10 نکته درباره استامينوفن

1) استامينوفن يکي از پرمصرف‌ترين و رايج‌ترين داروهاي خانگي است که تقريبا در همه جا و به عنوان ضد درد و ضد تب مورد استفاده قرار مي‌گيرد. 2) استامينوفن در دسته دارويي ضدتب و ضددرد طبقه‌بندي مي‌شود و از نظر شيميايي در دسته مواد غير ساليسيلات و از اجزاي پارآمينوفل به شمار مي‌‌رود. اين دارو به شکل‌هاي
شنبه، 16 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
10 نکته درباره استامينوفن

10 نکته درباره استامينوفن
10 نکته درباره استامينوفن


 





 
1) استامينوفن يکي از پرمصرف‌ترين و رايج‌ترين داروهاي خانگي است که تقريبا در همه جا و به عنوان ضد درد و ضد تب مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
2) استامينوفن در دسته دارويي ضدتب و ضددرد طبقه‌بندي مي‌شود و از نظر شيميايي در دسته مواد غير ساليسيلات و از اجزاي پارآمينوفل به شمار مي‌‌رود. اين دارو به شکل‌هاي متفاوت قرص، قرص جويدني، شياف،‌ قطره و محلول در بازار دارويي کشورمان وجود دارد.
3) شايد بخواهيد بدانيد که استامينوفن چگونه عمل مي‌کند. براي پاسخ به اين سوال بايد بدانيم که مصرف استامينوفن سبب مهار واکنش‌هاي دردزا در مغز مي‌شود. خاصيت تب‌بري دارو به دليل مهار مرکز کنترل کننده گرما در هيپوتالاموس است. از استامينوفن همان‌طور که مي‌دانيد در تب يا دردهاي خفيف تا متوسط استفاده مي‌شود.
4) مصرف استامينوفن مانند همه داروهاي ديگر ممکن است عوارض جانبي داشته باشد. اين عوارض شامل حساسيت، مشکلات خوني، عوارض دستگاه عصبي مرکزي مانند تحريک‌پذيري و گيجي، مشکلات دستگاه گوارش مانند تهوع، استفراغ، درد شکمي و مسموميت کبدي است.
5) توصيه مي‌شود بيماراني که به کم‌وزني، بيماري کبدي و کليوي مبتلا هستند، استامينوفن را با احتياط مصرف کنند. تاثير مصرف استامينوفن از نيم ساعت تا دو ساعت بعد از مصرف آغاز مي‌شود و تا 3 يا 4 ساعت ادامه خواهد داشت.
6) استامينوفن در کبد تجزيه شده و از راه ادرار دفع مي‌شود.
7) مصرف هم‌زمان داروي فني‌توئين، ريفامپين، کاربامازپين و الکل ميزان اثر استامينوفن را افزايش مي‌دهد بنابراين بايد از ميزان کمتري استامينوفن استفاده کرد.
8) اگر پزشکتان براي شما استامينوفن جديدي تجويز کرده است حتما آن را بجويد و براي کاهش علايم گوارشي، با غذا يا شير مصرف کنيد.
9) بيش از مقدار تجويز شده مصرف نکنيد تا دچار مسموميت کبدي نشويد. مصرف دارو بدون نظر پزشک براي بيش از ده روز در بزرگسالان و بيش از پنج روز در کودکان ممنوع است. در صورت تب بيش از سه روز، تب بيش از 8/39 درجه سانتي‌گراد و تب راجعه تنها با نظارت پزشک اين دارو را مصرف کنيد.
10) در صورت مصرف بيش از حد استامينوفن و مسموميت، بررسي سطح پلاسمايي دارو هر چهار ساعت و شستشوي معده و مصرف استيل سيستئين توصيه مي‌شود.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.