آیا ورزش سنگین برای کودکان مضر است؟

ورزش‌ کردن میتواند به کودکان و نوجوانان کمک کند تا انرژی زیادی که دارند را به صورت درست تخلیه کنند، اندام بهتری داشته باشند و تشویق گردند تا در سال‌ های آینده از زندگی خود عادت‌ های سالمی را در پیش بگیرند. اما این نکته را نباید فراموش کرد که هر چیزی اگر بیش از اندازه باشد نتیجه عکس دارد. ورزش نیز از این قضیه مستثنی نمی باشد. ورزش بیش از اندازه برای کودکان و نوجوانان پیامدهای جدی دارد و سبب لطمه وارد شدن به سلامت جسم و روان آنها می گردد.
پنجشنبه، 25 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
آیا ورزش سنگین برای کودکان مضر است؟

ورزش زیاد برای بچه‌ ها یعنی چه؟

طبق نتایجی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ ها به دست آورده کودکان ۶ سال و بالاتر می‌ توانند در روز ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند. بچه‌ ها هم مانند افراد بزرگسال احتیاج به تعادل بین سه نوع ورزش دارند تا در بهترین وضعیت سلامت خود قرا بگیرند:

1. فعالیت های هوازی همانند دوچرخه‌ سواری، اسکیت برد یا رقص

2. تمرینات تقویت عضلات نظیر وزنه زدن، ژیمناستیک یا کوهنوردی

3. تمرینات استقامتی ماند پرش یا دو

برای مشخص شدن بهترین ورزش و فعالیت باید سن، علاقه مندی و وضعیت جسمانی هر کودک را مد نظر گرفت و با توجه به این سه مورد بهترین ورزش را برای کودک انتخاب کرد. همچنین به این نکته، خوب توجه کنید که فرزند شما به ورزش چه واکنشی نشان می‌ دهد. به عنوان نمونه یک کودک سالم و پر جنب‌ و جوش تا وقتی که احساس شادی و سلامتی می‌ کند می‌تواند حتی بیشتر از یک ساعت در روز نیز فعالیت بدنی و ورزش داشته باشد. اما وظیفه والدین و مربی‌ ها و پزشکان این است که مراقب کودک باشند تا اگر چیزی اشتباه بود زود متوجه آن شوند و مانع از فعالیت بیشتر کودک گردند. در این زمینه باید حتی مراقب بچه‌ های بزرگ‌ تر  هم بود که در انواع ورزش‌ ها شرکت می‌ کنند یا فعالیت‌ های شدید ورزشی را انتخاب میکنند چرا که  بیشتر ممکن است دچار مشکلات مرتبط با فعالیت‌ های زیاد و سنگین شوند. نشانه هایی که میتواند به شما در این زمینه کمک کند و شما زودتر متوجه مشکل کودک و نوجوان شوید شامل: کودک سعی در پنهان‌ کردن یک آسیب دارد و یا مراقب قسمتی از بدن خود است که در آن ناحیه درد دارد، هم چنین کم شدن سطح فعالیت یا تغییر خلق‌ و خو و رفتار کودک هم میتواند جزو این نشانه ها باشد.
 

چه چیزی موجب ورزش بیش از اندازه برای بچه‌ ها می‌ شود؟

انجام ورزش برای کودکان و نوجوانان می‌ تواند بسیار شدید و رقابتی گردد. بسیاری از کودکان هم‌ زمان چند فعالیت ورزشی انجام می‌ دهند که می‌ تواند سبب خستگی و بی‌ رمقی و مشغله‌ های زیاد در آنها شود. برخی از کودکان از همان سنین کودکی ورزشی را آغاز می‌ کنند و تا سال‌ ها بعد نیز همان ورزش را ادامه می‌ دهند. اگر کودک بدون استراحت و تغییر تمرکز به ورزش ادامه دهد می‌ تواند دچار آسیب فیزیکی و استرس هیجانی و روانی و حتی دل‌ زدگی گردد. بعضی اوقات اطرافیان و بزرگترها از کودکانی که در فعالیت‌ های ورزشی سنگینانجام می دهند انتظار دارند به مراحل بسیار بالاتری نسبت به سن خود دست پیدا کنند. ورزش‌ های بسیار رقابتی می‌ تواند موجب وسواسی شدن کودکان نسبت به وزن و عملکرد ورزشی‌ شان شود  که عواقب خوبی برای آنها در پی نخواد داشت.
 

علائم ورزش بیش از حد چیست؟

در ورزش کودکان حتما باید نسبت به علائم ورزش بیش ار اندازه آنها دقت بسیار داشته باشید. اگر کودک به صورت ناگهانی علاقه خود را نسبت به ورزشی که انجام میدهد ناگهان از دست دهد و دیگر لذتی از آن نمی‌ برد به احتمال زیاد از آن ورزش خسته و دل‌ زده شده است. از دیگر علائم ورزش زیاد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1. خستگی و بی‌ رمقی (فیزیکی و هیجانی)

2. ضعف سیستم ایمنی بدن

3. ناتوانی در ریکاوری بعد از تمرین

4. آسیب‌ هایی مانند تاندونیت و پارگی رباط

5. کم‌ خوابی

6. افسردگی
 

عوارض ورزش بیش از اندازه برای کودکان

 
خستگی بدنی و عضلانی
یکی از عوارضی که عموما دامن گیر کودکان و نوجوانان در تمرینات ورزشی میشودخستگی بدنی و درد عضلانی می باشد. کودکان وقتی تمرینات سنگین ورزشی یا تمرین بسیار با وزنه انجام میدهند به احتمال زیاد دچار خستگی عضلانی میگردند. طبق تحقیقات علمی عضلات یک نوجوان ۱۴ تا ۱۶ساله به اندازه عضلات یک فرد بزرگسال قوی و کامل نشده و همین امر موجب می‌شود که نوجوان بیشتر در معرض خستگی بدنی و درد عضلانی قرار بگیرد.
 
