موضوعات: طراحی پوستر، آیه نگاری، سوره زمر، آیه 9
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1390
نوع خط: ثلث
نزول: این آیه درباره امیرالمؤمنین على علیهالسلام نازل شده است. عروة بن الزبیر گوید: یکى از تابعین از انس بن مالک نقل نماید که گفت: این آیه درباره على علیهالسلام نازل شده است و من هنگام مغرب بود که نزد وى آمدم دیدم مشغول نماز است و به همان حالت میبود تا این که فجر صادق طلوع نمود سپس تجدید وضوء کرد و به طرف مسجد رفت و با مردم نماز صبح را اداء نمود و به تعقیب نماز صبح ادامه داد تا آفتاب طالع گردید سپس به قضاوت و رسیدن به امور و کارهاى مردم پرداخت تا این که ظهر شد.(تفسیر على بن ابراهیم از خاصه)
متن آیه و ترجمه:
أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّیْلِ ساجِداً وَ قائِماً یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ یَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ
آیا (چنین کسى بهتر است یا) آن کس که در طول شب در حال سجده و قیام به اطاعت مشغول است (و) از آخرت مىترسد و به رحمت پروردگارش امید دارد؟ بگو: «آیا کسانى که مىدانند و کسانى که نمىدانند یکسانند؟» تنها خردمندان متذکّر مىشوند (و پند مىپذیرند).
پیامها، تفسیر نور (محسن قرائتی)
1- شب بهترین بستر عبادت است. «قانِتٌ آناءَ اللَّیْلِ»
2- نشانهى علم، عبودیّت است. ساجِداً وَ قائِماً ... الَّذِینَ یَعْلَمُونَ (علم و عبادت باید با هم باشند. آرى شب زنده داران عابد و آخرت جویان امیدوار به رحمت الهى عالمان واقعى هستند. قانِتٌ آناءَ اللَّیْلِ ... یَحْذَرُ الْآخِرَةَ ... یَعْلَمُونَ
3- عبادتى ارزش دارد که تداوم داشته باشد. ( «ساجِداً وَ قائِماً» به صورت اسم فاعل آمده که نشانه استمرار است).
4- مردان خدا، هم از آخرت بیم دارند و هم به رحمت الهى امیدوارند. «یَحْذَرُ، یَرْجُوا»
5- ترس ما به خاطر عمل خود ماست «یَحْذَرُ الْآخِرَةَ» ولى امید ما به فضل و رحمت اوست. «یَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ»
6- یکى از روشهاى تربیت، مقایسه خوبىها و بدىها و خوبان و بدان است. «أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ»، «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ»
7- پند پذیرى نشانه عقل سلیم است. «إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ»
© کلیه حقوق متعلق به صاحب اثر و پرتال فرهنگی راسخون است. استفاده از مطالب و آثار فقط با ذکر منبع بلامانع است.
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1390
نوع خط: ثلث
نزول: این آیه درباره امیرالمؤمنین على علیهالسلام نازل شده است. عروة بن الزبیر گوید: یکى از تابعین از انس بن مالک نقل نماید که گفت: این آیه درباره على علیهالسلام نازل شده است و من هنگام مغرب بود که نزد وى آمدم دیدم مشغول نماز است و به همان حالت میبود تا این که فجر صادق طلوع نمود سپس تجدید وضوء کرد و به طرف مسجد رفت و با مردم نماز صبح را اداء نمود و به تعقیب نماز صبح ادامه داد تا آفتاب طالع گردید سپس به قضاوت و رسیدن به امور و کارهاى مردم پرداخت تا این که ظهر شد.(تفسیر على بن ابراهیم از خاصه)
متن آیه و ترجمه:
أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّیْلِ ساجِداً وَ قائِماً یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ یَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ
آیا (چنین کسى بهتر است یا) آن کس که در طول شب در حال سجده و قیام به اطاعت مشغول است (و) از آخرت مىترسد و به رحمت پروردگارش امید دارد؟ بگو: «آیا کسانى که مىدانند و کسانى که نمىدانند یکسانند؟» تنها خردمندان متذکّر مىشوند (و پند مىپذیرند).
پیامها، تفسیر نور (محسن قرائتی)
1- شب بهترین بستر عبادت است. «قانِتٌ آناءَ اللَّیْلِ»
2- نشانهى علم، عبودیّت است. ساجِداً وَ قائِماً ... الَّذِینَ یَعْلَمُونَ (علم و عبادت باید با هم باشند. آرى شب زنده داران عابد و آخرت جویان امیدوار به رحمت الهى عالمان واقعى هستند. قانِتٌ آناءَ اللَّیْلِ ... یَحْذَرُ الْآخِرَةَ ... یَعْلَمُونَ
3- عبادتى ارزش دارد که تداوم داشته باشد. ( «ساجِداً وَ قائِماً» به صورت اسم فاعل آمده که نشانه استمرار است).
4- مردان خدا، هم از آخرت بیم دارند و هم به رحمت الهى امیدوارند. «یَحْذَرُ، یَرْجُوا»
5- ترس ما به خاطر عمل خود ماست «یَحْذَرُ الْآخِرَةَ» ولى امید ما به فضل و رحمت اوست. «یَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ»
6- یکى از روشهاى تربیت، مقایسه خوبىها و بدىها و خوبان و بدان است. «أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ»، «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ»
7- پند پذیرى نشانه عقل سلیم است. «إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ»
© کلیه حقوق متعلق به صاحب اثر و پرتال فرهنگی راسخون است. استفاده از مطالب و آثار فقط با ذکر منبع بلامانع است.