دانش‌آموزان و بيماري‌هاي خوني

اختلال ارثي و مادرزادي است. فرد هموفيلي يکي از پروتئين‌هاي مسوول در ايجاد لخته خون را يا ندارد يا مقدار بسيار کمي از آن را دارا است. شايع‌ترين نوع هموفيلي، هموفيلي A يا کمبود فاکتور 8 انعقادي است. هموفيلي يک بيماري ارثي و وابسته به جنس است که خانم‌ها ناقل آن هستند و تظاهرات خوني بيماري هموفيلي فقط در جنس
پنجشنبه، 21 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانش‌آموزان و بيماري‌هاي خوني

دانش‌آموزان و بيماري‌هاي خوني
دانش‌آموزان و بيماري‌هاي خوني


 

نويسنده: دکتر حسن ضياءالديني




 

خون از دو قسمت تشکيل شده است: قسمت سلولي و قسمت مايع که پلاسما ناميده مي‌شود.
 

عناصر سلولي خون شامل 1) گلبول قرمز 2) گلبول سفيد 3) پلاکت‌ها و بيماري‌هاي خوني شامل هموفيلي، تالاسمي، بيماري کم‌خوني فقر آهن و... است.

هموفيلي:
 

اختلال ارثي و مادرزادي است. فرد هموفيلي يکي از پروتئين‌هاي مسوول در ايجاد لخته خون را يا ندارد يا مقدار بسيار کمي از آن را دارا است. شايع‌ترين نوع هموفيلي، هموفيلي A يا کمبود فاکتور 8 انعقادي است. هموفيلي يک بيماري ارثي و وابسته به جنس است که خانم‌ها ناقل آن هستند و تظاهرات خوني بيماري هموفيلي فقط در جنس مذکر ديده مي‌شود. هنگامي که دانش‌آموز هموفيل مجروح مي‌شود، شديدتر يا سريع‌تر از افراد سالم خون‌ريزي نمي‌کند، بلکه زمان خون‌ريزي‌اش طولاني‌تر خواهد بود. به طوري که با هر ضربه و فشار و گاهي خود به خود دچار خون‌ريزي‌هاي شديد مخاطي، عضلاني، مفصلي و غيره مي‌شود.

تالاسمي:
 

يک بيماري ارثي خوني است. در نوع شديد آ‌ن که تالاسمي ماژور نام دارد، ژن مربوط به بيماري از پدر و مادر به فرزند منتقل مي‌شود. در اين نوع تالاسمي گلبول‌هاي قرمز خون ناهنجار و غيرطبيعي هستند و عمر معمولي 120 روزه خود را طي نکرده و خيلي زود در مراحل ابتدايي تشکيل در مغز استخوان و يا پس از آن در طحال منهدم شده و فرد دچار کم‌خوني و رنگ‌پريدگي مي‌شود. تنها درمان اين بيماران تزريق خون مکرر است و چنانچه اين افراد بين يک تا هشت سالگي خون دريافت نکنند، از بين خواهند رفت. شما مي‌توانيد در اين ايام با اهداي اندکي خون به اين عزيزان از رنج و مشقت ‌آنان کاسته و طراوت زندگي را برايشان به ارمغان آوريد.

کم‌خوني فقرآهن:
 

دختران و پسران نوجوان به علت جهش رشد نوجواني به آهن بيشتري نياز دارند چنانچه براي ساختن گلبول‌ قرمز خون، آهن به مقدار کافي در دسترس بدن نباشند، ابتدا فرد از ذخاير آهن بدن خود استفاده مي‌کند، سپس در صورت ادامه کمبود، ذخاير آهن بدن تخليه مي‌شود و کم‌خوني فقر آهن بروز مي‌کند.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.