کالری جو دوسر پرک چقدر است؟ + ارزش غذایی

یکی از غلات پر مصرف در سراسر دنیا که پای ثابت برنامه های رژیمی می باشد جو دوسر پرک است. جو دوسر یک ماده غذایی پر خاصیت است که بیشتر در وعده‌ ی صبحانه استفاده می شود. اگر شما هم قصد کاهش وزن دارید حتما جودوسر پرک را در لیست برنامه غذایی خود قرار دهید که تاثیر بسیاری در روند کاهش وزن دارد. این جو علاوه بر مزیت اشاره شده دارای مزایای دیگری نیز هست ک در مطلب زیر درباره آن ها صحبت کرده ایم.
سه‌شنبه، 16 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری جو دوسر پرک چقدر است؟ + ارزش غذایی


ارزش غذایی جو دوسر پرک در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 352 کیلوکالری
کربوهیدرات 77.72 گرم
پروتئین 9.91 گرم
چربی 1.16 گرم
آب 10.09 گرم
فیبر 15.60 گرم
قند 0.80 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در جو دوسر پرک در 100 گرم

ویتامین 100  گرم
ویتامین A 1.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.02 میلی گرم
ویتامین K 2.20 میکروگرم
ویتامین C 0.00 میلی گرم
تیامین (B1) 0.19 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.11 میلی گرم
نیاسین (B3) 4.60 میلی گرم
کولین (B4) 37.80میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.28 میلی گرم
ویتامین B6 0.26 میلی گرم
فولات (B9) 23.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در جو دوسر پرک در 100 گرم

ماده معدنی 100  گرم
کلسیم 29.00 میلی گرم
آهن 2.50 میلی گرم
منیزیم 79.00 میلی گرم
فسفر 221.00 میلی گرم
پتاسیم 280.00 میلی گرم
سدیم 9.00 میلی گرم
روی 2.13 میلی گرم
مس 0.42 میلی گرم
منگنز 1.32 میلی گرم
سلنیم 37.70 میکروگرم
 

جو دوسر پرک برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
سلامت قلب را افزایش می‌ دهد
جو دوسر دارای نوعی فیبر پر قدرت به اسم بتاگلوکان می باشد که به کم کردن میزان سطح کلسترول خون کمک زیادی می‌ کند. بتاگلوکان جزو مهم ترین ترین فیبر های محلولی است که در  جو دوسر دیده میشود و عملکرد آن در بدن به این صورت است که  بدون  تاثیر بر روی سطح کلسترول خوب، میزان کلسترول بد را پایین می آورد. جو دوسر حاوی آنتی‌ اکسیدان‌ هایی که به همراه ویتامین C از اکسید شدن کلسترول بد یا همان LDL جلوگیری می‌کنند. اکسید شدن کلسترول بد احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش میدهد. سبوسی که در این جو وجود دارد دارای ویتامین E می باشد که این ویتامین مزایای زیادی برای سلامت قلب دارد. طبق یک مطالعه ثابت گردید  که جو دوسر یا سبوس آن می‌ توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را کاهش دهند. سبوس جو دوسر از راه مسدود کردن جذب برخی از ترکیبات مضر  می‌ تواند به سلامت قلب کمک شایانی بکند.
 
به درمان دیابت کمک می‌ کند
جو دوسر  به خاطر داشتن شاخص گلیسمی پایین و فیبر زیاد به تنظیم سطح قند خون کمک بسیاری می‌ کند. هم چنین جو دوسر به خاطر اینکه سرشار از فیبر می باشد، به‌ آرامی هضم می‌ گردد. مواد غذایی که هضم آنها سریع می باشد،  سبب افزایش سطح قند خون شوند و مدیریت قند خون را دشوار کنند. جو دوسر از طریق غلیظ‌ تر کردن محتویات معده سرعت هضم خود را پایین آورده و موجب مدیریت قند خون در بدن میشود.
 
