کالری کدو سبز چقدر است؟ + ارزش غذایی

کدو سبز از خانواده کدوهای تابستانی می باشد که اصلتشان به کشور آمریکا باز میگردد. کدو سبز سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌ های متعدد است و به همین خاطر سبب افزایش میزان سلامتی بدن میشود. بسیاری از افراد طعم و مزه کدو سبز را نمی پسندند. اگر شما در این دسته از افراد قرار دارید، حتما در این مطلب با ما همراه باشید و از خواص کدو سبز مطلع گردید شاید بعد از دانستن فواید شگفت‌ انگیز این ماده‌ی غذایی نظرتان عوض گردد.
سه‌شنبه، 16 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری کدو سبز چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی کدو سبز در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 17 کیلوکالری
کربوهیدرات 3.11 گرم
پروتئین 1.21 گرم
چربی 0.32 گرم
آب 94.79 گرم
فیبر 1.00 گرم
قند 2.50 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در شلغم کدو سبز در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 10.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.12 میلی گرم
ویتامین K 4.30 میکروگرم
ویتامین C 17.90 میلی گرم
تیامین (B1) 0.05 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.09 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.45 میلی گرم
کولین (B4) 9.50میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.20 میلی گرم
ویتامین B6 0.16 میلی گرم
فولات (B9) 24.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در کدو سبز در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 16.00 میلی گرم
آهن 0.37 میلی گرم
منیزیم 18.00 میلی گرم
فسفر 38.00 میلی گرم
پتاسیم 261.00 میلی گرم
سدیم 8.00 میلی گرم
روی 0.32 میلی گرم
مس 0.05 میلی گرم
منگنز 0.18 میلی گرم
سلنیم 0.20 میکروگرم
 

کدو سبز برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
مفید برای کاهش وزن
کدو سبز نشاسته‌ ی خیلی پایینی دارد و این به معنی وجود کربوهیدرات کم و فیبر زیادی در کدو سبز می باشد. کدو سبز از این طریق به سیر کردن شما و پیشگیری از پرخوری به شما کمک می‌ کند. یکی دیگر از عواملی که سبب میشود کدو شما ر تا مدت زیدی سیر نگه دارد وجود آب فراوان در آن است. کدو سبز دارای شاخص گلیسمی پایینی می باشد. با افزایش مصرف میوه‌ ها و سبزیجات و مواد غذایی کم‌ چرب میتونید وزن خودتان را به صورت اصولی پایین بیاورید. مواد غذایی که دارای فیبر بالایی هستند،  احتیاج به جویدن زیادی دارند که همین امر از  پرخوری در مدت زمان کوتاه جلوگیری میکند.
 
مفید در افزایش سلامت قلب
یکی از رژیم های غذایی لاغری که کدو یک عامل مهم در آن محسوب میشود رژیم غذایی دش (DASH) می باشد. رژیم غذایی دش از راه کاهش فشار خون بالا سلامت قلب را تضمین میکند. کدو سبز حاوی کلسترول، سدیم و چربی پایینی می باشد و به حفظ تعادل کربوهیدرات کمک می‌ کند که این امر برای حفظ سلامت بهینه‌ ی قلب از اهمیت ویژه ای برخوردار  می باشد. یکی دیگر از خواصی که کدو سبز  را برای قلب مفید میکند وجود فیبر بالا در آن است. مصرف بالای فیبر با کم شدن خطر ابتلا به سکته، فشار خون بالا و بیماری قلبی مرتبط می باشد. افزون بر این کدو سبز سرشار از فولات است. طبق یک تحقیق چینی مصرف فولات احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش میدهد. کدو سبز به جز نود مغذی که نام بردیم سرشار از  پتاسیم و منیزیم می باشد و به همین خاطر یک منبع تغذیه ای عالی برای قلب به شمار می آید. همان طور که می دانید نبود و کاهش پتاسیم و منیزیم می‌ تواند  منجر به نارسایی قلبی گردد. یکی دیگر از مواد مغذی که در کدو سبز به وفور دیده میشود ریبوفلاون است که  جزو ویتامین های ب کمپلکس محسوب میگردد و وظیفه آن تولید انرژی  برای بدن می باشد. در یک مطالعه مشخص گردید سطح ریبوفلاون در بدن کودکانی که به بیماری قلبی مبتلا هستند، بسیار پایین بوده است. همین موضوع نشان دهنده ارتباط بین میزان ریبوفلاون و سلامت قلب می باشد.
 
