گردن‌درد؛ علل و راه‌حل

مهره‌هاي گردن بعد از مهره‌هاي کمر به بيشترين اختلالات استخواني و عضلاني دچار مي‌شوند. آرتروز، ساييدگي، کاهش فاصله بين مهره‌ها و فتق ديسک بين‌مهره‌اي مهم‌ترين مشکلات گردن هستند. مهره‌هاي گردن، نخاع و ريشه‌هاي عصبي بسيار مهمي را دربرگرفته‌اند و بسيار حساس‌تر از مهره‌هاي کمري هستند. براي آشنايي بيشتر با شايع‌ترين
چهارشنبه، 20 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گردن‌درد؛ علل و راه‌حل

گردن‌درد؛ علل و راه‌حل
گردن‌درد؛ علل و راه‌حل


 





 

گفتگو با دکتر علي ترکمان درباره يک درد شايع
 

مهره‌هاي گردن بعد از مهره‌هاي کمر به بيشترين اختلالات استخواني و عضلاني دچار مي‌شوند. آرتروز، ساييدگي، کاهش فاصله بين مهره‌ها و فتق ديسک بين‌مهره‌اي مهم‌ترين مشکلات گردن هستند. مهره‌هاي گردن، نخاع و ريشه‌هاي عصبي بسيار مهمي را دربرگرفته‌اند و بسيار حساس‌تر از مهره‌هاي کمري هستند. براي آشنايي بيشتر با شايع‌ترين مشکلات گردن و پيشگيري از آنها گفتگوي ما را با دکتر علي ترکمان، جراح و متخصص بيماري‌هاي استخوان‌ها و مفاصل و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران بخوانيد.

آقاي دکتر! مهره‌ها و عضلات گردني از نظر ساختار و عملکرد چه اهميتي دارند؟
 

ما در ناحيه گردن 7 مهره داريم که علاوه بر آنکه نخاع و ريشه‌هاي عصبي را در برگرفته‌اند، عروقي را که از سمت قلب به مغز مي‌روند نيز احاطه کرده‌اند و همچنين نقش حمايتي از اعصاب و عروقي را دارند که از جمجمه به سمت اندام‌ها مي‌روند. مشکلاتي که در اين ناحيه ايجاد مي‌شود معمولا به دليل حرکات زيادي است که در گردن وجود دارد. از طرفي، دردهاي گردن به دليل خستگي عضلاتي است که در اطراف گردن وجود دارد؛ چون عضلات بايد گردن را در موقعيت‌هاي خاص به شکل‌هاي خاصي نگه دارد و اين عامل باعث ايجاد خستگي يا وارد آمدن فشار روي اعصاب و عروق اين منطقه شده و در نتيجه ايجاد درد مي‌کند.

و اين دردها در چه کساني شايع‌تر است؟
 

درد گردن در افراد پشت‌ميزنشين (کارمندها، تايپسيت‌ها، نويسنده‌ها،‌ بافنده‌ها و تمام آنهايي که با دست، کار دقيقي انجام مي‌دهند و بايد سرشان را دايم خم کنند) رايج‌تر است؛ چون عضلات گردن‌شان دايم در حال انقباض است و خسته مي‌شود. وقتي عضله‌اي خسته شود جريان خونش کاهش پيدا مي‌کند. هر عضله پس از مدتي انقباض بايد استراحت کند تا خون به آن برگردد و در غير اين صورت، در اثر کاهش جريان خون دردناک مي‌شود.

چه توصيه‌اي به اين افراد داريد؟
 

توصيه مي‌کنيم که سعي کنند مدتي طولاني در يک وضعيت ثابت پشت ميز قرار نگيرند و بسته به توانايي عضلات و بدنشان بلند شده و يک‌سري حرکات کششي انجام دهند؛ به خصوص حرکاتي در اندام فوقاني (دست، شانه و گردن) که تا رفع خستگي شود. بهتر است صفحه کارشان کمي حالت مورب داشته باشد تا خيلي مجبور نشوند سر و گردن‌شان را به سمت پايين خم کنند. توصيه مي‌شود بيشتر از 25 درجه سر و گردن به سمت پايين خم نشود.

