11 روش موثر و کاربردی برای خواباندن کودک

حفظ سلامتی کودک و داشتن خواب منظم در کودک یک ضرورت است. حتی اگر کودک اظهار نماید که خسته نیست ، اما والدین می توانند با استفاده از روشهای خلاقانه ای برای خواباندن کودک استفاده نمایند. در این مقاله به بیان یازده تکنیک مهم برای خواباندن کودک پرداخته شده است که بهتر است والدین از این روشهای استفاده نمایند.
يکشنبه، 28 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
11 روش موثر و کاربردی برای خواباندن کودک

11 روش موثر و کاربردی برای خواباندن کودک

1. استفاده از چراغ های کم نور

خواباندن کودک نباید در موقعیتی استرس زا باشد. هرچه به زمان خواب کودک نزدیک می شوید ،بهتر است فعالیت ها را آرام تر کنید، محیط را کم نور تر نمایید و سکوت بیشتری در فضا حکم فرما شود.

هر استرسی در محیط خانه سبب آزاد شدن هورمون کورتیزول در بدن کودک می شود که هورمونی است که باعث بیدار ماندن آنها می شود.با کم نور کردن چراغ ها و برقراری آرامش ، شرایط را برای خواب کودک آرام ، راحت و آماده کنید تا در نهایت کودک با تمایل خود به رختخواب برود.
 

2. استفاده از اسانس اسطوخودوس

یکی از موثرترین روشها برای به خواباندن کودک استفاده رایحه ها برای اثر گذاری بر مغز است. اسانس اسطوخودوس یکی از بهترین روش های درمان بی خوابی طبیعی است. با قرار دادن اسطوخودوس در یک دیفیوزر، این رایحه را در خانه پخش می کنید. این امر به همراه نور کم کودک را در خواب عمیقی فرو می برد.
 

3. برنامه منظم قبل از خواب

برای نوزادان، کودکان نوپا و کودکان پیش دبستانی ، داشتن یک برنامه منظم قبل از خواب برای کمک به خواب رفتن کودک توصیه می شود. لازم نیست یک برنامه و روال پیچیده باشد. حمام یا داستان قبل از خواب جزو کارهای مفید و تاثیر گذار است.

این روال، هرچه باشد، به مغز علامت دهد که زمان آرامش و خواب رسیده است. با عادت کردن کودک به این روال ، بدن کودک هرچه به زمان خواب نزدیک می شود با انجام این کارها بیشتر احساس خواب می کند. این روال به شما کمک می کند کودک را به راحتی بخوابانید .
 

4. زمان خواب مشخص

کودک زیر 11 سال هر شب به 11 ساعت خواب نیاز دارد.البته مانند بزرگسالان ، میزان واقعی خواب کودک می تواند بسیار متفاوت باشد. توجه کنید که رفتار خواب کودک شما چگونه است؟ بهتر است به کودک خود عادت دهید که هر شب در یک ساعت مشخص به خواب برود و در هر شرایطی این ساعت خواب را به صورت یک استاندارد برای او درنظر بگیرید و اجرا نمایید.
 

5. زمان استاندارد بیدار شدن را تنظیم کنید

همانطور که برای زمان خوابیدن کودک ساعت خاصی را تعیین می کنید، برای بیدار شدن فرزندتان نیز ساعت مشخصی را تعیین کنید. هر روز صبح، کودک را در همان ساعت از خواب بیدار کنید.
در آخر هفته ها می توانید بگذارید کودک کمی بیشتر بخوابند اما نه خیلی بیشتر از ساعت مقرر. خواب زیاد می تواند الگوی خواب کودک را کاملاً از حالت منظم دور کند. به یاد داشته باشید، هرچه مدت خواب بیشتری در روز داشته باشند، خوابیدن در شب دشوارتر خواهد بود.
 

6. علل ترس از خواب را برطرف کنید

اگر دلیلی وجود دارد که کودک شما به خواب نمی رود و از چیزی ترسیده است ، هرگز ترس کودک را در این شرایط نادیده نگیرید. بی اهمیتی به این ترس ها ممکن است در حال حاضر راحت به نظر برسد اما این یک اشتباه بزرگ است. اگر فکر می کنید ممکن است کودکی از چیزی ترسیده باشد، در این مورد با او صحبت کنید. به کودک اطمینان دهید که در کنار او هستید تا او بخوابد.