مفید در بهبود سلامت چشم‌ ها
یکی دیگر از فواید کدو سبز بهبود سلامت چشم‌ ها می باشد. کدو سبز یک منبع تغذیه ای عالی برای چشم‌ ها به حساب می آید. کدو غنی از دو آنتی‌ اکسیدان لوتئین و زیگزانتین است که مانع از بیماری تباهی لکه‌ ی زرد میشوند. این بیماری یکی از عارضه های  ناشی از بالا رفتن سن می باشد که آدمی را درگیر میکند. همان طور که میدانید برخی از بیماری‌ های چشمی خطرناک همانند آب سیاه چشم یا گلوکوما و بیماری تباهی لکه‌ ی زرد هیچ گونه علائم هشدار دهنده‌ ای ندارند. در نتیجه بهتر است با مصرف مواد غذایی مفید برای چشم از بروز این بیماری ها پیشگیری کنید. افرون بر این کدو سبز سرشار از ویتامین A  می باشد. این ویتامین یکی از ویتامین های ضروری برای سلامت چشم ها محسوب میگردد.
 
مفید در کنترل دیابت
کدو سبز  یکی از مواد غذایی مقوی برای افراد مبتلا به دیابت به حساب می آید. کدو به خاطر داشتن مقدار خیلی کمی نشاسته می‌تواند شما تا مدت زیادی سیر نگر دارد و از این طریق به درمان دیابت کمک کند. همان طور که قبلا اشاره کردیم کدو سبز غنی از فیبر غذایی بالایی می باشد. فیبر  توانایی به تاخیر انداختن جذب گلوکز در بدن را دارد و از این رو مفید برای افراد دیابتی نوع 2 می باشد. طبق یک مطالعه علمی در آلمان اثبات گردید که فیبر نامحلول در پیشگیری از دیابت نوع ۲ نقش بسزایی دارد. کدو سبز یک منبع تغذیه ای عالی از فیبر نامحلول می باشد. یک تحقیق دیگر مشخص کرد که فیبر نامحلول خطر ابتلا به دیابت را بسیار پایین می آورد. مصرف بالای فیبر ارتباط مستقیمی با کاهش احتمال ابتلا به سندرم متابولیک دارد که یکی از عوامل موثر در ایجاد دیابت محسوب می‌ گردد.
 
مفید در  کاهش کلسترول خون 
کاهش سطح کلسترول خون یکی دیگر از فواید کدو سبز  محسوب میگردد. کدو سبز یکی از  مواد غذایی می باشد که عاری از کلسترول است. در نتیجه مناسب کسانی است که به دنبال پایین آوردن سطح کلسترول خون خود می باشند. این افراد با قرار دادن  کدو سبز  در رژیم غذایی خود  میتوانند به طور چشمگیری سطح کلسترول خود را کاهش دهند. اثبات گردیده که فیبر محلول مانع از جذب کلسترول در بدن میشود. این موضوع به کم شدن کلسترول بد یا LDL کمک  زیادی می‌ کند.
 
مفید در درمان آسم
کدو سبز به خاطر داشتن مقادیر بالای  ویتامین C  و مس میتواند نقش بسزایی در درمان آسم داشته باشد. هم چنین کدو سبز با داشتن خواص ضدالتهابی نیز در درمان آسم نقش بسزایی دارد.
 
مفید در محافظت از بدن در برابر سرطان روده‌ ی بزرگ
کدو سبز یکی از مواد غذایی می باشد که سرشار از فیبر است. همان طور که میدانید فیبر یکی از مواد مغذی و مهم در بهبود عملکرد سیستم گوارشی و سلامت آن به حساب می آید. کدو به خاطر داشتن فیبر نقش مهمی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ دارد.فیبر  با جذب آب اضافی روده‌ ی بزرگ میتواند در پیشگیری از سرطان روده‌ی بزرگ مفید باشد.
 
مفید در بهبود فرآیند هضم
همان طور که در قسمت بالا اشاره کردیم کدو سبز غنی از فیبر است. کدو هم دارای فیبر محلول و هم داری فیبر نامحلول می باشد. فیبر نامحلول سرعت حرکت آب در دستگاه گوارش را افزایش میدهد و این امر سبب کاهش مدت زمان تماس مواد مضر با دیواره های روده میگردد. برای دریافت فیبر فقط به خوردن کدو سبز اکتفا نکنید و مواد غذایی دیگر را به همراه آن به برنامه غذایی خود اضافه کنید.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.