رئاليسم جادويي يا واقعيت خيالي
نويسنده:اكبر رضي زاده
منبع:راسخون
منبع:راسخون
در سالهاي اخير نويسندگان آمريکايي لاتين شيوه مخيل ديگري را در داستان نويسي مطرح کرده اند وبه فضاهايي بسيار جذاب وجادويي دست يافته اند. که به اين شيوه «رئاليسم جادوئي » گويند.
يکي از نويسندگان بسيار معروف اين شيوه گابريل گارسيامارکز مي باشد که تعدادي از آثار او از جمله رمان «صد سال تنهايي» به فارسي ترجمه شده است.
رمان امروزه به داستان يا اثري خيالي وتصوري اطلاق مي شود که به نثر نوشته شده وشامل ماجراهايي براي سرگرم کردن وجلب نظر وافکار خوانندگان است
درنيمه ي دوم قرن نوزده ، نوون ورمان در کشورهاي اروپايي از همه ي انواع ادبي ديگر پيش افتاده وبطور کامل جاي حماسه ورمانس را گرفت؛ وروز به روز با استفاده از روشهاي سمبوليست ها و اکسپر سيونيست ها وحتي سينماي فراواقعي به افق هاي تازه تري دست يافته ، توالي و تداوم زماني را بر هم زد واشکال و مضامين وموضوعات متنوع وحتي عجيب و غريبي را از دنياي اساطير، رؤياها وخيال وتوهم، وام گرفت وشيوه هايي بکر وجالب چون شيوه ي تداعي معاني آزاد يا«جريان سيال ذهن» را بوجود آورد.
دراين شيوه روايت، اعمال وحوادث ذهني است وهمه چيز را وراي لايه هاي ذهن، و اعماق باطن ودنياي درون توصيف وتشريح مي شود. آثار مارسل پروست، جيمز جويس ويرجينياولف، فاگز، موفقيت بکار گيري روشهاي جديد را در داستان نويسي به اثبات رساندند وسبک داستان هاي «فرا واقعي» رابه جهانيان ارائه نمودند.
امروزه دنياي داستان نويسي قلمروهاي جديدي را کشف کرده است. « ولاديمر ناباکوف» نويسنده روس، داستانهايي به شيوه معروف بازگشت به اصل نوشت، يعني داستانهايي که موضوع اصلي آنها در باب سرنوشت خود نويسنده ونسل و نژاد اوست .نويسنده دراين داستانها با استفاده از دانش خود در زمينه زبانهاي مختلف جناس ها وطنزهايي ساخته است وگاهي هم به نقيصه سازي رمان هاي ديگران وحتي خود ، پرداخته است.
برخي از داستانها هم ضد رمان اند زيرا در آنها از شيوه هاي به اصطلاح منفي استفاده شده است وتا عناصر وعوامل سنتي داستان را بي اعتبار ومحو وحذف کنند. دراين قسم داستان ها نويسنده به عمد قرار دادهايي را که معهود ذهن خواننده است رعايت نمي کند وازاين رو خواننده به سردرگمي و حيرت دچار مي شود يکي از نويسندگان اين نوع داستانها «آلن رب گريه» فرانسوي است که از پيشگامان رمان نو محسوب مي شود . بدون شک او از نويسندگان «ضدرمان » به حساب مي آيد.
/ج
يکي از نويسندگان بسيار معروف اين شيوه گابريل گارسيامارکز مي باشد که تعدادي از آثار او از جمله رمان «صد سال تنهايي» به فارسي ترجمه شده است.
رمان امروزه به داستان يا اثري خيالي وتصوري اطلاق مي شود که به نثر نوشته شده وشامل ماجراهايي براي سرگرم کردن وجلب نظر وافکار خوانندگان است
درنيمه ي دوم قرن نوزده ، نوون ورمان در کشورهاي اروپايي از همه ي انواع ادبي ديگر پيش افتاده وبطور کامل جاي حماسه ورمانس را گرفت؛ وروز به روز با استفاده از روشهاي سمبوليست ها و اکسپر سيونيست ها وحتي سينماي فراواقعي به افق هاي تازه تري دست يافته ، توالي و تداوم زماني را بر هم زد واشکال و مضامين وموضوعات متنوع وحتي عجيب و غريبي را از دنياي اساطير، رؤياها وخيال وتوهم، وام گرفت وشيوه هايي بکر وجالب چون شيوه ي تداعي معاني آزاد يا«جريان سيال ذهن» را بوجود آورد.
دراين شيوه روايت، اعمال وحوادث ذهني است وهمه چيز را وراي لايه هاي ذهن، و اعماق باطن ودنياي درون توصيف وتشريح مي شود. آثار مارسل پروست، جيمز جويس ويرجينياولف، فاگز، موفقيت بکار گيري روشهاي جديد را در داستان نويسي به اثبات رساندند وسبک داستان هاي «فرا واقعي» رابه جهانيان ارائه نمودند.
امروزه دنياي داستان نويسي قلمروهاي جديدي را کشف کرده است. « ولاديمر ناباکوف» نويسنده روس، داستانهايي به شيوه معروف بازگشت به اصل نوشت، يعني داستانهايي که موضوع اصلي آنها در باب سرنوشت خود نويسنده ونسل و نژاد اوست .نويسنده دراين داستانها با استفاده از دانش خود در زمينه زبانهاي مختلف جناس ها وطنزهايي ساخته است وگاهي هم به نقيصه سازي رمان هاي ديگران وحتي خود ، پرداخته است.
برخي از داستانها هم ضد رمان اند زيرا در آنها از شيوه هاي به اصطلاح منفي استفاده شده است وتا عناصر وعوامل سنتي داستان را بي اعتبار ومحو وحذف کنند. دراين قسم داستان ها نويسنده به عمد قرار دادهايي را که معهود ذهن خواننده است رعايت نمي کند وازاين رو خواننده به سردرگمي و حيرت دچار مي شود يکي از نويسندگان اين نوع داستانها «آلن رب گريه» فرانسوي است که از پيشگامان رمان نو محسوب مي شود . بدون شک او از نويسندگان «ضدرمان » به حساب مي آيد.
/ج