به تسکین یبوست کمک می‌ کند
جو دوسر به خاطر اینکه سرشار از فیبر است، می‌ تواند در تسکین یبوست مفید واقع گردد. طبق تحقیقات غلاتی همانند جو دوسر سبب افزایش وزن مدفوع شده و از این راه یبوست را درمان می‌ کند. هم چنین این ماده‌ ی غذایی می‌ تواند از شما در مقابل سرطان کولورکتال محافظت کند. طبق نتایج به دست آمده جو دوسر یبوست و زیست‌ فراهمی ویتامین B12 را در بزرگسالان بهبود می بخشد. جو دوسر غنی از فیبر نامحلول بوده که برای سلامت روده بسیار ضروری و مهم است. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که بعضی از افرادبا خوردن جو دوسر دچار یبوست می شوند و علت آن این است که جو دوسر می‌ تواند در برخی از موارد سبب گاز روده‌ شود. پس سعی کنید در مصرف این جو زیاده روی نکنید.
 
به مبارزه با سرطان کمک می‌ کند
جو دوسر به خاطر داشتن آنتی‌ اکسیدان‌ های فراوان میتواند نقش بسزایی در پیشگیری از بیماری سرطان داشته باشد. هم چنین فیبر موجود در جو دوسر هم مانع از ابتلا به سرطان‌ های رکتال و روده‌ ی بزرگ می شود. طبق نتایج پزشکی مصروف روزانه یک کاسه جو دو سر  پرک خطر ابتلا به سرطان را تا 20 درصد کاهش می دهد.
 
به درمان فشار خون بالا کمک می‌ کند
یکی دیگر از فواید جودو سر پرک درمان فشار خون بالا می باشد. طبق گزارشات علمی مصرف این نوع غلات فشار خون سیتولیک و دیاستولیک را پایین می آورد. این جو نه تنها میزان سطح فشار خون را کاهش می دهد، بلکه می‌ تواند احتمال ابتلا به بیماری قلبی را هم تا ۲۲ درصد کم کند. برای بهره مندی از این خاصیت جو دوسر آن را به صورت  ارگانیک یا پخته شده مصرف کنید.
اگر از عارضه فشارخون بالا رنج می برید حتما مصرف این جو را در لیست غذایی خود قرار دهید تا از اثرات آن برای کاهش فشار خون شگفت زده گردید. افزون بر این ها جو دوسر میزان سطح هورمون استرس به نام کورتیزول را پایین می آورد و میزان سروتونین را افزایش می‌ دهد. این امر سبب ایجاد احساس آرامش می‌ شود. همه این موارد در کاهش فشار خون را موثر هستند.
 
سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌ کند
یکی از ویتامین های اساسی در تقویت سیستم ایمنی بتاگلوکان می باشد که در جودوسر پرک به وفور وجود دارد.  خیلی از سلول‌ های ایمنی در بدن دارای گیرنده‌ هایی می باشند که وظیفه آن ها جذب بتاگلوکان می باشد. این امر به عملکرد گلبول‌ های سفید خون و محافظت از شما در برابر بیماری‌ ها کمک می‌ کند. جو دوسر سرشار از سلنیوم و زینک  یا روی است که هر دو در مبارزه با عفونت‌ ها بسیار موثر هستند. از مزایای بتاگلوکان افزایش سرعت فرآیند بهبودی در بدن و اثر بخشی آنتی‌ بیوتیک‌ ها  در انسان‌ ها را میتوان نام برد. طبق نتایج  استفاده از بتاگلوکان بعد از ورزش، سبب تقویت سیستم ایمنی بدن میشود.
 
علائم یائسگی را تسکین می‌ دهد
از مزایای مصرف فیبر در دوران یائسگی میتوان به تسکین و کاهش کج‌ خلقی و زودرنجی در فرد اشاره کرد. جو دوسر به خاطر داشتن مقادیر بالای فیبر میتواند در این زمینه برای شما معجزه کند.
 
سلامت استخوان‌ها را افزایش می‌ دهد
جو دوسر دارای مواد معدنی مهم برای سلامت استخوان‌ ها می باشد. این نوع غلات سرشار از ترکیبی به نام سیلیکون هستند که در شکل‌ گیری و حفظ استخوان‌ها نقش بسزایی  ایفا میکنند. سیلیکون به درمان پوکی استخوان در زنانی کمک می‌ کند که در دوران پس از یائسگی قرار گرفته اند.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.