تشكيلات و سازمان زندانهاي فرانسه(2)

مددكاران اجتماعي (زن و مرد) از سال 1945 بمنظور اصلاح و تربيت زندانيان و تقويت رواني و آماده نمودن آنان به زندگي عادي اجتماعي با ساير مسئولين زندانها همكاري دارند مددكاران اجتماعي كارمندان رسمي ميباشند و در وزارت دادگستري در اداره كل امور قضائي و اداره كل زندانها و اداره كل آزادي با مراقبت خدمت ميكنند.
دوشنبه، 15 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تشكيلات و سازمان زندانهاي فرانسه(2)

تشكيلات و سازمان زندانهاي فرانسه(2)
تشكيلات و سازمان زندانهاي فرانسه(2)


 

نویسنده: دكتر تاج زمان دانش




 

مبحث دوم سازمان فني و تربيتي زندانها
 

سازمان فني و تربيتي زندانهاي فرانسه به قرار ذيل است:

1 - مددكار اجتماعي
 

مددكاران اجتماعي (زن و مرد) از سال 1945 بمنظور اصلاح و تربيت زندانيان و تقويت رواني و آماده نمودن آنان به زندگي عادي اجتماعي با ساير مسئولين زندانها همكاري دارند مددكاران اجتماعي كارمندان رسمي ميباشند و در وزارت دادگستري در اداره كل امور قضائي و اداره كل زندانها و اداره كل آزادي با مراقبت خدمت ميكنند.
مشخصات دقيق و خلاصه موقعيت و وضعيت زنداني كتباً به ممدكار اجتماعي زندان اعلام ميشود مددكار پس از مطالعه خلاصه پرونده قضائي زنداني و اطلاع از چگونگي ارتكاب جرم با زنداني مصاحبه و پس از تشريح وظايف انساني خود و هدف از مددكاري را كه هدايت و حمايت زنداني است باو تفهيم مينمايد. پس از مصاحبه بازنداني راجع به وضع مادي و معنوي و خانوادگي زنداني اطلاعات لازم را جمع آوري نموده و پرونده تحقيق و پژوهش اجتماعي را تشكيل ميدهد و در مواقع مختلف با زنداني مصاحبه و با نصايح و راهنمائي هاي مفيد او را ارشاد مينمايد. طبق مجموعه قوانين آئين دادرسي كيفري فرانسه مددكاران اجتماعي بدون تشريفات به زندان مربوطه وارد و با زنداني معرفي شده مصاحبه مينمايند. مصاحبه مددكار با مددجو بدون حضور مراقبت در اطاق مخصوص مددكاران اجتماعي انجام ميگيرد.
هرگاه زنداني اجازه ملاقات و مكاتبه را نداشته باشد مصاحبه و مكاتبه زنداني مددكار اجتماعي بايستي با اجازه قاضي مربوطه باشد. مددكاران اجتماعي زندان ملزم به رعايت مقررات و آئين نامه هاي زندان هستند. مددكاران اجتماعي با نظارت و سرپرستي قاضي ناظر اجراي مجازات, حمايت و هدايت زندانيان آزاد شده و مراقبت و راهنمائي زندانيان را كه روش آزادي با مراقبت در مورد آنان اجرا ميشود بر عهده دارند در سال 1970 توسط 136 نفر مددكار اجتماعي ( زن و مرد) كه در زندانهاي فرانسه خدمت ميكنند 44310 پرونده تحقيق و پژوهش اجتماعي تشكيل شده است.
مددكاران اجتماعي موظفند ساليانه گزارش جامعي از فعاليتهاي خود و نتايج اجراي روشهاي اصلاحي و تربيتي را به اداره كل زندانهاي فرانسه ارسال دارند. گزارش مددكاران اجتماعي از نظر بررسي علل وقوع جرائم و اثرات اجراي روشهاي مختلف در زندانها براي متخصصين و محققين بسيار مفيد بوده است.

2 - مربيان اخلاقي les educateurs
 

در فرانسه مربيان اخلاقي در سال 1946 در زندانها مشغول خدمت شدند و در سازمان جديد زندانهاي فرانسه مراقبين روش آزادي با مراقبت les agents de probation ناميده ميشوند. مربيان اخلاقي از بين داوطلبين ديپلمه با كنكور براي كادر آموزي به مدت يكسال انتخاب ميشوند در سال 1970 از بين 138 نفر داوطلب فقط 14 نفر در كنكور پذيرفته شده اند.
مربيان اخلاقي پس از طي دوره تخصصي در زندانهاي مدرن كه روش تدريجي در آنها اجرا ميشود بمنظور ابسرواسيون و اصلاح و تربيت زندانيان و آماده نمودن آنان به زندگي عادي اجتماعي خدمت ميكنند. اجراي روش تربيتي معمولاً گروهي است هر مربي اخلاقي تربيت 30 الي 40 نفر زنداني را بعهده دارند.

