طراحی پوستر وان یکاد سوره‌ قلم به خط کوفی مشرقی

خط کوفی شرقی دارای تنوع زیادی است. یکی از ویژگی‌­های خط کوفی شرقی، تنوع پهنا و نازکی حروف است، خوانای بهتر، نرم و سیال بودن حروف، ایجاد نقطه جهت خوانایی بهتر، که در مقایسه با کوفی اولیه جالب توجه است. و ما سعی کرده‌ایم با این خط زیبا طراحی پوستر آیات مبارکه وان‌یکاد را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
يکشنبه، 1 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
گردآورنده : ابوالفضل رنجبران
موارد بیشتر برای شما
طراحی پوستر وان یکاد سوره‌ قلم به خط کوفی مشرقی
طراحی پوستر وان یکاد سوره‌ قلم به خط کوفی مشرقی
کتابت وان یکاد سوره‌ قلم با خط کوفی مشرقی

موضوعات: طراحی پوستر، آیه نگاری، آیات ۵۱ و ۵۲ «سوره قلم» وان یکاد

تکنیک‌ اجرا: دستی و دیجیتال

شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک

طراح: ابوالفضل رنجبران

زمان خلق اثر: 1390

نوع خط: کوفی به سبک مشرقی

توضیحات: در قرن سوم هجری قمری که با قرن نهم میلادی منطبق است، دو قسم کوفی شرقی و غربی در خط کوفی پدید آمد. این خطوط که حاصل تمایلات مورّب در خط بودند، نرم‌تر و پویاتر از کوفی راست گوشه هستند. خط کوفی شرقی، اواخر قرن چهارم قمری توسط خطاطان دوران عباسی گسترش یافت .این شیوه، خفی­تر و ظریف­تر از کوفی اولیه است؛ حرکات روان و آزادانه‌­تری دارد و به تدریج تحت تأثیر خوانایی خط نسخ قرار گرفته است. با این حال، خط کوفی شرقی تا ابتدای قرن هفتم هجری قمری/ سیزدهم میلادی در ایران برای نوشتن قرآن به کار می­‌رفت و خطاطان برای آراستن سرلوحة مذهّب سوره­‌ها از آن استفاده می کردند.
محققین هنر خوشنویسی در منابع، عناوین متعددی برای خط کوفی شرقی به کار برده‌­اند و «سبک عباسی نوین»، «بدیع» و «شکسته قوسی» برای این سبک مورد استفاده قرار گرفته است. لازم به ذکر است که خط کوفی شرقی دارای تنوع زیادی است. یکی از ویژگی‌­های خط کوفی شرقی، تنوع پهنا و نازکی حروف است که در مقایسه با کوفی ساده جالب توجه است، بدین گونه که حروف دارای قوت و ضعف هستند. استفاده از حرکات مثلثی و زاویه­‌دار از دیگر ویژگی­‌های این شیوه به شمار می‌­آید. در این شیوه برخی از حروف مورب­‌تر شده و به خط نسخ نزدیک شده و برخی هم‌چنان، ویژگی­‌های کوفی ساده را داراست. ضمنا نسبت به خط کوفی ساده از خوانایی بیشتری برخوردار است.

متن و معنی آیه وان یکاد
وَإِن یکادُ الَّذِینَ کفَرُ‌وا لَیزْلِقُونَک بِأَبْصَارِ‌هِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکرَ‌ وَیقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ ﴿۵۱﴾ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکرٌ‌ لِّلْعَالَمِینَ ﴿۵۲﴾ و آنان که کافر شدند، چون قرآن را شنیدند چیزی نمانده بود که تو را چشم بزنند، و می‌گفتند: او واقعاً دیوانه‌ای است. ﴿۵۱﴾ و حال آنکه [قرآن‌] جز تذکاری برای جهانیان نیست.﴿۵۲﴾

آیه و ان یکاد به زبان انگلیسی
In the name of God the Merciful
And the Unbelievers would almost trip
thee up with their eye
when they hear the
message; and they say: "Surely he is possessed!"
But it is nothing less than a Message to all the worlds



© کلیه حقوق متعلق به صاحب اثر و پرتال فرهنگی راسخون است. استفاده از مطالب و آثار فقط با ذکر منبع بلامانع است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.