13 نکته درباره سايمتيدين

1. سايمتيدين يکي از پرمصرف‌ترين داروهاي گوارشي است که از سوي پزشکان خانواده براي بيماران تجويز مي‌شود. 2. سايمتيدين از جمله داروهاي ضد ترشح اسيدمعده و از مشتقات ايميدازول است و به شکل آمپول و قرص در داروخانه‌هاي کشور عرضه مي‌شود.
سه‌شنبه، 26 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
13 نکته درباره سايمتيدين

13 نکته درباره سايمتيدين
13 نکته درباره سايمتيدين


 





 
1. سايمتيدين يکي از پرمصرف‌ترين داروهاي گوارشي است که از سوي پزشکان خانواده براي بيماران تجويز مي‌شود.
2. سايمتيدين از جمله داروهاي ضد ترشح اسيدمعده و از مشتقات ايميدازول است و به شکل آمپول و قرص در داروخانه‌هاي کشور عرضه مي‌شود.
3. سايمتيدين در بزر گسالان 300 ميلي‌گرم روزانه چهار بار به همراه غذا و پيش از خواب به مدت هشت هفته از سوي پزشکان خانواده توصيه مي‌شود.
4. داروي سايمتيدين نيز همانند داروهاي ديگر داراي برخي عوارض جانبي است که بيش از همه دستگاه‌هاي عصبي، ادراري، قلب، گوارشي، خون و پوست را درگير مي‌کند. شايع‌ترين علايم گزارش شده، اغما، سردرد،‌ افسردگي، سرگيجه،‌ اضطراب، ناتواني جنسي، افزايش ضربان قلب، اسهال، دل‌پيچه، کهير، راش، تعريق و گرگرفتگي است.
5. افرادي که به داروي سايمتيدين حساسيت دارند نبايد از اين دارو مصرف کنند اما در دوران بارداري و شيردهي دارو با احتياط توصيه مي‌شود.
6. شروع اثر سايمتيدين 30 دقيقه پس از مصرف خوراکي و 10 دقيقه پس از تزريق عضلاني آغاز مي‌شود و پس از 45 تا 90 دقيقه به اوج اثر مي‌رسد و مدت اثر آن نيز 4 تا 5 ساعت است و پس از سوخت و ساز در کبد از طريق کليه دفع مي‌شود.
7. مصرف هم‌زمان سايمتيدين با ديازپام، فنوباربيتال، فني‌توئين، پروپرانولول، ليدوکايين و تئوفيلن باعث تداخل دارويي مي‌شود بنابراين در صورتي که از اين داروها استفاده مي‌کنيد حتما به پزشک‌تان اطلاع دهيد.
8. در صورتي که پزشک‌تان آمپول سايمتيدين برايتان تجويز کرد، دقت کنيد پس از رقيق کردن 300 ميلي‌گرم از دارو در 20 ميلي‌ليتر نرمال سالين طي مدت دو دقيقه به صورت وريدي تزريق شود و يا مي‌توان 300 ميلي‌گرم از دارو را در 50 ميلي‌ليتر از يک محلول مناسب حل کرد و طي مدت 15 تا 20 دقيقه تزريق کرد.
9. سعي کنيد داروي سايمتيدين را با غذا مصرف کنيد تا طول مدت اثر آن طولاني‌تر شود. همچنين از ضد اسيدها يک ساعت پيش يا يک ساعت پس از خوردن سايمتيدين استفاده کنيد
10. مي‌توانيد از محلول رقيق شده سايمتيدين تا 48 ساعت و در دماي اتاق نگهداري کنيد.
11. مصرف طولاني‌مدت سايمتيدين مي‌تواند سبب ژنيکوماستي (بزرگ شدن سينه) يا ناتواني جنسي شود که اين عوارض با قطع دارو برگشت‌پذير است.
12. هنگام مصرف سايمتيدين ‌ از رانندگي يا انجام کارهاي خطرساز اجتناب کنيد.
13. از مصرف فلفل، کافئين، الکل و ادويه‌جات تند و يا غذاهاي خيلي داغ همراه با سايمتيدين اجتناب کنيد و همچنين از مصرف داروهاي بدون نسخه مانند آسپرين يا ضد سرفه و داروهاي سرماخوردگي با آن خودداري کنيد.

 

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.