پتشیا (لکه های قرمز کوچک زیر پوست)

پتشی نوعی هماتوم شامل لکه های ریز ناشی از خونریزی در نواحی زیر پوست یا غشاهای مخاطی محسوب‌ می‌ شود. این نقاط بنفش، قرمز یا قهوه‌ ای رنگ برآمده نیستند و معمولا خارش ندارند. گفتنی است که‌ مشکلات سلامتی متعددی می توانند باعث پتشی شوند و در این میان برخی از آنها کاملا جدی هستند. بنابراین اگر مبتلا به پتشی هستید که به سرعت گسترش می‌ یابد و یا همراه لکه های مذکور علائم دیگری نیز وجود دارد، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
2 ساعت و 13 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
پتشیا (لکه های قرمز کوچک زیر پوست)

علت ابتلا به بیماری پتشی چیست؟

علل متعددی می‌توانند در بروز پتشی نقش داشته باشند که از مهم‌ترین آن‌‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
فشار خون بالا
فشار خون بالا می‌تواند باعث ضعیف شدن دیواره مویرگ‌ها و افزایش شکنندگی آنها شود و در نتیجه خطر خونریزی و پتشی را افزایش دهد.
 
بارداری
برخی از زنان در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش حجم خون، دچار پتشی می‌شوند.
 
کمبود ویتامین C
کمبود شدید ویتامین C می‌تواند با ضعیف شدن دیواره مویرگ‌ها و افزایش خطر خونریزی همراه باشد.
 
سرطان خون
برخی از انواع سرطان خون، مانند لوسمی، می‌توانند با افزایش تعداد سلول‌های خونی غیرطبیعی در مغز استخوان، منجر به لخته شدن غیرطبیعی خون و خونریزی‌های مویرگی و پتشی شوند.
 
لوپوس
این بیماری خودایمنی به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند و باعث التهاب و آسیب به عروق خونی می‌شود. این امر گاهی منجر به خونریزی مویرگی و پتشی می‌شود.
 
آرتریت روماتوئید
این بیماری التهابی مزمن، مفاصل را درگیر می‌کند و می‌تواند به التهاب عروق خونی و خونریزی زیرپوستی منجر شود.
 
داروهای ضد انعقاد
داروهایی مانند وارفارین و هپارین که برای رقیق کردن خون و جلوگیری از لخته شدن آن تجویز می‌شوند، می‌توانند خطر خونریزی و پتشی را افزایش دهند.
 
داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی
داروهایی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن با کاهش عملکرد پلاکت‌ها، ممکن است به خونریزی و ایجاد پتشی منجر شوند.
 
آنتی‌ بیوتیک‌ ها
برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، به خصوص پنی‌سیلین، می‌توانند با ایجاد واکنش‌های آلرژیک، لخته‌های خونی کوچک و پتشی را به همراه داشته باشند.
 
عفونت‌ های باکتریایی
عفونت‌هایی مانند مننژیت، اندوکاردیت و تب مالت گاهی با ایجاد لخته‌های خونی کوچک در مویرگ‌ها و خونریزی زیرپوستی، پتشی را به همراه خواهد بود.
 
عفونت‌ های ویروسی
عفونت‌های ویروسی مانند سیتومگالوویروس، تب دنگی و اچ‌آی‌وی نیز می‌توانند با تضعیف سیستم ایمنی و افزایش شکنندگی مویرگ‌ها، به پتشی منجر شوند.
 
کاهش پلاکت خون
پلاکت‌ها سلول‌های خونی مسئول لخته شدن خون هستند. کاهش تعداد پلاکت‌ها (کمتر از ۱۵۰,۰۰۰ در میکرولیتر) ممکن است منجر به خونریزی‌های مویرگی و ایجاد پتشی شود.
 
اختلالات عملکرد پلاکت
حتی در سطوح طبیعی پلاکت، نقص در عملکرد آنها می‌تواند به خونریزی و پتشی منجر شود. بیماری‌های مانند بیماری فون ویلبراند و ترومبوآستنی از این دسته هستند.
 