از کجا اين 25 درجه را بايد تشخيص داد؟
 

اگر فرد مستقيما به جلو نگاه کند و يک خودکار بين دندان‌هايش قرار دهد به اين صورت با خم کردن سرش و در نظر گرفتن خودکار مي‌تواند اين زاويه را تنظيم کند و بفهمد 25 درجه‌اي که مي‌گوييم در چه حدي است. مطلبي که همه افراد به خصوص پشت ميز‌نشين‌ها بايد بدانند، اين است که صندلي بايد در حدي ارتفاع داشته باشد که وقتي فرد پشت ميز مي‌نشيند آرنج‌هايش به راحتي در سطح ميز قرار بگيرد. صندلي بايد دسته‌هاي کناري داشته باشد تا فرد آرنج و ساعد خود را به راحتي روي آن بگذارد و بتواند رفع خستگي از عضلات ناحيه شانه و کتف بکند. از طرفي صندلي بايد طوري باشد که فرد بتواند سر و گردن خود را به آن تکيه بدهد. در ناحيه ستون فقرات کمري هم بايد قوس داشته باشد تا گودي کمر موقع نشستن حفظ شود.

در مورد تکيه‌گاه گردن صندلي که اشاره کرديد، آيا بايد قوس گردن روي آن قرار بگيرد يا پشت سر کافي است؟
 

نه، بايد طوري باشد که قوس گردن روي آن قرار بگيرد.
ولي مثلا صندلي خيلي از اتومبيل‌ها اين‌طور نيست.
بله، متاسفانه تکيه‌گاه صندلي برخي اتومبيل‌ها مناسب و استاندارد نيست ولي جديدا گردن‌بندهاي مخصوص اتومبيل به شکل C و از جنس ابر به بازار آمده که افراد مي‌توانند آن را بين تکيه‌گاه صندلي و گردن خود قرار دهند؛ که به‌خصوص در مسافرت‌هاي طولاني و براي افرادي که گردن‌درد دارند مناسب است.

نصايح هفت‌گانه
 

1 بهتر است گردن‌تان را چه در وضعيت نشسته و چه در حالت ايستاده (موقع راه رفتن) صاف و عمود بر بدن نگه داريد، طوري که زاويه‌اي را با بدنتان تشکيل ندهد.
2 خم کردن گردن مشکل‌ساز است؛ به خصوص اگر در حالت‌هاي نامناسب و براي مدتي طولاني باشد. با کوتاه‌تر کردن ارتفاع صندلي يا افزايش ارتفاع ميزتان از خم شدن دايمي و بيش از حد گردن جلوگيري کنيد.
3 بهتر است صندلي ماشين‌تان داراي تکيه‌گاهي براي گردن باشد؛ تکيه‌گاهي که هنگام تصادف يا ترمز شديد از خم شدن ناگهاني گردن به عقب پشگيري کند، چون اين حرکت شديد ممکن است به نخاع آسيب برساند يا سبب شکستگي مهره گردن شود.
4 بهتر است از ميزهايي مانند ميز تحرير مدارس استفاده کنيم که پايه‌هاي جلويي بلندتر و پايه‌هاي عقبي کوتاه‌تري دارند.
5 يکي از عادت‌هاي غلطي که خيلي‌ها براي مطالعه کردن دارند، اين است که سرشان را خيلي زياد و براي مدتي طولاني به سمت پايين خم مي‌کنند يا بعضي‌ها عادت دارند به صورت طاق‌باز دراز بکشند و چند عدد بالش زير گردن‌شان بگذارند و بعد کتاب را روي قفسه‌ سينه‌شان بگذارند و مطالعه ‌کنند؛ بعضي‌ها هم برعکس اين کار را انجام مي‌دهند يعني به شکم مي‌خوابند و کتاب را جلويشان مي‌گذارند و مجبورند سر و گردن را به سمت عقب خم کنند تا بتوانند کتاب را بهتر ببينيد. اين عادت‌ها در طولاني‌مدت مي‌تواند به گردن‌درد منجر شود.
6 بهترين روش براي مطالعه، استفاده از ميزهاي شيب‌دار يا ميزهاي مهندسي است که نمي‌گذارد گردن زياد خم شود.
7 بلندي بالش‌ها بايد در حدي باشد که سر و گردن‌تان در امتداد بقيه بدن قرار بگيرد؛ چه به پشت بخوابيد چه به پهلو. بنابراين استفاده از بالش‌هاي بلند که سبب بالا رفتن گردن از امتداد ستون فقرات مي‌شود، مناسب نيست.
منبع: http://www.salamat.com
ae



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.