عدم تعادل در تغذیه
یکی از شرایط تمرینات سنگین ورزشی تغذیه درست و مناسب می باشد. کودک و نوجوانی که تمرینات ورزشی انجام میدهند نیازمند تغذیه درست و مناسب هستند ولی متاسفانه این مورد در بیشتر مواقع توسط کودکان و نوجوانان نادیده گرفته میشود. بیشتر بچه ها بجای یک تغذیه درست و مناسب بعد از تمرین به سراغ خوراکی های ناسالم رفته و سبب آسیب رسیدن به بدن خود میشوند. این امر در بشتر مواقع سبب میشود در آینده این بچه ها دچار مشکلاتی در سلامتی بدن خود شوند. پس اهمیت تغذیه را نادیده نگیرید.
 
آسیب‌ های جدی
زمانی که یک کودک یا نوجوان عضو یک باشگاه ورزشی و بدنسازی می‌ شود، روال کار به این صورت است که هر دفعه تمرینات سخت تر از دفعات قبل شود. اما افراد کم سن و سال گاهی در این زمینه دچار زیاده روی میگردند و موجب آسیب رسیدن به بدن خود میشوند. استفاده از دستگاه‌ های پیچیده و دمبل‌ های سنگین و تجهیزات ورزشی سنگین احتیاج به دقت و مراقبت زیادی دارد و تمرین با آنها باید بسیار با دقت انجام گردد و استفاده نادرست از آنها می‌ تواند موجب پارگی رباط، پارگی بافت و حتی شکستگی لگن یا زانو در فرد شود.
 
اختلال بدریخت‌ انگاری
یکی دیگر از عوارض مهمی که در بین کودکان و نوجوانان بسیار شایع می باشد اختلال بدریخت‌ انگاری است. این اختلال نوعی اختلال خود بیمار انگاری است که فرد نقص یا کمبود خاصی در خود می یابد که سبب میشود فرد احساس ناکافی بودن در خود کند. نوجوانان بسیار بیشتر از افراد دیگر دچار این اختلال می‌ شوند و وقتی احساس میکنند دوستان و دیگر نوجوانان اندامی بهتر از  اندام آنها دارند خود را ناقص تصور می‌ کنند و همین امر سبب تضعیف روحیه و بیشتر کردن تمرینات میشود که عواقب خوبی برای این نوجوانان ندارد.

آسیب به قلب
همان طور که میدانید هر امری بیش از اندازه انجام گردد نتیجه عکس دارد. در ورزش هم باید به این نکته توجه کرد. فعالیت ورزشی بیش از حد به خصوص فعالیت های هوازی میتوانند سبب آسیب به قلب و سلامت آن شوند.  نوجوانان و جوانان بیشتر اوقات ناخودآگاه این موضوع را نادیده می‌ گیرند و بیش از اندازه تمرین می‌ کنند که  همین امر می‌ تواند سبب تهدید سلامت قلبشان گردد؛ در نتیجه لازم است نوجوانان را در این زمینه راهنمایی کنید و از انجام چنین تمریناتی آنها منع کنید. اگر میخواهید کودک و نوجوان شما به صورت اصولی ورزش کند حتما در انتخاب مربی او دقت کنید.
 

چگونه می‌توانید جلوی ورزش بیش از حد کودک را بگیرید؟

یکی از راه هایی که میتوان جلوی ورزش بیش از اندازه کودک و نوجوان را بگیرید این است که تفاوت میزان سالم ورزش و ورزش بیش از اندازه را بدانید. این نکته ار نیز به یاد داشته باشید که بچه‌ ها باید برنامه متعادلی داشته باشند که شامل سه  تمرین هوازی و قدرتی و استقامتی باشد. اگر یک ورزش به تنهایی انجام شود می‌ تواند سبب آسیب به بدن گردد. یکی دیگر از وظایف والدین در این زمینه این است که باید بچه‌ ها را به بازی‌ های آزاد و متنوع تشویق کنند تا بین فعالیت‌ های بچه‌ ها و ورزش‌ هایی که انجام میدهند تعادل برقرار شود. هم چنین پدر و مادر باید وضعیت فیزیکی و هیجانی کودک را نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار دهند. براساس گفته کارشناسان یک قانون کلی وجود دارد اینکه بچه‌ها نباید بیشتر از یک ساعت در هفته به‌ ازای هر سال از سن خود یک رشته ورزشی انجام دهد. طبق توصیه متخصصان بچه‌ ها باید حداقل یک روز در هفته حتما استراحت کنند تا بدن آنها ریکاوری و ترمیم گردد.
 

جمع بندی

ورزش از سنین پایین میتواند به آدمی کمک کند که هم فیزیک خوبی داشته باشد و هم به سلامت روحی و جسمانی خوبی دست پیدا کند. اما ورزش برای کودکان باید زیر نظر مربی و والدین انجام گیرد  چرا که بچه ها ممکن است در سنین پایین با تمرینات زیاد و بیش از اندازه به بدن خود صدمه بزنند. طبق گفته های بالا نتیجه میگیریم که ورزش سنگین و بیش از اندازه برای کودکان نه تنها مناسب نیست بلکه خطرات جبران ناپذیری نیز برای آنها دارد.


منبع: راسخون


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.