اختلالات انعقادی
هموفیلی و بیماری ون ویلیبراند، نمونه‌هایی از اختلالات انعقادی هستند که قادر است با پتشی تظاهر یابند. در این بیماری‌ها، فرآیند انعقاد خون به درستی انجام نمی‌شود و خونریزی‌های مویرگی رخ می‌دهد.
 

انواع پتشی

بیماری پتشی در نواحی که فشار هیدرواستاتیک بیشتر است، زیادتر دیده می‌شود. از مهم‌ترین نواحی داشتی می‌توانیم به دهان، شکم، پا، پلک و بازو اشاره کنیم. در ادامه مهم‌ترین انواع پتشی را معرفی می‌کنیم:
 
پتشی پوست
اگر لکه‌های قرمز رنگ هماتوم در نواحی مختلف پوست دیده می‌شود به آن پتشی پوست گفته می‌شود. پتشی پوست بی‌خطر است اما گاهی می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از یک بیماری خطرناک در نظر گرفته شود. به همین دلیل بررسی علت به وجود آمدن پتشی به افرادی که این عارضه را تجربه می‌کنند، توصیه می‌شود.
 
پتشی پا
پتشی پا یکی از شایع‌ترین انواع پتشی محسوب می‌شود. افراد مبتلا به این نوع پتشی معمولا لکه‌های قرمز و بنفش رنگ بسیاری را در پاهای خود مشاهده می‌کنند. اگر فرد زیاد بایستد، این عارضه با شدتی بیشتر دیده می‌شود. در واقع می‌توان گفت میزان پارگی عروق خونی و خون مردگی در افرادی که زیاد می‌ایستند، بیشتر است.
 
پتشی خفیف
اگر میزان پارگی عروق خونی در زیر بافت‌های پوست کم باشد، پتشی با شدتی کمتر دیده می‌شود و گفته می‌شود که نوع خفیف است. در واقع می‌توان گفت میزان تراکم دانه‌های بنفش و قرمز در پتشی خفیف کم‌ است. در هر صورت بدون در نظر گرفتن شدت بیماری ضروری است برای ریشه‌یابی و درمان به متخصصان طب سنتی مراجعه کنید.
 

آیا پتشی درمان دارد؟

دارویی وجود ندارد که بتواند پتشی را از بین ببرد اما می‌توان با یافتن علت بروز این عارضه و درمان مشکل ایجادکننده در از بین بردن پتشی نقش داشت. به عنوان مثال اگر دلیل بروز پتشی اختلالات انعقادی است برای درمان این عارضه پوستی ضروری است راهکارهایی در نظر گرفته شود که به بهبود اختلالات انعقادی بپردازد.
 

درمان پتشی در طب سنتی

در طب سنتی راهکارهای بسیاری برای درمان پتشی در نظر گرفته شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

مقداری پودر بابونه، گلنار، گل سرخ و سرکه را مخلوط کرده و پس از شست‌و‌شوی ناحیه مورد نظر آن را ضماد کنید.

مصرف دمنوش آب انار را جدی بگیرید چرا که این دمنوش می‌تواند به افزایش گردش خون بدن شما کمک کرده و به طور غیر مستقیم به کاهش پتشی بپردازد.

استفاده از پودر قهوه سیاه به صورت موضعی از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند علائم‌ پتشی را کاهش دهد.

از مصرف دمنوش زنجبیل، نعنا فلفلی و دارچین غافل نشوید تا عفونت و التهاب در بدن شما کاهش یافته و سیستم ایمنی تقویت شود.

مصرف خوراکی و موضعی عسل به تمامی افرادی که از پتشی رنج می‌برند، توصیه می‌شود. چرا که اصل به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی با درمان ریشه‌ای علل به وجود آمدن پتشی می‌تواند در رفع این عارضه پوستی موثر باشد.

شست‌ و‌ شوی ناحیه پتشی با سرکه سفید از دیگر راهکارهایی است که متخصصان طب سنتی بر این تاکید بسیاری دارند. این کار می‌تواند با کاهش کبودی، موجب بهبود پتشی شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.