در صورت نیاز، برای آنها یک چراغ شبانه، یک اسباب بازی یا کالایی خریداری کنید که به آنها اجازه دهد احساس محافظت و امنیت بیشتری کنند. کودک باید در خواب احساس امنیت و محافظت کند.

وقتی به هر دلیلی این اتفاق نمی افتد، ممکن است مشکلات روحی و روانی کوتاه مدت و بلند مدت برای کودک بوجود آید. گاهی بهتر است از یک مشاور برای یافتن علل اصلی این مشکلات استفاده نمایید.
 

7. دمای کمی سردتر اتاق خواب

بدن ما در حین خواب به دما حساس است. وقتی می خوابیم ، دمای داخلی بدن ما کمی افت می کند. این امر به داشتن خواب راحت تر کمک می کند. وقتی اتاق را کمی سردتر می کنید، فقط یک یا دو درجه، این دما کودک را تشویق می کند که راحت تر بخوابد. در این شرایط کودکان تمایل بیشتری برای ماندن در زیر پتو و گرم شدن احساس می کنند و این تغییر دما به آنها کمک می کند تا به خواب روند.
 

8- تلویزیون، صفحه نمایش و عوامل تحریک بصری را خاموش کنید

حدود یک یا دو ساعت قبل از خواب ، تلویزیون را خاموش کرده و صفحه های مانیتور و موبایل را خاموش کنید. نور ساطع شده از کامپیوتر و تلویزیون می تواند در تولید ملاتونین اختلال ایجاد کند. این امر می تواند کودک را بیشتر از زمان دلخواه بیدار نگه دارد. قطعا شما می خواهید کودک در ساعت خواب خود احساس خواب آلودگی داشته باشند پس بهتر است صفحه نمایش پر نور را از او دور کنید.
 

9. اتاق خواب را به فضایی بدون مانیتور تبدیل کنید

اتاق خواب باید کاملاً مخصوص خواب شب باشد. این به معنای دور نگه داشتن تلویزیون ، صفحه نمایش و رایانه از آن مکان است. زمان خواب باید اتاق خواب کاملاً تاریک باشد.
وجود هر مانیتوری در اتاق کودک به معنای این است که فرزند شما به صورت مداوم مشغول آن خواهد بود و در این شرایط کودک کمتر تمایل به خوابیدن یا احساس خستگی نشان می دهد.
طولی نمی کشد که ساعت 1 بامداد است و کودک همچنان در صفحه نمایش خیره شده است. به منظور خواباندن کودک، اتاق خواب را به منطقه ای بدون مانیتور تبدیل کنید.
 

10. داستان های قبل از خواب

یک راه خوب برای آرامش بخشیدن به کودک در پایان روز خواندن کتا ب داستان است. این کار می تواند با کتابی انجام شود که برای کودک جالب باشد. البته گاهی خواندن داستان شفاهی توسط والدین نیز کاری تاثیر گذار است.
 

11. رعایت سکوت

بعد از اینکه کودک شما به رختخواب می رود، مسئولیت والدین حفظ آرامش در خانه به عهده والدین است. شما باید ساکت تر از حالت عادی خود باشید. این به این معنی است که باید صدای تلویزیون را کم یا خاموش نگه دارید.

از شستن و به هم زدن ظرفها خودداری کنید. صدای موسیقی را کم نمایید. اگر فضای خانه ساکت باشد و شرایط کلی دیگر برای به خواب رفتن کودک آماده باشد، کودک احساس نمی کند که کار دیگری غیر از خواب وجود دارد. بنابراین رعایت سکوت روش خوبی برای خواباندن کودک است.

11 روش موثر و کاربردی برای خواباندن کودک
 

چند نکته برای خواب راحت کودک

تعیین میزان خواب مورد نیاز

شما برای اینکه بتوانید بچه های خود را بخوابانید باید نیازهای روزانه خواب آنها را بشناسید. بسته به اینکه کودک شما چند ساله است، به میزان متفاوتی از خواب نیاز دارد. اگر کودک شما 5 سال یا کمتر سن دارد، میزان خواب توصیه شده روزانه بر اساس این سن عبارتند از:
نوزادان 0 تا 2 ماهه به 10.5 تا 18 ساعت در روز خواب نیاز دارند.
نوزادان 2 ماهه تا 12 ماهه به 14 تا 15 ساعت در روز خواب نیاز دارند.
 

