اهميت مسواك از منظر احاديث

«مسواک‌ زدن اقتضاي فطرت انسان است.» اين گفته پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)، تنها حديث اولياي ما در توصيه مومنان به مسواک زدن نيست. پيامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه اطهار(علیهم السلام) جابجا در ميان گفته‌هاي خود مسلمانان را به رعايت بهداشت و نظافت توصيه کرده‌اند.جست‌وجويي ساده در
شنبه، 25 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهميت مسواك از منظر احاديث

اهميت مسواك از منظر احاديث
اهميت مسواك از منظر احاديث


 

نويسنده:دکتر سيامک شايان‌امين




 
«مسواک‌ زدن اقتضاي فطرت انسان است.» اين گفته پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)، تنها حديث اولياي ما در توصيه مومنان به مسواک زدن نيست.
پيامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه اطهار(علیهم السلام) جابجا در ميان گفته‌هاي خود مسلمانان را به رعايت بهداشت و نظافت توصيه کرده‌اند.جست‌وجويي ساده در کتاب‌هاي ديني و حديث شما را به انبوهي از احاديث مي‌رساند که در آنها به رعايت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن توصيه شده است.محتواي بيشتر اين احاديث شايد امروز بديهي به نظر مي‌رسد اما براي مردمي كه در 1500 سال پيش از اين زندگي مي‌كرده‌اند کاملا آموزشي و مفيد بوده و هنوز نيز قابل توصيه است. اين احاديث به‌‌رغم متن ساده توصيه‌هاي مفيدي در خود دارند که بسياري از آنها امروزه نيز از زبان دندان‌پزشکان و البته به‌گونه‌اي ديگر به بيماران توصيه مي‌شوند.
9 حديث درباره اهميت مسواك زدن
1.پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم): «اگر براي مردم دشوار نبود در هر نماز، مسواک کردن را واجب مي‌کردم.»
2.پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم): «جبرئيل همواره مرا به مسواک سفارش مي‏کرد تا جايي که گمان کردم آن را واجب خواهد ساخت.»
3.پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم): «آن‌قدر به مسواک زدن امر شدم آن‌گونه که گمان كردم بر من فرض مي‌شود.»
4.امام حسين(علیه السلام): «پدر ما به ما دستور مي‌داد بعد از خلال دندان‌ها، سه مرتبه آب را در دهان بگردانيم و سپس آب بياشاميم.»
5.پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم): «مسواک زدن اقتضاي فطرت انسان است.»
6.امام رضا(علیه السلام): «دو رکعت نماز که بعد از شستن و مسواک نمودن دندان خوانده شود از هفتاد رکعت بدون مسواک بهتر است.»
7.امام علي(علیه السلام): «مسواک زدن سبب جلب رضايت و خشنودي خداوند و اجراي سنت پيغمبر است و وسيله خوشبويي دهان و دندان است.»
8.امام رضا(علیه السلام): «يکي از هوس‌هايي که به سلامت دندان آسيب مي‌رساند هوس خوردن طعام شيرين است که راه را روي بيماري‌هاي دندان مي‌گشايد.»
9.امام صادق(علیه السلام): «براي مسواک زدن فوايد بي‌شماري است:
• پيروي از سنت پيامبر است.
• دهان را پاک مي‌نمايد.
• باعث خشنودي خدا است.
• باعث سفيد و زيبايي دندان است.
• لثه را محکم مي‌سازد.
• اشتها را زياد مي‌نمايد.
• حافظه را تقويت مي‌نمايد.
• حسنات انسان را در پيشگاه خدا زياد مي‌کند و فرشتگان نيز خرسند مي‌شوند.»
2 حديث درباره استفاده از خلال دندان
1.پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم): «دندان‌هاي خود را خلال کنيد، زيرا خلال کردن جزو نظافت است و نظافت از ايمان است و شخص با ايمان داخل بهشت مي‌شود.»
2.پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم): «يکي از حقوقي که ميهمان به گردن ميزبان دارد اين است که ميزبان براي او چوب خلال را در وقت غذا خوردن آماده کند.»

اهميت مسواك از منظر احاديث

اراک؛ معادلي براي مسواک و خمير دندان امروزي
اعراب براي مسواک زدن و پاکيزگي دندان‌ها از چوب درخت اراک استفاده مي‌کردند. درخت اراک در مناطق بياباني مي‌رويد.
به همين دليل در تعدادي از سرزمين‌هاي قاره آسيا مثل عربستان، به‌خصوص در عسير، أبها وجيزان و همچنين در برخي نواحي يمن، هند و ايران يافت مي‌شود. اراک شبيه درخت انار است و در تمام مدت سال سرسبز است.
شاخه‌هاي آن باريک و گرد و برگ‌هاي آن به خاطر وجود ماده روغني سبز رنگ، درخشان است و شيره‌اي به رنگ زرد مايل به سبز روشن از آن خارج مي‌شود.
لايه داخلي چوب اين درخت از الياف سلولزي تشکيل شده است.
الياف براساس نظامي دقيق در کنار يکديگر مرتب شده‌اند و در کنار هم كامل‌ترين مسواک طبيعي را تشکيل مي‌دهند.
علاوه بر اين چوب درخت اراک حاوي مواد متعددي است که در جلوگيري از پوسيدگي، استحکام‌ بخشيدن به ساختار دندان، حفظ سلامت دندان و لثه، سفيد کردن دندان و خوشبو کردن دهان کاملا موثر است.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.