی مثل ماهی قزل آلا  یک منبع  تغذیه ای عالی از سلنیوم بوده و در درمان تیروئید بسیار تاثیر گذار هستند.
 
مفید برای کودکان
ماهی قزل آلا غنی از پروتئین ها می باشد که در دستگاه گوارش آدمی به راحتی هضم و جذب می گردد. هم چنین عنصر روی که در این ماهی وجود دارد برای رشد کودکان و تنظیم بلوغ جنسی نوجوانان بسیار مفید است. استفاده از ماهی قزل آلا در دوران رشد موجب پیشگیری از کوتاهی قد می شود و خطر ابتلا به بیماری آسم را کاهش میدهد. به علاوه خوردن ماهی قزل آلا میتواند موجب افزایش تمرکز و بهبود حافظه هم بشود.
 
بهبود افسردگی
افسردگی یکی از عارضه هایی است که امروزه بسیاری از مزدم دزگیر آن هستند. یکی از راه های پیشگیری از آن تغذیه مناسب است. افسردگی  سبب حس نا امیدی و درماندگی میشود و آدمی را در انجام کارهای روزمره با مشکل  روبرو میکند. ماهی به خاطر داشتن  مزایای بالای آنتی اکسیدانی خطر ابتلا به بیماری های روانی و روان پریشی را کاهش داده و خوردن ماهی قزل آلا یکی از موثرترین روش های کارآمد برای درمان افسردگی به حساب می آید.
 
مفید برای اختلال بیش فعالی
بیش فعالی حالتی می باشد که در آن کودک بیش از پیش فعال و پر جنب و جوش است و  همین امر سبب اذیت شدن خود کودک و اطرافیان وی می گردد. استفاده از ماهی قزل آلا  سبب کاهش وابستگی در کودکان مبتلا به اختلالات خلقی و مسائل مرتبط با رفتارهای ناهنجار نظیر اختلال بیش فعالی  در آنها میشود.
 
بهبود روند شناختی مغز
یکی از مواد غذایی که از ماهی به دست می آید روغن ماهی مکملی می باشد که از ماهی های چرب همانند قزل آلا و ساردین تولید می شود. اسیدچرب امگا ۳ ای که در این ماهی ها وجود دارد سبب بهبود عملکرد شناختی مغز را شده و موجب تقویت حافظه شده و از بروز آلزایمر در افراد مسن جلوگیری می کند.
 
مفید برای لاغری
همان طور که در قسمت بالا اشاره کردیم ماهی سرشار از امگا3 می باشد. ماهی ها یا هر منبع تغذیه ای دیگری که دارای چربی های امگا ۳ باشد میتوانددر روند لاغری به شما کمک شایانی بکند. اسیدهای چرب امگا ۳ نقش مهمی در از بین بردن سلول های چربی مضر دارند و سبب میگردند که این چربی ها  تبدیل به چربی های مفید در بدن شوند.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.