3 - مربيان مذهبي
 

در فرانسه آزادي شركت در مراسم مذهبي و ملاقات با مربيان مذهبي باطلاع هر زنداني تازه وارد ميرسد اسامي كساني كه مايل به شركت در مراسم مذهبي باشند به مربي مذهبي اعلام ميگردد. زنداني ميتواند اشياء و لوازم و كتب مذهبي را كه به آن معتقد است در خوابگاه خود نگهداري نمايد. مربيان مذهبي پس از كسب اجازه از مدير كل زندانهاي منطقه اي ميتوانند در زندان مربوطه كتابخانه خاصي حاوي كتب مذهبي تاسيس نمايند. مربيان مذهبي, بنا به پيشنهاد مدير كل اداره زندانهاي منطقه اي و موافقت استاندار و مقامات مذهبي منطقه اي تمام وقت و يا نيمه وقت در وزارت دادگستري استخدام ميشوند. مربيان مذهبي در زندانها با زندانيان ملاقات و با پند واندرز آنان را براه راست ارشاد و هدايت نموده و مراسم مذهبي را در زندانها بعمل مي آورند. مربيان بدون تشريفت آزادانه به زندان مربوطه رفت و آمد نموده و بدون حضور مراقب و نگهبان در اطاق ملاقات يا اطاق مخصوص و يا در سلول يا در خوابگاه با زنداني ملاقات و مذاكره ميكنند.
مكاتبات زنداني با مربي مذهبي بدون كنترل انجام ميگيرد. محروميت از مكاتبه بعنوان تنبيه مانع مكاتبه با مربي مذهبي نخواهد بود.

4 - مربيان آموزش علمي و حرفه اي
 

مربيان آموزش علمي و حرفه اي از طرف وزارت آموزش ملي براي تعليم و تربيت زندانيان به زندان اعزام و يا ساير مسئولين همكاري مينمايند.
مربيان آموزش علمي مسئول بالا بردن سطح معلومات و اطلاعات زندانيان و مهارت علمي و فني آنان بوده و در پيشبرد برنامه اصلاحي و تربيتي و درماني با ساير متخصصين همكاري مينمايند.

5 - مربيان تربيت بدني
 

براي تشكيل گروه هاي مختلف ورزشي و انجام مسابقات و اجراي برنامه هاي ورزشي روزانه درزندانها فعاليت دارند.
مبحث سوم - سازمان درماني و بهداشتي
براي مراقبت وضع جسمي زندانيان و حفظ سلامتي و درمان آنان در صورت ابتلا به بيماريهاي مختلف كادر پزشكي و درماني هر زندان مركب از يك پزشك يا چند پزشك متخصص و جراح و دندان پزشك و روان پزشك و پرستار است. كادر پزشكي زندانها را وزارت دادگستري تمام وقت يا نيمه وقت استخدام مينمايد.
پزشكان, زندانيان تازه وارد را معاينه و زندانيان بيمار و معتاد را مداوا مينمايند. هفته اي دو مرتبه از زندانيانيكه بطور مجرد نگهداري ميشوند بازديد بعمل مي آورند. بيمارانيكه مبتلا به بيماريهاي واگير داري هستند در زندان مخصوص تحت مداوا قرار ميگيرند براي مداواي بيماران فيش مخصوص در بهداري زندان تنظيم و در صورت انتقال زنداني به زندان ديگر فيش مذكور به ضميمه پرونده شناسائي شخصيت او ارسال ميگردد.
در آخر هر سال رئيس بهداري يا پزشك زندان بايستي گزارش جامعي از وضع سلامتي و جسمي و رواني تنظيم از طريق رئيس زندان به مدير كل منطقه اي ارسال دارد گزارش مذكور بعداً به اداره كل زندانها فرستاده ميشود.
گزارشات واصله توسط پزشكي كه بازرس امور بهداريها زندانهاست مورد بررسي و مطالعه قرار ميگيرد.
مداواي بيماران و تهيه اعضاء مصنوعي براي زندانيان (دست و پا و غيره) مجاني است مخارج تهيه دندان مصنوعي و عينك بعهده خود زنداني است.
عمل جراحي و مراقبت كساني كه اعتصاب غذا ميكنند و زايمان زندانيان زن در بهداري زندان و يا در زندان مخصوصي انجام ميگيرد. درصورتي كه درمان يا عمل جراحي بيمار در زندان امكان پذير نباشد زنداني در بيمارستان خارج از زندان بستري ميگرد. رضايت كتبي زنداني قبل از عمل ضروريست مگر در مواقع استثنائي كه زنداني قادر به نوشتن نباشد در مورد اطفال قيم يا ولي يا سرپرست طفل بايستي كتباً رضايت دهد.
در صورتيكه زنداني اعتصاب غذا كند با مراقبت و نظارت پزشك ميتوان اجباراً باو غذا داد. زايمان زنان زنداني بايستي در خارج زندان انجام گيرد مگر اينكه پزشك زندان زايمان زنداني را در بهداري زندان بلامانع اعلام نمايد
منبع:www.lawnet.ir
ادامه دارد...



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.