زمان خواب کودک را تعیین کنید

زمان خواب ثابتی را برای کودک تنظیم کنید. این زمان خواب ثابت باید شامل یک روال معمول باشد. تعیین زمان خواب به کودک شما کمک می کند تا تنظیم چرخه خواب او منظم شود و بدون شیر خوردن به خواب برود.
برای تنظیم زمان خواب نوزاد، چرت روزانه، شیر خوردن و سن او را در نظر بگیرید.
نگران تنظیم زمان خواب نوزدتان در دو ماه اول نباشید.
زمان خواب معقولی را برای خود و کودکتان تعیین کنید.
 

کودک را قبل از خواب آرام کنید

اکثر نوزادان زمان نیاز دارند تا برای خوابیدن آماده شوند. آرامش دادن، به کودک کمک می کند تا آرام شود و بخوابد، به خصوص بدون شیر دادن.
حداقل دو ساعت قبل از خواب کودک خود را برای خواباندن آماده کنید.
هر گونه صدای بلند را خنثی کنید.
نورهای اطراف اتاق کودکتان را کم کنید. این کار به او میفهماند که وقت خواب است.
با کودک خود صحبت کنید و پشت او را مالش دهید تا آرام شود و در صورت بداخلاقی او را نوازش کنید.
 

تغذیه شبانه را کاهش دهید

در حدود سه ماهگی، تعداد شیر خوردن های شبانه کودک خود را کاهش دهید. این در نهایت می تواند به راه های خواباندن کودک بدون شیر دادن کمک کند.
اگر نوزادتان گریه می‌کند، ببیند آیا دوباره به خواب می‌رود یا نه. به او پستانک بدهید، که ممکن است او را بدون شیر دادن آرام کند.
 

قبل از خواب نوزاد را سیر کنید

دادن شیر به نوزاد قبل از خوابیدن او را از بیدار شدن در طول شب باز می دارد. او را از خواب بیدار کنید و بگذارید چند جرعه بنوشد، هرچند سیر باشد.
شیر خوردن اضافی باعث می شود که کودک تان کمی بیشتر بخوابد.
توجه داشته باشید که این راهکار خواباندن نوزاد می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و کودک شما خواب زده شود. اگر این اتفاق افتاد، از سیر کردن او در زمان خواب خودداری کنید و در آخرین نوبت شیردهی کمی بیشتر به او شیر بدهید.
 

برای خواباندن کودک برنامه روتین داشته باشید

روش های خواباندن کودک تبدیل به یک برنامه منظم کنید. برنامه ای شامل حمام کردن، خواندن داستان، آواز خواندن، یا گوش دادن به موسیقی آرام بخش می تواند به خواباندن نوزاد شما کمک کند.
برای کمک به آرامش کودکتان برای او کتاب بخوانید یا برای او لالایی بخوانید.
برای افزایش آرامش کودک، او را حمام گرم و ماساژ دهید.
 

محیط مناسبی برای خواب کودک تعیین کنید

اتاقی برای خواب کودک خود ایجاد کنید که باعث آرامش او شود. تنظیم دمای بهینه، کاهش سر و صدا، و خاموش کردن نور می‌تواند به خوابیدن و خواباندن کودک کمک کند.
دمای اتاق را بین 65 و 75 درجه فارنهایت (18.3 تا 23.8 درجه سانتیگراد) تنظیم کنید.
هر چیزی را که ممکن است خواب کودک را به هم بریزد از اتاق کودک خود بردارید، مانند وسایل الکترونیکی.
از لامپ های با نور ملایم استفاده کنید. نورهای به رنگ غیر محرک مانند قرمز می تواند به خواباندن کودک شما کمک می کند.
 

در پایان

اصلی ترین و حیاتی ترین بخش در زندگی کودکان و نوزادان، خواب آنان است. برای نوزادان و کودکان، خواب نقش اصلی را در رشد و تکامل دهن و جسم کودک دارد، و بدون آن دچار بیماری های ذهنی و جسمی متفاوتی می شوند.
امیدواریم با کمک این مقاله توانسته باشیم شما را در خواباندن کودک خود بیشتر راهنمایی کرده باشیم.
 

منابع

https://safirearamesh.com
https://psychology.avije.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
play_arrow
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
play_arrow
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
play_arrow
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
play_arrow
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
play_arrow
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
play_arrow
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
play_arrow
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
play_arrow
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
play_arrow
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
play_arrow
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا
play_arrow
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا